Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om ICA  (läst 6114 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Om ICA
« skrivet: 05 mar-07 kl 07:24 »
http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/09/pa-vag-mot-din-tallrik/index.xml

"Ica kommer inte att acceptera prishöjningar från leverantörer, de ska inte få vältra över kostnader."

Räkna inte med några höjda priser på era/våra produkter om de säljs in i livsmedelskedjan. ICA:s attityd kommer slå ut mycket småskalig och lokal livsmedelsproduktion i Sverige. Speciellt när kostnaderna för "primärproducenterna" stiger i takt med oljepriset.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Om ICA
« Svar #1 skrivet: 05 mar-07 kl 08:13 »
Det är för billigt med transporter.

"Alla matvaror ska märkas med antalet kilometer de transporterats. Därmed kan konsumenterna välja närproducerad mat lika enkelt som kaloriinnehåll eller fetthalt. Flygtransporterade varor ska märkas med ett flygplan."

Detta är en på ytan intressant idé som dock leder till ännu mer byråkrati som leder till ännu mer centralisering som leder till ännu mer transporter. Bättre då att göra transporterna dyrare och låta marknaden dra sina (korrekta) slutsatser själv.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 05 mar-07 kl 08:48 »
Ja, det är för billigt med transporter. Men transporter är så billigt att oljan t ex behöver kosta flera 1000 USD mot dagens ca 60 för att man skall kompensera för den billiga arbetskraften i låglöneländer.

Däremot kanske excesser som flygtransporter av t ex morötter försvinner om oljan kostar över 200 USD (och därmed bensinen över 20:- efter skatter).

Men med ICA:s inställning så får leverantörerna ta hela smällen, och slutkund skall slippa betala, hur det nu skall fungera i längden. Sådant resonemang leder till att man får bristsituationer.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 05 mar-07 kl 08:53 »
Som parantes så såg jag ngn annons om att det öppnat en ny ekologisk butik i centralaste Göteborg. Minns dock inte namnet. Eco-ngt kanske. Skulle ligga där Room eller House eller ngn annan inredningsaffär låg tidigare.

Trist att vi inte har som i Tyskland med hela kedjor av ekologiska livsmedelsbutiker.

EDIT: Butiken heter Ekostore, info hittas på http://www.ekostore.se/

Söker butikspersonal också.

EDIT2:

Hittade ett PM från Ekostore. Ost! Chark! Svårt att hitta ekologisk ost- och chark i vanliga butiker. Skall göra studiebesök, kommer tyvärr leverera ved idag, så det kan vara svårt att komma åt i centrala Göteborg med släpkärra...

RESSMEDDELANDE 2007-02-23

Sveriges första ekologiska supermarket öppnar i Göteborg

Den 1 mars öppnar Ekostore, Sveriges första ekologiska supermarket, i R.O.O.M.s före detta lokaler på Ekelundsgatan i Göteborg. På en yta av 410 kvm mitt i centrala Göteborg erbjuds ett heltäckande ekologiskt livsmedelssortiment, som även omfattar nybakat bröd, ost- & charkavdelning, mejerivaror samt ett stort frukt- & gröntutbud.

Enligt Hanna Svensson, en av de unga entreprenörer som ansvarar för storsatsningen, är målet med Ekostore att öka tillgängligheten till ekologiska produkter. Det måste bli mindre komplicerat att handla ekologisk mat för att främja utvecklingen, säger Hanna. Därför tar nu Ekostore ett helhetsgrepp om det ekologiska matutbudet och öppnar sin första supermarket i Göteborg den 1 mars.
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 09:02 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 05 mar-07 kl 20:04 »
Besökte Ekostore i Göteborg som hastigast. Parkerade, hrm, med släpkärran på lastfickan utanför, men kom undan med det. Annars finns det ett stort parkeringshus mitt emot, så oss skurkar med bil kan få parkering iaf. Annars gångavstånd från Domkyrkans hållplats.

Ljus öppen och stor butik. Fanns väl i princip allt. Ost var förstås uteslutande utländska ekologiska delikatessostar, och liknande för charken. Kött och mejeri var svenskt. Gott om grönsaker. Det färska brödet var förbakat från Tyskland, eftersom sådant inte kan ordnas i Sverige tydligen, vilket även gällde många förädlade produkter. Gott om hygienartiklar etc, även om jag inte hann titta så noga på det. Stressade genom delikatessen och köpte lite kött och lök.

Fräscht, trevligt personal (minst fyra i butiken, 5-6 kunder samtidigt). Väl värt ett besök. Synd bara att det finns så få svenska varor, men inte värre än i ngn annan butik.

Priserna kändes likvärdiga med "ICA". Köttet exakt samma pris som i "min" butik, men där måste man beställa och köpa hela sändningen om man vill ha ekologiskt. Här kunde man iaf välja.
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 20:05 av larso »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 13:37 »
När jag hade veterinären ute sist så spydde han galla över ICA och meddelade att han bojkottat dem för deras närmast monopollika ställning. Kanske fler skulle göra som honom?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 01:01 »
Jag kommer inte ihag var och när jag läste om det,
men jag har det för mig att i ICA är livsmedelföretaget med största nettovinsten i relation till omsättningen i världen!
Och det beror säkert inte på att de är så duktiga  ;)
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 01:02 av jenses »

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 23:21 »
http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/09/pa-vag-mot-din-tallrik/index.xml

"Ica kommer inte att acceptera prishöjningar från leverantörer, de ska inte få vältra över kostnader."

Räkna inte med några höjda priser på era/våra produkter om de säljs in i livsmedelskedjan. ICA:s attityd kommer slå ut mycket småskalig och lokal livsmedelsproduktion i Sverige. Speciellt när kostnaderna för "primärproducenterna" stiger i takt med oljepriset.

Det kommer alltså bli omöjligt att hitta närproducerat på ICA i fortsättningen, jaha, då är det väl ingen ide att gå dit längre då... >:(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Morran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 16:47 »
På min ICA har de till och med tagit bort allt lokalt producerat ekokött och ersatt den med "naturkött" från Brasilien. Grönsakerna vet jag inte var de kommer ifrån men oftast verkar de vara från alla andra länder än Sverige.

Lite ledsamt är det eftersom de i somras och i början på hösten hade ett stort utbud av lokalt kött och lokala grönsaker. Nu finns bara mjölken kvar som är inhemsk och ekologisk.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 18 mar-07 kl 17:13 »
Det är klart deprimerande att gå och handla, inte bara på ICA. Vårt lokala Hemköp är inte mycket bättre. Och då försöker de ändå ha nåt slags miljöprofil  ::)

lite reflektioner här

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 mar-07 kl 17:47 »
lite reflektioner här

Honung verkar vara det enda livsmedel som har en fungerande distributionskedja för närproduktion. Köper man en burk honung på affären så är den ofta från en odlare i närheten, och på burken står namn, adress och telefonnummer. Coolt. Och förtroendeingivande.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 18 mar-07 kl 18:01 »
Köper man en burk honung på affären så är den ofta från en odlare i närheten, och på burken står namn, adress och telefonnummer. Coolt. Och förtroendeingivande.

Ja visst är det! Men varför kan man inte ha samma princip för t.ex. ägg och grönsaker. Vi har en mini-närbutik i kyrkbyn som tar in potatis och ibland ägg från producenter i närheten, men det är ett undantag. Och de står (såvitt jag vet) utanför de etablerade butikskedjorna. Så då är det väl lättare.

Haken är att det FINNS ju lokala mejerier och mjölkvarnar, t.ex., där man vet att mjölken/säden kommer från närområdet. Problemet är bara att hitta en butik som tar in t.ex. mjöl från Berte kvarn eller mjölk från Falbygdens mejeri. Kungsörnen och Arla är så hopplöst dominerande...

Mjöl kan man ju bunkra upp när man är i rätt butik, svårare med mjölk... Kött har vi nästan slutat köpa i butik!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 19 mar-07 kl 08:49 »
Ett möjligt problem är att när "ekologiska" eller "närproducerat"-kunder börjar svika butikerna så blir det ändå mindre incitament att ta in ekologiska produkter.

Enda lösningen är att tjata, tjata, tjata.

"Min" ICA-butik som är mkt bra (Landvetter), och har i stort sett alla ekologiska produkter som ICA alls saluför, slutade med ekologiskt kött, för det fanns ingen efterfrågan. Med dåliga marginaler blev det en direkt förlustaffär.

De repade sig dock och tog in ekologisk köttfärs. Och jag tjatade och fick dem att sätta upp en lapp om att man kan beställa ekologiskt kött till standardpriser om man köper hela beställningen (sex paket). Är man ekonomiskt lagd (dvs kan buffra upp pengar) och har en frys fungerar det ju utmärkt. Blir dock lite väl mkt pengar att köpa sex paket hel nötstek eller hel filé, så det får bli biff etc.

Och efterfrågan blev så pass stor på lövbiff, att ekologisk lövbiff numera ingår i deras standardsortiment. Så det går att stämma i bäcken om man tjatar.

Större butiker kan förstås alltid ha ekokött i sortimentet, men svårt för mellanklassen och de mindre butikerna.

Så tjata, tjata, tjata, och köp, köp, köp. Fungerar ju med mjölken tydligen.

Morran

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 mar-07 kl 08:59 »
Ekologiskt köttfärs har de ibland på min ICA också vilket är bra för min del eftersom jag inte längre tål lukten av den "vattensjuka" varianten. Varför de egentligen tog bort allt annat ekokött är dock en gåta eftersom det trots att det är en liten butik, verkade vara stor efterfrågan på den. Den var alltid slut dagen efter att butiken hade fått in den.
(Det verkar som om pensionärerna och barnfamiljerna i mitt område är väldigt medvetna om vad de stoppar i sej)

Sommartorparn

« Svar #14 skrivet: 19 mar-07 kl 09:44 »
Det borde ju gå att påverka sin ica-butik, eftersom den ägs av en handlare, som visserligen är med i en central inköpsorganisation, men ändå själv bestämmer vad som tas in. Det är väl skillnaden mot butikskedjor, där det bestäms uppifrån vad som ska finnas i hyllorna. Minns när jag jobbade inom Konsum och avdelningschefen suckade över "skit" som skickats. "Det här måste vi reducera från början".

Och jag gillar inte när svaret på min fråga efter älsklingsprodukter är: "De är inte med på listan längre. Dem beställer vi inte." Sånt händer i toppstyrda kedjor.

Alltså: Säg till ica-handlaren vad du tycker. Och bry dig inte om att bråka med anställda chefer i butikskedjor. Det lönar sig inte.

(De "där uppe" är ibland lite dumma. I Lidl-filialen i höghusområdet, där jag bodde förut, låg golfklubbor och ridutrustning kvar i veckovis, medan de gick åt som smör i solsken i min nuvarande "kranskommun" med nära till skog och golfbana. Det hade säkert gått att styra leveransen något bättre.)

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 22:20 »
Jag köper minst tio kilo kött och lägger i frysen, ofta hela lamm eller hel gris. Jag brukar inte bry mig om de olika märkningar som finns, men jag vet att det inte farit land och rike runt. Handlar av producenten direkt, i nästan alla fall, en hel oxe är lite mycket, och då blir det i en butik jag handlar. Gör som ICA pruta, gå in i affären och säg att du vill köpa 12 kilo fransyska, och de kan höra avsig när de har ett pressat pris och god kvalite.

Inte många ggr om året jag köper kött, och så slipper jag en massa plastfat på kuppen.

Charkvaror gör jag helst hemma.

Även om jag nu bor lantligt, så finns det dussintals butiker inom 20 - 30 km.

Har erfarenheten att det är ekonomiskt och kvalitetsmässigt bäst att köpa mycket, varför inte direkt från producenten där det är möjligt.

Sortimentet utarmas mer och mer i butikerna:
"Har ni lever?"
"Nä det köper väl ingen nuförtiden.. , vi kanske kan ta hem på beställning".

Färdigmat finns i massor.
Har svårt att hitta det jag vill ha i butikerna, och sortimentsutarmningen av gedigen vara går fort.

« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 22:25 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Morran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 mar-07 kl 08:29 »
När jag var liten brukade vi köpa en ko och en gris ihop med moster och hennes familj. Bonden grovstyckade dem och sedan var det bara för oss att stycka dem till ännu mindre bitar och frysa in.

Ibland önskar jag att jag kunde göra det samma idag men av "moderna" orsaker kan jag inte det. (vi har en modern lägenhet vilket innebär sk "kompakt living", det finns ingenstans att ställa en extra frys och den vi har är underdelen av kylskåpet...ja, jag har klagat eftersom detta är en familjelägenhet)
Äldsta sonen har flyttat, mannen är inte i Sverige så ofta och yngsta sonen är ofta hos flickvännen och äter där. Det känns inte riktigt meningsfullt att köpa stora mängder kött, och försöka klämma in en större frys under sängen.

Jag ska dock cykla runt lite till de gårdsbutiker som finns här i området (och som jag hittade tack vare vitis länk i "hushållsforumet") och se om de även säljer mindre mängder.
Tills dess kan jag glädja mej åt att min lokala ICA butik återigen tagit in ekologiska/krav varor och utbudet verkar lika stort som förra sommaren.

Herriot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 mar-07 kl 21:52 »
Handlar det mesta på Coop eftersom dom har massor av eko-varor och ständigt kommer med nya eko-produkter i sortimentet.  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 29 mar-07 kl 11:59 »
Läste i en tidningsartikel att Lidl har som mål att 20% av deras utbud ska vara ekologiskt inom ett par år.  :o Kanske dags att omvärdera Lidl som "bov" när det gäller ekologiska varor?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 12:01 »
20% av utbudet, räknas prylarna ifrån blir det inte många varor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser