Hej, då var jag i farten igen!

Vi har ju sex tackor och en bagge, baggen kom in i flocken i augusti om jag minns rätt. Allt har gått bra mellan bagge och tackorna hela hösten.
För några veckor sen, drygt en månad sen, såg jag att baggen stångade en av tackorna och körde bort henne. Reagerade inte så mycket över det då det var mitt i brunstsäsongen och han för fullt uppvaktade en av tackorna.
Han har ägnat sig åt en tacka i taget under brunstperioden för en månad sen, en vecka senare såg jag återigen honom stånga samma tacka och köra bort henne.
Då började vi reagera och säga att om han inte blir snällare mot henne får han flytta, han skulle få en tidsfrist på sig att när brunsten var över och allt lugnat ner sig om han inte bättrat sig så....
Har inte sett något mer efter det, men idag när jag var ute i fårhuset och lade i nytt hö åt dem märker jag att tackan i fråga är väldigt nervös i baggens närvaro. Står hon och äter, och han tittar åt hennes håll då slutar hon äta och springer bort - idag var det till mig hon gick och ställde sig. Gick undan så fort baggen flyttade på sig.
Samma sak ute, de fick inviga höhäcken ute i vinterhagen idag och alla stod och åt i lugn och ro där utom den här tackan, efter en stund väljer hon att gå in och äta istället. Det är ju bra hon får i sig mat.
Men inte ska hon behöva vara så nervös och illa till mods där det är meningen att hon ska vara trygg. Så våra gissningar nu är att han nog inte är så snäll mot henne inne på nätterna även om vi inte sett honom vara på henne sen den sista händelsen jag nämnde ovan.
Vi står då sannolikt mot någon av dessa alternativ:
1: Hon är fortfarande nervös från brunsperioden då han var tuff mot henne.
2: Han stångar henne på nätterna, och stöter bort henne så gott det går på det utrymmet.
Nu är saken den att hon är den enda som är svart i fårflocken, hon har inga problem alls med de andra tackorna och visar inga nervösa tendenser mot dem. Vi har inte sett honom betäcka henne, eller visa brunstintresse överhuvudtaget.
Har ni några teorier över varför baggen beter sig så mot just henne? Är det för att hon är svart och då avvikande i hans ögon, han själv är inte vit som de andra utan har grått huvud och ben men han har ju inte sett sig själv i spegeln så han vet nog inte om att han själv inte smälter in.

Är det för att hon inte kommit in i brunst?
Kan hon vara dräktig från första brunstperioden i september, och han beter sig så mot henne för att han vet han ändå inte kommer få para henne?
Hon kommer i vilket fall som helst att få stanna här med resten av tackorna, men om det inte handlar om något annat än mobbning från baggens håll kommer han inte få stanna här. Hoppas givetvis på att det finns rimliga orsaker till beteendet och att det kommer bli bättre men om han valt ut en tacka att mobba bort känns det inte som han kommer vara vidare snäll mot lammen heller och då är det bättre han försvinner innan lammen börjar komma under våren.

Hur skulle ni själva agera i detta fallet?