Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen stöter bort en tacka  (läst 3951 gånger)

Blå Bergen

• Närke
Baggen stöter bort en tacka
« skrivet: 08 dec-13 kl 13:56 »
Hej, då var jag i farten igen! :D

Vi har ju sex tackor och en bagge, baggen kom in i flocken i augusti om jag minns rätt. Allt har gått bra mellan bagge och tackorna hela hösten.
För några veckor sen, drygt en månad sen, såg jag att baggen stångade en av tackorna och körde bort henne. Reagerade inte så mycket över det då det var mitt i brunstsäsongen och han för fullt uppvaktade en av tackorna.
Han har ägnat sig åt en tacka i taget under brunstperioden för en månad sen, en vecka senare såg jag återigen honom stånga samma tacka och köra bort henne.
Då började vi reagera och säga att om han inte blir snällare mot henne får han flytta, han skulle få en tidsfrist på sig att när brunsten var över och allt lugnat ner sig om han inte bättrat sig så....

Har inte sett något mer efter det, men idag när jag var ute i fårhuset och lade i nytt hö åt dem märker jag att tackan i fråga är väldigt nervös i baggens närvaro. Står hon och äter, och han tittar åt hennes håll då slutar hon äta och springer bort - idag var det till mig hon gick och ställde sig. Gick undan så fort baggen flyttade på sig.
Samma sak ute, de fick inviga höhäcken ute i vinterhagen idag och alla stod och åt i lugn och ro där utom den här tackan, efter en stund väljer hon att gå in och äta istället. Det är ju bra hon får i sig mat.

Men inte ska hon behöva vara så nervös och illa till mods där det är meningen att hon ska vara trygg. Så våra gissningar nu är att han nog inte är så snäll mot henne inne på nätterna även om vi inte sett honom vara på henne sen den sista händelsen jag nämnde ovan.

Vi står då sannolikt mot någon av dessa alternativ:

1: Hon är fortfarande nervös från brunsperioden då han var tuff mot henne.

2: Han stångar henne på nätterna, och stöter bort henne så gott det går på det utrymmet.

Nu är saken den att hon är den enda som är svart i fårflocken, hon har inga problem alls med de andra tackorna och visar inga nervösa tendenser mot dem. Vi har inte sett honom betäcka henne, eller visa brunstintresse överhuvudtaget.

Har ni några teorier över varför baggen beter sig så mot just henne?

Är det för att hon är svart och då avvikande i hans ögon, han själv är inte vit som de andra utan har grått huvud och ben men han har ju inte sett sig själv i spegeln så han vet nog inte om att han själv inte smälter in. ;)

Är det för att hon inte kommit in i brunst?

Kan hon vara dräktig från första brunstperioden i september, och han beter sig så mot henne för att han vet han ändå inte kommer få para henne?

Hon kommer i vilket fall som helst att få stanna här med resten av tackorna, men om det inte handlar om något annat än mobbning från baggens håll kommer han inte få stanna här. Hoppas givetvis på att det finns rimliga orsaker till beteendet och att det kommer bli bättre men om han valt ut en tacka att mobba bort känns det inte som han kommer vara vidare snäll mot lammen heller och då är det bättre han försvinner innan lammen börjar komma under våren. :)

Hur skulle ni själva agera i detta fallet?

vallhunden

• Västergötland
SV: Baggen stöter bort en tacka
« Svar #1 skrivet: 08 dec-13 kl 17:06 »
Det sägs ju att baggar kan stånga tackor efter betäckningen, för att de ska kasta och de ska få betäcka dom igen... >:D
Men det är inte alls säkert att detta är fallet här.
Det finns olika sätt att se på det:

Tackan är lägst i rang och han hackar på henne därför.
Hon kan vara lägst i rang eftersom hon avviker i färgen. Kommer baggen från en helvi besättning, så han aldrig har sett ett svart får innan??!!

Oavsett orsakerna, så är elaka baggar inget att spara på. Är han värdefull - sätt in honom i en box i fårhuset. Annars slakta honom, så slipper ni jobbet med honom...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #2 skrivet: 08 dec-13 kl 18:26 »
Det sägs ju att baggar kan stånga tackor efter betäckningen, för att de ska kasta och de ska få betäcka dom igen... >:D
Men det är inte alls säkert att detta är fallet här.
Det finns olika sätt att se på det:

Tackan är lägst i rang och han hackar på henne därför.
Hon kan vara lägst i rang eftersom hon avviker i färgen. Kommer baggen från en helvi besättning, så han aldrig har sett ett svart får innan??!!

Oavsett orsakerna, så är elaka baggar inget att spara på. Är han värdefull - sätt in honom i en box i fårhuset. Annars slakta honom, så slipper ni jobbet med honom...

Tack för svaret.

Jag vet faktiskt inte om hon är lägst i rang, har försökt se vem som är högst och vem som är lägst i rang men jag har inte kunnat se något tydligt. Det verkar som tackorna går så bra ihop att det inte syns, i somras då lekte de i hagen där alla stångade varandra och turades om att vara först i rusningarna. Idag när jag städade i fårhuset och den svarta följde med in för att vara social då kom en annan tacka in och gjorde oss sällskap, hon stångade den svarta men hon stod bara kvar och böjde på huvudet - brydde sig inte alls och gick inte undan eller backade.

Vad jag vet om baggen så växte han upp med sina två bröder, varav den ena brodern var vit. Den andra brodern vet jag inte då han var slaktad på grund av olustigt beteende hos förra ägarna. De hade deras mamma och så bagglammen sen gjorde de sig av med tackan och behöll baggarna tills vi tog över den här baggen.
Fast borde han inte ha reagerat på den svarta tackan mycket tidigare än nu isåfall om han gör så för att han är ovan?

Han är inte värdefull på något vis, bara en trevlig och social bagge men det finns det ju fler av därav funderingarna på att låta honom flytta eller bli slaktad.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #3 skrivet: 08 dec-13 kl 22:12 »
Okej nu vet vi hur det ligger till, när jag kom ut till fårhuset för att fixa inför natten stångade baggen den svarta i sidan.
Kastade ut baggen bokstavligen då. >:D

Försökte stänga in honom i egen box men han försökte bryta sig ut hela tiden så jag fick tänka om och stänga in den svarta ihop med en annan tacka där istället. Valde en tacka som är väldigt skygg och försiktig, i somras var den svarta och den skygga tackan de två skyggaste fåren i flocken och höll ihop men numera är ju den svarta en av de socialaste.

I stundens hetta tänkte jag att baggen kunde gott få sova utomhus ensam hädanefter. :-X >:D :-[v Men nu står han med fyra tackor tills han antingen flyttar eller hamnar i frysboxen. För väck - det ska han nu på det ena eller andra sättet.

Så får vi se om det blir några lamm till våren eller ej, men då är pappa inte kvar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-13 kl 07:04 »
Varför sälja ett problemdjur?!
Det är som att skyffla över problemet på någon annan...

Bättre att han blir grillkött ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-13 kl 08:22 »
Jag har världens snällaste bagge, han går med tackorna åre om (gutefår) men nu kring jul när han är klar med sitt så stångar han bort dom. Jag tror inte att han vill skada tackorna utan han vill inte ha med dom att göra.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 09 dec-13 kl 17:44 »
Har ni kollat, kan den svarta tackan vara tvekönad möjligen? Det händer emellanåt att tackor är det och de brukar då bli illa behandlade av baggarna. Ibland tror jag det är svårt att se hur det är. Tvekönade tackor kan vara mycket sociala mot tackorna men kommer sällan överens med baggarna. En del av dem blir alltmer "baggiga" eftersom tiden går medan en del är väldigt snälla och fina.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #7 skrivet: 09 dec-13 kl 18:02 »
Jag hade samma problem en gång med elak bagge.....mot 1 tacka! Han var vidrig mot henne men som tur var så hade vi flera grupper med tackor. När vi släppt in henne till en annan grupp så uppstod tycke direkt med den baggen. Hon var tydligen bara inte attraktiv för den första. Så kan det kanske vara även bland får.  :-[ Du får väl fixa en ny fästman till henne annars. ;D

Blå Bergen

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 dec-13 kl 22:18 »
Jag har världens snällaste bagge, han går med tackorna åre om (gutefår) men nu kring jul när han är klar med sitt så stångar han bort dom. Jag tror inte att han vill skada tackorna utan han vill inte ha med dom att göra.

Baggen har stått i egen bås i två dygn nu men idag lyckades han rymma och genast började han gå runt och knuffa runt på tackorna för att få betäcka dem igen. Den svarta blev synbart nervös när han var med dem igen.
Nu är han dock inlåst igen. :)

Blå Bergen

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 dec-13 kl 22:21 »
Har ni kollat, kan den svarta tackan vara tvekönad möjligen? Det händer emellanåt att tackor är det och de brukar då bli illa behandlade av baggarna. Ibland tror jag det är svårt att se hur det är. Tvekönade tackor kan vara mycket sociala mot tackorna men kommer sällan överens med baggarna. En del av dem blir alltmer "baggiga" eftersom tiden går medan en del är väldigt snälla och fina.

Tanken har slagit mig, hur ser man om de är tvekönade? Vid snabbkoll så ser hon likadant ut som de andra tackorna därbak...

Men borde baggen då inte betett sig negativt mot henne från början isåfall? Varför börja NU liksom?

Blå Bergen

• Närke
« Svar #10 skrivet: 13 dec-13 kl 22:23 »
Jag hade samma problem en gång med elak bagge.....mot 1 tacka! Han var vidrig mot henne men som tur var så hade vi flera grupper med tackor. När vi släppt in henne till en annan grupp så uppstod tycke direkt med den baggen. Hon var tydligen bara inte attraktiv för den första. Så kan det kanske vara även bland får.  :-[ Du får väl fixa en ny fästman till henne annars. ;D

Ja en ny bagge ska de få tills nästa höst.  :)
Har inte så många får och inte heller plats till att skaffa en bagge till, skulle vara om baggarna sov utomhus året runt då, så bara vi blivit av med den här så kan vi börja planera och kolla efter en annan kavaljer åt damerna här. :-[

tesåpa

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 dec-13 kl 19:34 »
Nu är det en vecka sedan avelsbaggen "försvann". Tackorna är nu mycket lugnare och mer tillgivna. Höet räcker längre. Baggen hade gjort sitt och ingen saknar honom. ;-(

Guran

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-14 kl 12:53 »

En av våra baggar gjorde så mot alla sina tackor när det var kanske en månad kvar till lamning. En tacka kastade sina lamm. Jag tror han hade liknande beteende året innan men då var det inte lika synbart/"hemskt". Det blev frysen för honom.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 jan-14 kl 10:56 »
En av våra baggar gjorde så mot alla sina tackor när det var kanske en månad kvar till lamning. En tacka kastade sina lamm. Jag tror han hade liknande beteende året innan men då var det inte lika synbart/"hemskt". Det blev frysen för honom.

Ja det vi funderade på men vi har inte fått några lamm ännu och tackorna visar inga tecken på att det är nära heller. När vi tittat därbak så tycker vi det ser lika "rosa" ut som alltid...

Så nu hoppas vi mest på att de ÄR dräktiga, och lammar feb/mars. Baggen är kvar då vi inte haft möjligheten till att slakta honom riktigt än. Men när han fått komma ut för att springa av sig så går han direkt på en av tackorna och tokbetäcker henne, typ 30 gånger på 10-15 minuter. Det får ju oss att undra väldigt mycket om han är knäpp i huvudet eller om tackorna faktiskt inte blivit befruktade. Fast det är oftast samma tacka han riktat in sig på när det gäller att betäcka, tar han "fel tacka då byter han direkt till den här tackan när han hittar henne.

Så..denna tacka är väl inte befruktad eller så, ja vi märker väl om han är steril och det vore ju tråkigt det efter allt besvär.  :)
Den svarta är fortfarande inte populär, så ja den här gossen har väl gått och blivit rasist då...  ;)
Tills vidare står han i en egen stor box och är hur go och mysig som helst där han föredrar att få höet serverad så att han kan stå på bakbenen och äta. Ja okej han är knäpp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 6 användare
torbjorn, Stellaniskogen, fall, -kaja-, mrnic, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser