Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*  (läst 13549 gånger)

Ifyouseehersayhello

• Halland
SV: Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*
« Svar #60 skrivet: 25 nov-13 kl 14:17 »
Ifyouseehersayhello, jag har verkligen tyckt om dina inlägg. Du funderar precis som jag har funderat (och fortfarande funderar): att så långt det är möjligt (för mig och för min sambo, vilket skiljer sig och genererar diskussion och framförallt kompromisser, det tycker jag man ska komma ihåg) skapa sin tillvaro av egen kraft och i största möjliga mån producera sin egen mat, det är det som är viktigt för mig, inte att nödvändigtvis vara helt självhushållande. Mycket intressant att läsa. Och intressant att läsa en del av kommentarerna ditt första inlägg resulterade i.

Tack! Vad roligt att läsa att det finns fler som funderar i samma tankebanor.

Citera
Skrivet av: TW
« skrivet: Idag kl. 14:12 »Infoga citat

LeCiffre
Visst får man göra det om man har råd att betala för hästarna och hundarna. Det är inget fel i att bygga maskinhallar och ha hästar om man kan betala för det.
Vad jag försöker förklara är skillnaden mellan två helt olika livsstilar:
1. Höginkomsttagare med fast hög inkomst från annat håll som köper en gård och skaffar de djur de vill ha och har råd att köpa foder och tjänster utan ekonomiska hänsyn. Deras "lantliga" livsstil är en hobby som inte behöver ge ekonomisk avkastning eftersom de har råd med dyra hobbyer.
2. Låginkomsttagare som försöker skapa sig en hyfsad livskvalitet med de resurser och inkomstmöjligheter som finns. Kontantinkomsterna räcker bara till litet mer än det nödvändiga. Man kan inte konsummera mer än man förtjänar så därför gäller det att få hobbyerna att bli ekonomiskt självbärande.

tack TW. Du sammanfattade det som skulle tagit mig tre spaltmeter att skriva på ett utmärkt sätt.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 25 nov-13 kl 14:34 »
Och då är undran över detta forumet. Hur bekväm får man vara för att få vara med här? ;-)

Bekväm får man nog vara, men då får man vara beredd på att få sin mentala hälsa ifrågasatt och att man inte vet sitt eget bästa om man tar lån och ägnar sig åt sånt man är intresserad av, fast det inte BETALAR sig.

Nej, kanske inte riktigt, men jag tycker det finns en trist underton ofta om att hela levernet måste vara så himla alternativt hela tiden, bara för att man flyttar ut på landet.
 Säkert 80% av folket på forumet lever som helt vanliga svenssons på landet. Men dom hörs inte så mycket som de övriga mer hardcore-20%.

Broberg

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 25 nov-13 kl 14:41 »
Sen behöver man inte ha stora ångestlängor, för att hålla ett par nöjeshästar. Några uteboxar och en enkel, liten hölada snickrar man ihop för en mindre peng, den dagen man vill det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 25 nov-13 kl 15:47 »
Och när man då surfar runt här och läser vad folk skriver kommer ju tankarna. Vilka här är egentligen hårdnackade "självhushållare"? (Ingen alls, möjligtvis, eftersom man då varken borde ha el eller internet)

Inte en jävel, och du har egentligen redan svarat på frågan.

För mig skulle det nog inte vara möjligt att ens VILJA leva på total självhushållning. I min framtidsplan ligger även en önskan om ett bra förhållande och barn. Och när de barnen sitter hos optikern och behöver glasögon tror jag inte att Synsam tar emot en halv gris som betalning utan de vill ha kontanta medel.
Eller allt annat som faktiskt inte funkar som förr men som vill till i livet. Tandvård, läkarkontakter, kläder, försäkringar  etc etc. Detta är ju knappt möjligt att tjäna in på att sälja ägg, grönsaker kött mm om du dessutom ska ha så mycket som möjligt till dig själv och din familjs årliga konsumtion.

Det har kommit massor med råd om hur man snålar, gnetar och kämpar sig runt, jag skulle bli galen på några veckor att leva så. Jag gillar TWs synsätt bättre:

Å andra sidan skulle en stor gammalt uthuslänga vara en gåva från himmelen för mig just nu för den skulle göra det möjligt för mig att tjäna mera pengar. Så pass mycket mera att kostnaderna för till exempel ett nytt plåttak skulle betala sig mångdubbelt. En nybyggnad däremot skulle inte gå runt ekonomiskt för min lilla verksamhet. Dessutom saknar jag det nödvändiga kapitalet för ett nybygge.

Många här (mig själv inkluderat) kan köra på sin dröm för att man lyckas få tag på ett ställe som är tillräckligt stort för att gå att använda till det man vill men samtidigt tillräckligt litet för att inte längre gå att driva som tex kommersiellt lantbruk. Vi har ca 1000m2 ekonomibyggnader på den gård vi köpt, det är guld värt för vi kan förändra användningsområdet för en förhållandevis billig peng och starta ny verksamhet, men det hade aldrig varit lönsamt att bygga nytt för att göra samma sak.

Vi använder alltså redan investerat kapital (som någon annan investerat) för att bygga upp en ny verksamhet som troligen inte hade burit sig om vi hade behövt betala de faktiska kostnaderna för uppstartandet. Det gäller mao att hitta de där ställena som kostar mindre än vad de egentligen är värda (för dig), att hitta rätt ställe kan mycket väl ta flera år.

Och vi har en maskinhall. Den är guld värd trots att vi inte har nån nytta av den, för den drar in en del pengar i hyra från några bönder som behövde en bra hall i närheten av sina marker. Maskinhallar är skitlätta att hyra ut (eftersom de är rymliga) och har också fördelen att de ofta är byggda i plåt; nästan inget underhåll alls...

I mitt fall skulle det vara snickeri och produktion av timrade sommarstugor och bastur. Kan eventuellt utvidgas med hyvleri i framtiden.

Det här är guldråd! Jag håller med fullkomligt med TW (även om jag inte tänker starta snickeri). Du kan klara dig på två sätt med ett eget ställe: Snåla eller öka!

Andra får ta snålabiten, jag kan inte tänka mig att decimera ner mitt liv till vedspis, tvättbalja i köket och minimal hushållning, men oavsett om man satsar på minimalism eller inte så finns det en regel du lika bra kan lära dig på en gång; Du kan inte vinna om du följer reglerna.

Simple as that.

Det finns olika sätt att "fuska" på, TW har tipsat om sitt sätt och jag gillar det skarpt. Finns det tillräckligt mycket plats på marknaden för timrade stugor så låter det som ett alldeles utmärkt sätt att "vinna spelet" och hitta sin framtid, men det innebär också att man måste veta vad man vill! Att bara flytta ut på landet för att man vill flytta ut på landet tror jag inte går, då åker man nog på att fortsätta jobba 40 timmar i veckan och slits mellan jobbet och pendlandet och alla dåliga samveten över att man måste ta hand om hönsen bättre, måste fixa uthusen, måste renovera klart, måste, måste, måste...

En variant är att köpa tex ett litet nedgånget torp som är så billigt att du kan gå ner i arbetstid. Sen fixar du och stå i så det blir i fint skick och sen sälja det med vinst så du kan byta upp dig till ett större boende med potential. Men allt det här kräver nån slags plan.

Du vill flytta ut på landet? Fine. Och sen då? Vad är din långsiktiga plan med att _BO_ och _LEVA_ på landet? Var ser du dig själv om 10 år?

Du skriver själv:

Men ja. Jag vill ha både el och rinnande vatten. Och dator. Kanske gör det mig till en sämre människa men då förstår jag ju också att pengarna till detta måste komma någonstans ifrån.

Det låter inte som att du vill decimera dig till minimalism du heller. Då finns det bara ett alternativ; hitta en nisch och lev på den. Det finn en sjuj-a massa smågårdar och gårdsförsäljning och allt vad det är om det är det du vill, om du vill nåt annat, vad vill du? Börja titta på efterfrågan och vilka konkurrenter som redan har eller håller på att etablera sig. Får du plats? Kan du leva på det? Kan du gå plus eller kommer det bara bli ett losers game där det slutar med att du konkar när du inte klarar av nyinvesteringar och underhåll längre? Det här vet du ju redan med:

Att flytta ut på landet innebar att jag fick 4 mil tur och retur till jobbet. Inte det längsta, men bristen på kollektiva medel gör att bil är ett måste. Jag har en 11 år gammal slitvarg och den kostar mig i runda slängar 3000 i månaden (beräknat bensin, skatt, besiktning samt vissa reparationer utslagna över ett år)

När bilen lägger av, hur är bufferten för reparationer? Kan du köpa en ny (begagnad) bil idag om det behövs? Vad händer om du dessutom äger boendet och tex vattenpumpen kastar in handduken eller taket börjar läcka? Minimalistens svar på det är "Ha ingen bil och fixa taket själv", kan du vara utan bil (verkar inte så va?) och kan du fixa taket själv?

Jag kan svara nej på båda frågorna; bil måste vi ha (troligen minst två, idag har vi fyra som är minst en för mycket men det ska lösas på sikt) och tak lagar jag inte på egen hand då jag är hopplöst höjdrädd. Hade man kunnat lyfta ner taket på marken hade det varit lätt, men det är nog billigare att hyra in en hantverkare. ;)

I själva andemeningen med ordet självhushållare ingår att göra allt själv och att nöja sig med det man kan åstadkomma, vare sig det är perfekt eller inte.

När vi var runt och letade efter "vår" gård såg vi några såna ställen. Nackdelen med när det inte blir perfekt är att det i längden leder till saker som att det tex läcker in vatten på fel ställen när det regnar och sen börjar saker och ting gå illa. När det fått stå några år börjar saker ruttna och då rasar värdet på fastigheten rätt snabbt för det är få som gillar att köpa ställen där tex bärande delar är angripna.

Inget fel på gör det självare _OM_ de vet _HUR_ man gör. Men kan själv-klantar är det värsta jävla pack som finns! Fel monterad fönsterbräda kan leda till rötskador i bärande delar, saknad tegelpanna som inte ersätts i tid kan resultera i att stora delar av taket måste läggas om, felinstallerat el eller vatten är inte bara trist att laga, det är potentiellt livsfarligt! Rekordet jag hört om var tjommen som gjorde sitt eget badrum och la in elgolvvärme när han ändå var igång. På nåt sätt lyckades han klanta sig så pass att avloppsrören blev strömförande.

Grannarna hittade honom i duschen, död sen flera dagar pga att han hade elektrifierat sig själv när han skulle duscha...

Så, om du inte är jävligt händig så är mitt tips att se till att få till ett bra kontaktnät med hantverkare du litar på som inte kommer göra dyra pissjobb. Det bästa är att fråga tex bönder i trakten, moderna bönder har inte tid att göra som man gjorde förr (när man fixade allt efter eget förstånd), deras verksamheter är så stora att de måste plocka in hantverkare även för saker som de har kompetens nog att fixa själva. De vet vilka hantverkare som är nåt att ha, använd den erfarenheten.

Så egentligen kommer vi tillbaka till samma sak hela tiden. Du vill bo på landet, fine. Varför behöver jag inte fråga, jag flyttar aldrig tillbaka till stan igen, men _HUR_ är nog den stora knäckfrågan:

1. Bli en svensson på landet och pendlar till ditt 40-timmarskneg i stan?

Köp ett (hyfsat) modernt hus med några tusen kvadratmeter tomt som ligger på landet. Inga uthus att sköta, inget gammalt hus med sina små egenheter eller konstanta behov att fixas.

X. Bli en minimalist som lever utan lån och på minimal budget?

Köp ett torp med några små uthus. Ingenting som kräver byggnadsställning för att målas eller mer komplicerade verktyg än fogsvans, hammare och kofot. Vinkelhake är överkurs. ;)

2. Bli en entrepenör som kan utnyttja en gård eller ett torp som språngbräda för egen verksamhet?

Now we're talking. Det kommer ta ett tag att komma dit eftersom du behöver startkapital så det här blir nånting du kommer få fundera över några år, men det är skitkul när det flyter (och jätteokul när det inte gör det). Har du en kompetens som går att exploatera? Någon form av lite nischad kunskap som folk betalar för? Säg upp dig, starta eget och bli konsult. Har du kontakter inom ett större konsultföretag, kolla om de tar in underkonsulter? De brukar ta provision, 10-30%, men det brukar vara värt det eftersom de har bra kontaktnät. Har du kontaktnät själv kan du strunta i det förstås. ;)

Du kommer aldrig få ihop startpengarna om du löneknegar, att bli egen företagare ger helt andra möjligheter. Du kan tex jobba som ett svin och fondera pengarna och sen ta ut lön i några år utan att arbeta utan att behöva betala fantasiskatter.

Dock, du lämnar (nästan) all trygghet bakom dig med om du säger upp din anställning. Vågar du ta steget?

Och, som sagt, vad är ditt långsiktiga mål? Det måste du veta innan du börjar staka ut saker på riktigt.

Mycket svammel, nu måste jag rasta hundar. Toodles!
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hon på torpet

• Uppland
« Svar #64 skrivet: 25 nov-13 kl 17:13 »
men jag tycker det finns en trist underton ofta om att hela levernet måste vara så himla alternativt hela tiden, bara för att man flyttar ut på landet.

ja, tänk vad olika man uppfattar saker och ting... jag tycker att det ofta finns en trist underton av att alternativt leverne är så himla omöjligt...   ingen direkt ovanlig inställning i allmänhet... men lite förvånande ofta för att vara här, på alternativ.nu  o:)
Tala ut människa!!!

Broberg

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 25 nov-13 kl 17:29 »
ja, tänk vad olika man uppfattar saker och ting... jag tycker att det ofta finns en trist underton av att alternativt leverne är så himla omöjligt...   ingen direkt ovanlig inställning i allmänhet... men lite förvånande ofta för att vara här, på alternativ.nu  o:)

Tror det är lättare att som medveten stadsbo slita mindre på naturen, än som landsbygdsbo, så det kräver sitt att bo på bystan.
Om man inte är nöjd med att slita extra på miljön då, bara för att man är bekväm och tycker det är kul.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 25 nov-13 kl 18:10 »
Tror det är lättare att som medveten stadsbo slita mindre på naturen, än som landsbygdsbo, så det kräver sitt att bo på bystan.
Om man inte är nöjd med att slita extra på miljön då, bara för att man är bekväm och tycker det är kul.

Kanske det är dags för Flyttatillstan.nu eller Alternativlivförlantisar.nu  ... eller varför inte Drömmaromettalternativtleverne.nu  ? ;)

Tala ut människa!!!

hans

• Dalsland
« Svar #67 skrivet: 25 nov-13 kl 21:04 »
quruiem ett alldeles utmärkt inlägg i debatten .Det känns som du tillhör den mera pragmatiska falangen av alternativare.....he he he och det är väl trevligt tänkte bara på det där med att driva företag.Själv hade jag ett hantverksföretag med anställda och jobbade nästan ihjäl mig och slutade helt ägna mig åt det viktiga i livet så som fågelsång titta på rådjuren för att se om hon har alla kidden kvar och plocka svamp.Så det rekomenderar jag alla alternativare att inte göra och vidhåller Nordnorge som ett plågsamt effektivt sätt att tjäna kosing.När det gäller hardcore alternativare så tror jag inte det är möjligt via vilja att bli en sådan utan hen är mer eller mindre född till ett sådant liv och det är bra för dom som trivs med det, vi andra får exprimentera med var gränsen går.Nästa år blir det rabarber och olika bärvin två nya solceller(snart nästan egenförsörjande) och en miljöförstörande flygresa till USA....höppas 

olivia.k

• Jämtland
« Svar #68 skrivet: 28 nov-13 kl 16:17 »
Har du djur behöver de foder, utrustning och kanske försäkring om det gäller sällskapsdjur. Strö till boxar och veterinärvård ibland. Här inne verkar det formeligen DRÄLLA av husdjur bland er medlemmar! Och hur härligt det än är att omge sig med djur så kostar det ju MULTUM att äga dem och ge dem en bra omvårdnad.

Det där är relativt. Jag har  några får och har gått många tusen plus på dem i år pga att jag får många tusenlappar i EU-stöd och då har jag ändå minsta arealen man kan söka på (4ha). Hade jag vetat att man fick så mycket i stöd hade jag skaffat lantbruksdjur för länge sen. Låter som du funderar på hästar när du skriver "strö till boxar", och någon veterinär har jag heller aldrig haft till gården. Det enda fåren kostar mig är några hundra kronor för mineralfoder och saltsten plus kostnaden för slåtter. Men det är klart, vissa djur är dyra. Min granne har 15 hästar och inga EU-stöd så jag förstår inte hur det går ihop.

Trots det undrar jag:
Hur i hela hälsingland får man då råd att lägga undan till den där förbenade handpenningen så man kan köpa sitt EGET i framtiden?
Hur gör ni andra? Har ni gift er rikt med något aktiebevandrat snille? Arbetar ni heltid/deltid och försöker njuta av resten på den lilla fritid som blir över?
Själv har jag aldrig tyckt det har varit svårt att spara pengar utan tycker tvärtom att det är svårt att spendera pengar. Du får väl börja leva lite mer sparsamt. Sluta köpa kläder osv Själv äger jag 2 par vinterskor som är köpta på 70% rea, samt ett par stövlar som jag köpte på 50% rea. Kläder handlar jag nästan aldrig, men det kan bli ett inköp när H&M lyckas extra bra med någon kollektion, och senast det hände var hösten 2008. Sen tror jag egna barn slukar enormt mycket pengar och där kan man spara in en miljon kronor per barn genom att inte ha några barn. Jag läste nånstans att en amerikan gör av med 99% av sin inkomst varje månad, själv gör jag av med 20%, hur mycket gör du själv av med?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #69 skrivet: 28 nov-13 kl 17:40 »
TVÅ par skor?!! ???
Jo jag har ett par läderstövlar och ett par gummistövlar, förutom mina skyddskor SIEVI utan snörning. De sistnämda praktiskt taget bor jag i.

När jag var 30 blev jag friherre med ballaskatt och nybyggt hus. Med en halvdålig lön på ett osäkert företag så var det nödvändigt att göra något annat. Jag startartade eget inom maskineri, mest av tillfälligheter. Numera jobbar jag inte så mycke som förr, ungefär normaltid mot dubbel tid tills för några år sen. Skulderna börjar komma ner på en behaglig nivå, om 3 år eller så ska det bara va lite huslån kvar. Och de kan få stå där på 115´ eller vad det är. Tänk om jag varit tokig nog att göra som bankjävelen sagt.......inte amorterat allt vad jag kunnat!

Jag är, och har alltid varit totalt ointresserad av spel, lotteri, sport och jag har aldrig längtat bort. Ändå haft fullt upp med ett litet serviceföretag på landet, och jobbat mot industrin. Men när vi nu har skrotat den mesta produktionen i Sverige, vem behöver kompressorer och tryckluftsverktyg då? Jodå, mina äldsta och bästa kunder finns kvar.

Uppväxt på landet, tidvis på gårdar och skog, men aldrig förrän jag träffade Maria fick jag intresse för odling. Några år dess förinnan blevdet hönshus utanför TiBbetanska Residenset men ingen öppen mark frånsett hönsens gropar. Får väl försöka börja dubbeljobba igen, men det ska nog gå.   ;D Jag har ju lite att ta igen............
« Senast ändrad: 28 nov-13 kl 17:46 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LeCiffre

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 28 nov-13 kl 17:53 »
*lägger till på listan*  Två par skor är för mycket om man ska bo på landet.

greenpeace

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 28 nov-13 kl 18:05 »
Man hittar gårdar i norrland för 100 000. Just nu på hustips en kåk för 50 000.
Fixer man att leva enkelt utan el bil ect eller har egna lösningar 12v och gengas så går det. Sen är det frågan hur socialt isolerad man klarar av att leva eller återigen hittar egna gemenskap - familj eller kollektiv.
Jag tror ochså att det är viktig med övertygelse om att det är så man vill leva-helst ska man vara så övertygad att det finns inget val.

Visst kan finansiering vara ett problem - men dom största utmaningar är att kunna stå pall mot den moderna bekvämlighet och att uppbringa så pass motståndskraft och uthållighet både fysisk och psykisk .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #72 skrivet: 28 nov-13 kl 18:32 »
*lägger till på listan*  Två par skor är för mycket om man ska bo på landet.
  ;D ;D Ja det går ju inte.........

Saken är väl den, kanske, att istället för att slita på kommunalt finansierade vallar och dricka mej full mer än vart 12:e år, så ligger "min" sport i att hålla vissa kostnader nere. Inte alltid för att jag måste, utan för att jag KAN.

Möjligen kan de fortfarande räknas som skor, det gamla paret med brusten sula som endast används vid vedhämtning på altanen, men då får man inkludera den udda sko utan sula som någon räv lagt på gräsmattan inatt.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #73 skrivet: 28 nov-13 kl 18:45 »
olivia.k du är den första här (vad jag vet) som sä att man kan få ett plus på att ha får i en liten skala. hur lyckas du?

Charlotte

• -
« Svar #74 skrivet: 28 nov-13 kl 19:06 »
olivia.k du är den första här (vad jag vet) som sä att man kan få ett plus på att ha får i en liten skala. hur lyckas du?
Om man bortser från att fåren behöver stängsel och tak över huvudet så är det lättare att få kalkylen att gå plus :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hans

• Dalsland
« Svar #75 skrivet: 28 nov-13 kl 20:53 »
Hej Det här temat skapar värkligen intresse hos oss alla oavsett ålder och erfarenhet.Alltså man har bara inte råd på en halvtaskig löntagarlön att göra några större projekt i alla fall inte om man leijer för det.Mitt problem under åren har varit att få pengarna att räcka till så många projekt som möjligt och på samma gång och det här skapar en hejdundrande frustation min lösning har varit att slå stopp antingen har jag sålt eller gett bort en massa saker (som stog ute och ruttnade och rostade)och fokuserar på det som .....jag tror är viktigast för mig alltså taken på alla hus är bra....mina är nya (jättebra men ett djäkla tråkigt sätt att bränna pengar) väggar, golv vattenpumpar,traktorn,elintallationer,grus upp till huset bla bla bla tråkigt tråkigt ,jag längtar efter hästar att köra i skogen.....något av det roligaste jag vet hmm funderar på russ eller nordsvensk läste föresten om skogskörning i Lidköping med russ.....men been theer  dunn that och det var egentligen skitjobbigt för djuren drog för mycket pengar men .... om det finns utrymme i budgeten i framtiden skuldfri och jag värkligen har lusten så skaffar jag två pållar igen så trist tror jag det är för de flesta av oss .Det finns många exempel på folk som dundrat in här i sokknarna köpt sig en gård för 5milljoner byggt stall haft en snickare gåendes där på heltid ett år men....då får man luta sig på annat en en löntagar lön vill börja leva det liv du beskriver och må gott under tiden så som sagt börja i liten skala investera i "för litet kanske men inte gammal skit utan funkar hyggligt i alla fall i 20år"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #76 skrivet: 28 nov-13 kl 21:52 »
Citera
leva det liv du beskriver och må gott under tiden så som sagt börja i liten skala investera i "för litet kanske men inte gammal skit utan funkar hyggligt i alla fall i 20år"

Kanske någon enda männscha här då, som fattar vad jag menar med att man inte behöver ett stort 4WD härke som kostar för mycke att köpa och ännu mer att hålla i drift, bara för några hektar. Eller att hästar är andra dyra leksaker då de aldrig kan gå ihop sig. Att en del kanske kan hålla såntdär ( i åtminstone några år) men inget som vanligt folk kan sova gott om natten med.
Som med all företagsamhet måste man ha lite tur, lite sunt förnuft men framför allt inte bara acceptera att "det kostar si eller så". Ska man klara sig behövs det lite mer kreativitet än så.

Ett exempel kan va den gamla kompressorn jag ska sälja nu. Vad jag vet är att den är tillverkad efter 1898 och förmodligen före 1950. När jag byggde verxtan för 25 år sen kunde jag som de flesta, ha köpt en kompressor för 50-60 tusen. Istället blev det denhär gamla. Lite ombyggnad med mindre motor, elskåp och kylare så kostade den mindre än 2000 spänn. Under dehär 25 åren har den gjort samma jobb, alstrat lika mycke värme, 0 kr i underhåll men inte tagit mer ström än en för 25 gånger så många LÅNADE kronor. I dagsläget är värdet ungefär samma som om jag köpt en ny.
Således bör jag ha totalt 80 tusen mer på kontot idag för att jag gav mig i kast med
Antik kompressor
30 tusen hade säkert servicekostnaderna gått på under åren om jag köpt en modern pjäs. Den får fortfarande gå lite varje dag.

Jag kunde ha köpt en svarv för hundra tusen lätt, men den jag köpte för 15 tusen har gjort samma jobb.

Jag kunde accepterat första byggmästarens bud om "ett par miljoner" för verxtadsbygget. Nu kostade det 375 tusen ungefär, + eget jobb för hundra.

Kalla mig gärna snål smålänning men det är tråkigt när sista kronan fattas, även om det bara är till tråkiga saker, som bröd. Det är på denna filosofi jag klarat mig, emedan flera av mina kollegor INTE gjort det.

Edit: Den har nog kostat en 5-hundring i underhåll när jag tänker efter. Jag bytte remmar en gång............
« Senast ändrad: 28 nov-13 kl 22:05 av TiB »

hans

• Dalsland
« Svar #77 skrivet: 28 nov-13 kl 22:00 »
Verkligen snålt och tråkigt resonerat men antagligen har du fått det du ville ha och till sist är det ju det som är meningen

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #78 skrivet: 28 nov-13 kl 22:12 »
Inte så tråkigt i alla fall, hans. En del tittar på fotboll, grannen följer Brynäs i ishockey eller vad det är. Andra åker till Öland med husvagnen och super halva året. Eller tar dykcertifikat på Seychellerna, jagar småflickor/pojkar i Thailand....................

DET skulle jag inte stå ut med!  ;D

Lägg därtill glädjen att ha lyssnat på denhär "musiken" i 25 år istället för ett ilsket surr. Inte behövt rusa upp i ottan, ut i kyla och skrapat rutor på en frusen bil och trängas med andra surögda pendlare, jag har fått jobba över hur länge jag velat..........................
 Men först och främst var det ju frågan "Hur har ni råd?" som skulle besvaras. Och DET har jag gjort, med bortåt 2 miljoner sparade en-kronor.

« Senast ändrad: 28 nov-13 kl 22:32 av TiB »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #79 skrivet: 28 nov-13 kl 22:28 »
ett bra sätt att få råd är att skynda långsamt, hitta egna fungerande lösningar.
Och lära sig så mycket om det man skall göra.
Var lite lat. 
Se till att du får tid över trots ett stort trädgårdsland genom att täckodla.  Det om nått är ett arbetsbesparande sätt att skaffa sig billig mat.
Skall du till samhället. Gör 3-4-5 ärenden på samma gång. var medveten om att det kostar så mycket pengar att köra och så mycket tid.
Försök att tänka kreativt utanför boxen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser