Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*  (läst 13550 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*
« Svar #40 skrivet: 24 nov-13 kl 12:45 »
Och stor mark är en sak, men stora byggnader en annan. Det blir man varse om vid underhåll och renoveringar. Även billig rödfärg, blir dyrt, när det ska målas gigantiska ladugårdar och takbyten på dessa, ska vi inte tala om.. Eller om det behöver saneras mot husbock, panelas om eller nåt.
Sorgligt är det att se alla ekonomibyggnader, som står och förfaller.

Ja dyrt blir det. Så måste man ju bygga MASKINHALL först, det har ju alla.................  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 24 nov-13 kl 14:09 »
Att köpa rödfärg är väll en sak, den finns för 99kr/10l. Men att pensla ut den över en hel ladugård, det är inget litet jobb  :P

Alltså bara extraböket, med höjden på sådana byggnader, med tio-femton meter i nockhöjd, jämfört med en som har fyra-fem och man klarar långsidorna med pall typ.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #42 skrivet: 24 nov-13 kl 14:22 »

Ta exempelvis en lift till hjälp i ett sådan svävande projekt
och få flera utgifter

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

TW

• Finland
« Svar #43 skrivet: 24 nov-13 kl 15:27 »
Å andra sidan skulle en stor gammalt uthuslänga vara en gåva från himmelen för mig just nu för den skulle göra det möjligt för mig att tjäna mera pengar. Så pass mycket mera att kostnaderna för till exempel ett nytt plåttak skulle betala sig mångdubbelt. En nybyggnad däremot skulle inte gå runt ekonomiskt för min lilla verksamhet. Dessutom saknar jag det nödvändiga kapitalet för ett nybygge.
Alla har inte möjlighet att få ett 8-5 arbete i stan för hygglig lön och då måste man själv skaffa sig inkomster.

Eftersom jag är utkastad från arbetsmarknaden blev jag tvungen att gå min egen väg. Jag bor hos föräldrarna och betalar hyra och andel i hushållskassan men det blir ju endå billigare än att hyra ett helt hus och i lägenhet kan jag inte bo eftersom verksamheten kräver utrymmen.
Jag lever så sparsamt som möjligt. Det överskott som kommer återinvesterar jag i verksamheten eller sparar. Köper verktyg och maskiner som andra kasserar och reparerar dem och bygger upp verksamheten småningom med minsta möjliga kontantinvestering. Småningom kan jag bygga upp ett stabilt skuldfritt företag som ger mig en viss inkomst och dessutom ett sparkapital. Då kan jag investera sparkapitalet som handpenning i en liten gård med minsta möjliga boningshus och något gammalt uthus där jag kan ha verksamheten. Sedan blir det att fortsätta snåla och börja amortera med överskottet som verksamheten ger efter avdragna levnadskostnader.
Om kärlek uppstår ökar matlagets totala resurser till minst det dubbla men sannolikt har hon större behov än jag har.........

Vad det gäller djur och självhushållning så ser jag saken ur ett överlevnadsperspektiv. Man har inte råd att ha djur som inte ger avkastning:
-Hund........ Kräver dyrbart foder som måste köpas för kontanter som inte finns. Olönsam om man inte är mycket aktiv jägare med stor jaktmark.
-Katt...........Billigare i drift och kan göra skäl för sig som musjägare. Kanske.
-Häst..........Ger ingen inkomst och gör litet nyttoarbete i förhållande till nedlagd tid och kostnader. Kräver högkvalitativt dyrt foder. Absolut olönsam.
-Får.............Kan ge en viss avkastning i form av kött för husbehov. Klarar sig på dåligt foder och sommarbete som oftast går att ordna gratis. Kanske.
-Höns..........Olönsamma med nuvarande äggpriser men är å andra sidan inte speciellt resurskrävande. Kanske
-Kor.............Resurskrävande men kan ge en viss avkastning. Passar inte mig men kan passa andras livssituation. Olönsam om man inte har vissa speciella förutsättningar.
Därför förvånar det mig att de flesta satsar på häst och hund......... undrar om de är så mycket rikare än jag att de inte måste räkna på dylika utgifter
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 24 nov-13 kl 15:59 »
Å andra sidan skulle en stor gammalt uthuslänga vara en gåva från himmelen för mig just nu för den skulle göra det möjligt för mig att tjäna mera pengar.

Oj!? Till vad??  Jag funderar mest på att riva den stora gamla ladugården. Skulle ge ved för 2-3 år. Jag kan då inte komma på nåt vettigt att göra med den.  För låg för att ha husvagnar , och till det mesta förresten..  Stora underhållskostnader. Taket måste väl nån gång bytas. En affär på 2-300 000.

Därför förvånar det mig att de flesta satsar på häst och hund......... undrar om de är så mycket rikare än jag att de inte måste räkna på dylika utgifter

Den vanligaste anledningen till att folk flyttar ut på landet är nog trots allt att dom vill ägna sig åt sina intressen, tex häst och hund. Odla lite och ge barnen en bra uppväxt.
De som flyttar ut för att spara och snåla in på precis allting , tillhör troligen en minoritet.
Man ska leva också, inte bara strida.

Ja dyrt blir det. Så måste man ju bygga MASKINHALL först, det har ju alla.................  :o
Du glömde *FY Zatan...*

HAR man maskiner så är det en synnerligen bra investering att ha nånstans att ställa in dom. Det är en effektiv kapitalförstöring att låta allt stå ute.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 24 nov-13 kl 16:44 »
Citera
HAR man maskiner så är det en synnerligen bra investering att ha nånstans att ställa in dom. Det är en effektiv kapitalförstöring att låta allt stå ute.
Ja, *Fy Zatan* :P men jag har sett de som har loge, vagnsskjul och andra uthus där rotorslåttern och S-pinneharven skulle kunna stå. Lika förbannat ska de bygga maskin hall. En del har maskinhall  och loge till förbannelse men rullare och pressare står lika förbenat ute på planen året om. För mycke utrymme skapar en större yta med oreda, så även här.
Så visst hardu rätt! Eller som jag säger när någon tycker jag börjar få mage: Bra grejer ska man ha under tak!

fjällan

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 24 nov-13 kl 16:54 »
anser inte att man ska behöva betala för dom djur man har i lagården, dom ska  minst betala sig själva + ge mat åt hushållet som betalning för arbetet. jag har inte så mycket men det jag har betalar även den mat jag behöver köpa + hund o katt mat, kruxet är att kunna köpa billigt foder och vara lite om sig o kring sig.föder allstå upp lite extra, säljer det jag kan o äter opp resten,

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #47 skrivet: 24 nov-13 kl 17:02 »
anser inte att man ska behöva betala för dom djur man har i lagården, dom ska  minst betala sig själva + ge mat åt hushållet som betalning för arbetet. jag har inte så mycket men det jag har betalar även den mat jag behöver köpa + hund o katt mat, kruxet är att kunna köpa billigt foder och vara lite om sig o kring sig.föder allstå upp lite extra, säljer det jag kan o äter opp resten,

Håller med! Annars är det inte mycke till alternativ hushållning. Då är det vanligt stassonganöje, konsumtion.

Ägg från hönsen ska betala fodret till sig själva och kaninerna. Just nu är hönsen skyldiga mig 29 kr efter sista foderresan, å andra sidan fick 5 sätta livet till förra veckan. Det får jämna ut sig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 24 nov-13 kl 17:07 »
Har man tillgång till höns och ägg kanske man äter sådant snarare än annan, dyrare mat så det finns fler aspekter. Dessutom kanske man sparar in en resa till affären, om man nu inte är duktig på att planera sina inköp.

anne-li

• -
« Svar #49 skrivet: 24 nov-13 kl 17:16 »
Dessutom kanske man sparar in en resa till affären, om man nu inte är duktig på att planera sina inköp.

tänk på den goda tiden i forrige århundrade
då riddare handlade in på en Valack (häst) eller till fots
(klimatsmarta riddare redan på 1600-tallet)

mvh/
anne-li

« Senast ändrad: 25 nov-13 kl 12:40 av anne-li »
Sko-storlek 42!

TW

• Finland
« Svar #50 skrivet: 24 nov-13 kl 20:59 »
Oj!? Till vad??  Jag funderar mest på att riva den stora gamla ladugården. Skulle ge ved för 2-3 år. Jag kan då inte komma på nåt vettigt att göra med den.  För låg för att ha husvagnar , och till det mesta förresten..  Stora underhållskostnader. Taket måste väl nån gång bytas. En affär på 2-300 000.
I mitt fall skulle det vara snickeri och produktion av timrade sommarstugor och bastur. Kan eventuellt utvidgas med hyvleri i framtiden.
De flesta större uthusrader innehåller en hölada som antingen är öppen upp till nocks eller där man kan riva ut mellantaket och ändra stommen litet och få ett öppet utrymme på minst 6x7 meter oftast närmare 6x10 och med minst 3 meter ofta över 4 meter fri höjd under takstolarna. En fullt fungerande timmerhall på minimal budget.
Fähusdelen kunde fungera som snickeri efter att ha fått isoleringen nödtorftigt förbättrad.
Övriga utrymmen kunde till exempel bli lager för verksamheten.

Om stommen är någorlunda frisk kan det inte kosta 300000 kronor att byta tak på en normal fähuslänga. Det handlar ju ofta om under 300 kvadratmeter takyta totalt och med god tur kan någon del av taket vara i bättre skick och hålla något årtionde till. Vankantade 4 tums bräder och begagnad korrugerad förzinkad takplåt är inte så fasligt dyra. Om man inte får tag i tillräckligt mycket begagnade plåtar kan man kanske rent av lägga ny plåt av billigaste sort.
Här handlar det inte om arkitektur utan om ekonomisk överlevnad.

Den vanligaste anledningen till att folk flyttar ut på landet är nog trots allt att dom vill ägna sig åt sina intressen, tex häst och hund. Odla lite och ge barnen en bra uppväxt.
De som flyttar ut för att spara och snåla in på precis allting , tillhör troligen en minoritet.
Man ska leva också, inte bara strida.
I mitt fall handlar det om att skaffa mig en framtid med bättre livskvalitet än den man får som evigt arbetslöst socialfall i en liten lägenhet. Jag har bott på landet sedan jag föddes och i mitt fall är det min verksamhet och de inkomster den ger som sätter de ekonomiska ramarna och inom de ramarna försöker jag undvika att tvingas flytta till en nedgången tredje klassens förort.
Jag anser att man skall göra skillnad på å ena sidan landsbygdsnäringar där självförsörjning kan vare ett av flera ben man står på ekonomiskt och å andra sidan konsumtion för nöjes skull som finansieras med inkomster utifrån.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 25 nov-13 kl 11:43 »
Det jag inte begriper är vad meningen ska vara att köpa en gård om man inte ska få ägna sig åt sina intressen, om dom nu är häst och hund t.ex. Eller bygga maskinhallar eller vad som helst!
Är det nåt slags krav på att man måste ägna sig åt 'alternativt leverne' bara för man köper en gård?  Annars blir man klassad som en konsumerande stassonge?

Om hela tillvaron bara ska gå ut på att spara pengar till en oviss framtid ( som kan ta slut om 40 minuter ) så vore väl alternativet att bo i en billig lägenhet och ha en kolonilott så mycket bättre? Det blir ju ett betydligt mindre resursslöseri än att bo två personer med 2 bilar på en gård och pendla 10 mil till jobbet.

För de som funderar på att flytta ut antingen under ett befintligt förhållande, eller för att skapa ett, så är ju rekommendationen att prata igenom det hela väldigt noga så man vet att man drar åt samma håll.  Det är ju troligen inte särskilt populärt om ett par flyttar ut på en gård och den ene vill ägna sig åt hundar och hästar, medan den andre säger blankt nej till allt som kostar och inte betalar sina egna kostnader.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #52 skrivet: 25 nov-13 kl 13:29 »
Jodå Cliffen, självklart så ska man få bygga sina boxar, sina maskinhallar och köra sina 4-hjulsdrivna mekaniska leksaker, Men!

Nu var det ju så, att TS frågar: "hur fan har ni råd?"

Vi som bott på landet alltid eller länge, har sett ett & annat stolleprov. För att inte säga tragedier. Därav svarar vi som vi gör.
För den som vill "investera" sånt som aldrig går ihop sig, "furfverliga sina drömmar" är valet fritt. Dessvärre grovt OT  ;D

Och i England har inte folk längre råd att ha sina hästar. De släpps ut på "flye frazing" och får klara sig bäst de kan. Dendär ön är ju också en avkrok och Sverige är ju bara några år efter övriga Europa.

anne-li

• -
« Svar #53 skrivet: 25 nov-13 kl 13:40 »

Det handlar också om att samla på erfarenheter och det att bo på LANDET är värd att rekomanderar alla som ännu ej har haft sin gård/torp på landet!
EDIT: Att åke flera mil varje dag i en bil från landet till landet eller staden är verkligen ej ett klimatsmart val

mvh/
anne-li

Om hela tillvaron bara ska gå ut på att spara pengar till en oviss framtid ( som kan ta slut om 40 minuter ) så vore väl alternativet att bo i en billig lägenhet och ha en kolonilott så mycket bättre? Det blir ju ett betydligt mindre resursslöseri än att bo två personer med 2 bilar på en gård och pendla 10 mil till jobbet.

Sko-storlek 42!

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #54 skrivet: 25 nov-13 kl 13:45 »
Tack för alla svar, reflekteringar och funderingar!

Jag tror det är lite som bla Lecriffe varit inne på. Att bo på gård/torp för att odla sina intressen och ge sina barn en möjlighet att få växa upp med djur/natur. Få se hur saker och ting går till. Hundar och andra icke nyttodjur kan ju också vara ett intresse som ger något annat än avkastning - tex livskvalitet, glädje och vänskap. Om man kan betala för det, förstås.

För mig skulle det nog inte vara möjligt att ens VILJA leva på total självhushållning. I min framtidsplan ligger även en önskan om ett bra förhållande och barn. Och när de barnen sitter hos optikern och behöver glasögon tror jag inte att Synsam tar emot en halv gris som betalning utan de vill ha kontanta medel.
Eller allt annat som faktiskt inte funkar som förr men som vill till i livet. Tandvård, läkarkontakter, kläder, försäkringar  etc etc. Detta är ju knappt möjligt att tjäna in på att sälja ägg, grönsaker kött mm om du dessutom ska ha så mycket som möjligt till dig själv och din familjs årliga konsumtion.

Att anpassa sig till 2013 är nog nödvändigt så visst måste du jobba mer eller (förhoppningsvis) mindre. Det bästa vore väl om man kunde ha ett tillfredställande arbete med kollegor och stimulerande arbetsuppgifter och dessutom kunna jobba så lite/mycket att det blir tid över till att i största möjliga mån odla sin egen mat. Att så långt som det är möjligt ge sig själv möjligheten att skapa sin tillvaro med gene kraft.
Skala ner sitt konsumtionliv till minimi uatn att i onödan låta barn eller djur lida. För jag vill inte försaka allt som ger mig glädje i livet. Jag vill bara kunna hoppa ur hamsterhjulet, eller åtminstone sänka farten successivt tills jag känner att jag har en bra balans i livet.

Och att sätta sig på en "hästagård" och ha miljonlån på banken är ju inte lösningen på den känslan. Särskilt inte när rullgardinen går upp för en att kostnaderna inte slutade där. (Masinhallen som står och ruttnar...)Helt rätt. Att spara, gneta och leva snålt, få ihop en summa att sätta in i en fastighet och ta lite mindre lån. Ja. Fortsätta arbeta, betala av så mycket som möjligt för att kanske kunna plana ut i framtiden. Så som Lise beskriver sin resa. Klokt och inspirerande.
Lättare förstås om man är två som kämpar mot samma mål. Två inkomster är ju definitivt mer en än, men den resan måste ju kunna gå att göra ensam också. Jag vill inte vara beroende av någon annans pengar eller arbetskraft.

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #55 skrivet: 25 nov-13 kl 13:58 »
Jodå Cliffen, självklart så ska man få bygga sina boxar, sina maskinhallar och köra sina 4-hjulsdrivna mekaniska leksaker, Men!

Nu var det ju så, att TS frågar: "hur fan har ni råd?"

Vi som bott på landet alltid eller länge, har sett ett & annat stolleprov. För att inte säga tragedier. Därav svarar vi som vi gör.
För den som vill "investera" sånt som aldrig går ihop sig, "furfverliga sina drömmar" är valet fritt. Dessvärre grovt OT  ;D

Och i England har inte folk längre råd att ha sina hästar. De släpps ut på "flye frazing" och får klara sig bäst de kan. Dendär ön är ju också en avkrok och Sverige är ju bara några år efter övriga Europa.

Kan tänka mig och vet att det finns många såna stolleprov. Inte minst här på bästkusten där folk tenderar att leka rika på lånade pengar på sina hästgårdar med ridhus, trailers, volvobilar och annat. Som så ofta slutar i skilsmässa och förlustförsäljningar.

Nu är inte jag ett stadsbarn så jag får försvara mig själv lite grann där. Jag är uppvuxen på landet, om än inte på gård men i mindre by i gammalt hus. Jag har släpat ved sen jag var liten och min morsa uppfostrade tre ungar ensam större delen av tiden. Och jag saknade inte något. Tvärtom, för jag fick hembakat bröd istället för köpt. Och när de andra var på skidsemestrar tog vi ryggsäcken och gick på utflykter i närområdet och jag tror vi hade minst lika roligt.

Men visst, jag är kanske lite naiv men jag har i alla fall ett hum om vad det handlar om och vet att livet på landet är långt ifrån sprätthöns och att det är fler månader med skitväder än sommarsol.

Jag tror också det är bra att testa på "livet på landet" innan man gnetat ihjäl sig i Norge eller vantrivts i en lägenhet bara för att spara in pengar och kanske blivit gråhårig på kuppen. Nu har jag levt så här i 1,5 år och vet att det är rätt i hjärtat. Trots att det är rätt besvärligt ibland. Istället för att TRO att det kommer bli på ett visst sätt och sen blir det inte så. Eller om man råkar gå och bli överkörd av en buss imorgon. Livet är ju här och nu.

pbex

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 25 nov-13 kl 14:02 »
Ifyouseehersayhello, jag har verkligen tyckt om dina inlägg. Du funderar precis som jag har funderat (och fortfarande funderar): att så långt det är möjligt (för mig och för min sambo, vilket skiljer sig och genererar diskussion och framförallt kompromisser, det tycker jag man ska komma ihåg) skapa sin tillvaro av egen kraft och i största möjliga mån producera sin egen mat, det är det som är viktigt för mig, inte att nödvändigtvis vara helt självhushållande. Mycket intressant att läsa. Och intressant att läsa en del av kommentarerna ditt första inlägg resulterade i.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 nov-13 kl 14:03 »
Självklart är det att rekommendera folk att bo på landet. Men jag kan inte påstå att jag ser så mycket av alla skräckhistorier som målas upp här. Ändå bor jag i en del av sverige där hästgårdarna ligger på oftast över 2 miljoner, upp till 5 miljoner.
Folk har sina hästar, hundar och ägnar sig åt sina intressen och mår bra.  Själva anledningen till att dom flyttar ut är oftast just att dom vill ha ett bra liv.

Sen skriver ju TS att h'n inte är beredd att offra alla bekvämligheter, och det tror jag är en känsla man själv måste ta på allvar.    Saker man redan i förväg känner att man inte vill försaka, lär man inte må så bra över, om man försöker tvinga sig att leva utan.

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #58 skrivet: 25 nov-13 kl 14:08 »
Självklart är det att rekommendera folk att bo på landet. Men jag kan inte påstå att jag ser så mycket av alla skräckhistorier som målas upp här. Ändå bor jag i en del av sverige där hästgårdarna ligger på oftast över 2 miljoner, upp till 5 miljoner.
Folk har sina hästar, hundar och ägnar sig åt sina intressen och mår bra.  Själva anledningen till att dom flyttar ut är oftast just att dom vill ha ett bra liv.

Sen skriver ju TS att h'n inte är beredd att offra alla bekvämligheter, och det tror jag är en känsla man själv måste ta på allvar.    Saker man redan i förväg känner att man inte vill försaka, lär man inte må så bra över, om man försöker tvinga sig att leva utan.

Rätt.

Och då är undran över detta forumet. Hur bekväm får man vara för att få vara med här? ;-)

TW

• Finland
« Svar #59 skrivet: 25 nov-13 kl 14:12 »
LeCiffre
Visst får man göra det om man har råd att betala för hästarna och hundarna. Det är inget fel i att bygga maskinhallar och ha hästar om man kan betala för det.
Vad jag försöker förklara är skillnaden mellan två helt olika livsstilar:
1. Höginkomsttagare med fast hög inkomst från annat håll som köper en gård och skaffar de djur de vill ha och har råd att köpa foder och tjänster utan ekonomiska hänsyn. Deras "lantliga" livsstil är en hobby som inte behöver ge ekonomisk avkastning eftersom de har råd med dyra hobbyer.
2. Låginkomsttagare som försöker skapa sig en hyfsad livskvalitet med de resurser och inkomstmöjligheter som finns. Kontantinkomsterna räcker bara till litet mer än det nödvändiga. Man kan inte konsummera mer än man förtjänar så därför gäller det att få hobbyerna att bli ekonomiskt självbärande.

Ifyouseehersayhello
Det där låter sunt och förnuftigt!
Jag håller med dig om att man måste anpassa sig till de ekonomiska realiteterna i det penningbaserade samhället. Man behöver ett arbete som ger kontaktinkomster men om man får hobbyerna att ge avkastning in natura så får man en trygghetsskapande ekonomisk mariginal som man annars inte har.

Lycka till!........ jag tror att du har mycket goda förutsättningar att klara det!

Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser