Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 41797 gånger)

louise

• Gäst
SV: Vedklyv
« Svar #40 skrivet: 10 feb-08 kl 22:44 »
Jag behöver också råd om klyv. Behöver få isär bitar som är 30-40 cm och ofta mycket grova och kvistiga. Men jag har inte fattat vilken typ av klyv som passar. Hur många ton ska den klara, och kan man ha en klyv som tar längre bitar, eller måste det vara mer exakt? Och hur får men en vedbit att hålla sig på plats? Hur vet man att den inte flyger iväg?

Rosten

• Närke
« Svar #41 skrivet: 10 feb-08 kl 23:02 »
Jag behöver också råd om klyv. Behöver få isär bitar som är 30-40 cm och ofta mycket grova och kvistiga. Men jag har inte fattat vilken typ av klyv som passar. Hur många ton ska den klara, och kan man ha en klyv som tar längre bitar, eller måste det vara mer exakt? Och hur får men en vedbit att hålla sig på plats? Hur vet man att den inte flyger iväg?
I en vanlig hydralklyv så flyger inte bitarna iväg. Vad räknar du som mycket grov och kvistig. Jag klyver kubbar upp till 100cm i diameter utan större problem. Är det spisved som du skall ha? Då räcker förmodligen en mindre klyv. Om klyven klarar långa bitar så kan man justera fram stoppet på min med en vingmutter om man vill klyva kortare bitar.

Ett tips. Kolla med grannarna i byn om någon hyr ut sin klyv. Vi hyrde för några år sedan och betalade 500:- från fredag eftermiddag till måndag morgon. Är man några stycken så hinner man rätt mycket på dom timmarna. :)
Även maskinuthyrningsfirmor brukar ha klyvar för uthyrning. Så att du får testa lite innan du köper en egen.

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 feb-08 kl 00:18 »
Är han lika billig som exemplet?

jag är ju emot hyra generellt. Man betalar utan att investera liksom, får aldrig igen pengarna. Men det låter väl inte dumt att som ni sa prova på en helg, och då kan jag ju ta mig igenom årsförbrukningen å få det gjort.

Rosten

• Närke
« Svar #43 skrivet: 11 feb-08 kl 00:46 »

jag är ju emot hyra generellt. Man betalar utan att investera liksom, får aldrig igen pengarna. Men det låter väl inte dumt att som ni sa prova på en helg, och då kan jag ju ta mig igenom årsförbrukningen å få det gjort.
Du kanske inte hinner med hela årsförbrukningen på en helj. Man blir rätt sliten i kroppen om man kör dygnet runt med klyven. Men det beror mycket på hur mycket man skall klyva och hur stora kubbarna är. Fördelen med att hyra är att du får lite mera kunskap om vilken storlek på klyv som du behöver. Sen är klyvarna billigare på hösten. ;)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #44 skrivet: 11 feb-08 kl 08:04 »
Jag har sett någon manuell vedklyv, som man pumpar ungefär som en domkraft. Finns en fotdriven på Jula, har även sett en någonstans på nätet. Orkar nog inte med grov ved, men en kul idé. Fast det borde gå snabbare med yxa.

Vad gäller övergrov ved, så har jag iaf klarat av 70cm grov Gudrun-gran med en hederlig 3.5kg släggyxa. Klyver längs med årsringarna långt ut, tills den blivit tillräckligt klen för att man skall våga sig på att klyva hela med ett hugg, vilket brukar vara möjligt nere på 40-50cm. Fast gran är ju rätt lättkluven.

Det som jag inte kan få in i vedklippen numer (30cm+) klyver jag med yxa, om jag inte säljer det till ngn som vill klyva själv. Rätt kul att ta fram yxan ibland.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Byracka

• -
« Svar #45 skrivet: 11 feb-08 kl 09:46 »

Nu har jag inte de exakta priserna i huvudet men klyven ligger runt femfundra och kombiklippen ca femtonhundra.

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 16 feb-08 kl 15:19 »
Oki, om jag inte vill hyra. Vad rekommenderar ni för klyv?

jag gör ved till kökspannan av bitar som är 30-40 i diameter, mkt kvistiga och hårda. När jag ska ta mig igenom dem med yxa är det som att slå en knytnäve rätt i en betongvägg.

- antal ton
- kapacitet på motorn
- annat?

har sett flera billiga 5-tons på blocket men jag har ju inte fattat om jag klarar mig på det.

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 16 feb-08 kl 15:34 »
Du borde klara dig på 5 ton. Lite beroende på hur kniven ser ut. Min kniv delar i 4 delar. Men jag kan ta bort ena delen och då delar den i 2 delar.
Förra året fick jag hem 60 kubik grov och stor ved. Det fastnade kanske 5 gånger på dom 60 kubiken. Då klipper jag alltid 4-delar och mitt i  kubben. Länden är 50-70 cm på kubbarna och klyven tar 7 ton.

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 16 feb-08 kl 15:41 »
vad är skillnaden på fyra och två? av vilken blir maskinen trött?

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 16 feb-08 kl 18:15 »
'
Jag går ut och fixar en bild.

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 16 feb-08 kl 19:44 »
Här delar kniven i 2 delar

Här sitter den andra kniven monterad och klyver i 4 delar. Kniven sitter i lågt läge. Det ser man på att bussningen sitter över kniven.
Då blir det spisved.

Nu har jag vänt på kniven så att den kommer högre upp. Nu hamnar bussningen under tvärkniven.
Då blir det pannved

Jag placerade min telefon på bilden så att du kan se storleken på kubben.
Denna är det inga problem att klyva även om den skulle vara 70 cm lång och full med kvist.

Filip Skräplund

« Svar #51 skrivet: 16 feb-08 kl 19:50 »
Det var en Bautamaskin. Faxe 110 cm?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 16 feb-08 kl 19:57 »
Vet inte exakt hur långa kubbar som går upp. Jag klyver ingen längre än 70cm. Dels går det inte in i pannan och sedan orkar jag inte lyfta upp dom i klyven. :)
Men jag skulle tro att ca metern går i. Klyven är i alla fall stark. När vi köpte den så hade jag pratat om en "värsting". Tjejen blev riktigt besviken när hon fick se den. Tyckte att den såg "klen" ut. Hon ändrade uppfattning när jag baxat upp en kubb på ca 90 cm i diameter och kört knivarna rätt igenom som smör. :D

Filip Skräplund

« Svar #53 skrivet: 16 feb-08 kl 20:14 »
Jag såg en gång på Elmia en prototypmaskin, det kan ha varit Bala men osäkert, där man la i tjocka vedknubbar uppifrån ,
så klöv maskinen ut lagom bitar med en fram- och återgående rörelse.
Har inte sett den senare, veden blev kanske inte så snygg, folk är vana vid att det ska vara en barkkant.
Men whatthehey, det ska ju bara eldas upp.
Rätt smidigt verkade det iaf för grova knubbar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 17 feb-08 kl 17:03 »
Jag har ett hemmabygge som är lik Faxes 500
http://www.faxes.se/elklyv500.html
Kollade dock prislistan och 8400 sekiner verkar dyrt tycker jag. Tur att det enda jag behövde köpa var motorskyddet och svetspinnarna.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Filip Skräplund

« Svar #55 skrivet: 17 feb-08 kl 17:21 »

En enkel kniv klyver veden i 2 delar, med en kniv formad som ett kors får man fyra vedträn ur knubben.
Det senare spar tid, man slipper klyva flera gånger, men det går lite trögare än med enkel kniv.
Har man inte mycket och grov ved eller alltför bråttom klarar man sig med enkel kniv.

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 17 feb-08 kl 17:31 »
En liten vedklyvningsfilm från mig. Nu är kubben lättklyven. Men det är inga större problem med vresiga kubbar heller.
Men hade ingen. ;) Årets ved har ju inte kommit ännu. ;)
Ser ni filmen. Har aldrig laddat upp en film förut.

« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 17:34 av Rosten »

Filip Skräplund

« Svar #57 skrivet: 17 feb-08 kl 17:40 »
Går ju som smort det där  :)

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 17 feb-08 kl 18:27 »
Går ju som smort det där  :)
Han är stark som en oxe.

louise

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 17 feb-08 kl 18:37 »
så för stor och seg ved ska man ha fyra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 2 användare
Nannanas, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser