Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 39496 gånger)

Rådjursöga

  • Inlägg: 104
Vedklyv
« skrivet: 28 feb-07 kl 12:47 »
Hej! Jag behöver skaffa en vedklyv. Helst vill jag att den ska vara manuell. Någon som har något bra eller dåligt att säga om en sådan? Finns det något speciellt jag bör tänka på innan jag jag gör mitt val?

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Vedklyv
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 14:06 »
Den mest manuella vedklyv som finns är ju klyvyxan, men det var kanske inte riktigt vad du hade i tankarna. :)

Vill minnas att Clas i sjön hade en manuell vedklyv till salu för ett antal år sedan, vet inte om de fortfarande saluför den.

Innan du väljer vedklyv så bör du veta hur långa vedträn du ska klyva samt vilket träslag det rör sig om. Ek är som bekant väldigt hårt...
Likså grovleken på det du ska klyva och om det är mycket kvist i träet.
If it doesn't work, chrome it!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Vedklyv
« Svar #2 skrivet: 28 feb-07 kl 14:38 »
If it doesn't work, chrome it!

krille

  • Inlägg: 2
Re:Vedklyv
« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 21:14 »
Du kan kolla på den här länken.
Kolla även filmerna på hemsidan så får du se en makalös yxa.
http://www.vipukirves.fi/etusivu.htm

Krille
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 21:15 av krille »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vedklyv
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 21:36 »
Du kan kolla på den här länken.
Kolla även filmerna på hemsidan så får du se en makalös yxa.
http://www.vipukirves.fi/etusivu.htm

Krille


Har huggit mina kubik med yxa tidigare år (ca 10 om året). Det där var verkligen läskigt att se. Ngn som har löst fallande vedkubbproblemet. Ruggigt. Synd att jag just skaffat en vedklipp:-)

Skall ni hugga med yxa, skaffa en sådan finsk som i videon. Sparar enorm tid och rygg ser det ut som.

Saknar nästan ord.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Vedklyv
« Svar #5 skrivet: 01 mar-07 kl 22:46 »
Någon som vet var man kan köpa sig en? Jag förstår tyvärr inte finska

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #6 skrivet: 01 mar-07 kl 23:19 »
Någon som vet var man kan köpa sig en? Jag förstår tyvärr inte finska


Prova att skicka ett meddelande här : kontaktformulär

Säkert finns där nån som förstår svenska och kan svara dig. Meddela gärna här i tråden om du får nån info.

Håller med om att den verkar helt sjukt bra !!!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Vedklyv
« Svar #7 skrivet: 01 mar-07 kl 23:20 »
Voj perkele! Vilken yxa! :o
If it doesn't work, chrome it!

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Vedklyv
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 01:28 »
Prova att skicka ett meddelande här : kontaktformulär

Säkert finns där nån som förstår svenska och kan svara dig. Meddela gärna här i tråden om du får nån info.

Håller med om att den verkar helt sjukt bra !!!


Tack Vitis!

Jag har nu fått svar. Det finns ännu ingen återförsäljare i Sverige. Det går dock bra att beställa den från Finland för 220 € inklusive "allt" (frakt och moms vad jag kan förstå).

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #9 skrivet: 05 mar-07 kl 13:29 »
Jag har huggit 25 kubikmeter ved nu i 16 år med undantag för 2 eller 3 ggr när jag har lånat en klyv.
Jag har kollat på filmerna, vad är det som gör att det går så bra med denna yxan??
Först och främst är ju däcktricket väldigt bra, något jag måset prova men sedan?
Är det så att yxan på grund av obalansen vrider sig i nedslaget och därmed bräcker isär veden?
Det verkar ju inte vara någon väldigt svårhuggen ved, det är inga vresiga almar exempelvis, jag är ganska säker på att det inte skulle se så bra ut då. En annan faktor är temperaturen, Finland hmm?, var i Finland är det? Är det 20 grader kallt och veden är frusen så är det mycket lättare att spräcka den än om det är varmt ute.

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 13:38 »
Nu hittade jag ju bruksanvisningen, det har väl ni andra redan gjort! Så jag hade i alla fall rätt i min fundering om att yxan vrides:

Citera
* Yxbladet på en VIPUKIRVES™ hävkraftsyxa har en tyngdfördelning med maximal koncentration på ena sidan, vilket enligt fysikens lagar medför att bladet gör en vridrörelse när det träffar vedklabben. Yxan får därför en flerfaldig klyvkraft jämfört med traditionella yxor.

* Hävkraftsyxan är mycket lätt att använda: Med VIPUKIRVES™ hävkraftsyxan hugger man annars som med en vanlig yxa, men när bladet träffar vedklabben skall greppet om yxans skaft lättas, så att yxan kan fullborda sin bändande rörelse. Det är viktigt att VIPUKIRVES™ hävkratfsyxans skaft kan rotera i dina händer.

« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 13:38 av vilde »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #11 skrivet: 08 mar-07 kl 11:39 »
Klyver upp till 100 kubik om året, bla stora grova döda almar, och de vill jag inte ge mig på med yxa. Min klyv har inte gått bet på någon än, även om den ibland får jobba med 25 tons kraft.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

BuDDHa

  • Gäst
Re:Vedklyv
« Svar #12 skrivet: 08 mar-07 kl 12:14 »
ibland undrar jag..

hur fan hinner ni med allt, klyva ved för hand, klippa fåren manuellt, ysta ost, karda garn o.s.v. E det ingen annan mer än jag som som förvärvsarbetar?

(Jag kör allt med maskin)

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #13 skrivet: 08 mar-07 kl 14:39 »
För min del så jobbar jag inte, alltså har jag tid. En gång i tiden när vi flyttade hit jobbade jag men inte mer än tre dagar i veckan. Meningen var att jag skulle ha tid till bland annat vedhuggning. De två tre gångerna jag lånat maskin har jag med hjälp av en extra person kört 25 kubik från stock till kluven ved på ca 7 timmar, (vedprocessor som både sågar och klyver). Men inte f-n är det roligt att jobba med maskinen. Att hugga ved däremot är faktiskt ganska roligt. På det viset jag jobbar är klyvning för hand bäst, jag jobbar när jag känner för det och så länge jag vill. Det går ingen tid till att plock fram och undan maskiner, det är bara att hämta yxan och sätta igång, även om det bara blir en kort stund så hinner man en del.

Citera
Klyver upp till 100 kubik om året, bla stora grova döda almar, och de vill jag inte ge mig på med yxa.

Jag håller med, hundra kubik hade varit för mycket och stora almar överlåter jag åt andra att elda med.


En extra fördel är att man kan höra fåglarna kvittra när man hugger med yxa.
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 14:40 av vilde »

Oxe

  • Gäst
Re:Vedklyv
« Svar #14 skrivet: 15 mar-07 kl 10:35 »
 :o

Ser bra ut på filmerna men som sagt var kylan... och jag antar att det är kvistfritt....

Däcket var en ny ide som jag ska prova :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vedklyv
« Svar #15 skrivet: 15 mar-07 kl 12:25 »
Såg filmen, den längre-video 2, och då var det i och för sig ganska imponerande, det går snabbt att klyva medelsvår ved, om man nu vill avreagera sig ordentligt. Det är sannolikt slit, men gillar man det kan man väl gärna ha en sån där yxa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Vedklyv
« Svar #16 skrivet: 17 mar-07 kl 09:11 »
Vad kostar denna mirakelyxa tro?

jenses

  • Gäst
Re:Vedklyv
« Svar #17 skrivet: 17 mar-07 kl 09:33 »
.. Det går dock bra att beställa den från Finland för 220 € inklusive "allt" (frakt och moms vad jag kan förstå).

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Vedklyv
« Svar #18 skrivet: 17 mar-07 kl 11:35 »
Kvistfri frusen björkved är ju lättlyven, som nån redan sagt. Däcktricket retar man sig ju lite på att man inte kommit på själv  :P (som en klok äldre verkstadskarl sa en gång - det är bättre att tänka halva dan än att jobba fel hela dan)

Inte desto mindre så verkar det vara en riktigt bra yxa tycker jag.  Riktigt roligt, dessutom,  att se nån som lägger ner tankemöda och utvecklar något så ¨low-tech¨ som en yxa.

Kanske vi skulle kunna gå ihop några stycken och få ner pris o fraktkostnad?

« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 11:36 av torparn »
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

jenses

  • Gäst
Re:Vedklyv
« Svar #19 skrivet: 17 mar-07 kl 16:19 »
Ja, resultatet är verkligen beundransvärd.
I hur många hundra/tusen år finns yxor ?
Och ändå går det att förbättra ett sånt beprövad verktyg.

Jag är med i inköps-korporativet, om priset går att förhandla ner rejält.  :)
220 öcken passar tyvärr inte i min budget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser