Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat oljor  (läst 5209 gånger)

Håning

• Gäst
Mat oljor
« skrivet: 23 okt-13 kl 19:50 »
Köp aldrig  ICA s Rapps&Olivolja i plast flaska Korken är rena helvetet att få upp. Fick  bruka kraftigt våld för att få upp plåt kapsylen .

kurt

SV: Mat oljor
« Svar #1 skrivet: 23 okt-13 kl 20:18 »
Men skall man inte köpa matprodukter bara för att någon annan haft svårt att öppna en viss förpackning, så kan man ju i princip inte köpa någon förpackad mat alls!

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 20:36 »
Men skall man inte köpa matprodukter bara för att någon annan haft svårt att öppna en viss förpackning, så kan man ju i princip inte köpa någon förpackad mat alls!
Det får man gör om man vill men vill   undvika samma problem att få svårt att få upp kapsylen så är det nog bra att lystna på andras eller så testar man skälv  och gör talande uti från det  :)

Linkan

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 okt-13 kl 11:18 »
Sen kan det vara bra att veta att billigare oljor som inte är kallpressade är raffinerade och innehåller cancerframkallande kolväten.

Håning

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-13 kl 12:16 »
Brukar förstås bara köpa EKO men denna gången var det slut .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 24 okt-13 kl 12:18 »
EKO-olja? Finns det? På riktigt? Eller är det bara etiketten som är tryckt med ekologiskt bläck? ;)

Tänk efter nu, hur ekologisk kan olja vara? Egentligen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogsinitiativet

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-13 kl 12:32 »
EKO-olja? Finns det? På riktigt? Eller är det bara etiketten som är tryckt med ekologiskt bläck? ;)

Om exempelvis rapsen varken besprutas eller konstgödslas har den väll inget val än att klassas som ekologisk? Inga konstigheter. Aldrig sett eko-olja i butik, men har aldrig letat efter det heller.

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-13 kl 12:37 »
Om exempelvis rapsen varken besprutas eller konstgödslas har den väll inget val än att klassas som ekologisk? Inga konstigheter. Aldrig sett eko-olja i butik, men har aldrig letat efter det heller.
??? Vad är det här då ? http://www.ica.se/icas-egna-varor/varumarken/ica-i-love-eco/
« Senast ändrad: 24 okt-13 kl 12:55 av Castro »

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 okt-13 kl 12:59 »

Ja du  man får väll hoppas på att det stämmer i alla fall. Men du haren poäng där i alla fall för ser man till mat fusket så är allt ruffel och båg .

Håning

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 okt-13 kl 13:18 »
sen kan man väll köpa eko i visa nät  affärer http://www.eapoteket.se/olivolja-jungfru-italiensk-500ml-eko.html

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 24 okt-13 kl 13:43 »
Enligt folk som jobbat på båtar så existerar inte "EKO" där nere. Man fyller tankarna och så ut från en dyr kajplats så fort som möjligt. Ekologiskt får det bli är det kommer......... typ.

Hur ekologiskt kan NÅGON olivolja bli? Alltså, är den så ekologisk som konsumenten förväntar sig? ......... menar jag.

Håning

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 okt-13 kl 13:53 »
Är nog inte den som är riktigt rätt att svara på det. Men det kan väll inte bli mer ekologiskt än när mark och oliverna inte besprutas överhuvud tagit eller för den delen rapsen ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 24 okt-13 kl 14:13 »
Nu är det ju som så.......... att många ekologiska grödor besprutas, men inte med vad som helst. Jag läste nånstans att det finns 17 olika preparat som är godkända att bespruta ekologiska jordgubbar med.

Sen har vi EU-ekologiska grödor. Ovanpå det "medelhavs-ekologiska" där de inte verkar skilja på det ena och det andra.
Och om du tänker efter; Låter det RIMLIGT att få fram kommersiella grödor s.s. vin, oliver m.m. utomhus i medelhavsområdet, med det insektstryck de har där?
Sen ska de åka båt. Någon berättade på Fejjan att hennes farbror varit med och sopat konstgödslet ur tankarna med piassawa-kvast innan de tappade i oliv-olja..........

Ett stort fel är det konsumenterna begår; De som tror att EKO=obesprutat i alla lägen, att allt är farligt att spruta med och utan någon riktig uppfattning om HUR farligt.
Eller visionen av att ekologiska tomater med flera grödor odlas i jord...............

Håning

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 okt-13 kl 14:59 »
Det är möjligt att det är så många medel men ja är jäkligt tveksam till att jordgubbar fraktas i tankar :)Se måste det väll finnas kontroller dessutom så odla man utan gifter förr när det inte fans några   Taja om det sopas i dag det är ja tveksam till förstås tankar rengörs inte så i dag utan tvättas viket höjer ribban en aning så den  förklaringen var nog ett tag sen den gällde .

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 24 okt-13 kl 18:47 »
Det ni säger är faktiskt väldigt intressant.

En gång försökte jag luska fram varifrån den olja som jag funderate på att köpa kom, och hur det hade kontrollerats att den var ekologisk (ja, jag är nörd...) Märket på oljorna var brittiskt och väldigt elegant, med stark eko- och miljöprofil. De köpte sina oljor från ett företag i ett tyskspråkigt land, som inte alls hade samma image. Kommer inte ihåg om det här företaget pressade någon olja själv, eller om de bara köpte in och tappade. I alla fall så var allt, frön och olja, importerat och det var i princip omöjligt att få veta varifrån. Gissar att de blandade hejvillt och köpte in därifrån det var billigast eller lättast att få tag på för stunden.

Slutsats: Det är jäkla krångligt att vara en medveten konsument!

Googlade lite snabbt och får massa träffar på vilken olja som är bäst att steka i, vilken som är nyttigast, bäst till hudvård, osv. Men ingenting, INGENTING om produktion och transport. Skulle bra gärna vilja veta mer om det.

Allra bäst skulle det såklart vara att pressa oljan själv så man visste vad det var för nåt, och helst odla fröna själv också, men har inte riktigt möjlighet...

Sen är det inte så att landet som står på flaskan är landet där oljan har tappats, inte där oljeväxten odlades? Kokosolja från Tyskland typ?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 okt-13 kl 20:30 »
Importolivolja, när det finns svensk rapsolja? Tokerier..

För övrigt tycker jag enbart att inte konstgödsel används, är skäl till att köpa ekologiskt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 24 okt-13 kl 20:42 »
Importolivolja, när det finns svensk rapsolja? Tokerier..

För övrigt tycker jag enbart att inte konstgödsel används, är skäl till att köpa ekologiskt.

+1
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 24 okt-13 kl 21:25 »
Dendär länken är gammal och mitt betyg är bara sisådär. Midvinter får betydligt högre betyg från minsida. Det är ungefär så jag förstått det går till. Det som odlas, pressas, tappas............ i Sverige har nog olika certifieringsorgan bra koll på men det som skeppats runt...... Noll!

Det finns någon på Gotland som odlar ekologiskt och säljer eko-olja. Det är nog det närmaste "ekologiskt på riktigt!" man kan komma.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 okt-13 kl 21:33 »
Det finns myglare i alla branscher, men också de som vill göra på redigt sätt.

Förr köpte jag något italienskt vin. För några år sedan blev det ekologiskt. Bra det ju. Efter ytterligare några år, var det inte ekologiskt mer. Det hade vid kontroll upptäckts något mygel, så därför fick de inte vara med i ekologiska klubben mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser