Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat oljor  (läst 5207 gånger)

Håning

• Gäst
SV: Mat oljor
« Svar #20 skrivet: 24 okt-13 kl 21:55 »
Importolivolja, när det finns svensk rapsolja? Tokerier..

För övrigt tycker jag enbart att inte konstgödsel används, är skäl till att köpa ekologiskt.
Tja siter man i smaker så instämmer ja .

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 okt-13 kl 22:13 »
Tja siter man i smaker så instämmer ja .

Ok. Själv är jag väldigt petig med smaker. Helt fritt gissar jag, att det är samma sorts folk som föredrar oliver, som de som anser att vitlök är tjänligt som föda?

Håning

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 okt-13 kl 22:20 »
Det där är väll som att pinka revir? . Eter som man är en gormat således har inte dit inlägg med saken att göra penti .

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 okt-13 kl 22:55 »
Det där är väll som att pinka revir? . Eter som man är en gormat således har inte dit inlägg med saken att göra penti .

Du började blanda in smakerna och de är ju olika, som det visar sig..

Håning

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 okt-13 kl 22:58 »
Du började blanda in smakerna och de är ju olika, som det visar sig..
Nä det tor ja inte då ja heltiden avsett olivolja Så det är högst din privata tolkning   :)-
« Senast ändrad: 24 okt-13 kl 23:06 av Castro »

Håning

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 okt-13 kl 23:14 »
Ok. Själv är jag väldigt petig med smaker. Helt fritt gissar jag, att det är samma sorts folk som föredrar oliver, som de som anser att vitlök är tjänligt som föda?
Kan ske ha ja missuppfatta dig men olivolja är oslagbar  i smaker tyvärr    sämre stek kvalité och är olja en gång använd så är den för brukad  till skillnad mor rapsoljan som ofta går att åter använda men är smaklös.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 25 okt-13 kl 12:56 »
Olja har man i kompressorer och annat maskineri, där det inte finns några alternativ. Till matlagning i Sverige bör man använda riktigt smör och DET är inget att skämmas för. Men om man lagar så usel mat så att allt måste oljas in för att gliiida ner........... *ujujuj*  ;)

Ja sen har man ju fläskflott............... Varför i hälvitte måste man importera all möjlig skit som vi inte vet ursprunget på. Tycker man det är exotiskt eller bara för ren fåfänga?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Håning

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 okt-13 kl 13:23 »
 Hehe om man nu vill stoppa olivolja i maskineriet så må det vara. Syn somliga går miste om mycket goda smaker för man har knappast smör i salladen. Att bara vilja ha smör och ister tyder på bristande kunskaper i matlagning  då det ena inte utesluter det andra   :) .Att köpa importerat smör kan inte va någon höjdare för det finns ju knappt något svenskt längre  . I dom bäst av värdar så gör man där för sitt eget smör. Men nu har tråden kommit bort i från sitt ämne.
« Senast ändrad: 25 okt-13 kl 13:30 av Castro »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 25 okt-13 kl 15:13 »
Om han där uppe hade avsett att vi i norden skulle smörja kråset med olivolja skulle vi nog fått olivplantor som tål vårt klimat. Men det fick vi inte.

Och som sagt, om inte maten gliiider ner utan olja från långt bort nånstans där vi inte vet var eller hur den framställdes............ *ujujuj* Å så fraktats runt, pumpats runt, flyttats igen med nya etiketter, tappats på flaska, packats staplats, fraktats.............. Nej sånna äventyr slipper smöret att utstå. Och visst är det svenskt? ........Det mesta.

Och gott!
Olivolja är till ingen nytta nånstans, inte ens i maskineri duger den. Möjligen något för stasskärringar att steka i, de som är så uppskruvade att de inte hinner vänta på att smöret smälter i pannan.

;)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 25 okt-13 kl 15:29 »
För ett tag sen i Norge så var det mediatjohej om att norskt kött och mejeriprodukter inte alls är så norska därför att den industrin är jätteberoende av sojabönor från Brasilien som foder till djuren. Ska det först vara importerad soja så undrar ju jag om det inte är bättre att äta den direkt istället för att gå omvägen genom korna. Om man nu inte väldigt gärna vill ha smaken av kött och smör då.
Vet inte om det är på samma vis i Sverige, men jag blev bra skeptisk mot "svensk" mjölkindustri när arla dödade milko.

Olivolja har som sagt sin smak, dessutom är den lite tjockare än rapsolja. Det gör att den är aningen bättre att smörja torr hud med än rapsolja. Så är det det man vill ha, så finns det orsaker att köpa importerad olivolja istället för svensk rapsolja.

Rapsoljan å andra sidan ska visst innehålla ämnen som har liknande effekt som kortison så den är bra om man har exem och sånt.

Jag tror inte det är så lätt att göra ett helt "rent" val, för oftast är det nån fnurra på tråden nånstans, men jag skulle gärna vilja veta mer så att det går att göra mer informerade val allt efter vad man själv anser viktigast av eko/svenskt/veggo/etc
Varför är det så lite om matoljornas ursprung och produktion i media, journalister gillar ju rubriker och här finns potential till såna...?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 25 okt-13 kl 15:42 »
Soja ska man inte befatta sig med. Den är vanligen genmodifierad. En anledning till att Maria odlar kaniner, jag odlar höns och så köper vi helst vilt dess emellan. Jag tror inte vildsvinen utfodras med soja men kanske med majs, (GMO-majs?)

Vi har faktiskt en flaska olivolja nånstans har jag sett. Antagligen sen min ungkarlstid, och i så fall inget för invärtes ordinationer. Den var antagligen för gammal redan då och platsar bäst på gångjärnen till knarrande dörrar.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 25 okt-13 kl 16:23 »
Jo, fast om korna utfodras med soja så är ju smöret nästan lite som "raffinerad" soja. Om man då vill undvika soja är det kanske bättre att köpa rapsolja eller olivolja istället för smör.

Kom på en till grej med olivolja. Den värmer. Den är skön att smörja på på muskler och leder som gör ont. Och den håller bra och kan användas till ördutdrag. Hittade ett recept i Sepp Holzers bok om timjanolja mot värkande muskler. Så som sagt, det beror ju helt på vad man är ute efter, om det är vettigt att köpa sånn eller inte.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Håning

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 okt-13 kl 16:50 »
Nu får ni väll ändå ge er  då ni het gott från ämnet .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 25 okt-13 kl 18:00 »
O=K Castro, vi tar om det från början:

Köp aldrig  ICA s Rapps&Olivolja i plast flaska Korken är rena helvetet att få upp. Fick  bruka kraftigt våld för att få upp plåt kapsylen .

Håller med dig fullt ut. Köp aldrig dendär plastflaske oljan. Eller nån annan importerad "mat-olja" heller förresten. Det är inte meningen man ska få upp korken och komma åt smörjan för ingen jävel vet vad det är i putellen.

Citera
fast om korna utfodras med soja så
Ja, det är sant, och tyvärr är världen full av OM. Vi kan bara undvika fulingarna efter bästa förmåga. Dit hör att välja bort oljor som inte går att bryta korken på. Tänk bara på när Castro står där och snickrar, vilket energislöseri!
Ang. dina utvärtes ordinationer. Det finns mycke som är bättre för värme och mot värk än importoljor. Utan att veta så är nog skandinavisk solrosolja rätt bra. Men till att tvätta bort kåda med är RIKTIGT SMÖR bäst.

« Senast ändrad: 25 okt-13 kl 18:11 av TiB »

Gilbert

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 okt-13 kl 18:09 »
Jag använder oftast rapsolja + en klick smör när jag steker. Olivoljan blir bara till grönt och bröd etc.
Det finns majsolja, solrosolja etc och på flaska i både plast och glas.
Jag anser det nästan tramsigt att diskutera förpackningen. Svensk kallpressad rapsolja från österlen är bra att steka i.
Varje sorts olja har sin funktion och smak och användningsområde.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 25 okt-13 kl 18:14 »
Jag använder oftast rapsolja + en klick smör när jag steker. Olivoljan blir bara till grönt och bröd etc.
Det finns majsolja, solrosolja etc och på flaska i både plast och glas.
Jag anser det nästan tramsigt att diskutera förpackningen. Svensk kallpressad rapsolja från österlen är bra att steka i.
Varje sorts olja har sin funktion och smak och användningsområde.
Eller som kotknackaren i Alvesta sa; Ju mer grejer ju sämre hantverk.  ;)
Alltihop är ett välfärdsproblem och många människor känner tröst i att köpa på sig så mycke som möjligt. Tänk bara alla olika sorters salt som folk luras köpa, jämte alla olika oljor. Å andra sidan finns det olika sorters folk också, t o m de som har smaklökarna i skallen.
Jag säger som en annan alternativare: KÖP MINDRE! 
« Senast ändrad: 25 okt-13 kl 18:19 av TiB »

Gilbert

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 okt-13 kl 18:17 »
Här är en bra referens med en del fakta som man kan läsa. Jag glömde linfröolja, sesamolja, druvkärneolja, jordnötsolja. Det finns säkert några till.

http://mabra.com/stor-guide-sa-valjer-du-ratt-matolja/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 25 okt-13 kl 18:24 »
Citera
Källor: Livsmedelverket, Livsmedel.org, Zeta, PrimaVi.se, Fontana

OK, och dessa källor, tillsammans med "Må Bra" är tillförlitliga ur konsumentsynpunkt?

Gilbert

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 okt-13 kl 18:32 »
Vi har inte lika stora konspirationsteorier.
Personligen kan jag ha synpunkter på förpackningar också, men om innehållet är bra så är det oftast ok för mig.
Själv älskar jag bra tillagad mat.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 okt-13 kl 21:15 »
Dåligt med fläskafitt på vildsvinen och dåligt med bra svinuppfödare är det, så ekologiskt smör brukas till det mesta. 4-6 gånger per år, så poppas det popcorn här och då föredrar jag rapsolja smakmässigt. Även när makaroner ska lyxas till, när man inte har andra tillbehör, så föredrar jag rapsoljesmörja, framför smör. Tycker de smakerna passar bättre ihop.
Vidare behöver gjutjärnsgrytor och stekjärn smörjning emellanåt och då passar oljan bättre än smör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser