Hej!
Vi äter inte så ofta kött, och när vi gör det är det typ älg, svensk häst, ekologisk gris som var på väg att gå ut i datum i affären eller så. Men nu har vi (mest min man

) fått för oss att köpa ett gräsuppfött lamm från en lokal bonde. Lammen slaktas idag, hängmöras och styckas och på torsdag kväll får vi hem köttet. Lammet är "traditionellt styckat" vilket innebär "Hela lår till lammstek med ben. Sadel i skivor. Hela frambogar fast med knäckta ben så du lätt kan hacka upp den till grytbitar. Lammentrecoten i skivor. Färs, lammlägg och hela sidor. Ett lamm ger efter styckning ca 21 kg kött (med ben).". Vi har även bett att få med hjärta, lever, njurar, bräss, lungor, mage och om möjligt även blod.
Vi har en hel del planer för lammet redan, men tar gärna emot tips. Av mage, lungor, hjärta och lever tänkte vi göra haggis, men varken bonden eller jag vet egentligen hur magen ska hanteras, om den måste tvättas redan på slakteriet eller om den kan ligga vacuumförpackad i kyl några dagar tills vi får den. Och i så fall, är det bäst att då frysa in den i sin förpackning och ta fram och tina och tvätta när det är dags att tillaga, eller att rengöra noga, packa om och sedan frysa? Nu är det ju lite sent att påverka hur magen hanteras på slakteriet, men ändå.
Av ett bakben tänkte vi röka lammfiol. En granne/kompis har byggt en egen rök, och vi tänkte använda den och sedan äta middag tillsammans. Några tips där, utöver det uppenbara som man kan hitta genom att söka på recept?
Andra planer är lammkorv (jag såg nu att det faktiskt följer med färs, annars hade jag tänkt fråga vilka bitar som är lämpliga att mala färs av), pepparrotskött, paj med njursauté (stuvning), blodpudding om vi har turen att få med blod. Jag tänkte försöka göra en hyfsat genomtänkt plan för de olika delarna i förväg, så att det inte blir så att vi bara kokar ihop något och sedan kommer på något som vore mer spännande, men då är biten som behövs uppäten. Så, någon som har några bra tips på goda rätter (komplicerat och tidskrävande är inget problem, kött är som sagt inte vardagsmat här) med olika delar av ett lamm? Är någon del "sämre"? (Det ska ingå lite "köttspill" i haggis, vill ju inte råka döma ut någon alltför fin bit som "köttspill".)
Tack på förhand!