Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa begagnad motorsåg, vad ska man tänka på?  (läst 13012 gånger)

Eldjarn

• Västergötland
SV: köpa begagnad motorsåg, vad ska man tänka på?
« Svar #20 skrivet: 20 okt-13 kl 14:41 »
Jag håller med både Zixten och Besk. Emellertid ville jag betona att det går en gräns vid ”riktig trädfällning”. Enligt statistiken är det då folk omkommer, för att de inte har kontroll på fallriktningen, för att stammen spjälkas eller för att de inte tar ner ett fastfällt träd på rätt sätt. Kapa upp trän som ligger på backen och ta bort ”sly” till ved kan man oftast göra utan att riskera livhanken.

För den som är nybörjare rekommenderar jag läroboken Motorsågning från Skogsstyrelsen, bara för att få en uppfattning om vad man behöver lära sig för att kunna jobba med motorsåg på ett säkert sätt.   
http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/motorsagning-1.html

Skogsola

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 okt-13 kl 15:02 »
 Är det någon som är intresserad av en "alternativ-kurs" i motorsågning så kanske vi skulle ordna en sån?  8)

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 20 okt-13 kl 15:06 »
Är den då med avstängd såg och spärrad kedja så man gnider sägen fram och tillbaks? :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 okt-13 kl 15:16 »
Japp. Maximalt energisnålt. Om man bara räknar fossil energi.

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 20 okt-13 kl 16:04 »
Svar till Pentti och Ett svart får:
Jag köpte tydligen också en av de sista år 2005, och den har fått bekänna färg. Bland annat använde jag den till att såga brädor med Logosol Big Mill, innan jag skaffade en större såg för detta. Men för vanligt skogsarbete har jag nu lärt mig att man inte behöver 53 kubikcentimeter, och då är det bekvämare med en lättare såg. På kursen i vintras tog vi ner en gran som var 90 cm vid stubben med en mindre såg än min. Det gäller naturligtvis att ha en vass kedja.

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 20 okt-13 kl 16:17 »
Skogs-Ola:
Alternativ-kurs i motorsågning låter trevligt. Den bör i första hand ordnas enligt reglerna för motorsågskörkort, eftersom detta kommer att bli obligatoriskt för den som sågar åt andra eller på andras marker. Själv har jag ju kortet, men skulle gärna vara med på en fortsättnings- eller repetitionskurs.
http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 okt-13 kl 16:21 »
Svar till Pentti och Ett svart får:
Jag köpte tydligen också en av de sista år 2005, och den har fått bekänna färg. Bland annat använde jag den till att såga brädor med Logosol Big Mill, innan jag skaffade en större såg för detta. Men för vanligt skogsarbete har jag nu lärt mig att man inte behöver 53 kubikcentimeter, och då är det bekvämare med en lättare såg. På kursen i vintras tog vi ner en gran som var 90 cm vid stubben med en mindre såg än min. Det gäller naturligtvis att ha en vass kedja.

Beror på hur effektiv man vill vara också. Det är stor skillnad på 55:an och 357:an som jag vanligtvis kör. Har en Partner elsåg, från 80-talet. Det går att fälla och jobba upp grövre grejer med den också, men så kul är det inte.

Jag menar att när det ändå är tusenlappar, som ska ut, så är lite större bättre än lite mindre.

Neon Knight

• -
« Svar #27 skrivet: 20 okt-13 kl 16:32 »
En Stihl 260 köpte jag när kinasågen dog. 5000 kronor kostade den och den är värd varenda krona.

Jakobn

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 20 okt-13 kl 20:09 »
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt

Du behöver inte ta det såååå bokstavligt  ;D ;D. Men som du säger, det har hänt LITE.  30 år senare är fortfarande ingen större skillnad på sågarna.
Jag kör med Jonsered från både 1983 och 2010, därför vågar jag uttala mig på det viset.

I vintras högg jag ek, från 40 till 65 cm i diameter med 13" svärd vilket fungerar alldeles utmärkt,  tror de flesta hobbyhuggare klarar sig med 13".

Så här i efterhand skulle ja vilja rekommendera TS att enbart titta på nya maskiner för att undvika så mycket problem som möjligt. Vet själv hur farlig man kan bli när  man tagit ledigt från jobbet för att hugga och sågen inte vill gå, blir knappast de mest rationella besluten, och det har man inte råde med så många gånger i skogen.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 20 okt-13 kl 20:31 »
Stämmer med min erfarenhet. Min såg har 45cc och det räcker till granar på 70cm eller mer. Iofs jag har inte sågat ner någon stor ek eller annat hår träslag men till vanlig sågning räcker det gott.

Jo, för björk, gran etc. fungerar det bra. Jag dock förärad med främst bok varav en inte försummbar del har bröstdiamtrar över 80. Det går inte så jättebra med min 257:a.  Det trista med de kraftiga doningarna är att det bara finns i proffsutförande med värme och annat lyx. Så jag spanar lite efter något i 70-100 cc-klassen men hittills är allt på tok för dyrt, så det blir att nöta i vinter också skulle jag tro.

I vintras högg jag ek, från 40 till 65 cm i diameter med 13" svärd vilket fungerar alldeles utmärkt,  tror de flesta hobbyhuggare klarar sig med 13".
Brytmån på mitten?  ;)

Existens

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 okt-13 kl 20:49 »
Brytmån på mitten?  ;)

Man gör ett rejält fällskär och sen ett instick i mitten på det... Då klarar man rejäla träd.. :)

Zixten

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 20 okt-13 kl 21:06 »
Brytmån på mitten?  ;)

Kolla denna sidan

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

Långt ner hittar du en rubrik: Fällning vid större stubbdiameter än dubbla svärdslängden

Där ser du hur det går till...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Huggorm

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 okt-13 kl 21:37 »
Jo, för björk, gran etc. fungerar det bra. Jag dock förärad med främst bok varav en inte försummbar del har bröstdiamtrar över 80. Det går inte så jättebra med min 257:a.  Det trista med de kraftiga doningarna är att det bara finns i proffsutförande med värme och annat lyx. Så jag spanar lite efter något i 70-100 cc-klassen men hittills är allt på tok för dyrt, så det blir att nöta i vinter också skulle jag tro.
Sånt har jag en husqvarna 3120XP till, den har 120cc så det räcker till  8)

bo_i_dala

« Svar #33 skrivet: 20 okt-13 kl 21:39 »
Man gör ett rejält fällskär och sen ett instick i mitten på det... Då klarar man rejäla träd.. :)
Hej!
Oxstick kallas det.
MVH

Skogsola

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 okt-13 kl 21:45 »
Skogs-Ola:
Alternativ-kurs i motorsågning låter trevligt. Den bör i första hand ordnas enligt reglerna för motorsågskörkort, eftersom detta kommer att bli obligatoriskt för den som sågar åt andra eller på andras marker. Själv har jag ju kortet, men skulle gärna vara med på en fortsättnings- eller repetitionskurs.
http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550

Ska det vara en altermativkurs så ska det vara ett alternativ till motorsågskörkort. För de som inte har lust att pynta 4000 för att lagligt kunna hugga åt andra men vill kunna hugga åt sig själva utan att såga halsen av sig.

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 21 okt-13 kl 09:56 »
Husqvarna 259 har jag ,mycket nöjd med den 8)

Länghultarn

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 21 okt-13 kl 21:31 »
Wow! Vilken respons! Visste väl att Alternativ gick att lita på! ;)
Så, summa kardemumma så verkar de flesta tycka att det är bättre att satsa på en ny såg i 3000 kronoorsklassen? Vid en snabb titt på Husqvarnas hemsida så är det 40,9 cm3 sågarna
som ligger i den prisklassen. Räcker verkligen det? De flesta verkar ju tycka att 45 cm3 verkar lagom. Har själv fått höra från lite erfarna huggare att det absolut inte är lönt att skaffa något
under 50cm3 om man vill kunna ha den till allt....
Sen undrar jag vad som menas när det är tre siffror i betäckningen som tex Husqvarna 259. För det är väl inte 25,9 cm3 antar jag?

Fint att se att alla är så säkerhetsmedvetna. SJÄLVKLART kommer jag använda både huggarbyxor, stövlar med stålhätta och hjälm med visir. När det gäller vanan så har jag faktskt vuxit upp på ett
mindre lantbruk med tillhörande skog och blev utsläpad i skogen varje sportlov i flera år för att hugga till en tonårings stora fasa. Så lite vana har man allt även om den är lite ringrostig.
Far min har arbetat som huggare så jag tänker fortsätta att kika lite på begagnat och rådfråga honom om något är osäkert.
Någon speciell del av sågen som ofta är utsliten i begagnade sågar och man borde kolla extra noga? Nyligen genomgången" verkar ju snarare vara regel än undantag i annonserna..

Och en "alternativ"kurs i motorsåg hade förresten varit välkommet! Jag kan stå för linssoppan och chaiteet! :P

bo_i_dala

« Svar #37 skrivet: 21 okt-13 kl 22:46 »
Hej!

Köp inte för tung såg, jä,,,t jobbigt en hel dag i skogen... o:)

Om du ska köpa en Husqvarna- köp m triobrake.......väldigt bra (om man upplever triobraken som "att den är i vägen" tummar lite på säkerheten....så gjorde även jag...)

En beg såg kan vara OK kolla så att oljepumpen funkar, kolla att den inte dör på tomgång(varm såg), kolla att kastskydd/kedjebroms är hela. Om du vill vara extra noga- demontera ljuddämparen, kolla kolvens sida genom avgasventilen så att det inte är repor i kolven- kan vara tecken på förestående" skuren såg"

mvh/ bosse

Skogsola

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 okt-13 kl 08:11 »
 Den ska gå jämt och fint på tomgång. Du ska kunna vända och vrida på sågen utan att tomgångsvarvet ändras.
Beträffande alternativ-kursen så blir det älgkött och eko-uppfött fläsk!

Håning

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 okt-13 kl 12:05 »
Den ska gå jämt och fint på tomgång. Du ska kunna vända och vrida på sågen utan att tomgångsvarvet ändras.
Beträffande alternativ-kursen så blir det älgkött och eko-uppfött fläsk!
Då är det ju nästan så man får komma bara för det  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser