Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa begagnad motorsåg, vad ska man tänka på?  (läst 12750 gånger)

Länghultarn

• Skåne
köpa begagnad motorsåg, vad ska man tänka på?
« skrivet: 19 okt-13 kl 22:50 »
Nu när jag blivit med hus och skog behöver jag också en bra såg.

Har inte råd att köpa en ny, så jag tänkte skanna av begagnat marknaden. Men vad ska man tänka på och vad i runda slängar är vettigt att betala?
Det är inget kalhuggande det handlar om utan att ta ner ett och annat träd här och var till ved. På marken finns främst björk och al men även en del gran och bok. Jag vill ha en robust såg som håller, är lättservad och reservdelar ska vara lätta att hitta.

Vilket cc bör jag ha?

Jonsered, Husqvarna eller annat?

Vad säger di lärde?   ???

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 19 okt-13 kl 23:16 »
Köp en ny i Huskvarnas lågprisserie är mitt råd. Ligger på ca 2500. Begagnade sågar är oftast slut och du kommer bara att lägga tid på att försöka få den att gå bra.

Gottfrid

• -
SV: köpa begagnad motorsåg, vad ska man tänka på?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 00:53 »
Ja du,,Jag är kanske fel person att ge råd då jag har flera stycken.Två Husqvarna och två chinesare. Köpte en 242:a mest för skojs skull och efter en grundlig genom gång är det en trogen vän.Köpte sen ett par kineser bara för att det kul och se hur länge dom höll alt göra nån mer eller mindre halvfarlig och tillika olaglig tingest att framföra på byn.Skaffade sedermera en Hq till av modell nyare.Summeringen av detta.Husqvara i lagom stor modell.Du behöver inte den största,den blir ofta klumpig och tung.Kines grejjerna håller inte . Svårt att få hjäl med dom.Kolla även på en Stihl.Sen förmodar jag att du har huggarbyxer .

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 00:57 »
Ska du köpa begagnat så ska den vara genom gången .

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 07:38 »
Hq 242 är en bra såg men svår att hitta nya delar till. Jag tycker att du ska köpa en Hq 346, om du nu har skog ska du inte gå där med en julasåg, de e inte kul, och kul ska de va. Lycka till.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 08:10 »
Hq 242 är en bra såg men svår att hitta nya delar till.
Är du säker på det? köpte nya delar tll min 257:a förra året.

Sen så är det tyvärr så att man behöver två och inte en såg, tyvärr.

Existens

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 08:12 »
Ofta är det ju kampanjer på sågar.. som här:

http://www.liljekvists.com/sv/husqvarna/skogsredskap.aspx?gclid=CJ35r7ffpLoCFYF2cAodwE4ATQ

Tror det är en sån jag har själv.  Om du köper en begagnad så gäller det att hitta från nån seriös säljare som verkligen har gjort i ordning den, och det är inte det lättaste.  En såg är ju en riktig slitgrej som åtminstone jag inte hanterar på bästa sätt, så jag skulle då aldrig sälja mina vidare. Man kör ju med dom tills man lessnar på att inte få dom att gå bra längre.
Personligen hatar jag att planera för en dag i skogen och sen när man kommer dit så går inte sågen igång.  Dom nya små sågarna med 13 tums svärd och smal kedja har ju dessutom så billiga kedjor så man kan ha med sig ett par extra.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 okt-13 kl 08:56 »
Jag skulle nog satsa på en ny såg, typ en Husqvarna fast inte ur proffssegmentet. Det borde finnas någon för strax under 3000 som är vettig om du nu inte ska hålla på i skogen extremt mkt.
Sedan kan du köpa den billigaste Jula-sågen och ha som reservsåg om du ex fäller fast sågen eller ha den som "skräpsåg"

Jakobn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 okt-13 kl 11:57 »
Som de flesta påpekat så kan det vara svårt att köpa en begagnad såg om man inte är erfaren. Om det är Husqvarna, Joneser eller partner
spelar ingen större roll, många delar är lika. Känner du någon som är duktig på sågar så titta på begagnad, annars köp ny stihl, hq eller Jonsered. Jonsered och hq är i princip samma sågar men Jonsered är oftast billigare.
En bra begagnad såg från 80 talet går att få för 500-1000kr.
Har själv en Jonsered 535 från 1983 som fungerar ypperligt, köpte den genomgången. Någonstans kring de årtalen stanna utvecklingen av och därför duger de fortfarande utmärkt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 okt-13 kl 12:07 »
Har själv en Jonsered 535 från 1983 som fungerar ypperligt, köpte den genomgången. Någonstans kring de årtalen stanna utvecklingen av och därför duger de fortfarande utmärkt.
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 okt-13 kl 12:09 »
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt
Vilka provs sågar har snabblås?

Existens

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 okt-13 kl 12:31 »
Jag har det på min nya Huskvarna. Var ju förstås skeptisk i början som man alltid är.. *sån där skit kan ju aldrig fungera*. Men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna spänna eller byta kedjan utan att jaga rätt på verktyg.
Starten är rätt smidig numera också, jämfört med 80-talssågar.  Beror ju på hur pigg man är i armarna såklart, men många har säkert glädje av en mer lättstartad såg.
Själv tycker jag det är en himmelsvid skillnad på en såg från 80-talet jämfört med en 2013, men visst.. kedja är det ju fortfarande på dom.

Håning

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 okt-13 kl 12:58 »
Jag har det på min nya Huskvarna. Var ju förstås skeptisk i början som man alltid är.. *sån där skit kan ju aldrig fungera*. Men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna spänna eller byta kedjan utan att jaga rätt på verktyg.
Starten är rätt smidig numera också, jämfört med 80-talssågar.  Beror ju på hur pigg man är i armarna såklart, men många har säkert glädje av en mer lättstartad såg.
Själv tycker jag det är en himmelsvid skillnad på en såg från 80-talet jämfört med en 2013, men visst.. kedja är det ju fortfarande på dom.
Är det en proffs såg då? Ja vet ju att shtil har haft det ett tag men inte på proffs sågarna .

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 okt-13 kl 13:02 »
Om du ska fälla träd är rätt arbetsteknik viktigare än rätt motorsåg. Jag gick en kurs för motorsågskörkort i vintras och en av lärdomarna var att med en såg på 45 kubikcentimeter med 15 tums svärd kan man fälla i princip alla träd.

Men gå inte ut i skogen och fäll träd som är grövre än 10 cm utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man fäller ett träd på ett säkert sätt. Och skaffa riktig skyddsutrustning. Det händer alldeles för mycket olyckor när personer med otillräcklig kunskap ger sig ut i skogen med motorsåg.

Zixten

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 okt-13 kl 13:14 »
Håll dig till de stora märkena, Husqvarna, jonsered, sthil
Att köpa de billigaste som säljs hos jula clas olsson och liknande verkar vara en stor chansning, var inte längesen man drog tillbaka något såg som inte klarade säkerheten.

När du köper tycker jag att det är viktigt att du kommer ihåg din egen säkerhet! Så se till att köpa och använda riktiga sågskyddsbyxor, hjälm och huggarstövlar / kängor.

Se även till att du vet vad du gör, för det är ett riktigt farligt verktyg om man gör fel.
Motorsågskörkort rekommenderas!
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Zixten

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 okt-13 kl 13:18 »

Men gå inte ut i skogen och fäll träd som är grövre än 10 cm utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man fäller ett träd på ett säkert sätt.

Skulle vilja ändra detta till:
Men gå inte ut och såga utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man använder såget på ett säkert sätt.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 okt-13 kl 13:43 »
Men det ju ganska bra att lägga ner träden på ett säkert och kontrollerat sätt också. Ganska meningslöst att hantera sågen rätt för att sen slå in skallen på sig själv...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 20 okt-13 kl 14:26 »
Och kör på alkylatsoppa och en bra olja. Köper du begagnat finns risken att du blir itutad att gamla sågar inte går på alkylat, utan att de skär. Och det kan stämma om du får tag i en gammal igensotad med koksavlagringar.

Jag skulle satsa på en modern 3000kr maskin från de tre nämnda tillverkarna. Står man inte och stresskapar ved så är de maskinerna bäst.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 okt-13 kl 14:32 »
Köpte en ny Husqvarna 55 -05, måste ha varit av de sista.. En bra allround/bonnasåg är det och tål vedkapning gör den också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 okt-13 kl 14:40 »
Om du ska fälla träd är rätt arbetsteknik viktigare än rätt motorsåg. Jag gick en kurs för motorsågskörkort i vintras och en av lärdomarna var att med en såg på 45 kubikcentimeter med 15 tums svärd kan man fälla i princip alla träd.
Stämmer med min erfarenhet. Min såg har 45cc och det räcker till granar på 70cm eller mer. Iofs jag har inte sågat ner någon stor ek eller annat hår träslag men till vanlig sågning räcker det gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser