Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korp  (läst 2637 gånger)

Nuffield

• Västerbotten
Korp
« skrivet: 02 okt-13 kl 01:34 »
Brukar finnas en anledning till fridlysningar...gäller att se längre än åkern är lång...Finns korparna rikligt på ett ställe sprider dom väl sig med tiden...liksom en bra reserv som man ska vara ytterst rädd om... När det gäller höns och rovfågel så är det ju bra hönsgård som gäller nu på höstkanten om man vill vara försiktig...Snart syns dom riktigt tydligt när löven faller från träden...

Vad i hela friden ska du med korpen till? ??? Det kryllar ju numera av dem och ju fler de blir desto större skador ställer dem till med. Nu har jag aldrig haft problem med höken men varför lägga en massa tid, jobb och pengar på sånt när man kan lösa problemet permanent?

gustavbengtsson

• Gäst
SV: Korp
« Svar #1 skrivet: 02 okt-13 kl 02:04 »
Vad i hela friden ska du med korpen till? ??? Det kryllar ju numera av dem och ju fler de blir desto större skador ställer dem till med. Nu har jag aldrig haft problem med höken men varför lägga en massa tid, jobb och pengar på sånt när man kan lösa problemet permanent?

det kryllar inte av dom på alla ställen där de behövs, man får tänka längre än kring egna byn, länet, landet.... finns det 100 exemplar av en art i min lilla trädgård och sen 0 i resten av sverige så är det dumt om jag skjuter allihopa eller huur, istället för 'min lilla trädgård' och 'resten av sverige' kan man säga större områden, kontinenter osv finns det gott om en art i europa som håller på att dö ut i asien och behövs där så är det ju inte så shysst att börja begränsa den i europa innan den hunnit spridas tillbaka till asien... sen är jag itne säker på vad som gäller för korpar eller hökar men ja, även om många lagar är obefogade så ska man inte direkt anta att alla som vid första anblick tycks vara det är det...

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 okt-13 kl 10:01 »
På sexti och sjuttiotalet  så fans det inte många korpar tror ja såg tre eller fyra under hela min barndom och häller inte hök  då den sköts gaska friskt i mina trakter. Men nu mera så är korpen rätt vanlig i dom trakterna höken lika så då menar ja duvhök. men va som slår mig att ingen nämner att hökar skjuts gaska friskt  nere i Sydeuropa och det bara för nöjets skull.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-13 kl 08:13 »
Det finns sjukt mycket korpar i den staden som jag bor närmast och dom kommer i klungor med flera hundra st i varje

Ek

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 okt-13 kl 15:19 »
Det finns sjukt mycket korpar i den staden som jag bor närmast och dom kommer i klungor med flera hundra st i varje
Är du verkligen säker på att det är Korp!!Tror aldrig jag sett korp inne i en stad och alldrig i flockar på flera hundra?Skulle nog tro att dina korpar är kajor tills du bevisat motsatsen.Det finns gott om korp här med men det är en otroligt skygg och intelligent fågel.Tror det mesta jag sett kan va en 30 40 st då vid ett dött djur.Ta nu inte detta som ett försvarstal för korpen..Det är nog det vilda djur som förosakar mig mest skada och kostnader.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-13 kl 17:32 »
hoppsan tänkte lite fel det är ju självklart kajor men korp ser jag dagligen här jag bor. korpar är väll inget hot mot något så varför får man inte avliva korp och det är väll ingen som vill det heller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-13 kl 17:36 »
Korpar är dödens barnmorskor, och de tar ungar av de flesta mindre djur. Sedan att de är intelligenta och intressanta är en annan femma, men när de blir många är de inte så kul >:(

Ek

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-13 kl 19:25 »
Vet inte om det förkommer någon hets mot korp.Bara konstaterar att dom ökat mycket under dom åren jag hållit på med lantbruk.Smådjur tar dom .Här sarga dom en kalv så illa att jag fick avliva han.Men det största skada dom gör är deras ovana att hacka sönder ensilagebalar.Kråker har säkert en del skuld i det med . Men korpen är värst.

calle4630

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-13 kl 21:43 »
Korpen är det bara o skjuta om den ställer till med problem med kalvar o lamm. Så här
Säger lagen om skyddsjakt på enskilds initiativ. Behövs inga
Tillstånd för o utöva den jakten.

9) Rödräv och korp får jagas, om det behövs för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur och i renskötselområdets kalvningsland den 1 juli-30 juni.
Livet är fullt av möjligheter :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser