Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur blir man av med höken??!!  (läst 14578 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
hur blir man av med höken??!!
« skrivet: 27 sep-13 kl 11:37 »
Hej! Brukar ha påhälsning av höken så här på hösten så det är inget nytt. Har nättak på hönsgården osv för att skydda dem.
Men i år är det en riktigt envis sak som kommit hit. Tyvärr lyckades den ta några ällingar innan jag han stänga in dem. Alla djur har varit instängda i ca 1-2v nu men den f*** kommer hit ändå flera gånger om dagen. Vilket är stressande för djuren även om den inte kommer åt dom.
Hunden börjar tyvärr bli till åren så hon vill helst ligga inne i stugvärmen, annars var hon bra på att skrämmas förr.

Undrar om ngn har bra, lagliga tipps på hur man kan bli av med en envis hök.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: hur blir man av med höken??!!
« Svar #1 skrivet: 27 sep-13 kl 11:55 »
Kan vara så att det är olika individer som hälsar på hos dig  :D finns inget att äta kommer den inte flera ggr.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-13 kl 15:56 »
En hök kommer att komma hur du än gör... och att fånga en och köra den 50 mil skulle inte jag göra
Dock olagligt men j*vligt effektivt är bössa

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-13 kl 17:40 »
Eller så får du göra som i Pettson o Findus, när de skulle skrämma räv. Gör en höna av en ballong med lite fjädrar och ställ den stax utanför ankgården. När höken slår klorna i den så kanske den väljer att jaga någon annan stans ;D Och glöm för allt i världen inte att rapportera om det lyckas.

Annars kanske du kan ta några gamla kläder och fylla med halm. sedan riggar du "jägarn" med en bössa riktad mot ankornas område. Vet inte om det funkar på hök, men många fåglar skyr en beväpnad figur. Fungerar rätt bra på fortkörare ;D

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-13 kl 19:27 »
Ja hade jag haft en bössa så ... hade den nog råkat smälla av i riktning mot höken  :-[

Hade varit toppen med en Pettson här :)  Får väll prova en fågelskrämma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 21:02 »
Nej vi ska inte döda fridlysta djur  >:( man får tänka till istället.
Hade duvhöken här igår och är en höna mindre idag, mitt fel har inget nättak på hönsgården   :-[
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 21:11 »
Nät till hönsgården använder vi.
Hönsen får gå fritt när vi är framme och kan ha uppsikt, rikligt med hökar här.

En laddning är också rätt bra men olaglig och varar inte för evigt.
Uppsikt och taknät är bästa grejen här.

statustrött

« Svar #7 skrivet: 27 sep-13 kl 21:41 »
  Det beror naturligtvis vad sort av hök man får problemen av.
 Och visst ska man inte vara olaglig, men ibland misstämmer fridlysningen med lokala förhållanden. MEN

Jag har berättat denna historia i en annan tråd, jag läste en insändare i en jakttidning för cirka 25 år sedan.

" En polis som skaffat höns hade problem med att duvhökar tog hans hönor.
  Han kunde/ville naturligtvis inte skjuta höken så han frågade en äldre kvinna som alltid hade haft höns hur man kunde skydda dem.

Hennes svar var att, det fanns sparvhökar som tog småfåglar och trastar och de måste få leva, sedan finns det duvhökar som tar större fåglar upp till en duvas storlek de är fredade men sedan finns det hönsahökar och de får man både skjuta och slå ihjäl hela året."

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 17:30 »
Tyvärr finns det nog bara två lösningar, att aldrig mer släppa ut hönsen lösa eller skjuta duvhöken (olagligt). För många år sen hade jag problem med duvhöken, hon tog en höna varje dag. Hönsen fick då vara instängda i hönsgården i tre månader. Efter det släppte jag ut dom och höken kom på en gång och tog sig en höna. Hopplöst. Så småningom upphörde attackerna kanske det var den skjutglada grannen som gjorde hökens sorti......
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 21:45 »
Man skall komma ihåg att finns det så mycket duvhök att det är problem att ha hönsen i trädgården, så lär de inte ta slut om någon går en för tidig död till mötes. De är lite knepiga, duvhökarna. Här har de aldrig slagit vare sig kanin, höns eller anka fast de går fritt, men det är många grannar som har fått ovälkommet besök. En fick en höna tagen mitt framför benen. Undrar om de begriper att det kan vara farligt, eller om det bara beror på slumpen?

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 29 sep-13 kl 11:29 »
Nu har jag alla djur inhägnade med nättak. Första veckan var de helt instängda i höns, ank, kalkon husen. Men det är ju inte håll bart i längden. Mina djur ska få gå ute. Det som skiljer sig från tidigare år är att den inte ger sig. 2v drygt utan att få med sig ngn mat här i från men den kommer ändå flera gånger / dag  >:(

Linnea-

• -
« Svar #11 skrivet: 30 sep-13 kl 16:06 »
Tycker det är dumt att uppmana till olagliga aktiviteter- det finns en orsak till att lagar finns.
Håll hönsa inne eller under uppsikt. Vi hade mycket problem med duvhök förr, men det var periodvis kommer jag ihåg. Ett tag var den där flera gånger om dagen (hönsen hölls då i gården) sen upphörde besöken under en lång tid för att sedan komma igen.
Det är väll bara att lära sig att leva med det.. Även fast det är trist!

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 30 sep-13 kl 16:49 »
-Lär vara effektivt med berguvssiluetter med lysande gula ögon, ögonen är viktiga. Jag har aldrig behövt tillverka några men fråga här på alternativ eller kolla in storleken i en fågelbok och använd fantasin. Kanske funkar än om den inte blir mer lik en äkta berguv än fågelskrämma liknar en gumma... Beguvar tar alla möjliga fåglar, mindre rovfåglar också, så det är därför som hökar och falkar är rädda för den.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-13 kl 13:38 »
Tack Nina det ska jag prova :) Hittade ett jätte fint vindflöje på nätet. Lite dyrt men det kan man nog göra själv :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 okt-13 kl 16:27 »
Tycker det är dumt att uppmana till olagliga aktiviteter- det finns en orsak till att lagar finns.
Håll hönsa inne eller under uppsikt. Vi hade mycket problem med duvhök förr, men det var periodvis kommer jag ihåg. Ett tag var den där flera gånger om dagen (hönsen hölls då i gården) sen upphörde besöken under en lång tid för att sedan komma igen.
Det är väll bara att lära sig att leva med det.. Även fast det är trist!

Problemet är att lagarna inte alltid är verklighetsanknutna, vilket gör dem ihåliga. När korpen blev fridlyst för att vi gick med i EU, fast det går att gödsla med den i vissa områden. Sådant urholkar viljan att blint lyda lagar för att man tror att de är satta av en anledning. Huggormen är fridlyst för att inte någon skall råka slå ihjäl hasselsnoken. Det finns mycket konstiga lagar :-\

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 02 okt-13 kl 00:20 »
Problemet är att lagarna inte alltid är verklighetsanknutna, vilket gör dem ihåliga. När korpen blev fridlyst för att vi gick med i EU, fast det går att gödsla med den i vissa områden. Sådant urholkar viljan att blint lyda lagar för att man tror att de är satta av en anledning. Huggormen är fridlyst för att inte någon skall råka slå ihjäl hasselsnoken. Det finns mycket konstiga lagar :-\
Brukar finnas en anledning till fridlysningar...gäller att se längre än åkern är lång...Finns korparna rikligt på ett ställe sprider dom väl sig med tiden...liksom en bra reserv som man ska vara ytterst rädd om... När det gäller höns och rovfågel så är det ju bra hönsgård som gäller nu på höstkanten om man vill vara försiktig...Snart syns dom riktigt tydligt när löven faller från träden...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 02 okt-13 kl 08:09 »
Det är ingen här som förordat avskjutning av sällsynta djur. Duvhök finns det gott om och korp ett extremt överflöd av. Men lagarna står inte alltid i balans med verkligheten. Men utan kunskap är det bra att följa lagen till punkt och pricka, då gör man inte fel.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 okt-13 kl 14:13 »
Det är ingen här som förordat avskjutning av sällsynta djur. Duvhök finns det gott om och korp ett extremt överflöd av. Men lagarna står inte alltid i balans med verkligheten. Men utan kunskap är det bra att följa lagen till punkt och pricka, då gör man inte fel.

återigen, troligtvis finnd det inte tillräckligt med duvhök och korp på andra ställen, andra länder, kontinenter osv....att då börja minska antalet här innan de hunnit spridas dit är inte shysst. däravl lagen. därav är lagen i balans med verkligheten, tyvär tänker folk inte längre än kring de områden de själva ser.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 okt-13 kl 14:44 »

återigen, troligtvis finnd det inte tillräckligt med duvhök och korp på andra ställen, andra länder, kontinenter osv....att då börja minska antalet här innan de hunnit spridas dit är inte shysst. däravl lagen. därav är lagen i balans med verkligheten, tyvär tänker folk inte längre än kring de områden de själva ser.

Nu är du ute och cyklar. De båda arterna finns det gott om, och om någon i utbredningsområdenas ytterkanter skulle vilja ha några så är det bara att hämta här. Men de får fånga dem själva, för i alla fall korpen är en klipsk gynnare som inte är lätt att lura.

Ripa

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 05 okt-13 kl 16:06 »
Sedan när emigrerar korparna? :P Jag tror inte det är brist på vare sig korp eller duvhök på den här sidan av Europa i alla fall, inte sedan de började skörda motorvägarna på kadaver... i värsta fall får man väll fånga ett par stycken och sätta ut dem där det skulle vara en sån raritet.

Nåväl, här är min idé. Gör en Pettson och Findus-version av det. Sätt ut en höna i bur så att höken ser den. Rigga med en radio som du kan starta med fjärrkontroll, ladda med en hårdrocksskiva, sätt på hösta volym och vänta tills den landar...  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser