Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stycka lamm  (läst 3235 gånger)

Vitis

• Skåne
Stycka lamm
« skrivet: 03 okt-13 kl 18:32 »
Hej alla duktiga!

Knackade på dörren nyss, ett halvt lamm i en sopsäck som betalning för att ha lånat lite betesmark.

Vad gör jag nu?

Har en kyl/frys som är tom som jag håller på att skura ren.

Har normala köksknivar, en bågfil som jag kan diska/sprita, liten vass yxa, skärbrädor... och som sagt en hel kyl/frys som inte används till nåt annat just nu.

Lammet är slaktat i "snubbens garage" och i ett stycke (halvt).

Länkar till styckningsschema, goda råd och diverse hejarop välkomnas!

Dålig tajming då jag just hämtat ett släp ved som står och halvt blockerar vägen...

Som sagt, hjälp och goda råd!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stycka lamm
« Svar #1 skrivet: 03 okt-13 kl 19:30 »
Det låter som om det är första gången.  Om jag kan anta att du inte är så väldigt noga med hur det ser ut, utan mest vill ha det gjort och hygieniskt och hanterbart, så föreslår jag att du använder bara kniven.  Det är så lätt att såga fingrarna av sig.  En liten hal köttbit och en hoppande vass såg ...  :o

Eventuellt kan du binda fast det halva lammet i något stadigt, så att du kan dra av hjärtans lust.  Följ sedan lederna, där du tycker att det verkar gå att röra på dem.  Mitt i ledkapseln brukar det gå att komma fram med en kniv.  Inte armbågsleden dock.  Ta det lugnt, så att du inte gör illa dig.

Och följ hinnorna mellan musklerna när du hittar en lämplig.  Då blir det OFTAST ungefär samma tillagningstid på hela styckdetaljen.

Kolla på dina grytor, försök bestämma hur du vill tillaga det.  Detta bestämmer hur stora/små bitar du ska göra.  Att mala är överkurs; spar det till nästa övningstillfälle!  Men ett par rejäla påsar med småbitar brukar man uppskatta senare, så kallade grytbitar.

Massor av hejarop!  Men skär dig inte!  Det är lättare än man tror!
« Senast ändrad: 03 okt-13 kl 20:10 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Aspergerblues

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 03 okt-13 kl 20:03 »
Lycka till!
Förståelse och respekt är viktigt

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 09:56 »
Det var ju inte speciellt komplicerat.

Lite plåster på vänster pekfinger bara...  :)

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 04 okt-13 kl 12:52 »
Jag drar genast slutsatsen att du är högerhänt ...  ;)  Säg, hur länge undrade du varifrån blodet kom, innan du insåg att det var människoblod och inte lammblod som rann?

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 okt-13 kl 13:34 »
Det var ju inte speciellt komplicerat.

Lite plåster på vänster pekfinger bara...  :)
Jag minns när vi för ett antal år sedan köpte en halv älg av en granne. Älgen kom hem i två delar. Då var det bara att kavla upp ärmarna och ge sig hän. Med hjälp av "Vår kokbok"s styckningsschema för nöt gav jag mig i kast med älgen :P. Det tog lite tid men det gick riktigt bra. Förmodligen blev det lite mer kokkött än nödvändigt för jag ville inte riskera att sitta med en seg stek i onödan. Men som du skrev, Vitis, det var ju inte speciellt komplicerat.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 04 okt-13 kl 15:05 »
Nej, principen är ju enkel:  För stor för vår gryta, dela i mindre bitar!

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 okt-13 kl 17:07 »
Jag drar genast slutsatsen att du är högerhänt ...  ;)  Säg, hur länge undrade du varifrån blodet kom, innan du insåg att det var människoblod och inte lammblod som rann?

Lammet var ju redan slaktat och halverat så det vore väl illa om det var det stackars lammets blod som rann.

Sen kanske jag får vara lite ödmjuk och inse att det inte är samma sak att dela ett lamm i olika delar som att finstycka det.

Hur som helst blev det några fina bitar, fram- och bakben är saltade och väntar på kallrökning. Resten ligger i frysen nu.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 07 okt-13 kl 19:13 »
Jag hoppas att såret är på väg att läkna nu.  Och jag önskar dig och familjen många goda måltider!  Det kan faktiskt rinna, om inte regelrätt blod, så en röd vätska när man styckar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Lagargubben, alternaiv, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser