Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Din favoritkänga?  (läst 6271 gånger)

Tösen

• Småland
Din favoritkänga?
« skrivet: 01 okt-13 kl 14:57 »
Jag skulle vilja höra mig för lite vilka kängor ni använder ute i skog och mark! Har du något favoritköp som du aldrig har ångrat? Fodrade stövlar?
Är fortfarande osäker på hur mycket just jakt de kommer användas till, är endast på pluggstadiet nu, men känner att jag i vilket fall behöver något rejält på fötterna här hemma till diverse arbete.. kånka ved, plocka svamp, stallsysslor.. och då syftar jag inte på mocka skit-delen men det andra slitet ;)
Sen är det ju inte alla modeller som finns i mindre storlekar heller så där krymper utbudet rejält.. behöver 37-38 någonting.. så cirkapris och modell helt enkelt tack! :D
Det blir vad du gör det till!

mt_knot

• Skåne
SV: Din favoritkänga?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-13 kl 17:01 »
Jag kör med meindl island, den känga som passar min fot bäst, behövde heller ej gås in, är inne på 3:e paret nu och första höll i flera år, sulan slets ut på sidan av hälen pga att jag slarvat och gått med kängorna oknutna. Snörena är också bytta men kängan ok.

Det är en vandringskänga men jag använder den till vardags också.

Kostar mellan 1800 och 3000, är på kampanj på addnature nu tror jag.

Men som alltid man måste prova sig fram.

Johan

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #2 skrivet: 01 okt-13 kl 19:59 »
Lundhags alla gånger! Vi hade jätteproblem med att hitta nya kängor i julas, fanns ju bara massa goreTex-skit rent ut sagt! Fulla med foder som tar en vecka att få torrt och som lär lukta apa efter några år. Inte var de bekväma heller. Jag har haft mina Lundhags skalkängor i tolv år sommar som vinter och nu är de trasiga under samt en storlek för små för att verkligen få i tillräckligt med sulor och strumpor. (Jag var ung och dum när jag köpte dem och tyckte det räckte med en storlek större)
Till slut blev det begagnade Lundhags till både mig och Janne, finns inga bättre men tyvärr kostar ju nya som en bättre begagnad bil... Plus dock för att de numera finns i ekologisk modell.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-13 kl 20:07 »
har inga och har inte provat, men vore jag rik skulle jag försöka hitta ett par och prova och eventuellt köpa: "jörnkängan". Sägs vara bra och fina material är de ju...  tillverkas efter ens mått, därför kanske det är svårt å hitta ett par å prova i rätt storlek(?). "svenskt hantverk med naturliga produkter" - de känns väll iallafall lite alternativt!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 01 okt-13 kl 21:22 »
Jag kör med meindl island...Snörena är också bytta men kängan ok.
Jag har originalsnören i mina första från 1997. Goretexen håller inte mer än några år, men kängorna håller hur länge som helst. Fula som stryk men används fortfarande dagligen till allt där den inte behövs gummistövlar. Ska det tåla att vara vått under längre tids användning (typ en vecka i fjällen i regn) behövs en gummisko som t.ex. Lundhags eller en syntetsko, lädret töjer sig annars och spräcker både fastsättningen i gummikanten och goretex.

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 okt-13 kl 21:25 »
Fodrade stövlar?
Fodrade stövlar har oftast för styva skaft som kan ge problem på smalbenen. Jag rekommenderar istället ofodrade mjuka gummistövlar med extra strumpor i vid längre tids användning. Ska man hoppa mycket i och ur dem så är däremot fodrade jättebra.

Ofodrade gummistövlar är det tystaste man kan gå i i skog och mark. Dessutom är det bland det absolut lättaste vilket är bra för höfter och knän.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 okt-13 kl 21:35 »
Stålhätta om det ska jobbas i dem. Själv föredrar jag kängor, som snöras åt hårt mot benet. Glapp är värdelöst, framför allt i ojämn terräng.

Och rejält mönster.

Tösen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 okt-13 kl 21:56 »
Lundhags har myycket snygga kängor jag börjar nästan dregla... men nu var det ju inte utseendet vi skulle gå efter.. eller.. kanske.. lite ändå tyvärr o:)
Ska kika in jörnkängan också men utan vetskap så låter det som att de skulle kosta skjortan och lite till.. vilket det kan vara värt i och för sig  :)
Något med högt skaft känns nog bäst ändå och bra mönster då såklart! Men vart sjutton kan man prova den här typer av skor? Naturkompaniet hade inget stort utbud alls och sportaffärerna verkar mest ha lättare vandringsdojjor.. för man vågar väl inte handla direkt från nätet ändå?

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 okt-13 kl 22:07 »
Ja slet ut mina sulor på mina Lundhags på fem år  men dom var väldigt bra att gå i sommar som vinter.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 okt-13 kl 22:09 »
angående att handla på nätet, jag hade inte handlat skor så, om det inte varit så att jag provat dem någon annanstanns och vet precis vilka det är och vilken storlek osv. Sen säger ju visserligen hem- och distansköplagen att alla köp via internet(och telefon och dörrförsäljning mm) går att ångra inom 2 veckor, så att man skall få tillbaka pengarna, även fraktkostnader, dessvärre känner många internetbutiker inte till detta och som vanlig dödlig har man inte mkt å göra mot företag som bryter lagen, tex vägrar ta tillbaka varor, inte vill ge pengar utan istället tillgodokvitto, inte vill betala fraktkostnader osv.. vet dock flera som har goda erfarenheter av det, antingen skickat tillbaka och beställt nya tills de hittat rätt sko och storlek eller tillochmed beställt 2 par av en sko i olika storlek och skickat tillbaka de som ej passat.. och ja , titta på jörnkängan, jag tror det finns några olika varianter av den.
« Senast ändrad: 02 okt-13 kl 02:31 av gustavbengtsson »

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 01 okt-13 kl 22:16 »
Jag vill slå ett slag för gamla hederliga träskor, av den sorten man har i Nederländerna. Slitstarka, vattentäta och med tjocksockar kan man ha dem vid 30-. Mindre bra vid djupsnö, dock, och man kan behöva behandla undersidan mot halka eller klibbsnö.  :)
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 okt-13 kl 22:49 »
Tänk även på att gummiblandningen i de flesta utländska kängor blir hård och hal i kyla, ungefär som sommardäck. Men sulan håller längre.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 okt-13 kl 23:20 »
Tretorn Classic gummistövel, kostar runt 500:- och är megasköna att ha på längre skogsvandringar lika väl som arbetsstövel i trädgården.

Håning

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 okt-13 kl 23:53 »
Tycker inte gummistövlar sitter tillräckligt bra utan gärna chippar en aning så särskilt om man  springer bakom en häst i skogen då vill ja ha kängor för ja vet inte hur många gånger man har sprunget ur stövlarna . Men för svampplockning duger gummistövlar .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 02 okt-13 kl 00:11 »
Vanliga sågskyddsstövlar är bra och tåliga. Har ett par som jag dubbat rejält, de fungerar fint på isar eller lutande stormfälld skog. Kraftiga sockar behövs, fiberpäls använder jag.

Muckboot är fina om man skall vara ute i kylan utan att arbeta så hårt. Varma, lätta och tåliga.

Fast oftast använder jag ett par jodpurs, fettar man in dem så håller de för det mesta. Två par strumpor på vintern, ett par på sommaren.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #15 skrivet: 02 okt-13 kl 07:36 »
1987 köpte jag ett par Lundhags vandrarkängor för hopsparade helgjobbspengar, då var jag 16 år :)
Kängorna har använts flitigt under alla år på olika vandringar och annat hyss i skog och mark.

Använder de fortfarande även om gummit i tån har börjat spricka, men än är de vattentäta!
Har skött dem ganska så väl, smort in med läderfett osv.

Jag fasar för den dagen då kängorna ger upp, kommer aldrig att hitta så sköna, bra och prisvärda!

Gummistövlar använder jag inte.
Vid gårdsarbete blir det mest arbetsskor med stålhätta!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Tösen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 02 okt-13 kl 09:41 »
Tack för fin respons! Har spanat in Lundhags W's Bielne Mid som har ekologiskt skaft  :D Vill ju helst dock prova ett par först..

Håning

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 okt-13 kl 09:45 »
Vanliga sågskyddsstövlar går fett bort  det sprang man med när man högg i skogen dom är allt för otympliga tycker ja inte häller sitter dom bra på foten .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 okt-13 kl 10:00 »
Vanliga sågskyddsstövlar går fett bort  det sprang man med när man högg i skogen dom är allt för otympliga tycker ja inte häller sitter dom bra på foten .

Du är bara lite klen och har hala fötter ;D

Skämt åsido, de har sina nackdelar men de är tåliga och rejäla plus att de får ett grymt bra grepp om man dubbar dem. Nu har jag både bildubb och skoterdubb i mina, men nästa par skall få rallydubb. Det var en gammal skogsgubbe som berättade att han lämnat in sina stövlar på gummiverkstan för att han var rädd att halka och bryta sig, för då trodde han det skulle vara slut med skogsjobbet (han var lite över 80). Nackdelen sa han var att hans fru inte lät honom gå in i köket med dem ;D

Håning

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 okt-13 kl 10:05 »
Du är bara lite klen och har hala fötter ;D

Skämt åsido, de har sina nackdelar men de är tåliga och rejäla plus att de får ett grymt bra grepp om man dubbar dem. Nu har jag både bildubb och skoterdubb i mina, men nästa par skall få rallydubb. Det var en gammal skogsgubbe som berättade att han lämnat in sina stövlar på gummiverkstan för att han var rädd att halka och bryta sig, för då trodde han det skulle vara slut med skogsjobbet (han var lite över 80). Nackdelen sa han var att hans fru inte lät honom gå in i köket med dem ;D
Nä det är nog lite synd om det fina trägolvet eller korkmattan om det blir hack mattan :) Nä ja håller fortfarande på kängor även med dubb ;D
« Senast ändrad: 02 okt-13 kl 11:15 av Castro »

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser