Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Din favoritkänga?  (läst 6238 gånger)

Nina W

• Värmland
SV: Din favoritkänga?
« Svar #20 skrivet: 02 okt-13 kl 10:08 »
Addnature har en modell av Lundhags för bara 1745 kr nu, funderar på att köpa.

Mina mest använda dojor är annars Mountin horse jodpushskor eller vad det heter. Sitter perfekt på mina nordiskt breda fötter och håller i ca tre år utan lagning vid flitig användning. Tog dom äldsta till skomakarn och fick nytt läder på insidan av hälen så nu håller dom några år till. Men det är ju inte kängor och dom har stålhätta så jag skulle inte kunna ha dom en hel dag i -15 eller kallare och utan värmestuga att gå in i... En karl jag känner som inte håller på med hästar köpte ett par och han har visst fått några kommentarer från framförallt yngre hästtjejer! Men han skrattar bara.
« Senast ändrad: 02 okt-13 kl 10:16 av Nina W »

Tösen

• Småland
« Svar #21 skrivet: 02 okt-13 kl 11:00 »
Jodphur är jättebra men stålhätta är som sagt inge vidare om man vill hålla värmen.. de är låga också så de passar mest till sommaren tycker jag :) Ska kika in där genast! som någon skrev, man kan ju skicka tillbaka och byta ganska enkelt nuförtiden, fast personligen är jag lat när det kommer till den biten och brukar nöja mig med halvbra :/
Det blir vad du gör det till!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 02 okt-13 kl 11:22 »
Förra paret jodphurs jag hade hette Blundstone och var utan stålhätta. De höll i 6 år (nåja sista året med lite hjälp) och jag använde dem ca 70% av tiden, och definitivt inte bara på fint underlag. Bästa allroundskor jag haft.

Landet

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 02 okt-13 kl 23:02 »
Lundhags till vandring och Jörnkänga när det är kallt. De ställen där jag har sett Jörnkängan så finns de i standardstorlekar. Spara hellre ihop pengar o köp dej ett par riktiga kängor som du har länge. Tills dess fungerar det bra med ett par gummistövlar och det ena utesluter inte det andra. Ska man bara ut en sväng så tar jag hellre stövlarna än o snöra på sej kängorna.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #24 skrivet: 03 okt-13 kl 08:43 »
Många på friluftsforum rekommenderar vanliga militärkängor. Men det verkar bero på ens fötter om man tycker de funkar eller ej.

Det går att byta gummidelen på lundhagskängorna för 1500:- säger Naturkompaniet.

Tösen

• Småland
« Svar #25 skrivet: 03 okt-13 kl 09:57 »
Nu gissar jag bara men en militärkänga passar nog bäst till karlarnas fötter  ;D ..eller de mindre borde i alla fall vara svårare att få tag i..

JFOT

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 03 okt-13 kl 10:11 »
Nu gissar jag bara men en militärkänga passar nog bäst till karlarnas fötter  ;D ..eller de mindre borde i alla fall vara svårare att få tag i..

Det är snarare tvärt om. De modeller som används av försvarsmakter som officiella kängor finns oftast i flera storlekar än rent civila kängor.
Inte för att militärkängor automatiskt är bättre utan man får leta efter en känga som passar sin egen fot och efter hur man har tänkt använda den.

För ett stall är skyddshättor självskrivet men man kan välja ett par i kompositmaterial så blir de inte lika kalla som stålhättor.

kurt

« Svar #27 skrivet: 03 okt-13 kl 10:38 »
Nokian har mycket bra fodrade gummistövlar, de är varmare än alla kängor om man behöver vara ute när det är riktigt kallt.

Tösen

• Småland
« Svar #28 skrivet: 06 okt-13 kl 20:51 »
Hej igen! Jag beställde hem den här Lundhagskängan jag pratade om med ekologiskt garvat skinn.. urläcker och rejäl som en riktig känga ska vara! men tyvärr gjorde den här dammodellen att den var för smal runt foten och med min fettoknöl eller rättare sagt skräddarknuta på ena foten så gjorde det rent av ont, sen möjligt att en eller ett par storlekart större hade funkat men då hade de blivit alldeles för klumpiga. så tyvärr blir det retur på dom.. Men så var jag till Intersport och prova alla deras kängor och fastnade direkt för den här! En Meindl Kansas, tydligen den mest sålda kängan i världen och det kan jag förstå.. Ullsockan fick lätt plats och knutan kändes inte ens av! Det ultimata köldtestet kommer väl dock om ett par veckor när jag ska sitta med på älgpass :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #29 skrivet: 06 okt-13 kl 21:35 »
Om du använder dem riktigt, riktigt mycket så kommer de att se ut så här år 2029.

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 okt-13 kl 21:55 »
Om du använder dem riktigt, riktigt mycket så kommer de att se ut så här år 2029.

Min käring hade också från den tillverkaren och pratar "varmt", om dem.

LimJans

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 06 okt-13 kl 22:00 »
Haglöfs Forest Q.  :)

Har haft dem i sju, åtta år.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #32 skrivet: 06 okt-13 kl 22:38 »
Jag gillade mina salomon, de höll bra i 3 år och var varma och sköna. tyvärr trampar jag snett så sen var de felvridna och gick inte att laga.

kurt

« Svar #33 skrivet: 07 okt-13 kl 16:56 »
Jag gillade mina salomon, de höll bra i 3 år och var varma och sköna. tyvärr trampar jag snett så sen var de felvridna och gick inte att laga.

Många nämner just en speciellt tillverkare, men eftersom de flesta tillverkare har allt från 5-40 olika modeller (i olika prisklasser), så kan man ju fråga sig hur meningsfullt det är?

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 07 okt-13 kl 22:27 »
Eftersom de byter namn från år till år och man kanske inte köper skor sådär jätteofta så är det ju svårt att säga Vilka som är bäst just nu. Jag minns inte ens vad mina hade för "specialbeteckning" de kostade( år 2000) 800kr

Håning

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 okt-13 kl 23:09 »
Mins att mina hete Lundhags Alaska året runt känga  som man kunde ha till skidorna med . Vet inte ens om sådana finns längre ?

LimJans

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 08 okt-13 kl 08:07 »
Mins att mina hete Lundhags Alaska året runt känga  som man kunde ha till skidorna med . Vet inte ens om sådana finns längre ?

Visst finns det  :)

Håning

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 okt-13 kl 10:22 »

kurt

« Svar #38 skrivet: 08 okt-13 kl 12:09 »

Nej de slutade tillverka den modellen för över 10 år sedan!

kurt

« Svar #39 skrivet: 08 okt-13 kl 12:10 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser