Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad krävs för att starta slakteri?  (läst 3765 gånger)

octavianus

• Uppland
Vad krävs för att starta slakteri?
« skrivet: 01 okt-13 kl 08:44 »
Har försökt att läsa på här på forumet i massa trådar om vad som krävs osv för att få starta ett slakteri, men hittar mest massa negativa kommentarer om att det är för dyrt och inte går osv.

Min tanke är att ha ett slakteri för kyckling, som slaktas konternuerligt, med ett visst antar i veckan. Sen gärna om det går att köra ett par tillfällen om året för grisslakt, med veterinär osv. Men har förstått att det är svårt att kombinera, veterinär besiktade djur och inte. Vad är det som gör det omöjligt? Måste man alltså ha två lokaler för att det ska gå?

Så vad krävs för att starta ett slakteri? Hur behöver tex lokalen vara utformad? Vilka material och hur stora yter för varje del behöver man? Vad jag förstått, så har man en slakteridel, en kyldel, sen en förpackningsdel. Sen mellan slakteridelen och packningsdelen måste det vara en sluss att byta om i.

Vad är det som kostar om man bara ser till själva lokalen, mer än "bara" själva byggnaden, speciella kostnader just för slakteri och livsmedelshantering? Kan jag koppla det på ett vanligt avlopp tex?

Sen jag som slaktare, vad krävs av mig? Jag har förstått att jag måste gå en massa utbildningar osv. Hur omfattande är de, hur lång tid tar en sådan, och vad kostar den?

Kontroller har jag förstått att det krävs en massa, vad är det för enna, och vad kostar dem?

Jag är inte ute efter kalkyler och kommentarer som att det inte går osv. Utan vill mest ha fakta, främst på de frågor jag ställt, men även om ni har ngt annat att tilläga.

kallepe

• Södermanland
SV: Vad krävs för att starta slakteri?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-13 kl 09:01 »
jag tycker det låter roligt. skulle också vilja ha ett slakteri för skojs skull.
titta in på denna länk så kanske du får reda på något.
http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Starta_livsmedelsforetag/Vad-galler-for-dig-som-vill-starta-slakteri-vilthanterings--eller-styck-ningsanlaggning/

mitt tips är: allt ska vara kakel och rostfritt med golvbrunnar så det går spola av med högtryckstvätt.

Existens

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 okt-13 kl 13:01 »
Det mesta har du redan tänkt på. Lokalen ska vara lätt att rengöra, men hur du löser det är upp till dig själv, bara du kan visa att det är lätt att hålla rent.

Sen måste man ju planera för flödet, så slaktkroppar aldrig backas i systemet utan hela iden går vidare till en annan zon.

Ska du kunna slakta olika djurslag så måste du ju få tillstånd till det och visa att du kan separera det i tid och däremellan göra rent.

Utbildningen är väl mest inom livsmedelshygien, dvs en HACCP-kurs.  Kan du inte slakta och stycka på ett bra sätt så är du ju ändå inte klara dig, så det får man ju förutsätta att du kan.

Ett tips är ju att besöka ett av alla dessa småslakterier som poppar upp nu, så får man en handfast bild av vad som behövs.  Mest är det nog lte pengar och tålamod, och göra som myndigheterna säger .  Stryka dom medhårs alltså.

En kille jag vet om byggde ett slakteri för nöt och får för ca 1,5 miljoner. Men då var han på allt och hämtade byggmaterial i Polen och baltikum. Kakel i Polen kostar ju en bråkdel av priset här, t.ex.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-13 kl 13:49 »
Tänk på takhöjden och genomgångar i dörrarna måste vara högre .

Fanns en kille och hans bror här som byggde svinhus och skaffade grisar men som sedan inte fick slakta grisarna i det då helt nybyggda slakteriet på gården pga takhöjden . Finns reglerat hur mycket "luft" som ska finnas runt kropparna i genomgångar osv . Så gör inte ett sånt misstag det bir så löjligt .

Det slaktas nåt får där nu men bara sånt som ägarna ska ha själva inget som ska säljas vidare .

Så kolla med de som genomför kontroller av slakterier så får du nog hjälp med utformningen som tex det här med takhöjd .

octavianus

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-13 kl 21:54 »
tack för bra inputt. Om man bortser från att kunna slakta grisar utan bara riktar in sig på fåglar så verkar det tämligen okomplicerat. 
Det står så här:

"Undantag från slakterigodkännande
Om man vill starta en anläggning för slakt av hardjur, till exempel tamkanin och/eller fjäderfä, och inte kommer att slakta fler än sammanlagt 10 000 fjäderfä eller hardjur per år, behöver anläggningen inte godkännas av Livsmedelsverket. Då kan den i stället registreras av kommunen som en detaljhandelsanläggning med slakteriverksamhet. Det finns inga krav på veterinär kontroll vid själva slakten. Köttet från slakt på en sådan anläggning får bara säljas direkt till konsument och till detaljhandelsanläggningar, som i sin tur säljer direkt till konsument. Om försäljning ska ske på annat sätt måste anläggningen godkännas som slakteri.

Enligt lagstiftningen definieras detaljhandel som hantering och/eller bearbetning av livsmedel och lagring av livsmedlen på det ställe där produkten säljs eller levereras till slutkonsumenten, inbegripet distributionsterminaler, catering, personalmatsalar, allmänna serveringsställen, restauranger eller liknande livsmedelsservice, affärer, distributionscentrum och grossistaffärer.

Definitionen av detaljhandel innefattar butiker, restauranger och liknande som säljer eller levererar till slutkonsument. Även verksamhet som bara är mellanhand och distribuerar vidare, utan att påverka livsmedlets förpackning, märkning, säkerhet eller sammansättning, ingår i detaljhandel."

Betyder det att jag smäller upp ett slakteri jag tycker passar, registrerar det hos kommunen. Slaktar min kycklingar och säljer till konsumenter i min gårdsbutik, alt till restauranger eller till hemköp? Utan att det sker några kontroller osv? Verkar lite för enkelt för att vara sant. Vad är det jag missar?

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 okt-13 kl 00:23 »
Lite för enkelt... Man har lättat på lite regler just när det gäller hur man startar upp.  Numera kan man starta upp en anläggning inom livsmedel av enklare typ, och sen anmäler man det till kommunen.  Sen kommer dom då och inspekterar och kollar om det funkar.  Och det är här som det riskerar att bli dyrt om du inte läst på reglerna innan och gjort rätt. För givetvis är det mängder med krav som måste vara uppfyllda.  Och för varje gång kommunen måste komma ut och kolla om du gjort en åtgärd dom ville, så kostar det igen.
Tanken med detta är att den som sköter sig till punkt och pricka, får en lägre kostnad, än den som behöver ständig tillsyn.

Förr var det ju så att man var tvungen att få alla sina ritningar godkända i förväg, och sen var det då tänkt att det skulle blir rätt direkt.
Vilket som är bäst..tja..   Det går fortare att komma igång nu, så mycket är nog klart. Du måste ju klanta dig rejält för att dom ska stänga anläggningen vid första besöket.

Sen är det inte alltid en fördel att kommunen ska sköta tillsynen. Det låter enklare, men i praktiken kanske en person från livsmedelsverket utan lokal anknytning är enklare att hantera.

kurt

« Svar #6 skrivet: 02 okt-13 kl 13:04 »
Just när det gäller kyckling så blir det nog mycket svårt med kontinuerlig slakt, eftersom de vanligtvis slaktas just i hela grupper och man inte plockar några ur en kull.

octavianus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-13 kl 21:13 »
Frågan är vad det är som kostar. Det pratas om miljoner hit och dit, men varför ska det kosta så mkt? Byggnad några hundra tusen, utrustning för kanske hundra tusen. Sen då? Vad kostar mer? Jag kan iofs förstå att ett slakteri för en massa nöt kostar mer än för några enstaka fåglar men ändå.

Naturligtvis räknar jag ju att bygget gör jag själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1788 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser