Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt utan eller med jod?  (läst 22628 gånger)

Midvinter

• Dalarna
SV: Salt utan eller med jod?
« Svar #20 skrivet: 30 okt-13 kl 11:01 »
I Nepal och Indien är det populärt med "svart salt". Det heter så, om man översätter det ordagrannt, men det är egentligen inte svart, utan svagt grårosa. Är egentligen stort sett samma som "himalayasalt" bara att innehållet av spårämnen får färgen att dra mot grått snarare än rosa.

Hursomhelst, när jag var i Nepal köpte jag två påsar, och jag måste säga att det faktiskt smakar godare än "himalayasaltet" från hälsokostbutiken. Dessutom "rinner" hälsokostens salt så lätt att jag undrar om det trots allt innehåller antiklumpmedel trots att det inte står på förpackningen?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 30 okt-13 kl 11:02 »
Härligast är väl den gamla reklamfilmen från 70-talet där naturvårdsverket lär båtfolket att man skall stoppa en sten i sop-påsen och dumpa den där det är djupt.

Den skulle jag vilja se! :)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 30 okt-13 kl 11:11 »
Har läst många platser att det gör det. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var. Det jag hittar nu i farten är den här diskussionen: http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=575514 där en person länkar till den här artikeln: http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es0719071

Det var som  >:D, det hade jag aldrig kunnat gissa utifrån ämnets vanliga egenskaper. Tack för länken

Midvinter

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 30 okt-13 kl 11:32 »
Tack för länken

Ingen orsak! Bara kul om man lyckas bidra med något.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 30 okt-13 kl 12:39 »
Den skulle jag vilja se! :)
Skall försöka få tag i den. Den måste upp offentligt >:D

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 30 okt-13 kl 13:00 »
Har läst många platser att det gör det. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var. Det jag hittar nu i farten är den här diskussionen: http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=575514 där en person länkar till den här artikeln: http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es0719071

Men nu läser du ju rätt vinögt... De säger inte att jodiden (det är alltså jonformen som finns i havsvatten och som tidigare sagt inte jod...) dunstar utan saltet som dunstats fram har inte samma sammansättning som havsvattnet som används för processen. En större andel av jodidjonerna återfinns i moderluten (vätskan som kristallerna fäller ut i) än själva kristallerna. Alltså, man torkar ju inte precis allt vatten utan man filtrerar av en del, och där försvinner en del jodid. Joner dunstar absolut inte. Det kan dock röras upp mycket små mängder av olika anledningar i luften, som iofs är viktiga för molnbildning, men det är inget man märker när man tillverkar salt. Ta och läs citatet från forumet du länkade till lite långsammare.

"It is a myth (often also false advertising) that “natural” sea salt contains significant amounts of iodine. The iodide content of seawater is only 64 µg/kg or 2.1 mg I/kg NaCl. In evaporatively prepared salt, the iodide/chloride ratio is even lower because of iodine loss; crystallization processes leave iodide selectively in the mother liquor. Aquaron (60) examined 81 “natural” salt samples from 21 countries: all contained <0.7 mg I/kg with the exception of Nigerian samples (1.4–6.5 mg I/kg) made from underground brine. He also examined iodized salts from many countries. Although a limited number of samples were analyzed, it cannot be reassuring to the U.S. population that the United States and Spain were the only two countries where the salt samples consistently fell below the respective recommended iodization levels."

Rödskägg

• Småland
« Svar #26 skrivet: 30 okt-13 kl 13:49 »
Jo jod smakar ju en del så det är inte lämpligt om man saltar in, kokar kräftor eller gör något väldigt salt. Annars har det ju sina fördelar att få i sig tillräckligt med jod men om ett paket av alla de man använder skulle sakna jod så lär det ju inte ha så stor påverkan totalt sett.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #27 skrivet: 30 okt-13 kl 17:06 »
Jod har jag aldrig vågat smakat på. 

Kaliumjodid har jag däremot smakat på. Det är den substans som används för jodberikning, och den smakar mycket, ungefär lika som vanligt salt, kanske aningen bittert. Jag tycker inte smakskillnaden mot natriumklorid är särskilt stor.

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 okt-13 kl 19:46 »
Är det en gissning från din sida? Faktum är ju att en stor del av befolkningen har underskott av jod, och att många får problem med det. Sedan finns det väl flera sätt att rätta till det

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6054876

Hur lyckas de med det? Ok, när folk levde på gröt, morgon, middag och kväll, men nu?

Lise

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 30 okt-13 kl 20:10 »
På ett självförsörjningforum i Sverige tycker jag det verkar lite udda att propagera för att äta salt från Himalaya eller Pakistan  ???

Linkan

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 30 okt-13 kl 21:00 »
På ett självförsörjningforum i Sverige tycker jag det verkar lite udda att propagera för att äta salt från Himalaya eller Pakistan  ???

Då antar jag att du inte använder salt överhuvud taget? Alternativt gör ditt eget salt, eller i värsta fall köper svenskt havssalt. Denna sida säger sig vara det enda svenska saltet: http://www.havssalt.com/

Himalaya saltet är bättre än havssalt, men själv använder jag havsalt pga av det mycket högre priset på himalaya salt, det vanliga saltet med eller utan jod är ren skit rent ut sagt. Det enda det gör är att torka ut kroppen.
« Senast ändrad: 30 okt-13 kl 21:06 av Linkan »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #31 skrivet: 30 okt-13 kl 21:19 »
Hur lyckas de med det? Ok, när folk levde på gröt, morgon, middag och kväll, men nu?

Enligt artikeln är det för att alltmer färdigmat och halvfabrikat lagas med salt utan jodberikning.

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 30 okt-13 kl 21:33 »
Enligt artikeln är det för att alltmer färdigmat och halvfabrikat lagas med salt utan jodberikning.

Är väl dåligt med bra råvaror i sådant och mest uppfyllnad. Om man mest äter skit, så är det säkert bäst att hålla sig till jodsalt. Annat skrev jag aldrig.

Bifogade en länk, om folk missade den..

kurt

« Svar #33 skrivet: 31 okt-13 kl 13:59 »

Dessutom äts det mindre med fisk och skaldjur, och det kommer inte att bli mera i framtiden heller.

Lise

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 31 okt-13 kl 17:14 »
Då antar jag att du inte använder salt överhuvud taget? Alternativt gör ditt eget salt, eller i värsta fall köper svenskt havssalt.
Himalaya saltet är bättre än havssalt, men själv använder jag havsalt pga av det mycket högre priset på himalaya salt, det vanliga saltet med eller utan jod är ren skit rent ut sagt. Det enda det gör är att torka ut kroppen.
Varför antar du det?
Jag använder visst salt. Billigaste varianten för 5,90 kilot på Lidl. Processad rent natriumklorid från den tyska berggrunden.  Allt matsalt är natriumklorid, även det från Himalaya. Några sorters salt som havssalt och detdär Himalayasaltet innehåller småsmå mängder olika föroreningar förutom Natriumklorid. Om du föredrar vissa föroreningar föra andra för att du tror de är hälsosamma eller tycker det smakar godare så får du naturligtvis tycka det.  Om du tror att så små mängder föroreningar märkbart skulle förändra saltets kemiska påverkan på kroppen (t.ex. det du kallar "torka ut kroppen") då tror jag du är ute o cyklar.  Om du får i dig 3 gram natriumklorid eller 2,97 gram natriumklorid det märker inte din kropp skillnad på!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 31 okt-13 kl 17:57 »
Lättläst om salt och joderat salt  http://upptackarbyran.se/hur-funkar/annat/27-om-salt.html

Och när det gäller jod var den svenska wikipedia inte mycket att hurra för, men den engelska var ok  http://en.wikipedia.org/wiki/Iodine

Curt

« Svar #36 skrivet: 31 okt-13 kl 18:11 »
När jag jobbade med korrosion, framförallt för norska standarder, så använde vi oss av konstgjort havsvatten. Anledningen är att havsvatten innehåller så mycket mer än NaCl. Så här ser sammansättningen ut. http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_seawater. Själv föredrar jag NaCl med eller utan jod. Allt är en smaksak.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 31 okt-13 kl 18:57 »
Citera
Men nu läser du ju rätt vinögt...
Hmm... ja, jag gjorde kanske det  :-\ det gick lite fort i svängarna...
Citera
Ta och läs citatet från forumet du länkade till lite långsammare.
Ja det ska jag göra, och artikeln också.

Poängen var i alla fall att oprocesserat salt inte innehåller så mycket jod som en del säljare ska ha det till.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 31 okt-13 kl 19:10 »
Denna sida säger sig vara det enda svenska saltet: http://www.havssalt.com/

Svenskt salt är jag lite skeptisk mot. Kanske är det bättre än det rosa långt-bort-i-stan-saltet, men i Sverige är det svårt att soltorka havsvattnet. Man behöver någon extra energikälla för att värma upp det så vattnet dunstar och det är kanske inte det bästa ur miljösynpunkt.
Miljövänligaste saltet tror jag är oraffinerat, soltorkat salt från medelhavet. Tror väl att den typen salt får kallas ekologiskt också om jag inte minns fel. Det är också det jag skulle köpa om jag hade behov för mer salt nu, men använder så lite att det lär ta några år innan det blir dags att köpa nytt...

Att välja havssalt eller "himalayasalt" för att det är nyttigare har jag svårt att tro på. Möjligen innehåller de lite fler spårämnen än raffinerat salt, men att försöka förse kroppen med signifikanta mängder av de ämnena genom att äta massa natriumklorid som ju de flesta får i sig alldeles för mycket av verkar lite kontraproduktivt.
Däremot tänker jag rent generellt att ju mindre proccesserat något är, desto mindre energi måste det ha gått åt att tillverka och desto miljövänligare blir det. Raffinerat salt innehåller också antiklumpmedel som väl kan diskuteras hur nyttigt det är, men det är i vilket fall som helst snack om små mängder.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 31 okt-13 kl 19:14 »
Visst har Besk rätt i att joner inte dunstar, och när man vet att det är KI som saltet berikas med så känns det konstigt att jodinnehållet skulle försvinna genom lagring. Men det som artikeln förklarade är att jodiden oxideras till jod av luftsyret, speciellt vid hög luftfuktighet, och sedan dunstar jod.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser