Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67259 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #120 skrivet: 11 jan-14 kl 15:32 »
Det där är en vanlig missuppfattning bland småproducenter.Det ÄR inte mitt problem som kund, vad du har för omkostnader. Eller hur lång tid det tar för dig att sälja en burk.  Det är helt upp till dig som producent att lösa.

Vad är burken värd när den står på frukost bordet.?

Det är där min fokus ligger.

Det spelar faktiskt roll hur den förpackas och varifrån den säljs allt påverkar priset och den uppfattade pris sättningen

Man kan få det ur en designade fin burk eller en gammalt glasburk .

Besluts processen runt ett köp är komplex och många saker styr det hela, priset är en liten del, hjärtat och upplevd värde/nytta styr mest.

Eller skörda direkt om det ska va billigt
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #121 skrivet: 11 jan-14 kl 15:59 »
Stor fräsaren kör med sin mega båt och knyter fast den vid bryggan i yttre skärgården.

Han går förbi gubbarna vid ljuga bänken och en av gubbarna har några fina modell båtar till salu som han har omsorgfult täljt under vintern.

Fräsarens päls klädda frun får syn på båtarna när hennes rosa pudel bajsar på bryggan, guuuuuuud va gulligt !

Stor fräsaren gör allt för frun och går fram och köper båtarna 500kr/st vill gubben ha, fräsaren köper alla och prutar ner priset till 400kr st.

Frun med pudel är överlycklig och fräsaren får till det på kvällen  ::) ;D

Fräsaren är en hejare på affärer och ser en möjlighet att tjäna pengar på dessa båtar så han går tillbaka till gubben vid ljugarbänken och frågar om han kan få köpa fler.

Hur många frågar gubben?, 2000st säger fräsaren, det måste jag räkna på kom tillbaka imorgon.

Morgon dagen kommer fräsaren och gubben träffas för att prata affärer.

Tjaaaa om du ska ha 2000 st ska jag nog ha 3000kr/st för båtarna. säger gubben

VAFAN i HELVETE skriker fräsaren, hur i helvete kan du begära 3000kr/st! Om jag köper fler ska jag ha dem billigare, fattar du inte hur marknaden fungera!

Hur menar du frågar gubben?

Om du ska ha 2000st måste jag säga upp mig från mitt jobb för att kunna ägna mig på hel tid att tillverka mina kvalitets modeller, hyra och mat måste jag betala och övriga utgifter för livet.

Hur hade du tänkt att jag skulle tillverka dem, och vad ska jag leva av?

HUR TYCKER DU ATT GUBBEN SKA GÖRA?

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #122 skrivet: 11 jan-14 kl 16:16 »
jag vet inte vad jag tycker, men vad gubben gör det vet jag

-han skickar ritningarna till Indien eller Bangladesh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #123 skrivet: 11 jan-14 kl 16:22 »
Om du vi ha en dala häst

vill du ha en för 50kr från kina

eller en lokal hand tillverkade från dalarna för 100kr?

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #124 skrivet: 11 jan-14 kl 16:42 »

diskussionen blir ju bara konstig, 70 kg är ju bara nog för ett täcka familjen och sina anhörigas behov, och till dom spelar priset inte någon roll.

Jag har utövat min profession till anhöriga till väldigt låga priser/gratis, och snarare känt att det varigt moraliskt rätt än fel.

importen är nog problemet
det blir lite som ikea effekt på det hela, folk är vana vid att en burk honung på ica kostar 50kr, var och hur den är gjord bryr sig inte folk om, inte om det finns kronor att spara.
jag tror mig läsa något om det i bitidningen, något om att man i norge får bidrag för att kunna hålla konkurrenskraftiga priser.

Hans Andersson

• -
« Svar #125 skrivet: 11 jan-14 kl 17:09 »
Vad gäller priset så spelar också skatt en roll. Säljer man svart är det faktiskt olagligt hur billigt det än är. Priser på olaglig försäljning är inget att diskutera för det ska inte finnas...

En privatperson som har några kupor hemma och säljer överskottet  kvalar nog in för att sälja skattefritt upp till 40 000, så olagligt är det inte.
Diskussionen har funnits här förut och gällde då frukt och ägg.

Hans Andersson

• -
« Svar #126 skrivet: 11 jan-14 kl 17:14 »
Man kan få det ur en designade fin burk eller en gammalt glasburk .

Jag tittar helst efter plastburkar eftersom jag då ser att den som paketerat tänkt till och pressat kostnaderna.
Varför i all världen ska jag köpa honung i en designad glasburk? 

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #127 skrivet: 11 jan-14 kl 17:21 »
Vad är det för gräns på 40 000kr innan man ska betala skatt? Det har jag inte hört något om! Jag tycker det är självklart att betala skatt och moms om jag säljer. Jag tar minst 100kr/kg för honung inkl moms. Däremot ger jag bort honung till mina närmaste, det gör jag. Det känns rättså självklart. Fånigt att de bort en chokladask om de hellre vill ha honung...

Hans Andersson

• -
« Svar #128 skrivet: 11 jan-14 kl 17:36 »
Tråden finns på ekonomitavlan och du har själv skrivit i den.

Överskottsförsäljning som sker då och då när man har mer än man själv kan äta upp, kan deklareras som inkomst av kapital på samma sätt som uthyrning av rum t.ex, och då gäller ett schablonavdrag på 40 000.
Gäller privatpersoner, och tanken är väl att slippa hålla på med deklaration av några äpplen man säljer.

forestman78

• Södermanland
« Svar #129 skrivet: 11 jan-14 kl 17:41 »
Nej, man kan i vissa fall göra schablonavdrag på 40 000 om man t ex avverkar träd på villatomten och om inga verkliga utgifter dras av. Detta är nogot annat än honungsförsäljning.

För biodlingsvinster i hobbyverksamhet är det detta som gäller:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2051.4.39f16f103821c58f680006232.html

Sen kanske diskussionen spårat ur lite vad gäller sockerpullan som säljer / ger bort 70 kg till bekanta. Dock är det en intressant diskussion rent principiellt.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Hans Andersson

• -
« Svar #130 skrivet: 11 jan-14 kl 18:01 »
Ämnet reddes ut tämligen grundligt i tråden här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=157103.60

Varaktig honungsförsäljning är naturligtvis hobby eller näring. 
Men den som har några kupor för eget bruk och säljer några burkar som blir över, lär kunna luta sig mot de bestämmelserna och sova lugnt.

forestman78

• Södermanland
« Svar #131 skrivet: 11 jan-14 kl 19:56 »
Ämnet reddes ut tämligen grundligt i tråden här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=157103.60

Varaktig honungsförsäljning är naturligtvis hobby eller näring. 
Men den som har några kupor för eget bruk och säljer några burkar som blir över, lär kunna luta sig mot de bestämmelserna och sova lugnt.

Men svaret från tjänstemännen på skatteverket var inte glasklart i tråden du länkade till. Dessutom finns tydlig information i skattelagen om hur biodling som hobby ska beskattas så det är ju tveksamt om en något fri tolkning av schablonavdrag för kapitalinkomst skulle ersätta dessa regler och hålla i en juridisk prövning.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #132 skrivet: 11 jan-14 kl 21:35 »
Hej

Hobbyverksamheten slutar med mera än 16 kupor om jag minns rätt...sedan måste man anmälla detta till skatteverket...om man inte är gift och/eller har en massa barn och släktingar ...

forestman78

• Södermanland
« Svar #133 skrivet: 11 jan-14 kl 22:13 »
Har man färre än 16 samhällen kan det räknas och beskattas som hobbyverksamhet. Har man 16 samhällen eller fler måste man ha företag.
Om man har skogs- eller jordbruksverksamhet måste biodling en redovisas i företaget från kupa nr 1.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #134 skrivet: 12 jan-14 kl 08:50 »
Det finns tydliga instruktioner om man går in på skatteverket.se och söker på "honung". Glöm allt om skattefritt om man har under ett visst antal kupor, eller säljer under ett visst belopp. Det var många år sedan det försvann. Idag är allt skattepliktigt från första kronan, man ska också betala egenavgifter. www.skatteverket.se/download/18.133ff59513d6f9ee2eb2c39/1365509008600/34410.pdf

Hans Andersson

• -
« Svar #135 skrivet: 12 jan-14 kl 09:21 »
Ja, eventuell vinst är skattepliktig. Men som det låter här så blir det ju aldrig några vinster...

Att hävda överskottsförsäljning och skattefrihet kan bara vara ett alternativ för den som bara har bin för eget bruk, är privatperson och säljer tillfälliga överskott. Är det varaktiga överskott så är det hobby eller näring.
Jag tycker nog tjänstemannens skrivelse om äggen ger utrymme för en sån tolkning även när det gäller honung. Men som sagt: Privatperson.Privat fastighet. På tomten. Inget annat.  Säkert inte många som kvalar in i den ligan, men teoretiskt.

Exemplet om hönsen kan även det få olika utfall beroende på avsikten i det enskilda fallet. Har man för avsikt att producera ägg och sälja dem till olika butiker och privatpersoner för att få varaktig vinst handlar det ju om näringsverksamhet. Är det istället en privatperson som tycker om att ha färska ägg för sig själv och sin familj men under en period fått för mycket ägg och därför säljer dem kan man anse den inkomsten tillhöra inkomstslaget kapital.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #136 skrivet: 12 jan-14 kl 09:44 »
Ja, eventuell vinst är skattepliktig. Men som det låter här så blir det ju aldrig några vinster...
Precis.

Hobby:
Man får dra ifrån alla kostnader man haft från försäljningen. Blir det då vinst måste man deklarera den. Räknar man in alla kostnader och för körjournal så är det nästan omöjligt att göra vinst första 3 åren och har man färre än 10 samhällen så tar det ännu längre tid. Med fler samhällen och mer erfarenhet och kompetens så blir det däremot bra överskott och är inte hobby längre.

Det finns dock en gräns i hobby, om försäljningen (inte vinsten) överstiger 30 tkr så ska man lägga på moms och lämna in en momsdeklaration. Då blir man förmodligen bokföringsskyldig också och man är i praktiken samma som näringsverksamhet (men man kan inte får F-skatt).

Oavsett vilket är man skyldig att spara kvitton, räkningar och annat så att deklarationen kan kontrolleras. Lättast är väl att spara alla årets kvitton i en skokartong och i november skriva upp dem i datumordning i Excel med en pluskolumn och en minuskolumn. Om man då mot förmodan gått med vinst beställer man lite nya biodlingsprylar (och ser till att betala dem före årsskiftet).

Man är inte bokföringsskyldig i en hobby men man behöver ändå göra det ovan för att visa att man inte är bokföringsskyldig.

Näringsverksamhet:
Om målet är att biodlingen ska vara vinstdrivande är det i princip alltid näringsverksamhet och ska bokföras och deklareras från första kronan, oavsett om det faktiskt blir vinst eller ej. Dock finns det exempel på att skatteverket inte velat godkänna att biodlare registrerar sig för de betraktar per definition biodling som förlustverksamet=hobby.

olof

• Skåne
« Svar #137 skrivet: 12 jan-14 kl 10:08 »
När ändå gränser diskuteras så kan det vara bra att påminna om två andra gränser:

Registrering av livsmedelsprimärproduktion
...
Anläggningar med produktion av små mängder eller enbart för personligt bruk behöver inte registreras. 
Med små mängder avses när det gäller honung en genomsnittlig årsvolym på 1 000 kg honung och andra primärprodukter från den egna biodlingen.

Länsstyrelsen ansvarar för registring av livsmedelsprimärproduktion, mer finns t.ex. att läsa här:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/primarproduktion-av-livsmedel-och-foder/Pages/Primarproduktion.aspx

Vidare finns en gräns om man är livsmedelsföretagare eller ej.
Livsmedelsverket har utarbetat en praxis för försäljning av små mängder och har samma definition som ovan, små mängder är genomsnittlig årsvolym på högst 1000 kg honung.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%20SLV%20G%C3%A5rdsf_H.pdf

Om man inte längre uppfyller kravet "små mängder" så är man livsmedelsföretag och ska registreras som sådant i sin kommun. Det brukar betyda att man behöver en livsmedelsanläggning, dvs en livsmedelsgodkänd lokal för att hantera honung.

Jag vet inte om man automatiskt måste ha näringsverksamhet för att vara livsmedelsföretag, men det spelar kanske mindre roll. 1000 kg honung får man 40 000 kr för  av uppköpare idag så då passerar man den gränsen.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #138 skrivet: 12 jan-14 kl 10:12 »
30 000 kronors gränsen för moms på hobby är dock borta sen 1 juli 2013. Nu är det betydligt luddigare.

olof

• Skåne
SV: (Ämne saknas)
« Svar #139 skrivet: 12 jan-14 kl 11:10 »
30 000 kronors gränsen för moms på hobby är dock borta sen 1 juli 2013. Nu är det betydligt luddigare.
Jag har också hört rykten om att det är moms från första kronan i år, men hittar ingen uppgift om det. Har skatteverket kommit med något på sin hemsida?

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser