Sommaren 2015Det känns som om sängen är klar nu. Undermadrasserna hålls ihop av påslakan även de numera. Två av Jysks billigaste madrasser går in fint bredvid varandra fastän det är trångt. De glider inte isär längre. Två staplade fuskfutoner med 12 täcken vardera räcker åt både mig och min fästmö. Det är en ganska smal parsäng men 140cm räcker åt oss de gånger vi ses. Hade sängen bara byggts för mina behov hade det räckt med mindre stoppning men det är rätt viktigt att det fungerar för henne också. Den höjd sängen är nu passar bra. Man kan nog kalla sittställningen för fusklotus, antar jag. Höften lutar framåt så det behövs egentligen inget ryggstöd när jag arbetar vid datorn. Det är ungefär en meter från fotänden till den liggande bokhyllan (IKEA Kallax "1x4") där mediadatorn och 24-tummaren står.
Fördelen med att ha flera lager av både skummadrasserna och fuskfutonerna är att man kan dela upp sängen när det kommer gäster. Fuskfutonernas fluffighet gör att sängen värms upp fortare och att man kan hålla en lägre temperatur i rummet utan att det blir obehagligt. Det är bara under den allra kallaste perioden på vintern som jag behöver ett tjockare täcke. Ett sommartäcke med påslakan räcker resten av året. Jag sover alltid utan kudde men även fästmön klarar sig med en tunnare kudde numera. Man ligger liksom djupare i futonerna utan att det känns som ett badkar. Täckena viks på mitten när sängen bäddas, med vikningarna ytterst.
Det är rätt snyggt att ha samma påslakan på alla lagren i sängen, även om det inte behövs. Det syns tydligt att fyllningen i de olika lagren är olika då. Det blir allt striktare form på lagren när man närmar sig golvet. En rätt underlig effekt, faktiskt. Alla mina påslakan är dovt gröna hela vägen, men jag funderar ibland på hur det skulle se ut med randigt vitt. Troligen vackert på ett allt för sterilt sätt. Alla påslakan tvättas med jämna mellanrum, de översta lagren oftast, naturligtvis. Påslakanen fungerar ju som lakan också. Med tjocka vintertäcken är den nybäddade sängen väldigt inbjudande. De flesta blir förvånade när sängen bjuder på en ganska behaglig styvhet, trots att den ser så fluffig ut. Det är dock inte roligt att hoppa i sängen för den fjädrar inte alls. ...och den varken gnisslar eller knakar. Den är lika tyst som den lilla fläktlösa datorn.
Precis som futonerna är fusk så är sänggaveln också det. Utan större åthävor har jag lagrat två självuppblåsande campingmadrasser mot väggen. De har nästan samma gröna färg som påslakanen så det är inte många som lägger märke till dem. Fungerar bra som ryggstöd när man halvligger med en god bok och lite stämningsfull musik.
Bredvid sängen står en rumsavdelare (en "4x4" från Jysk) där en av hyllorna fungerar som sängbord. Mobilen och headsetet laddas däremot liggande på ett hopvikt örngott på golvet. ...så att jag inte ska ha sönder något när jag sömndrucken ska stänga av alarmet. Hittade en grensladd med USB-uttag så det behövs bara två kablar för att få jobbet gjort.
Mitt sovrum (som egentigen är en del av det större av mina två rum) innehåller inte mycket mer än så. En säng, en rumsavdelare, en mediabänk, två konsolhyllor och en stol. I nederdelen av rumsavdelaren och i den liggande bokhyllan som är mediabänk finns åtta lådor. Två av dem innehåller elektronikprylar som reservmobiler, sladdar och sånt. De övriga sex lådorna är min garderob. Skjortorna hänger på väggen. Två stora krokar räckte till det. Golvytan i "mitt" rum är ungefär sju kvadratmeter (2x3,5m).
Tror inte det finns mer att säga än så.