Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: En fuskfuton för baslägret  (läst 9338 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: En fuskfuton för baslägret
« Svar #40 skrivet: 12 okt-13 kl 14:41 »
Lugn... Bilder kommer.

Ändrar lite på akustiken idag så shikibutonerna och undermadrassen är undanstoppade. Det är inga större ingrepp jag gör men det blir lite borrande och sånt. Det lilla rummet är mitt viktigaste med bädd och multimedia så det får gärna bli rätt med de ändringar som blir där. Shikibutonerna har redan påverkat ljudet (till det bättre) men har också inneburit att både lillan och jag hamnar en decimeter lägre gentemot högtalarna. Så stativen till högtalarna har vänts nittio grader så att högtalarna hamnar åtta centimeter lägre. Nu är det bara att hänga upp en trasmatta på en gardinstång för att dämpa ekot från bakväggen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #41 skrivet: 15 okt-13 kl 18:21 »
Ledsen att bilderna dröjer men just nu hårdtestar jag min shikibuton. Testmomentet kallas feber & sömn...
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #42 skrivet: 16 okt-13 kl 11:22 »

Vi kan se bilder när du igen är frisk!

Med vänlig hälsning/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #43 skrivet: 20 okt-13 kl 18:31 »
Varsågod, här följer två bilder på min shikibuton.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #44 skrivet: 21 okt-13 kl 14:50 »

Fin shikibuton och hjärtlig tack för bilder på denna!
Vilket fint tyg where did you get that?!

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #45 skrivet: 21 okt-13 kl 18:18 »
Fin shikibuton och hjärtlig tack för bilder på denna!
Vilket fint tyg where did you get that?!

Tack.  :-[
Tyget... Öh... Jag har goda nyheter och jag har dåliga nyheter...

De dåliga är att det inte är ett tyg, utan ett påslakanset som heter Milada från Jysk. Den enda ändringen är två dubbla sömmar 30 centimeter in från bägge långsidorna.

De goda är att det verkar som om Jysk har rea på Milada just nu. 100SEK per set (påslakan och örngott). Jag betalade mer för mina. Fyra meter tyg för hundringen blir det väl om jag inte räknar helt fel.
vattuvargs.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #46 skrivet: 21 okt-13 kl 22:17 »
Ser bra ut. (Ser även i bakgrunden att du hittat de små klämmorna från dollar store :)) De är bra att ha...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #47 skrivet: 22 okt-13 kl 15:22 »
Ser bra ut. (Ser även i bakgrunden att du hittat de små klämmorna från dollar store :)) De är bra att ha...

Mattan fungerar faktiskt som det var tänkt. Men det fungerar inte bra nog. Troligen blir det en sorts ridå av större textiler senare, men det är ett senare problem.

Jodå, klämmorna är bra att ha. :)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #48 skrivet: 02 nov-13 kl 13:32 »
Det är höstlov och vi har varit i stugan hela familjen. Lillan hade dock bestämt att vi skulle vara hemma redan på torsdag för hon ville vara med på spöknatten på ridskolan. Det ville faktiskt bonusdottern också vilket gjorde att hon fick följa med oss norrut från stugan istället för söderut med mamma. Döttrarna får sova tillsammans på shikibutonerna och jag förvisas till den röda bäddsoffan (som är på tok för mjuk, naturligtvis). Men tjejerna trivs och ligger just nu framför datorn och myser film. Natten på ridskolan blev kort så jag räknar faktiskt med att de sover gott i natt istället. De verkar kunna sova gott på mina madrasser, vilket de tydligen inte hade gjort i natt på de självuppblåsande liggunderlagen. När man fått till hemmamadrasserna så är det bara att börja fundera på hur de ska sova på läger och skolresor istället. Nåja...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #49 skrivet: 10 sep-14 kl 19:13 »
En kort rapport om hushållets sängar
Min säng är numera flyttad till det stora rummet eftersom lillan fick eget rum i födelsedagspresent. I praktiken har vi fortfarande rum som kan användas till olika funktioner men det känns bra att lillan kan inverka mer på hushållet. På samma gång löser jag problemet med att hitta rätt tapet till det rummet. Uppgiften dumpas helt enkelt på dottern. :) Den nya placeringen av min säng kompletterades med en liten förändring i madrassuppsättningen. Numera kan man säga att hela sängen kommer från Jysk eftersom bomullsmadrasserna från ikea-futonen hamnade hos lillan. Fyra basic-madrasser (7x70x200cm) ligger i två lager och hålls samman med ett lakan och fyra lakanssträckare. På så sätt åker inte madrasserna isär av nattrörelser. Ovanpå dessa ligger numera två shikifuton, med vardera 12 täcken i vanliga påslakan. Tolvlagersmadrasserna är lättare att lyfta och är också enklare att byta påslakanet på. Experimenterade länge med att svepa lakan runt några få täcken för att få en bäddmadrass men byter numera påslakanet på det övre lagret istället. Sängen har två kuddar fyllda med boveteagnar men jag sover numera utan kudde. Kuddarna är 30x40cm stora och läggs i ena änden av ett vanligt örngott. Resten viks in under kudden.

Lillans säng ska bli likadan i höst och den gamla bäddsoffan får samtidigt lämna hushållet.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #50 skrivet: 25 jul-15 kl 13:56 »
Sommaren 2015
Det känns som om sängen är klar nu. Undermadrasserna hålls ihop av påslakan även de numera. Två av Jysks billigaste madrasser går in fint bredvid varandra fastän det är trångt. De glider inte isär längre. Två staplade fuskfutoner med 12 täcken vardera räcker åt både mig och min fästmö. Det är en ganska smal parsäng men 140cm räcker åt oss de gånger vi ses. Hade sängen bara byggts för mina behov hade det räckt med mindre stoppning men det är rätt viktigt att det fungerar för henne också. Den höjd sängen är nu passar bra. Man kan nog kalla sittställningen för fusklotus, antar jag. Höften lutar framåt så det behövs egentligen inget ryggstöd när jag arbetar vid datorn. Det är ungefär en meter från fotänden till den liggande bokhyllan (IKEA Kallax "1x4") där mediadatorn och 24-tummaren står.

Fördelen med att ha flera lager av både skummadrasserna och fuskfutonerna är att man kan dela upp sängen när det kommer gäster. Fuskfutonernas fluffighet gör att sängen värms upp fortare och att man kan hålla en lägre temperatur i rummet utan att det blir obehagligt. Det är bara under den allra kallaste perioden på vintern som jag behöver ett tjockare täcke. Ett sommartäcke med påslakan räcker resten av året. Jag sover alltid utan kudde men även fästmön klarar sig med en tunnare kudde numera. Man ligger liksom djupare i futonerna utan att det känns som ett badkar. Täckena viks på mitten när sängen bäddas, med vikningarna ytterst.

Det är rätt snyggt att ha samma påslakan på alla lagren i sängen, även om det inte behövs. Det syns tydligt att fyllningen i de olika lagren är olika då. Det blir allt striktare form på lagren när man närmar sig golvet. En rätt underlig effekt, faktiskt. Alla mina påslakan är dovt gröna hela vägen, men jag funderar ibland på hur det skulle se ut med randigt vitt. Troligen vackert på ett allt för sterilt sätt. Alla påslakan tvättas med jämna mellanrum, de översta lagren oftast, naturligtvis. Påslakanen fungerar ju som lakan också. Med tjocka vintertäcken är den nybäddade sängen väldigt inbjudande. De flesta blir förvånade när sängen bjuder på en ganska behaglig styvhet, trots att den ser så fluffig ut. Det är dock inte roligt att hoppa i sängen för den fjädrar inte alls. ...och den varken gnisslar eller knakar. Den är lika tyst som den lilla fläktlösa datorn.

Precis som futonerna är fusk så är sänggaveln också det. Utan större åthävor har jag lagrat två självuppblåsande campingmadrasser mot väggen. De har nästan samma gröna färg som påslakanen så det är inte många som lägger märke till dem. Fungerar bra som ryggstöd när man halvligger med en god bok och lite stämningsfull musik.

Bredvid sängen står en rumsavdelare (en "4x4" från Jysk) där en av hyllorna fungerar som sängbord.  Mobilen och headsetet laddas däremot liggande på ett hopvikt örngott på golvet. ...så att jag inte ska ha sönder något när jag sömndrucken ska stänga av alarmet. Hittade en grensladd med USB-uttag så det behövs bara två kablar för att få jobbet gjort.

Mitt sovrum (som egentigen är en del av det större av mina två rum) innehåller inte mycket mer än så. En säng, en rumsavdelare, en mediabänk, två konsolhyllor och en stol. I nederdelen av rumsavdelaren och i den liggande bokhyllan som är mediabänk finns åtta lådor. Två av dem innehåller elektronikprylar som reservmobiler, sladdar och sånt. De övriga sex lådorna är min garderob. Skjortorna hänger på väggen. Två stora krokar räckte till det. Golvytan i "mitt" rum är ungefär sju kvadratmeter (2x3,5m).

Tror inte det finns mer att säga än så. :)
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser