Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: En fuskfuton för baslägret  (läst 9346 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nomadliv: En fuskfuton för baslägret
« Svar #20 skrivet: 26 sep-13 kl 15:17 »

Jo det är viktigt att alla tar medvetna beslutt i konsumtion
för en hållbar utveckling i framtiden.
Minimalismen är egentligen en riktning inom konsten
och handlar om att ta bort allt onödigt:
Kvalitet fram för kvantitet.

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 26 sep-13 kl 18:24 »
Medvetna beslut är bra och man bör nog försöka välja rätt så ofta man kan. Men man ska inte tvinga sig själv för mycket heller, även om man vill så gärna. Därför provar jag mig fram till vad som fungerar, väl medveten om att det ibland är långt ifrån det jag vill uppnå.

Hjärnan säger "minimalism" men kroppen vill ha lite bekvämlighet också. Därför siktar jag redan från början på Mysminimalism. Filosofiskt sett räcker det att uppnå ett minimum för att överleva själv. Många nöjer sig med det. Men om det finns ett litet överflöd att dela med sig av så klarar sig även de som drabbas av sjukdom eller bara otur.

...vilket är rätt mysigt även för en som jag
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #22 skrivet: 26 sep-13 kl 18:44 »

Där finnes alltid ett överflöd och klart att man delar av sig!
Jag testar också olika vägar fram till minimalismen som
egentligen är ett naturligt hjärteangelägenhet och
existens samt minimalism hänger ofta ihop.

Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #23 skrivet: 28 sep-13 kl 09:21 »
Vaknade för ett tag sedan. Kroppen känns bra.

Det är höstmarknad i stan och gott om folk, både på gatorna kring torget och i butikerna. For på jysk igår och hittade fullt med shoppare även där, trots att stället ligger på andra sidan älven och ganska långt från centrum. Trots allt är det ju avlöningshelg och en av oändligt många reatillfällen. (Jysk verkar alltid ha rea på något). Det jag var där för finns längst bort från ingången, i det allra bortersta hörnet. Gömt bakom leksaker ligger den billigaste biten av täckavdelningen. Längst in i hörnet ligger de uppstaplade utan snygga fodral eller ens paketering. Det stod en ganska ung familj och tittade på handdukar en bit bort i samma "tvärgata" i butiken och de höjde på ögonbrynen och tittade nyfiket när shoppingvagnen först fylldes helt med täcken och sedan lastades som en packåsna med ännu fler täcken. När jag sedan hämtade ett annat, tjockare, täcke (som ska ersätta ett som blev förstört av möss i stugan förra vintern) så följde den lile sonen inte bara mig med blicken utan rultade med för att se bättre. Han vinkade glatt när jag la det tjocka täcket överst på shoppingvagnen. Han hade gärna lagt sig själv överst på högen gissar jag. Samma kille som tog betalt förra gången stod i kassan den här gången. Han frågade hur det gick med madrassen och fick veta att det verkar tillräckligt lovande för att bygga en till. Det är nog lätt att komma ihåg en kund som köper så många täcken men killen verkar rätt skärpt så han skulle kanske komma ihåg mig ändå. Hursomhelst fick jag engagerad och bra service.

Med lite tur blir de modifierade påslakanen färdiga senare under dagen. Det hänger på den som lånat min symaskin, men det finns gott hopp. De standardstora påslakanen ska få 30 centimeter breda kanaler sydda på vardera långsidan för att på så sätt göra lagom plats för fyllningen av täcken. Vi får se hur bra teorin stämmer med verkligheten.

Målet är att få kroppen flyta bara en aning ovanför golvet men inte mer. Det ska vara som med sandalerna. Kroppen ska få intryck av omvärlden och kunna anpassa sig till dem på ett mjukt sätt. Som drömmare är det lätt att fara iväg lite väl långt och då är det bra att marken under en påminner lite om var man hör hemma, eller hur? 

- - -

Fixade felstavning.
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 09:31 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #24 skrivet: 28 sep-13 kl 09:50 »

En fin beskrivning av livet
på den andre sidan av älven!
Jag tänker faktisk just nu på äventyret den flygande matta
även prinsen på ärtan `prinsessan på ärtan`!

Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #25 skrivet: 28 sep-13 kl 20:58 »
En fin beskrivning av livet
på den andre sidan av älven!
Jag tänker faktisk just nu på äventyret den flygande matta
även prinsen på ärtan `prinsessan på ärtan`!

Tja... Min "flygande matta" är nog närmast ett ekranoplan... Inte flyger man högt inte. :)

Visst är det tio tunna dubbelvikta fibertäcken på varandra, men det är bara lagom fluffigt. När de står staplade så är de bara ungefär tolv centimeter höga. När jag sedan ligger på dem så kan jag pressa genom dem till golvet med armbågarna. Det är bara när jag ligger ordentligt som jag svävar ovanför golvet. Det är en underlig känsla. Har aldrig legat på en madrass som är så mjuk och ändå så styv. Golvet håller den rak och de komprimerade täckena bär mjukt. Det jag nu oroar mig för är om täckena kommer att komprimeras så att jag hamnar "på golvet" med tiden. Det blir nog till att fluffa upp täckena med jämna mellanrum och kanske lägga till några fler vid ett senare tillfälle. Det är bara att nöta på. Det får ta sin tid. Med lite tur kan jag prova att lägga in två shikifuton-imitationer i mitt lika illa fejkade oshiire i morgon. Upplevelsen är ändå äkta glädje. Vid första anblicken ser det hela ut att fungera.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #26 skrivet: 29 sep-13 kl 11:23 »

Du skriver fint av äkta gläjda!
Om du luftar dina fibertäcken hamnar du ej på golvet
och det är en speciell känsla att ligga mjukt helt fri `ingen sängram`!
Även alla mina katter har egna futoner inne men också ute! De älskar att sova där och
hängande futoner i träd till mina katter är ett projekt på våren!

Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #27 skrivet: 29 sep-13 kl 17:15 »
Du skriver fint av äkta gläjda!
Om du luftar dina fibertäcken hamnar du ej på golvet
och det är en speciell känsla att ligga mjukt helt fri `ingen sängram`!
Även alla mina katter har egna futoner inne men också ute! De älskar att sova där och
hängande futoner i träd till mina katter är ett projekt på våren!

Blir kul att se dina hängande kattfutoner när de är färdiga. :)

Våra två fuskfutoner är färdiga att användas nu. De kanalsydda påslakanen är färdiga. Inuti dem ligger åtta täcken för lillan och tio för mig. Hennes spontana kommentar när hon provlåg sin för första gången var ett långdraget njutfullt mumlande. Hon lät så nöjd, men jag förstod inte ett endast ljud av vad hon sa. Hoppas hon är lika nöjd i morgon bitti när jag försöker få upp henne ur den. Ni såg ju hur det gick för mig första morgonen...
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #28 skrivet: 30 sep-13 kl 14:49 »

Ja det blir ett experiment!
Det är verkligen ett fråga om de vill sova i futoner som hänger!?
Är alla fortfarande nöjda där på den andre sidan av älven?

Sko-storlek 42!

Humle

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 30 sep-13 kl 21:16 »
Ganska smart princip. En demonterbar modulär madrass! Om man råkar söla i sängen så går det ju att ta ut täckena och tvätta dem i vanlig tvättmaskin. I nödfall om man får extra besök så kan man ta ut hälften, eller en fjärdedel beroende på hur snäll man vill va, av täckena och vips har man en madrass åt sällskapet också! Om man syr ett större påslakan så borde det väl gå att använda som en jättesovsäck? Man kryper helt enkelt ner under det översta täcket i "futonen" och sover. Det borde ge ökad värmeisolering.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anne-li

• -
« Svar #30 skrivet: 01 okt-13 kl 08:46 »

Inspiration till hängande futoner här.
http://www.joern.dk
se under Ledreborg Slotspark
land art in nature!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #31 skrivet: 01 okt-13 kl 20:03 »
Ja det blir ett experiment!
Det är verkligen ett fråga om de vill sova i futoner som hänger!?
Är alla fortfarande nöjda där på den andre sidan av älven?

Här verkar alla vara nöjda med madrassexperimentet. ...än så länge. Svåraste testet blir hur de plattas till med tiden.

Katter verkar sova nästan var som helst, bara de känner sig varma och trygga där.

Ganska smart princip. En demonterbar modulär madrass! Om man råkar söla i sängen så går det ju att ta ut täckena och tvätta dem i vanlig tvättmaskin. I nödfall om man får extra besök så kan man ta ut hälften, eller en fjärdedel beroende på hur snäll man vill va, av täckena och vips har man en madrass åt sällskapet också! Om man syr ett större påslakan så borde det väl gå att använda som en jättesovsäck? Man kryper helt enkelt ner under det översta täcket i "futonen" och sover. Det borde ge ökad värmeisolering.

Sovsäcksidén är fullt genomförbar, jag får ofta be dottern krypa ut ur sitt påslakan för att slippa tvätta täcket, men betänk en sak. Under sig vill man ha ett material som inte komprimeras så enkelt. Tyvärr måste det till rätt många lager täcken för att en fuskfuton ska fungera, just för att de komprimeras av kroppstyngden. Under sig borde man inte ha sovsäcken utan istället liggunderlag av något slag. De komprimeras ju inte så lätt. Det är därför folk har vanliga madrasser under sig. De är gjorda för jobbet.

Modulärt, ja... Om man vill göra en smal dubbelsäng behöver man inte ens sy kanaler på påslakanet. Stoppa in så många fluffiga täcken som behövs för att göra en "bäddmadrass" och lägg resten av täckena (de kompaktare) under. Det systemet borde fungera även i en vanlig sängram med någon sorts botten. En madrass för enkelsäng behöver bara vikas dubbel om man redan har en för dubbelsäng. Men bäddningen blir enkel när täcket är lika stort som madrassen. Det som behövs är alltså täcken av olika slag, påslakan och örngott. Konstigt att det är just dessa som folk brukar undvika att skaffa sig via loppis och secondhand. En vanlig madrass är ju snudd på omöjlig att tvätta, men de säljs ändå regelbundet på blocket...

Japanerna lägger sina shikibuton(-bäddmadrasser) ovanpå tatami(-underlag) för att få lagom sovkomfort. Därför har man inte skor på tatami-mattorna. Om det är tatami på golvet kan hela rummet ses som något att sitta eller ligga på. Man brukar inte ha skor i soffan eller sängen här heller. Jag har en tjock matta under mina fuskfutoner som troligen kommer att kompletteras med grova ullfiltar tills jag kan komma på ett sätt att härma tatami.

...men det är en helt annan historia.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #32 skrivet: 08 okt-13 kl 19:22 »
Ännu fler dagar har gått. Har varit i stugan under helgen och där sovit på en av ikeas bäddsoffor som jämförelse. I ärlighetens namn är den extrautrustad med en bäddmadrass från kungssängen. Ändå är jag nöjd med mitt shikibutonbygge. Inte hundraprocentigt, men på god väg. Kraven är så olika i lägenhet och fritidsstuga. Här i stan kan jag lägga min bädd direkt på ett välisolerat golv. I stugan måste jag se till att husmössen inte får fina bon...

Ska lägga till två lager täcken till. Det kommer att räcka, även på lång sikt. De tio täcken madrassen består av just nu komprimeras på ett sätt som går att förutsäga. Morgonpuffandet går snabbt och lätt. Det är bara att rulla madrassen och släppa ut den ett par gånger så återfår den sin volym. Täckena återvänder dock inte helt till samma volym men det behövs bara två täcken till för att kompensera. De två ger mig en liten marginal, även om den är liten. Shikibutonerna komprimeras inte linjärt utan mest i början och sedan allt mindre. Det blir en böjd kurva på diagrammet som bara behöver lyftas lite i slutet, liksom. Lillan ser ut att klara sig med bara åtta täcken, men det blir nog fler i framtiden. Min gissning är att hon aldrig kommer att behöva fler än tio, dock.

Visst är det kul att det gått att bygga en madrass själv, men det roligaste är att förstå vad ens egen kropp behöver och kunna anpassa bädden för det. Om det kniper kan hela min familj ändå sova gott. Det känns jättebra.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #33 skrivet: 10 okt-13 kl 14:26 »

Det är/var jo ett experiment som har lyckas!
Positivt att ni också sover gott

mvh/
anne-li

Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #34 skrivet: 11 okt-13 kl 07:54 »
Det är/var jo ett experiment som har lyckas!
Positivt att ni också sover gott.

Tack. Har blivit rätt bra på att hantera långsamma förändringar. Sandalernas nötning är ungefär lika spännande för en utomstående som det här med madrassens komprimering. ...eller att se färg torka.

Men det är nyttig kunskap.

Det svåra är att inte tråka ihjäl folk under tiden.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #35 skrivet: 11 okt-13 kl 11:07 »

Läs också gärna vattuvargs blogspot.se!

mvh/
anne-li
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #36 skrivet: 11 okt-13 kl 16:28 »
Läs också gärna vattuvargs.blogspot.se

Tja... Kan ju inte direkt hindra någon från att besöka min blog, men det finns ju inte mycket där att se... Tack i alla fall.
vattuvargs.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 11 okt-13 kl 22:45 »
Vore kul med nån bild på futonen :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Leifem

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 okt-13 kl 23:02 »
Tack. Har blivit rätt bra på att hantera långsamma förändringar. Sandalernas nötning är ungefär lika spännande för en utomstående som det här med madrassens komprimering. ...eller att se färg torka.

Men det är nyttig kunskap.

Det svåra är att inte tråka ihjäl folk under tiden.

Nä nä nä..  Iaf jag, har med stort intresse följt hela din tråd ;)   
Tycker även om din skrivstil!  :D     
Tack !

anne-li

• -
« Svar #39 skrivet: 12 okt-13 kl 08:15 »

Ja tack en bild på eran futoner!

mvh/
anne-li
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser