Ja det blir ett experiment!
Det är verkligen ett fråga om de vill sova i futoner som hänger!?
Är alla fortfarande nöjda där på den andre sidan av älven?
Här verkar alla vara nöjda med madrassexperimentet. ...än så länge. Svåraste testet blir hur de plattas till med tiden.
Katter verkar sova nästan var som helst, bara de känner sig varma och trygga där.
Ganska smart princip. En demonterbar modulär madrass! Om man råkar söla i sängen så går det ju att ta ut täckena och tvätta dem i vanlig tvättmaskin. I nödfall om man får extra besök så kan man ta ut hälften, eller en fjärdedel beroende på hur snäll man vill va, av täckena och vips har man en madrass åt sällskapet också! Om man syr ett större påslakan så borde det väl gå att använda som en jättesovsäck? Man kryper helt enkelt ner under det översta täcket i "futonen" och sover. Det borde ge ökad värmeisolering.
Sovsäcksidén är fullt genomförbar, jag får ofta be dottern krypa ut ur sitt påslakan för att slippa tvätta täcket, men betänk en sak. Under sig vill man ha ett material som inte komprimeras så enkelt. Tyvärr måste det till rätt många lager täcken för att en fuskfuton ska fungera, just för att de komprimeras av kroppstyngden. Under sig borde man inte ha sovsäcken utan istället liggunderlag av något slag. De komprimeras ju inte så lätt. Det är därför folk har vanliga madrasser under sig. De är gjorda för jobbet.
Modulärt, ja... Om man vill göra en smal dubbelsäng behöver man inte ens sy kanaler på påslakanet. Stoppa in så många fluffiga täcken som behövs för att göra en "bäddmadrass" och lägg resten av täckena (de kompaktare) under. Det systemet borde fungera även i en vanlig sängram med någon sorts botten. En madrass för enkelsäng behöver bara vikas dubbel om man redan har en för dubbelsäng. Men bäddningen blir enkel när täcket är lika stort som madrassen. Det som behövs är alltså täcken av olika slag, påslakan och örngott. Konstigt att det är just dessa som folk brukar undvika att skaffa sig via loppis och secondhand. En vanlig madrass är ju snudd på omöjlig att tvätta, men de säljs ändå regelbundet på blocket...
Japanerna lägger sina shikibuton(-bäddmadrasser) ovanpå tatami(-underlag) för att få lagom sovkomfort. Därför har man inte skor på tatami-mattorna. Om det är tatami på golvet kan hela rummet ses som något att sitta eller ligga på. Man brukar inte ha skor i soffan eller sängen här heller. Jag har en tjock matta under mina fuskfutoner som troligen kommer att kompletteras med grova ullfiltar tills jag kan komma på ett sätt att härma tatami.
...men det är en helt annan historia.