Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När skilja föl från stoet?  (läst 7179 gånger)

Nina W

• Värmland
När skilja föl från stoet?
« skrivet: 22 sep-13 kl 11:01 »
Jag blir ledsen varje gång jag ser att någon annonserar ut ett föl som bara är 4-5 månader gammalt. Det är ju inte olagligt men heller inte bra. Så jag vill skriva några rader till fölungarnas försvar. Och till och med i sådana tillfällen tycker jag att det är bäst att det får stanna kvar på gården tills det blir i alla fall lite äldre. Det naturliga är ju att fölet går kvar hos mamma tills strax innan hon får nästa föl - det kan till och med dia i två år om hon inte är blivit dräktig och ingen skiljer dom åt. Jämför med människobarn som kan ammas ännu längre. Och precis som människobarn så får fölet en massa viktiga saker med mjölken -inte "bara" optimal näring. Stoet ger det dessutom trygghet så att det blir klarar stress bättre även efter att de skiljts åt. Hingstungar kan få för sig att börja hoppa på mamma och andra ston då dom är brunstiga än fast dom inte är könsmogna men det är naturligt - förmänskliga dom inte. Ingen blir könsmogen och fertil före ett års ålder, tidigast, oftast mycket senare. Jag har bara fött upp två och den sista av dom har jag kvar. Han heter Skjöldur och är en väldigt trygg och social häst: Ringde till dom som köpte det första för några år sedan och jo, dom hade kvar honom. Han var tjugo då och dom köpte honom då han var två. En frisk och stark häst han också.  :) Jag vet inte om någon studie någonsin gjorts på det, jag har inga bevis. Men jag tror att en del föl får en obalans i näringsintaget då dom avvänjs tidigt som gör att skelettet inte utvekcklas riktigt som det ska än fast fölet växer bra. Det i sin tur kan ge problem då det börjar jobba.
Båda mina föl var tio månader då jag skilde dom från stoet.

Bell

• Västmanland
SV: När skilja föl från stoet?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-13 kl 11:46 »
På SJV hemsida står det: Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Själv brukar jag vänja av fölen vid ca 9 månaders ålder.
<3 Även rosen har taggar <3

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 19:26 »
tar kanske en par månader att få fölet sålt och om den inte finns på marknaden skulle kanske en tänkbar köpare köpa en annan.Skulle nog själv annonsera tidigt.

anders38

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 okt-13 kl 20:29 »
jag har haft mina föl så länge tills de blir bort jagade av mamman, det är ca 2 månader innan fölning. jag har en 3åring som pattar än på mamma   ;D  mamman har inte fått något föl mer än hon. Jag tycker det fungerar bra ändå när dom klarar sig själv,om man inte ska sälja fölet.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 24 okt-13 kl 11:34 »
Jag blir ledsen varje gång jag ser att någon annonserar ut ett föl som bara är 4-5 månader gammalt. Det är ju inte olagligt men heller inte bra. Så jag vill skriva några rader till fölungarnas försvar. Och till och med i sådana tillfällen tycker jag att det är bäst att det får stanna kvar på gården tills det blir i alla fall lite äldre. Det naturliga är ju att fölet går kvar hos mamma tills strax innan hon får nästa föl - det kan till och med dia i två år om hon inte är blivit dräktig och ingen skiljer dom åt. Jämför med människobarn som kan ammas ännu längre. Och precis som människobarn så får fölet en massa viktiga saker med mjölken -inte "bara" optimal näring. Stoet ger det dessutom trygghet så att det blir klarar stress bättre även efter att de skiljts åt. Hingstungar kan få för sig att börja hoppa på mamma och andra ston då dom är brunstiga än fast dom inte är könsmogna men det är naturligt - förmänskliga dom inte. Ingen blir könsmogen och fertil före ett års ålder, tidigast, oftast mycket senare. Jag har bara fött upp två och den sista av dom har jag kvar. Han heter Skjöldur och är en väldigt trygg och social häst: Ringde till dom som köpte det första för några år sedan och jo, dom hade kvar honom. Han var tjugo då och dom köpte honom då han var två. En frisk och stark häst han också.  :) Jag vet inte om någon studie någonsin gjorts på det, jag har inga bevis. Men jag tror att en del föl får en obalans i näringsintaget då dom avvänjs tidigt som gör att skelettet inte utvekcklas riktigt som det ska än fast fölet växer bra. Det i sin tur kan ge problem då det börjar jobba.
Båda mina föl var tio månader då jag skilde dom från stoet.

Och jag vet en hingstunge på 8 mån som betäckte sin mamma, som blev dräktig.... Så visst blir vissa könsmogna långt före ett års ålder. Vi avvänjde vid 6-7 månader, då hade mammastoet,fölet och den jämnåriga fölkompisen gått i i valackflock några månader så de var helt trygga med att vara kvar då mamman flyttade.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-13 kl 12:01 »
Finns alltid något extremfall... Kanske ett resultat av riklig utfodring. Människor kommer ju i puberteten tidigare och tidigare också pga övergödning.

Bell

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-13 kl 18:34 »
Min första fölis född 1990. Gick med mamman tills han blev 6 månader avvändes då och han & jag flyttade till ett annat stall. Han fick då gå ihop med ett par galoppörer som han aldrig sett förut. Även han växte upp till en stabil & härlig kille som visste hur livet var. Frisk & härdig blev han oxå. Lever än, rids & har hälsan  :-*
<3 Även rosen har taggar <3

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 25 okt-13 kl 14:02 »
Finns alltid något extremfall... Kanske ett resultat av riklig utfodring. Människor kommer ju i puberteten tidigare och tidigare också pga övergödning.

Jag tror inte att det är något extremfall. Minns en gammal tråd i ett annat forum där väldigt många haft de erfarenheterna med hingstföl som skiljts av för sent och börjat betäcka och jag har svårt att tro på att övergödning skulle vara orsaken för alla dessa.  Men att skilja dem av vid 4 månader är på tok för tidigt, ett halvår tror jag kan vara en bra tumregel och sedan får man väl anpassa efter individ. Däremot tror jag att det absolut bästa för fölen är att de har jämnårig kompis av samma kön och är trygg i sin flock och att man förflyttar mamman istället för fölet.

crusenier

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-13 kl 22:40 »

Att vara fertil vid 8 månader är inget extremfall utan faktiskt rätt vanligt!
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1556 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser