Jag blir ledsen varje gång jag ser att någon annonserar ut ett föl som bara är 4-5 månader gammalt. Det är ju inte olagligt men heller inte bra. Så jag vill skriva några rader till fölungarnas försvar. Och till och med i sådana tillfällen tycker jag att det är bäst att det får stanna kvar på gården tills det blir i alla fall lite äldre. Det naturliga är ju att fölet går kvar hos mamma tills strax innan hon får nästa föl - det kan till och med dia i två år om hon inte är blivit dräktig och ingen skiljer dom åt. Jämför med människobarn som kan ammas ännu längre. Och precis som människobarn så får fölet en massa viktiga saker med mjölken -inte "bara" optimal näring. Stoet ger det dessutom trygghet så att det blir klarar stress bättre även efter att de skiljts åt. Hingstungar kan få för sig att börja hoppa på mamma och andra ston då dom är brunstiga än fast dom inte är könsmogna men det är naturligt - förmänskliga dom inte. Ingen blir könsmogen och fertil före ett års ålder, tidigast, oftast mycket senare. Jag har bara fött upp två och den sista av dom har jag kvar. Han heter Skjöldur och är en väldigt trygg och social häst: Ringde till dom som köpte det första för några år sedan och jo, dom hade kvar honom. Han var tjugo då och dom köpte honom då han var två. En frisk och stark häst han också.

Jag vet inte om någon studie någonsin gjorts på det, jag har inga bevis. Men jag tror att en del föl får en obalans i näringsintaget då dom avvänjs tidigt som gör att skelettet inte utvekcklas riktigt som det ska än fast fölet växer bra. Det i sin tur kan ge problem då det börjar jobba.
Båda mina föl var tio månader då jag skilde dom från stoet.