Hej! Mycket intressant tråd för mig som funderar på att kanske själv hålla bin någon gång i framtiden, jag finner Kap Horn:s inställning till det hela mycket tilltalande och de många replikerna från alla andra i denna tråd likaledes utvecklande. Diskussionerna kring olika kupor och Warrékupan är också mycket givande.
Problemet med designen av kupan är förstås en konflikt mellan motstridiga intressen, biet och människan har olika sätt att få ut bästa möjliga av en kupa. Jag håller helt med om att biets intressen måste gå först, samtidigt måste människan ha något slags fungerande sätt att inkräkta på, beslutet att hålla bin för honung är ju ett beslut om att förslava en population av levande varelser hur man än väljer att se på det, och det som är kvar att råda över är man man som despot tänker vara "upplyst" eller bara jobbig.
Här resoneras mycket kring just den saken, och att Warrékupan som byggs på underifrån har vissa fördelar genom att i mindre utsträckning rubba kupans balans invändigt. Samtidigt är just "balans" lite av ett nyckelord

när kupan måste lyftas för att en ny sektion ska kunna infogas underifrån. Naturligtvis stör även det bina på ett dåligt men annat sätt.
Efter att ha sett bilder i denna tråd på vilda bin och deras byggen, de vaxkakor som hängde från taket inne i ett hus, och hur ett bisamhälle byggs upp i en stock, samt diskussionen om hur Warrékupan tillåter att samhället inne i kupan bygger på sitt naturliga sätt, uppifrån och ned, så slår det mig att trots den anpassningen så är den del människan bidrar med
fortfarande byggd nerifrån och upp och att det är den saken som ger upphov till olägenheterna i hela hanteringen, antingen för biet eller för människan och biet beroende på konstruktion.
Vi är ju så hemmablinda och jordbundna att vi har svårt att utgå från någon annan punkt än jordytan när vi bygger en konstruktion. Vi flyttar ibland stödpunkten i rummet genom att bygga t ex en bänk, som står på jorden, och som placerar stödpunkten en liten bit eleverad om vi behöver det, och sedan fortsätter vi att bygga
uppåt därifrån. Helt tvärt emot biet.
Om biet skulle snickra kupan själv, hur skulle det börja då? Det skulle börja med att sätta fast det som ska vara tak i någonting, och därefter skulle det kunna bygga på kupan nedåt utan att störa samhället inuti i den processen.
Hur hög kan en kupa bli? Eftersom jag saknar erfarenhet själv, så kan ju ni erfarna biodlare det svaret bättre. Men jag törs anta att en begränsning för höjden är, om inte annat, den jordbundna varelse som har för avsikt att hantera den. Från den insikten är det möjligt att välja ut den stödpunkt
i himlen som "biet skulle välja att utgå ifrån" i bygget med hänsyn till den begränsningen. På den höjden fäster man alltså taket. Därefter byggs kupan alltså på nedåt, och det som är vår mänskliga begränsning, jordplanet, blir kupans begränsning för tillväxt, istället för som annars, längden på våra armar uppåt.
På så vis kan biodlaren utöka kupans dimensioner med minsta störning för biet.
Sedan var det frågan om det lilla problemet med gravitationen som ni redan tänkt på

. Hur fäster man en hängande kupa mitt i luften? Binder fast i en trädgren kanske? Ja, precis så måste det ju gå till, så skulle biet också gjort.
Tänk ett hiss-schakt med fyra gejdrar (ledskenor) i varje hörn, för att styra hisskorgen. Tänk sedan på en helt vanlig byrå, vars ram ger horisontalt stöd för byrålådorna men som faktiskt och mest av allt är en anordning för vertikal lagring. Fallbromsen i en hisskorg griper om gejdrarna ifall korgen blir obelastad av sin fästpunkt. Inom en sådan ram kan korgar/lådor finna stödjepunkter på så många sätt och ställen som stödkonstruktionen tillåter.
Det viktigaste i detta är de fyra gejdrarna. Taket kan vara fäst i detta, och kupan måste hela tiden relatera till denna utgångspunkt. Eller så kan även taket vara rörligt längs gejdrarna. Kraften för att flytta hela eller delar av kupan kan appliceras både uppifrån och underifrån med ett rörligt tak. Delar kan sänkas, delar kan höjas.
Kupan får helt enkelt ett exoskelett, genom att den bärs upp och hålls i position med hjälp av dessa gejdrar.
Det har inte blivit avsevärt enklare att komma åt att arbeta för människan, tvärtom behövs säkert någon form av arbetsställning med avlastningsyta i vissa situationer, förutom något kran-liknande som setts på bild tidigare då det gällde att lyfta en hel Warrékupa för att tillfoga ett segment i botten.
Med mycket stadiga gejdrar kan man tänka sig att kupans alla segment kan roteras på gejderstången så att segment kan svängas in i kupan och bort från den beroende på om de är i bruk eller ej. Eftersom det finns fyra hörn och fyra gejdrar, men bara en behövs som rotationspunkt för ett segment, så kan ju kupan bli som ett "15-spel" av kassetter som kan hakas av på och på, svängas in eller bort, flyttas upp eller ned, och vara fästa på olika gejdrar så att det t ex är möjligt att byta ett segment mot ett annat i en "flytande övergång" för att minimera tiden då kupan är öppen mot omgivningen medan man arbetar med ett av segmenten och dess innehåll.
En sådan "15-kupa" skulle alltså bestå av alla delar av en fullt utbyggd kupa, men bara med de för stunden aktiva segmenten insvängda i centrum av gejdrarna, resten bortplockade eller undansvängda utanför.
Jag föreställer mig att denna ganska komplexa apparat skulle kunna ha fördelen av att, rätt använd, minska på störningen av kupan människan kan vålla i sin hantering. Nya segment kan byggas på underifrån utan att hela kupan måste lyftas. Olika delar av kupan kan tas ut utan att allting ovan för måste lyftas undan, utvädringen av feromoner, temperaturförändringar etc undviks inte helt men borde kunna minskas påtagligt eftersom varje ingrepp då kan vara ett snabbt segmentskifte, inte en isärplockning. Som när optikern provar olika linser vid synundersökningen: Suddigt eller mera suddigt? Häng på en "servicemodul" på gejder 1, sväng undan segment B som är upphängd på gejder 2, skjut direkt efter in "servicemodulen" och kupan är återigen "tät" medan arbete görs i segment B.
Nu är frågan:
1. Finns detta redan eller har provats och misslyckats?
eller
2. Vad säger de med erfarenhet och som tror på att lämna bina ifred så mycket som möjligt, skulle detta monster till kupa kunna ge några som helst fördelar åt biet? Kommentarer som "om det funkade hade någon redan använt det" undanbedes vänligen.