Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warré II  (läst 47147 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
SV: Warré II
« Svar #140 skrivet: 20 apr-14 kl 01:09 »
Bra tråd denna. :)
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #141 skrivet: 20 apr-14 kl 01:37 »
Hej Urdus..."Björnen"

Tack!!!

Det är inte precis mycket respons jag har fått...

Själv behöver jag både karta och kompass...just nu på väg ut i Kattegatt mot Oslo!

Jag har nya idéer...en "Warré kompatibel" kupa byggd med vass!
Kanske kommande vinter?

http://slomianapasieka.ovh.org/galeria.php

andtol

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 20 apr-14 kl 08:05 »
Det är inte precis mycket respons jag har fått...

Jodå. Det är ju massor med inlägg i hela tråden!

Hur går det, får du tag på några bin?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #143 skrivet: 20 apr-14 kl 08:20 »
Hej Toll

Vet ej...jag kommer hem nästa vecka och då tar jag kontakt med "leverantörerna"...
Jag hoppas på att "Bi-Leif" i min hemstad är den förste för då kan jag antagligen få hjälp med att installera första avläggaren.

Han var jungman en gång i tiden, så det finns mera att prata om än bara bi!

Sedan en resa till Norrköping för att hämta tre avläggare till...onekligen spännande det hela.

Glad påsk

Micke C

• Småland
« Svar #144 skrivet: 21 apr-14 kl 13:52 »
Hej! Mycket intressant tråd för mig som funderar på att kanske själv hålla bin någon gång i framtiden, jag finner Kap Horn:s inställning till det hela mycket tilltalande och de många replikerna från alla andra i denna tråd likaledes utvecklande. Diskussionerna kring olika kupor och Warrékupan är också mycket givande.

Problemet med designen av kupan är förstås en konflikt mellan motstridiga intressen, biet och människan har olika sätt att få ut bästa möjliga av en kupa. Jag håller helt med om att biets intressen måste gå först, samtidigt måste människan ha något slags fungerande sätt att inkräkta på, beslutet att hålla bin för honung är ju ett beslut om att förslava en population av levande varelser hur man än väljer att se på det, och det som är kvar att råda över är man man som despot tänker vara "upplyst" eller bara jobbig.

Här resoneras mycket kring just den saken, och att Warrékupan som byggs på underifrån har vissa fördelar genom att i mindre utsträckning rubba kupans balans invändigt. Samtidigt är just "balans" lite av ett nyckelord  ;) när kupan måste lyftas för att en ny sektion ska kunna infogas underifrån. Naturligtvis stör även det bina på ett dåligt men annat sätt.

Efter att ha sett bilder i denna tråd på vilda bin och deras byggen, de vaxkakor som hängde från taket inne i ett hus, och hur ett bisamhälle byggs upp i en stock, samt diskussionen om hur Warrékupan tillåter att samhället inne i kupan bygger på sitt naturliga sätt, uppifrån och ned, så slår det mig att trots den anpassningen så är den del människan bidrar med fortfarande byggd nerifrån och upp och att det är den saken som ger upphov till olägenheterna i hela hanteringen, antingen för biet eller för människan och biet beroende på konstruktion.

Vi är ju så hemmablinda och jordbundna att vi har svårt att utgå från någon annan punkt än jordytan när vi bygger en konstruktion. Vi flyttar ibland stödpunkten i rummet genom att bygga t ex en bänk, som står på jorden, och som placerar stödpunkten en liten bit eleverad om vi behöver det, och sedan fortsätter vi att bygga uppåt därifrån. Helt tvärt emot biet.

Om biet skulle snickra kupan själv, hur skulle det börja då? Det skulle börja med att sätta fast det som ska vara tak i någonting, och därefter skulle det kunna bygga på kupan nedåt utan att störa samhället inuti i den processen.

Hur hög kan en kupa bli? Eftersom jag saknar erfarenhet själv, så kan ju ni erfarna biodlare det svaret bättre. Men jag törs anta att en begränsning för höjden är, om inte annat, den jordbundna varelse som har för avsikt att hantera den. Från den insikten är det möjligt att välja ut den stödpunkt i himlen som "biet skulle välja att utgå ifrån" i bygget med hänsyn till den begränsningen. På den höjden fäster man alltså taket. Därefter byggs kupan alltså på nedåt, och det som är vår mänskliga begränsning, jordplanet, blir kupans begränsning för tillväxt, istället för som annars, längden på våra armar uppåt.

På så vis kan biodlaren utöka kupans dimensioner med minsta störning för biet.

Sedan var det frågan om det lilla problemet med gravitationen som ni redan tänkt på  ;). Hur fäster man en hängande kupa mitt i luften? Binder fast i en trädgren kanske? Ja, precis så måste det ju gå till, så skulle biet också gjort.

Tänk ett hiss-schakt med fyra gejdrar (ledskenor) i varje hörn, för att styra hisskorgen. Tänk sedan på en helt vanlig byrå, vars ram ger horisontalt stöd för byrålådorna men som faktiskt och mest av allt är en anordning för vertikal lagring. Fallbromsen i en hisskorg griper om gejdrarna ifall korgen blir obelastad av sin fästpunkt. Inom en sådan ram kan korgar/lådor finna stödjepunkter på så många sätt och ställen som stödkonstruktionen tillåter.

Det viktigaste i detta är de fyra gejdrarna. Taket kan vara fäst i detta, och kupan måste hela tiden relatera till denna utgångspunkt. Eller så kan även taket vara rörligt längs gejdrarna. Kraften för att flytta hela eller delar av kupan kan appliceras både uppifrån och underifrån med ett rörligt tak. Delar kan sänkas, delar kan höjas.

Kupan får helt enkelt ett exoskelett, genom att den bärs upp och hålls i position med hjälp av dessa gejdrar.

Det har inte blivit avsevärt enklare att komma åt att arbeta för människan, tvärtom behövs säkert någon form av arbetsställning med avlastningsyta i vissa situationer, förutom något kran-liknande som setts på bild tidigare då det gällde att lyfta en hel Warrékupa för att tillfoga ett segment i botten.

Med mycket stadiga gejdrar kan man tänka sig att kupans alla segment kan roteras på gejderstången så att segment kan svängas in i kupan och bort från den beroende på om de är i bruk eller ej. Eftersom det finns fyra hörn och fyra gejdrar, men bara en behövs som rotationspunkt för ett segment, så kan ju kupan bli som ett "15-spel" av kassetter som kan hakas av på och på, svängas in eller bort, flyttas upp eller ned, och vara fästa på olika gejdrar så att det t ex är möjligt att byta ett segment mot ett annat i en "flytande övergång" för att minimera tiden då kupan är öppen mot omgivningen medan man arbetar med ett av segmenten och dess innehåll.

En sådan "15-kupa" skulle alltså bestå av alla delar av en fullt utbyggd kupa, men bara med de för stunden aktiva segmenten insvängda i centrum av gejdrarna, resten bortplockade eller undansvängda utanför.

Jag föreställer mig att denna ganska komplexa apparat skulle kunna ha fördelen av att, rätt använd, minska på störningen av kupan människan kan vålla i sin hantering.  Nya segment kan byggas på underifrån utan att hela kupan måste lyftas. Olika delar av kupan kan tas ut utan att allting ovan för måste lyftas undan, utvädringen av feromoner, temperaturförändringar etc undviks inte helt men borde kunna minskas påtagligt eftersom varje ingrepp då kan vara ett snabbt segmentskifte, inte en isärplockning. Som när optikern provar olika linser vid synundersökningen: Suddigt eller mera suddigt? Häng på en "servicemodul" på gejder 1, sväng undan segment B som är upphängd på gejder 2, skjut direkt efter in "servicemodulen" och kupan är återigen "tät" medan arbete görs i segment B.

Nu är frågan:

1. Finns detta redan eller har provats och misslyckats?

eller

2. Vad säger de med erfarenhet och som tror på att lämna bina ifred så mycket som möjligt, skulle detta monster till kupa kunna ge några som helst fördelar åt biet? Kommentarer som "om det funkade hade någon redan använt det" undanbedes vänligen.  ;)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #145 skrivet: 22 apr-14 kl 21:44 »
Hej Micke

Återkommer till ditt långa inlägg...just nu inget nät ombord (bara mitt eget en kort stund utanför Göteborg)
Är i land om några dagar.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #146 skrivet: 07 maj-14 kl 09:57 »
Hej

Nej jag återkom tydligen aldrig... :-[

Hur högt en sådan kupa kan bli?
Vad sägs om dessa?

Warré själv har som mest haft sju lådor, dvs kring 2,10 m...

Men "hiss" och "schakt" låter tämligen besvärlig i mina öron.

Hur som, så är jag sedan söndag med bi!
Genom en missförståelse så hade biodlaren redan en fjolårsavläggare klart när jag skulle träffa honom för första gången.
Alltså fick jag en "flygande start" med att hantera hela härligheten själv.

Jag borstade varsamt ner alla bi från hans ramar, skulle leta efter drottningen enligt honom, men när jag hade vänd varje ram utan att se henne (hon satt visst i en av de många klungor) så fick det bli utan att jag fick se henne.
Gick tydligen bra, det låter "förnöjsamt" i kupan.

Tyvärr är det för kallt för någon större flygaktivitet, men lite över en liter 50:50 sockerlösning har det lilla samhället dragit ner.
Klotet sitter i "övervåningen" och surret som lät som en PC-fläkt när de flyttade in i en kall kupa har minskat ner till en lätt susning.

Nu hoppas jag på varmare väder...

« Senast ändrad: 07 maj-14 kl 15:23 av Kap Horn »

Marianne No

• Småland
« Svar #147 skrivet: 07 maj-14 kl 13:57 »
GRATTIS!!!  ;D

/Marianne

andtol

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 07 maj-14 kl 14:23 »
Roligt att få fått bin nu!

Jag väntar med spänning på fortsättningen!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #149 skrivet: 10 maj-14 kl 08:54 »
Hej

Första erfarenheter

Jag har valt att i den översta lådan har ändå ramar eftersom jag är nybörjare och inte vill skära loss vaxkakor så här i början och för det andra att vara lite mera flexibel vid eventuell göra egna avläggare.
Även om jag är med i en nybörjarkurs, så får jag jobba ensam och då vill jag har det litet enklare tills jag får mera erfarenhet.

Hur som, eftersom jag fick det lilla samhälle snabbare än kvickt, så hade jag inte heller någon sockerlösning färdig, däremot foderdeg tillgänglig.
Men kalt som det var, så klättrade inga bin in i foderlådan, så ut med en ram med mellanvägg, in med en näve deg och på med en topplista med bara en stripp vax.
Och i just det mellanrummet mellan ramarna samlade sig den lilla klungan i stället för att som annars varit delat av en mellanvägg.
Så kund de håller värmen bättre.

Vid nästa samhällen skall jag har det på liknande sätt om det är kallt ute...

I förgår, första dagen med flygvädret så kom det först sakta, men sedan i allt större takt in pollen...tog väl sin tid att orientera sig först...och topplistans är utbyggt med spetsen på kakan nästan nere i "botten"på översta lådan.

Marianne No

• Småland
« Svar #150 skrivet: 10 maj-14 kl 11:55 »
Det ser jättetrevligt ut! Gillar att du har en liten pall! Eller som på första kortet du lade ut- en stol - som jag gissar du har för att kunna sitta och observera? Som någon sade så är stolen ett underskattat biredskap. Det borde jag också få mig. Det är så rogivande att se på fluseraktiviteten! Lycka till nu!

/Marianne

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #151 skrivet: 10 maj-14 kl 12:12 »
Hej Marianne

Pallen blev till av några rester...stolen var för hög, jag vill komma i "ögonhöjd" med bin...
Satt i går som sagt fyra timmar som fastklistrat...detta var "underhållning av högsta nivå!" Men inte bara ögat, utan örat och inte minst näsan fick sin beskärda del när det då och då kom en pust från kupan.
Denna söta vaxdoft sitter kvar sedan jag förberedde topplistorna/ramarna i vintras...och ibland finns den där även om inget som har med bi att göra finns i närheten.

Tog en timme för de flesta att orientera sig, sedan kunde jag även iaktta själv vad Thomas D. Seeley har observerat: det tar ca 4 timmar så "alla vet" var bästa nektar/pollenkälla finns.

Det mesta kom väl från en blommande lönn ca 25 meter bort, men även knallorange pollen kom in. Och så misstänker jag att de tar linoljan från kupan (och från den nybehandlade pallen) för tillverkning av propolis.

Synd att vädret inte är det bästa i dag bara!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #152 skrivet: 13 maj-14 kl 16:44 »
Hej

Även om jag anser det tämligen självklart att bi skall kunna bygga efter biets vis, dvs säger utan ramar utan enbart "från topp" så har även jag några ramar i den översta lådan.
Delvis vill jag som nybörjare kunna någon gång titta på en kaka (utan att ta fram kniven) för att lära mig, delvis för att kanske kunna göra en avläggare men även för att själv kunna bilda mig en uppfattning hur det ligger till.

Förvisso är det bara ett ända exempel men vad valde bin när de hade tillgång till båda ram med mellanvägg och en topplist med enbart en liten vaxlist?
Ja, juste, de började med detsamma bygga från scratch och först sedan började de bygga ut dem intill liggande mellanväggarna.
« Senast ändrad: 13 maj-14 kl 16:53 av Kap Horn »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #153 skrivet: 18 maj-14 kl 20:57 »
Hej

"Det skall finnas en drottning med ett rött märke"...fast när jag förde över det lilla samhälle så såg jag ingen drottning...och 12 dagar senare inga stift, larver eller täckta yngel.
Så jag fick en ny visecell som bina täckte dagen efter.
Får väl se hur hon klarar sig...

Det märkliga är: inga tecken till oro ("knackningstestet" mot kupväggen och örat tät emot, brus i knappt en sekund). Pollen kommer in i mängder...

Hur som, så ser jag även nu, vid utbyggnad av ramarna respektive topplista: man bygger även topplista no två ut för fullt, ramen innan denna ligger efter även här.
Förstärkningen eller tillslutningen blev inte återuppbyggd (jag var jo tvungen att kapa den för att bese kakan när jag letade efter yngel) intressant att följa om de gör det eller behåller den fria passagen.

Det första som kom till kupan var spindlar, sedan myror (de små som finns under varje sten i trädgården) som enbart håller till på bottnen där det finns pollen och vaxrester.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #154 skrivet: 24 maj-14 kl 00:05 »

Förvisso är det bara ett ända exempel men vad valde bin när de hade tillgång till båda ram med mellanvägg och en topplist med enbart en liten vaxlist?
Ja, juste, de började med detsamma bygga från scratch och först sedan började de bygga ut dem intill liggande mellanväggarna.

Samma hos mig. Jag sätter bara en liten remsa vax i de flesta ramar och det är dem de bygger ut först.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #155 skrivet: 24 maj-14 kl 06:52 »
Hej Urdus

Fint, det verkar alltså snarare regel än undantag.

Egentligen självklart när man tänker efter, så kan de även variera cellstorleken efter eget bevåg/behov.
När jag läste mig in i ämnet cellstorlek där paret Lusby gjorde stora ansträngningar att successivt minska cellstorleken för att bla. genom detta få bukt med varroan så tyckte jag: vad är det för skillnad när jag fortfarande "tvingar" in bin att följa ett föregivet mönster?

Eget bygge, och hela denna "problematiken" löser sig upp i luft...

Om några dagar så kommer kupan att "explodera...den gamla drottningen finns nämligen kvar, har förstört visecellen och det finns massvis täckt yngel nu!

Att jag inte såg ägg respektive larver måste tillskrivas mitt otränade öga... ::) 
Hur som, så verkar allt vara "frid och fröjd" i kupan.

Trevlig helg

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #156 skrivet: 26 maj-14 kl 23:13 »
Egentligen självklart när man tänker efter, så kan de även variera cellstorleken efter eget bevåg/behov.
När jag läste mig in i ämnet cellstorlek där paret Lusby gjorde stora ansträngningar att successivt minska cellstorleken för att bla. genom detta få bukt med varroan så tyckte jag: vad är det för skillnad när jag fortfarande "tvingar" in bin att följa ett föregivet mönster?

Eget bygge, och hela denna "problematiken" löser sig upp i luft...

Om bina är väldigt stora kan det ta flera generationer för dem att bli mindre. Paret Lusby provade en hypotes som visade sig fungera väl för dem. För att inte experimentet skulle ta för lång tid så forcerade man den utvecklingen med hjälp av mellanväggarna.

Min egen gissning är att bina själva bygger celler i olika storlekar just för att kunna anpassa sig till sin situation. Bina har väldigt bra koll för det mesta och som biodlare kan man lära sig mycket genom att iaktta dem. De bygger sin kupa för att den ska passa dem. Svårigheten ligger inte i att förstå det, utan i de extrakunskaper som behövs för att också ge biodlaren goda förutsättningar. Bina får göra sitt och vi får göra vårt. Det behövs en hel del kunskap och ödmjukhet för att samarbetet ska bli fruktsamt för bägge parter.

Det är också trevligt att ta del av de tankar och funderingar som finns här på forumet. Jag är själv ganska tyst här numera men läser desto mera.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #157 skrivet: 27 maj-14 kl 08:01 »
Hej Vattuvarg

Din gissning är rätt.
Undersökningar som gjorts har visat att cellstorleken faktiskt varierar när bin kan bygga "efter eget behag".
Däremot är ett ständigt återanvändande av samma vaxkaka i sig en "cell-förminskare" för att inte tala om ansamling av andra, mindre trevliga rester så som miljögifter.
Genom att man bygger på underifrån och skördar från topp, så blir en förnyelse av vaxet en del av skötseln.

Men visst, eftersom allt har sitt pris, så även detta i form av mindre skörd...eller skall jag säger mindre stress för biet?
Att sätta en tom låda på topp är för biet en signal att samla mera eftersom det är onaturligt för de att det är tomt ovanför. Naturligt är att det finns honung där. Dessa bin som se till att fylla tomrummet så snabbt som möjligt fattas kanske sedan för andra uppgifter...så som hygien?

Dessutom så förstör det värmehushållningen med ett stort, tomt utrymme ovanför nästet.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #158 skrivet: 27 maj-14 kl 23:37 »
Förnyelse är viktigt precis som du säger. Vilken kuptyp man än har så åligger det biodlaren att stå för den delen av arbetet. Bisamhällets naturliga instinkt är att stanna på samma ställe så länge det går. Om man som biodlare roterar ut de äldsta vaxkakorna regelbundet så ger man samhället en bättre möjlighet till det. Annars flyttar samhället så småningom för att börja om. Warrés kupa har förnyelsen inbyggd i skötseln av kupan och de flesta andra kuptyperna har åtminstone möjligheten kvar för det. Hur man vill lösa uppgiften är något som varje biodlare ställs inför. Det ligger ju trots allt på människans halva av samarbetet. 

Förresten är det rätt intressant att bisamhället skickar iväg den gamla drottningen med svärmen och lämnar över kupan till nästa generation. Tänk om vi människor kunde inspireras av det inför vår egen framtid. Våra barn är framtiden och de måste få känna på den uppgiften redan tidigt. Vi gamlingar kan kanske också må gott av att kasta av oss gamla tankebanor och onödiga prylar för en enklare och lättare tillvaro. Vi är inte bin så vi kan inte bokstavligen översätta ett beteende men jag hoppas ändå att idén ändå blev begriplig.

Samarbetet mellan bin och människor är inte enkelt, särskilt med tanke på att bägge är komplicerade i sig. Ett helt naturligt biodlande är svårt för människan, bland annat för att bina gärna bor en bit upp från marken. Den andra ytterligheten där bina helt får underställa sig människans krav på effektivitet blir på samma sätt svårt för bina. Men mellan ytterligheterna borde det finnas många möjligheter till lyckade samarbetsformer. Det är därför jag själv åker hundratals kilometer för att lära mig mer om topplistkupor och tar mig tid att läsa elektroniska dokument och långa texter på forum om Warrékupor.

I slutänden ger kanske studierna av vårt samarbete med bina en djupare förståelse av vår egen del i samarbetet också. Den kunskapen borde sedan gå att använda i samarbetet med naturens övriga arter. Med ett gott samarbete kan framtiden bli mycket ljusare än vi nu vågar hoppas på.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

biodlarn

• Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
« Svar #159 skrivet: 28 maj-14 kl 07:38 »
När bina själva väljer ny bostad så är gammalt vax attraktivt, hellre mörka än ljusa kakor. Den rapport om bl.a luftfuktigheten i kupan som du Kap Horn delade med dig av tog upp gammalt poröst vax förmåga att absorbera upp till 10% av sin vikt i vatten, en buffringsförmåga som hjälper till att stabilisera luftfuktigheten både under sommar som vinter. Kan kondensproblem bland annat bero på för lite gammalt vax vid invintringen?

Du som är så bra på att hitta forskningsrapporter, kan inte du leta upp en om miljögifter i vax, inte apistan och annat som tillsätts i kupan utan från nektar och pollen insamlingen. Detta med att det skulle spridas så mycket sjukdomar med gammalt vax är något annat jag skulle vilja se lite forskning på med tanke på all propolis både på och i gamla kakor.

Sådant som forskningen kan svara på när den har sådana problem med så mycket annat pga för många variabler i det komplexa bisamhället.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser