Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?  (läst 25097 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #60 skrivet: 08 mar-07 kl 11:18 »
Visst kan man gå till avancerad hightec och göra en bil, men har man råd med det kan man ju köra en vanlig bil på miljöbränsle, en redan tillverkad bil har ju redan tagit sin miljökostnad, medan nya kostar miljö att tillverka. Därför är allt skitsnack om flexifuelbilar obegripligt, de går på etanol när etanolen är billigare än bensin. Och det vill man ha subventioner för. Det kanske snart blir lagligt att konvertera en befintlig bil till etanol ( kostar 700-2000 pix). Vi kan ju för tusan inte skrota en miljard befintliga bilar och tillverka nya sk miljöbilar, som lobbyn försöker få oss till. Det finn däremot inga lagliga hinder att köra en diesel med andra drivmedel (utom t.ex  finsk röd diesel och eldningsolja). Framtida bilar kommer nog att tillverkas med mindre motorer pga bränslepriset kommer att öka oavsett om det är bensin eller etanol. Sänker vi farten på våra vägar till 70km/tim (som är bilarnas genomsnittshastighet i Sverige utanför tätbebyggt) Kan bilarna ha en motorstyrka på mellan 4 och 16 KW beroende på om man ska lasta in 5 barn och två hundar eller köra ensam. Vi behöver med denna lägre hastighet inte 8 krockkuddar, dubbdäck och ett par hundra kilo extravikt med finesser som bara en auktoriserad verkstad kan klara, då det förutom omdömet är farten som dödar, och varje teknisk förbättring tas ut i farligare körning.

Bilindustrins strategi är att ha högre intjänande på service än försäljning, därför ska så mycket hitech som möjligt in i bilen och livlängden ska vara ca sju år. Konceptet är nog lyckosamt för industrin, då valet  av bil i liten utsträckning styrs av transportbehov och hjärnans högre funktioner.

Man tänker sig att hyra ut bilarna inklusive service, och då kan man skaffa en ny utan kapital. Man börjar i ett rikare segment eller marknad och låter den äldre bilen sedan gå till en annan marknad för försäljning.

Min moppebil har 4KW och med full last i bilen och på släpet blir det drygt ett ton, och jag färdas då i 40/km tim i genomsnitt. Lagen tillåter 40 km/tim eftersom släpets  och lastens vikt överstiger halva totalvikten. Jag kör utan släp drygt 40 km på en liter bränsle.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #61 skrivet: 08 mar-07 kl 17:01 »
Instämmer helt!
Undrar hur mycket bensinpriset måste gå upp innan bräsnleförbrukningen kommer att vara det avgörande vid val av bil?

Jag har spanat på mopedbilar men upptäckt att det är hutlöst dyra. Det är synd. En sådan skulle jag vilja ha.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 08 mar-07 kl 19:55 »
Undrar hur mycket bensinpriset måste gå upp innan bräsnleförbrukningen kommer att vara det avgörande vid val av bil?

Minst en fördubbling. Jag har långt till jobbet. Förbrukningen ligger mellan 0,75 och 0,8 liter bensin per mil. Bilen är en gammal rosthög, mao är milkostnaden nästan helt beroende av bränslepriset. Med en lite nyare dieselbil skulle det gå att komma ner till 0,4-0,5 l/mil. Jag har räknat på det, men då får man räkna med att själva bilen kostar så mycket mer att det inte lönar sig ekonomiskt. Kommer nog att göra det i alla fall. Men ett mycket högre bränslepris skulle slå så mycket på ekonomin att det skulle vara självklart att minimera förbrukningen.

Den som inte kör så mycket är förstås mindre priskänslig. Jag är inte säker på att en fördubbling räcker.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #63 skrivet: 08 mar-07 kl 21:46 »
Minst en fördubbling.

Den som inte kör så mycket är förstås mindre priskänslig. Jag är inte säker på att en fördubbling räcker.

Tror inte en fördubbling räcker heller. En normal bilist kör 1500 mil om året och har en bil som drar ca 0.8 liter milen. Det ger 100 liter i månaden.

En fördubbling till ca 20:- per liter skulle innebära 1000:- mer i månaden. Med tanke på att service, försäkring, värdeminskning, ränta, däck etc går på avsevärt mer än det så är det fortfarande lite. Och bilnyckeln kommer vara bland det sista som man bända från folks kalla, likstela fingrar. Misstänker jag iaf. Många lär nog hellre sluta äta mat än minska bilkörandet.

Idag har många, men inte alla, en ekonomi som gör att man klarar 1000:- mer i månaden, om man drar ner på ngt annat. De som drabbas först är förstås de fattigaste.

Den som idag kör omkring med ngt vrålåk som drar över litern (ex motorstarka BMW, Volvo, Mercedes etc, och då menar jag inte SUV:ar) och som kostat 300-700 000:- lär inte mer än rycka på axlarna om bensinen skulle kosta 20:-

De som drabbas är de som kör en gammal bil för 10 - 20 000:- De kommer inte ha råd att köpa en ny bensinsnål bil. Excesserna (S80 V8 etc) blir kvar i bilparken, de gamla bilarna sållas bort. Bilarna blir därmed inte snålare, och de som är fattigast är ändå ingen målgrupp för biltillverkarna som därmed fortsätter att vräka ur sig allt större motorer.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

ollebolle

« Svar #64 skrivet: 08 mar-07 kl 23:20 »
Bilindustrin försöker få oss att köpa allt de tillverkar. Ganska naturligt. Nu har allt fler kommit på att man kan sälja miljöbilar som går på E85. Snart har alla tillverkare sådana alkoholbilar.

Men bränslet räcker inte om alla ska köra bil på spriten istället för att dricka upp den. Blandar man in 25 % i all bensin så behöver vi inte köpa dyra bilar. Den gamla skorven går fint på 25% E85 inblandad i bensinet. Bilar med bränsleinsprutning anpassar ganska bra bränsleinsprutningen så en nyare bil går som regel att köra med 50% inblandning utan att man märker nån skillnad.

Frågan är sedan om man kan tillverka så mycket sprit att det räcker till mer än 25-30% om alla kör ska bli lite miljövänliga.

Bifuelbilar med E85/bensin är en onödig utgift. Blanda i den alkohol man får fram till miljövettigt pris så kan vi  fortsätta att använda våra gamla skorvarna. Kör utan att utnyttja bromsen annat än i undantagsfall så minskar bränsleförbrukningen 15-20%. Bromsen äter upp energin och gör det varmare på jorden (lite). Om man ska stanna en km längre fram så räcker farten om man lägger ur växeln och rullar till stopp. då har man spart nästan en dl. Och bromsar. Och gjort mindre mängd bromsstoft.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #65 skrivet: 09 mar-07 kl 10:28 »
Minst en fördubbling. Jag har långt till jobbet. Förbrukningen ligger mellan 0,75 och 0,8 liter bensin per mil. Bilen är en gammal rosthög, mao är milkostnaden nästan helt beroende av bränslepriset. Med en lite nyare dieselbil skulle det gå att komma ner till 0,4-0,5 l/mil. Jag har räknat på det, men då får man räkna med att själva bilen kostar så mycket mer att det inte lönar sig ekonomiskt. Kommer nog att göra det i alla fall. Men ett mycket högre bränslepris skulle slå så mycket på ekonomin att det skulle vara självklart att minimera förbrukningen.

Nä jag undrar om en fördubbling räcker? För några år sedan spåddes att ett bensinrpis över 10 kr/l skulle påverka människors körvanor. Är det så? Min uppfattning är att det körs precis lika mycket som tidigare. Bilen som komfortabelt transportmedel med frihet är värt väldigt mycket, även för mig. Så är det.

Tapio

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 09 mar-07 kl 13:08 »
Halaj!

Angående att driva maskiner med etanol:
Det var en artikel i DN:s motorbilaga för några veckor sedan.
En forskare på SLU hade kommit fram till att det åtgår 10 ggr. så mycket energi för att framställa en liter etanol som etanolen ger.
Det åtgår alltså 10 liter etanol för att framställa en liter.

Han hävdade också att all odlingsbar mark skulle behöva tas i anspråk för etanolframställning om det skall räcka till hela Sveriges vagnpark.

Det finns en kort artikel om detta på SLU:s hemsida:
http://www.slu.se/?id=551&puff=41

E85 är alltså – om han har räknat rätt – en återvändsgränd.

//T

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #67 skrivet: 09 mar-07 kl 13:53 »

Det åtgår alltså 10 liter etanol för att framställa en liter.

Han hävdade också att all odlingsbar mark skulle behöva tas i anspråk för etanolframställning om det skall räcka till hela Sveriges vagnpark.

E85 är alltså – om han har räknat rätt – en återvändsgränd.

I princip ja.

Men för visst bruk kan det vara motiverat. 10 liter etanol innehåller ca 100 kWh, det är väl vad som avses.

För att skota ut en m3f ved ur skogen så gör jag av med ca 1 liter bensin, men en m3f ved innehåller över 2000 kWh. Om det så skulle förbrukas 100 kWh för att få fram en liter etanol, så skulle det fortfarande innebära att just hämta ved vore energimässigt lönsamt. Av denna ved kan man sedan göra ännu mer etanol (i en framtid där etanol ur cellulosa fungerar i praktiken).

Men min förbrukning är med småskalig utrustning bör tilläggas, och förutsätter ju att man inte får en massa transporter till etanolfabriken.

Men för privatbilism så fungerar det inte, lika lite som bensin gör det.

Oljan kommer bli en bristvara inom inte allt för avlägsen närtid. Därmed kommer den globala konsumtionen att sjunka, men precis som för bilismen (enligt inlägg av mig tidigare), så blir det de fattigaste som drabbas först.

I övrigt finns det minst en (svensk) forskarrapport från Uppsala, publicerad i ansedda Science, som påtalar att människans utsläpp av koldioxid i enlighet med IPCC:s klimatprognoser inte kommer kunna uppfyllas, för det finns helt enkelt inte tillräckligt med olja och gas för att uppfylla IPCC:s mardrömsprognoser, som förutsätter en fortsatt bibehållen eller stigande nivå på utsläppen. I realiteten kommer de minska 3-12% om året framöver, när vi väl passerar det sk peak oil. Det sker ngn gång 2007-2034, beroende på vems argument man tror på. Men att det kommer ske erkänner tom oljeindustrins lobbyorganisationer. Bara tidpunkten som är uppe för debatt egentligen.
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 13:54 av larso »

Skytten

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 09 mar-07 kl 15:33 »
Att etanol skulle kosta 10ggr så mycket energi som den innehåller är rätt, om man anstränger sig för att välja det mest idiotiska sätt i världen för att tillverka den. Man kan beräkna som en toker oxå, genom att säga att växterna tar bara upp några procent av solenergin så att det är djävligt slöseri att odla.

I Brasilien går 70% av fordonsparken på biobränsle och det är nästan uteslutande etanol. Detta har de gjort i många år, långt innan "Miljöbilen" fanns. Att konvertera en gammal skorv till etanol är inte särskillt svårt eller dyrt. När bensinen blir dyr, kan fattig som rik köra på etanol.

Kalkylen på etenol ska inte beräknas enbart på vad den innehåller och vad det går åt att framställa, utan miljömässigt och ekonomiskt.

Fossila bränslen behandlas genom krackning mm, och man glömmer dessa energikostnader.

Etanol kan i större eller mindre skala, idag tillverkas och kunna säljas för ca dagens bensinpris. Märk väl att det är förhållandet redan idag, och då finns en skyddstull på 2:- litern inbakat.

Vi kommer oxå att använda om vi är smarta biodiesel och biogas i en mycket högre omfattning.

Då jag inte får tag på RME där jag bor, kör jag på en blandning av diesel och rå rapsolja 60% rapsolja när det är varmt väder och från 10 till 40% på vintern. Detta innebär att jag i genomsnitt har 50% biobränsle dvs jag använder  1,25 liter diesel på 100 km.

Således det går redan att spara på miljön och plånboken.

En beg moppebil är dyr, en gammal Volvo 740 är billig, skiljer ca 35000:- i pris på fordonen. Efter ca 3400 mil är moppebilen billigare om bara bränslet räknas, räknas andra kostnader som besiktning, dyrare däck, skatt osv tar det ca 2500 mil för att nå break even ekonomiskt.  Jag föreställer mig här att bilägaren har möjlighet att mecka med bilen själv i de flesta fall.

Jag föredrar att lägga de 35000 mer på bilen, än att slänga detta belopp i tanken.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #69 skrivet: 09 mar-07 kl 21:32 »
Etanol kan i större eller mindre skala, idag tillverkas och kunna säljas för ca dagens bensinpris. Märk väl att det är förhållandet redan idag, och då finns en skyddstull på 2:- litern inbakat.

Etanol kommer alltid kosta ungefär samma som bensin per mil. Det finns något som kallas arbitrage, dvs att tjäna pengar på felprissättningar. Ngt sådant kan aldrig existera i en fri marknad, eftersom ingen etanolförsäljare är så dum att de säljer den speciellt mycket billigare än bensin - i så fall skulle konkurrenterna köpa den etanolen och sälja till samma pris som bensin.

Etanol kan vara bra för miljön beroende på tillverkningsprocess, men priset per mil kommer inte vara lägre.

SLU-forskaren har i sin analys även räknat in den emergy (re Odum et al, se http://en.wikipedia.org/wiki/Emergy) som investerats i alla anläggningar och utrustning som används för tillverkningen, och inte bara tittat på energiåtgången. Större delen av energiåtgången i övrigt är förstås fossil diesel för markbearbetning, sådd, besprutning, konstgödsel, skörd, torkning, transport etc.

Så också i Brasilien. Ja, 70% av personbilarna kör på E85 (dvs 85% etanol) i Brasilien, men i själva verket innebär det att endast 30% av fordonsbränslet i Brasilien är ren etanol. Att Brasilien är självförsörjande på bränsle beror på att övriga 70% (dvs fossila bränslen) kommer från Brasiliens utbyggda oljefyndigheter. Denna olja används förstås delvis till drivmedel för jordbruket som producerar etanolen.

Skytten

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 09 mar-07 kl 21:49 »
Jag skulle kunna framställa etanol för en tia, dock inte till försäljning, men till egen bil, tror tom att jag skulle få ihop det för ca 7:-.  Visst på en marknad där efterfrågan är stor och fri prisbildning existerar kan en skatt på fossila bränslen göra det lönsammare att sälja etanol och det är vitsen med att det är önskvärt med skattefrihet här. Det är den globala uppvärmningen som ska minimeras med en omställning även om det inte blir billigare, och när ingen köper fossila bränslen längre, faller  ett skatteunderlag bort och vi kan räkna med skatt på drivmedel vare sig det är sprit eller bensin.

Vill man ha koll på sina kostnader för bränsle får man ligga lite före, EN av orsakerna till att jag har dieseldrift, det är svårare att lagligt göra etanol, och jag har inga resurser att göra biogas, men rapsolja kan jag fixa förmodligen ett bra tag billigt om jag så ska pressa ut det ur frön.

Blir det skitdyrt att köra eller brist kommer vi att se innovationer med andra drivmedel, såsom gengas, egenproducerad el och säkert annat som inte är på tapeten just nu.

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #71 skrivet: 14 aug-07 kl 01:22 »
jag kör nog lika snålt som en moppebil fast med en riktig bil med komfort och säkerhet!
miljöklassad e den också!
VW Lupo 3L heter den och drar 0,32 enl. dekl.
snålaste jag klarat av att köra är 0,26 men oftast snittar jag 0,36 med blandad körning&kallstarter
köpte den 2 år gammal för 74 000 och nu efter 3 år har den betalat sig flera gånger om  :)
tyvär e dom svåra att hitta till bra pris numera:(

funkar även utmärkt på rme -dock får jag inte tag på det häruppe...nån som vet nån bonde som tillverkar i jämtland?

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #72 skrivet: 23 aug-07 kl 13:39 »
för att tipsa om en lite större kombi som drar lite bränsle så är det Toyota Carina E 1.8 touring.
Vi köpte en sådan nu i sommar här och jag blir lika häpen varje gång jag tankar den.
jag använder den till att köra fram och tillbaka till jobbet nu vilket är en sträcka på 1mil enkel resa, vid sista tankningen hamna den på 0,65liter/mil och då har jag inte snålkört riktigt.
det är alltså en 1.8liters motor på 105hk. skulle jag ge mig sjutton att exakt följa hastighetsbegränsningarna och utnyttja rullförmågan ännu mer så skulle det nog gå att komma ner under 0,6liter/mil blandad körning med den och det anser jag vara väldigt bra för en så pass stor bil.

Har en mazda 323 med 1.6liters motor på runt 95hk och den drar 0,74liter/mil samma sträcka och samma körstil vilket jag inte förstår då den är hälften så stor och har mindre motor.
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #73 skrivet: 23 aug-07 kl 14:23 »
jag kör nog lika snålt som en moppebil fast med en riktig bil med komfort och säkerhet!
miljöklassad e den också!
VW Lupo 3L heter den och drar 0,32 enl. dekl.
snålaste jag klarat av att köra är 0,26 men oftast snittar jag 0,36 med blandad körning&kallstarter
köpte den 2 år gammal för 74 000 och nu efter 3 år har den betalat sig flera gånger om  :)
tyvär e dom svåra att hitta till bra pris numera:(

funkar även utmärkt på rme -dock får jag inte tag på det häruppe...nån som vet nån bonde som tillverkar i jämtland?

Har hört att de inte tillverkas längre, stämmer det? Förbannat synd i så fall!

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #74 skrivet: 28 aug-07 kl 21:27 »
ja,det stämmer tyvvär.
den sålde dåligt pga. högt pris och kom ca.5 år för tidigt.
men misströsta inte,den finns en nästan lika snål uppföljare i VW polo bluemotion (0,39L/mil) o den e större och rymligare.
det ryktas också om att flera tillverkare snart kommer med dieselhybrider som drar 0,3l/mil och även en ev. uppföljare på lupo3L

johole

davidB

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 19 sep-07 kl 14:26 »
Det ser ju ut som en vettig bil för endel. Får väl inte vara för rörelsehindrad bara.
Ska bli interesant och se om det blir någon riktig serieproduktion.
Skulle ju komma i produktion 2009, mycket kan hända innan dess.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 19 sep-07 kl 14:32 »
Låt gå för att föraren tar bort vindrutan och kastar sig in, men hur kommer man till baksätet? Det finns ju inga bakdörrar heller.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #78 skrivet: 03 okt-07 kl 21:22 »
Det finns nog inget baksäte. Annars finns det väl en motsvarande baklucka kanske :D

johole

« Svar #79 skrivet: 08 okt-07 kl 10:09 »
Dampbilen Stanley 740 benytter lite bensin, men desto mer parafin :

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:1924Stanley740-boiler.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:1924Stanley740-rear.jpg

Denne benytter ikke engang parafin :
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Fantom2sits.jpg

Bildene er fra Arvika Fordonsmuseum.
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 10:10 av johole »

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
torpjens, Nataks, Tiomilaskogen, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser