Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?  (läst 25098 gånger)

Tapio

• Västergötland
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #40 skrivet: 23 feb-07 kl 19:56 »
Detta lät för bra för att vara sant.

Halaj!

Ja.

Jag tror att decimalkommat hamnade en placering fel på frontarean.

Om den är 1.2 m2istället för 0.12 så får du 400 w.
Apropå pedalkraft, så tror jag att 400w ligger i häraden för vad en 100-meterslöpare på OS-nivå presterar.

//T

P.S. angående katekesen; de lägger inte bara till saker, de tar också bort gammalt, inaktuellt material. T.ex. så är kapitlen som behandlar förgasare borta i de nyare, det har jag sett.
därför vårdar jag min gamla utgåva 2 ömt. DS

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #41 skrivet: 23 feb-07 kl 19:57 »
Om vi nu skippar bensindrivet helt och hållet och bygger en elbil istället. Vad behövs för att driva fram väldigt liten bil tex Fiat 126 i 50 km/h??
Den väger inte mycket och med smalare hjul kanske man inte behöver så många watt.

Ollebolles 20kW motor skulle säkert vara att skjuta över målet?
« Senast ändrad: 23 feb-07 kl 19:59 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 23 feb-07 kl 20:14 »
Världsrekordet för tvåhjulig cykelbil är 130 km/h enbart med trampor.

16 kg är nog väl optimistiskt och det gäller nog bara de extrema tävlingsmodellerna.

20 kW behöver jag inte, men 40 watt blir för lite ser jag.
Jag var tvungen att plocka fram måttbandet och börja mäta och det visade sig att man inte kan pressa ner en 90-kilosklump i en bil med tvärsnittsarean 30 x 40 cm. Det mesta av kroppen kommer att hänga utanför bilen om man gör så.   :D

Jag behöver nog 0,6 x 9 meter och då landar jag på 150-175 watt och 25 mils körsträcka på varje 75 Ah-batteri.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #43 skrivet: 23 feb-07 kl 21:01 »
Om vi nu skippar bensindrivet helt och hållet och bygger en elbil istället. Vad behövs för att driva fram väldigt liten bil tex Fiat 126 i 50 km/h??
Den väger inte mycket och med smalare hjul kanske man inte behöver så många watt.

Ollebolles 20kW motor skulle säkert vara att skjuta över målet?

Där har du ett feltänk, du bör inte använda en bil med plåtkaross, blir onödigt tungt. Men om du nu vill använda en plåtkaross, så ta en titt på http://www.renault4ever.net/ där det finns en liten text om en eldriven renault 4, med 6kw motor.knatar på i 55-60 blås och är bekväm för två personer.

Skulle jag bygga en elbil idag skulle jag nog satsa på endera en röram med plats i ramen för batterierna, eller en VW bottenplatta med ngn KitCar kaross på.
Eftersom Batterier väger och du vill ha en lätt bil för att energin i batterierna ska räcka så måste bilen varaså lätt som möjligt i grunden, den måste även vara rymlig nog för batterierna. En Fiat 126 är inte rymlig.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 feb-07 kl 21:30 »
vi har en Volvo V40 årsmodell 2004, den drar 0,57 oftast.
vi har inte bråttom,vi brukar åka i ca 70-90 km/h.
en volvo v40 är alltså en kombi,det har jag precis lärt mig, en S40 är alltså en Sedan. vi är supernöjda.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 feb-07 kl 21:35 »
...men varför efterfrågas inte dessa bilar då? I en tid med stigande bensinpriser och en försämrad miljö?  ???

Det känns som om vi lever i två världar!?!?! Hemma och i tanken har vi miljötänket och ett ekonomiskt sinnelag, i bilaffären växer hornen ut och vi ser på prestanda, fakta som acc 0-100 km/h osv

Bensinförbrukningen noterar vi först när det bli aktuellt att tanka  :(

när jag köper bil är det skatt, försäkring ochbensinförbrukning det FÖRSTA jag tittar på. för man kan ju hitta en bra bil billigt som drar lite bensin, men som räknas som sportbil och då är den dyr att försäkra och skatta.
en hyundai accent- 2001,90hk är ganska dyr i skatt/försäkring, åtminstonde tyckte jag det då när jag ägde den, den räknas som sportbil.

Attis

• -
« Svar #46 skrivet: 23 feb-07 kl 21:53 »
vi har en Volvo V40 årsmodell 2004, den drar 0,57 oftast.
vi har inte bråttom,vi brukar åka i ca 70-90 km/h.
en volvo v40 är alltså en kombi,det har jag precis lärt mig, en S40 är alltså en Sedan. vi är supernöjda.

Det är så facinerande det här med bränsleförbrukning.
Vi har ju stora bilar med stora motorer här i sverige, men när man frågar folk vad dessa drar får man ofta helt osanolikat låga siffror som svar.
Vad beror detta på?
Kanske stämmer det som sägs? Stora volvos som bara drar 0,6-0,7 l/milen....
Eller berättar folk om sina önskesiffror?
Eller kanske om den där gången när man körde så mjukt så mjukt och med ägg mellan pedal och fot, så uppger man kanske den siffran som standard? Oavsett om man kör stad, landsväg eller blandat...

Bara en undran... (inget personligt mot just ditt inlägg Skruvmejsel, kom dock å tänka på det när jag läste ditt inlägg.)
/Attis

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #47 skrivet: 23 feb-07 kl 23:35 »
Där har du ett feltänk, du bör inte använda en bil med plåtkaross, blir onödigt tungt. Men om du nu vill använda en plåtkaross, så ta en titt på http://www.renault4ever.net/ där det finns en liten text om en eldriven renault 4, med 6kw motor.knatar på i 55-60 blås och är bekväm för två personer.

Skulle jag bygga en elbil idag skulle jag nog satsa på endera en röram med plats i ramen för batterierna, eller en VW bottenplatta med ngn KitCar kaross på.
Eftersom Batterier väger och du vill ha en lätt bil för att energin i batterierna ska räcka så måste bilen varaså lätt som möjligt i grunden, den måste även vara rymlig nog för batterierna. En Fiat 126 är inte rymlig.

Nej Fiat 126 är sannerligen ingen stor bil men relativt lätt trodde jag. Att göra en rörram och plastkaross är inget för mig. Om man tar bort baksätet kanske det gå in några batterier.

Vad väger en Fiat 126 jämfört med en kitcar kaross på bubblaplatta?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #48 skrivet: 23 feb-07 kl 23:45 »
Det är så facinerande det här med bränsleförbrukning.
Vi har ju stora bilar med stora motorer här i sverige, men när man frågar folk vad dessa drar får man ofta helt osanolikat låga siffror som svar.
Vad beror detta på?
Kanske stämmer det som sägs? Stora volvos som bara drar 0,6-0,7 l/milen....
Eller berättar folk om sina önskesiffror?
Eller kanske om den där gången när man körde så mjukt så mjukt och med ägg mellan pedal och fot, så uppger man kanske den siffran som standard? Oavsett om man kör stad, landsväg eller blandat...

Bara en undran... (inget personligt mot just ditt inlägg Skruvmejsel, kom dock å tänka på det när jag läste ditt inlägg.)

Precis, känner mig nästan träffad  :-[

Jag kunde ibland skryta med att jag hade åkt flera mil landsväg och lyckats komma ner i 0,65 liter/mil med min stora autmatväxlade Volvo. Men ska sanningen fram var det med en mycket försiktig körning 70-80 km/h och där jag hela tiden släppte efter i uppförsbackar. Jag tror vi hade medvind också  :D
Vid tankning dock visar den på färddatorn, när man har satistik på blandad körning, långt över en liter milen  :(
« Senast ändrad: 23 feb-07 kl 23:46 av Tompaiuppsala »

Vidar

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 24 feb-07 kl 09:18 »

Det är fler som tänkt på det viset:

En elbil som både är snygg och snabb

Sen kommer det säkert fler, Lotus verka ha nåt projekt på gång.
http://bil.feber.se/feber/art/9688/lotus_visar_elbilskoncept/

Finns en del intressant att läsa på: miljofordon.com

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #50 skrivet: 25 feb-07 kl 13:55 »
135 kW på denna bil ovan...

Vilket effektslöseri!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #51 skrivet: 25 feb-07 kl 14:01 »

Vilket effektslöseri!

Men tusan vad skoj.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Vidar

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 25 feb-07 kl 14:50 »

Vilket effektslöseri!
Men kanske ett bra sätt att få upp intresset för elbilar bland dom som inte är så intresserade av miljövänliga bilar? Ju fler som kan tänka sig att köpa en elbil desto mer pengar läggs det på att utveckla dom. De flesta elektronikprylar som var för dyra för femton år sen men finns i vartannat hem nu hade inte varit så billiga om inte några hade varit villiga att lägga det mångdubbla priset i början.
Samma sak med hela F1-cirkusen, hade dom inte plöjt ner så ohyggligt mycket pengar i den för att få effektivare motorer hade vi fortfarande kört runt med sidventilsmotorer, utan servo, abs, bränsleinsprutning osv. ;)

Dessutom - bara för att möjligheten finns där behöver man ju inte använda alla 135Kw hela tiden, enda nackdelen är att dom får släpa runt på fler batterier.
Personligen hade jag valt en bil med röram fast lite lättare. Kanske en Caterham, men det är nog för att far är generalagent för dom...

På tal om elbilar, om ni inte sett "who killed the electric car?" så gör det! Finns en trailer på
youtube.com
Filmen kan finnas på the pirate bay men det är ju givetvos olagligt att ladda ner den därifrån...  :-[

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #53 skrivet: 25 feb-07 kl 15:14 »
Jag vill bygga en elbil.
Har material och kunskaper om tillverkningsmetoder i kompositmaterial.
Har ett par intresserade kontakter och annan kontakt med några riktiga bildårar (dvs. sådana där som kan allt om sådant som rullar på 4 hjul)

Vad jag saknar är partners som vill vara med.
Min önskan är att bygga ultralätt och inte lägga så stor vikt vid att bilen ska se ut som en "vanlig" bil.

I mitt huvud ser modellen lite ut som en avbiten alhgrens bil.

Någon som är intresserad av att vara med?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #54 skrivet: 25 feb-07 kl 16:28 »
Jag vill bygga en elbil.
:
Min önskan är att bygga ultralätt och inte lägga så stor vikt vid att bilen ska se ut som en "vanlig" bil.
:
I mitt huvud ser modellen lite ut som en avbiten alhgrens bil.

Lite inspiration
Den trehjuliga elbilen Doran.
Heikki Naulapääs hybridmotordrivna Magnet.
och lite allmänna idéer om lättviktiga fordon på Nomadic Research Labs.

Kolla gärna också med landets liggcyklister på liggister.org.

...och lycka till. Jag själv nöjer mig med en liggcykel i år. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

eka

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 25 feb-07 kl 21:08 »
Den bästa formen för lågt luftmotstånd är droppen. SAAB vilket var experter på aerodynamik gjorde V4an som en droppe. de första modellerna var riktigt nära.
Skulle jag göra ett fordon så vore det där jag skulle börja.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #56 skrivet: 25 feb-07 kl 21:50 »
Den bästa formen för lågt luftmotstånd är droppen. SAAB vilket var experter på aerodynamik gjorde V4an som en droppe. de första modellerna var riktigt nära.
Skulle jag göra ett fordon så vore det där jag skulle börja.

Lite mer inspiration
Buckminster Fullers Dymaxion-bil.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #57 skrivet: 01 mar-07 kl 12:53 »
Det här var intressant!

Nu har jag kollat C för lite olika fordon och solcellsbilen Nuna 2 har ett Cw på 0,019, vilket kan jämföras med en vattendroppens 0,04.  Vattendroppen har alltså dubbelt så stort luftmotstånd som solcellsbilen.

När ett fordon färdas i konstant hastighet, har inte fordonets vikt någon betydelse då? Krävs det lika hög effekt för att driva fram ett fordon på 2 ton som ett på 100 kg om de har samma Cw?

Vitis

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 01 mar-07 kl 12:57 »
Det här var intressant!

Nu har jag kollat C för lite olika fordon och solcellsbilen Nuna 2 har ett Cw på 0,019, vilket kan jämföras med en vattendroppens 0,04.  Vattendroppen har alltså dubbelt så stort luftmotstånd som solcellsbilen.

När ett fordon färdas i konstant hastighet, har inte fordonets vikt någon betydelse då? Krävs det lika hög effekt för att driva fram ett fordon på 2 ton som ett på 100 kg om de har samma Cw?

Vilket vrålåk !!!  ;D

Borde inte rullmotståndet öka med tyngre fordon ?? Dessutom krävs ju större kraft i uppförsbackar och under acceleration.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #59 skrivet: 01 mar-07 kl 14:20 »
Enligt fysikens lagar utförs inget arbete vid förflyttning i konstant fart i vågrätt plan. Däremot krävs arbete för att accelerera och i uppförsbackar då man ändrar lägesenergin

...och jämför rymdföjan som kräver massor av energi för att accelera men när den väl nått sin hastighet i rymden drar den inte en droppe raketbränsle, oavsett vikt.
Men där finns inget rull eller luftmotstånd  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 5 användare
tuslus, torpjens, Nataks, Tiomilaskogen, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser