Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råsocker  (läst 26776 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Råsocker
« skrivet: 18 feb-07 kl 18:34 »
Varför är råsocker bättre än vitt? Är det det överhuvudtaget...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gryning

• Mirandas have
Re:Råsocker
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 10:55 »
Vitt strösocker är såvitt jag förstår ren sackaros. Råsocker är inte så långt processat.
Jag köper något som heter Mascobado råsocker  i Rättvis handel-butikerna och det står det på paketetatt sockret är den ur sockerrören pressade saften. Under omröring får saften torka i solen ellergneom försiktig uppvärning. "Då saften inte kokas bevaras alla smakämnenoch den kryddiga aromen".
Vitt socker framställs genom att betmassan kokas i omgångar tills barasocker återstår. Vet inte hur man framställer socker från sockerrör men strösocker oi påse är identiskt vare sig det kommer fårn beta eller sockerrör.
Vi har försökt koka sockerbeta till socker men det blev bara en sirap som smakade lite av beta.

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 11:10 »
Så det är smaken som är den stora skillnaden?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 11:32 »
Vitt socker är som Gryning sa, kemiskt ren saccaros, rena kolhyderater som inte innehåller nånting annat än energi.

Råsocker innehåller alla de vitaminer och mineraler som fanns i den färskpressade saften från sockerröret eller betan.

Det är alltså stor skillnad men råsocker passar inte till allt eftersom det kan ha mycket smak.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 11:35 »
Hej Nettus

Jag hittade följand information på Saltå Kvarns hemsida:

Rörsocker är inte lika hårt raffinerat som vitt socker och innehåller därför fortfarande mineraler och spårämnen.

Rårörsocker används på samma sätt som vitt socker. Vid bakning kan man tänka på att det behöver lite längre tid att lösa sig i vätska, eftersom kristallerna är större. Rårörsocker smakar mer än vitt socker och ger extra god smak till bakverk, efterrätter och desserter.

Jag upplever smaken som mer fyllig, nästan mer söt, men det är nog individuellt.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 11:46 »
Jag hittade följand information på Saltå Kvarns hemsida:

Rörsocker är inte lika hårt raffinerat som vitt socker och innehåller därför fortfarande mineraler och spårämnen.

Men obs! Man kan göra vitt raffinerat socker av sockerrör också.... i världsproduktionen av socker tror jag det är ca 50/50 mellan betsocker och rörsocker.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 11:53 »
Det är sant Gryning.

Jag länkar till det jag använder:

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5000.htm

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-07 kl 13:27 »
Vi försöker använda råsocker för det mesta, MEN aldrig igen när jag gör sockerkaka eller liknande, fick liksom inte riktigt fram det rätta "pöset" men det har väl med kristallstorleken.
Tyvärr kommer råsopcker oftast i yttepyttesmå förpackningar. Men när vi var i Stjärnsund en gång så fanns där en "ekoaffär" som hade en massa saker på lösvikt. Unerbart!!! :D
Så vi åkte därifrån med två stora påsar med råsocker fyra kilo i vardera har jag för mig!
Så ska ni förbi Stjärnsund (ligger nära Hedemora i Dalarna) så passapå, trakten därikring är dessutom otroligt vacker med naturreservat och ruiner. Dessutom är det hemtrakten för han som kom på mjölksepparatorn, VadHanNuHeter- DeLavall.
Men det hörde ju inte riktigt hit menmen ::)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 17:40 »
Tack för alla svar! Nu har jag saken kristallklar för mig!  ;D
Jo, en sak till - muscovadosocker, är det detsamma som råsocker?
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 17:46 av Nettus »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-07 kl 18:00 »
Tack för alla svar! Nu har jag saken kristallklar för mig!  ;D
Jo, en sak till - muscovadosocker, är det detsamma som råsocker?

Kopierat från http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=254

Muscovadosocker är ett råsocker som tillverkas av sockerrör från Mauritius. Till skillnad från vanligt socker är muscovadosockret väldigt lite behandlat för att färg och smak ska bevaras. Smaken påminner en del om farinsocker men är ännu mindre neutral. Den mörka sorten har ett tydligt inslag av lakrits och den ljusa har en viss kolasmak. Man använder det givetvis i desserter (passar särksilt bra tillsammans med choklad), glass och till bakning av bröd och kakor, men det passar också bra som krydda i matlagning, t.ex. i såser, marinader etc.

Muscovadosocker är också något för er som saknar det gamla sortens farinsocker som brukade säljas i bruna plastburkar här i Sverige innan det ersattas av dagens strö-variant. Muscovadosockret är i eget tycke t.o.m. godare att ha i filmjölken etc än det gamla farinsockret.

Åter nr 1/13

levis

• Blipp, blupp...
« Svar #10 skrivet: 14 mar-07 kl 23:37 »
Min fv använder något som hon kallar "indiansocker" Det ser inte ut som råsocker heller.
Det liknar mer kanel till färg och konsistens.
Jag har inte hittat något liknande i affärena i sverige.
De enda sorterna jag hittat är: vitt strösocker, råsocker, Farin och muscovadosocker.
Någon som känner igen vad jag pratar om?
One friend is worth more than a thousand dollars

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 15 mar-07 kl 07:29 »

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-07 kl 08:50 »
Min fv använder något som hon kallar "indiansocker" Det ser inte ut som råsocker heller.
Det liknar mer kanel till färg och konsistens.
Jag har inte hittat något liknande i affärena i sverige.
De enda sorterna jag hittat är: vitt strösocker, råsocker, Farin och muscovadosocker.
Någon som känner igen vad jag pratar om?

Det är tydligen en form av socker från sockerrör. Saften pressas direkt från sockerrören. Saften torkas, kritalliseras ej och inga kemikalier används och sker enligt sydamerikanska traditioner.
Det innehåller spår- och mineralämnen, B-gruppsvitaminer och aminosyror. Det innehåller cirka 10 procent mindre kolhydrater än vanligt socker.

Detta företaget tillverkar det
http://www.intiaanisokeri.fi
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 mar-07 kl 18:58 »
Betsmaken i hemgjord betsocker kan tas bort med citronsyra.
Gitter man inte omkristallisera det, så låt det bli sirap, inte alls tokigt.  
Det är lämpligt som utgångsmaterial till brännvin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

levis

• Blipp, blupp...
« Svar #14 skrivet: 15 mar-07 kl 21:51 »
???
Min flickvän. ;D
Hon bor i Finland, jag bor i Sverige.
Distansförhållande rockar!!!

Fast det hade ju varit trevligt att ses liite oftare ;)

levis

• Blipp, blupp...
« Svar #15 skrivet: 15 mar-07 kl 21:53 »
Det är tydligen en form av socker från sockerrör. Saften pressas direkt från sockerrören. Saften torkas, kritalliseras ej och inga kemikalier används och sker enligt sydamerikanska traditioner.
Det innehåller spår- och mineralämnen, B-gruppsvitaminer och aminosyror. Det innehåller cirka 10 procent mindre kolhydrater än vanligt socker.

Detta företaget tillverkar det
http://www.intiaanisokeri.fi

Tack!!!  :) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser