Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69565 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Foder förr och nu
« Svar #180 skrivet: 03 aug-13 kl 10:00 »
OK, för nytillkomna som inte läst tråden får vi väl ytterligare en gång posta Jordbruksverkets definition av matavfall.

Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall

Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök.

Jag har läst tråden.
Jag skrev i mitt inlägg bla "den egna soptunnan".
Jag är fullt medveten om att förbudet gäller matavfall även från hushållet.

Det jag skrev rör sig om avfallsdelen i det hela.
Förbudet gäller matavfall, inte mat.

Det finns i handeln hönsfoder innehållande fiskmjöl och snäckskal. Att dessa två är animaliska torde vara uppenbart. Det råder således inte något förbud mot att utfodra höns med animalier.

Förbudet gäller matavfall. AVFALL.

A-fil ur kylen (ur samma paket som man själv tar till sin frukost) är ett klockrent exempel. Många ger det till sina kycklingar och helt i enlighet med gällande lagstiftning.

Filmjölken blir inte avfall för att jag tänker ge den till kycklingarna.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Broberg

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 03 aug-13 kl 10:06 »
Tyar inte läsa hela tråden, om det har nämnts.

Blir ju en viss skillnad på om de sitter i hönsgård, eller rör sig i en större trädgård, med mångfald på innehållet. Alltså inte bara på en platt gräsmatta heller.

hånung

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 03 aug-13 kl 10:10 »
Ja skulle vill ja veta var det står att ja inte får ge mina fåglar samma mat som ja äter skälv ?

Halte

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 03 aug-13 kl 10:41 »
Nej det är ju bättre att skita i allt vad regler heter, så kan vi ha den idylliska djurhållningen som man ser i fjärran östern.. Med fågelinfluensa och hela baletten på köpet.
Det är ju inte nuvarande stelbenta regelverk elller inget alls som är de två enda alternativen

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 03 aug-13 kl 10:50 »
Det var en intressant inledning på ett megalångt inlägg utan innehåll..

Om du nu inte lyckades förstå innehållet i mitt inlägg, kan du ju läsa Haltes en gång till, för han säger ungefär samma sak. Att reglerna tycks utformade för stordrift (där det dessutom alltid finns möjligheter att fuska), och slår hårt mot småskalighet, men kanske hårdast mot medelstora livsmedelsproducenter. Sådana som du har varit i några olika omgångar. Att det är dessa som (ofta) hårdast försvarar det regelverk som sänker dem, och gör detta genom att gå på de mindre som i vissa fall har goda grunder att utöva lite civil olydnad, det slår bara mot dem själva i slutänden!

Civil olydnad är bra när det rör sig om idiotiska regler, vilket svensk djurskyddslag och livsmedelslag stundom är.

Lagarna och bestämmelserna stiftas enbart med massproduktionens förhållande i tanken, vilket är fullt naturligt efter som man i Sverige inte vill ha annat. Det som blir snett med det är att dessa industrilagar tillämpas även på smågårdar vilket kan ge jäkligt knasiga utfall..

Det är inte för inte som vi i Sverige har bland Europas sämsta förutsättningar för småskaligt jordbruk och småskalig matproduktion..

Sedan är det märkligt med uttalanden om att vi i Sverige har världens bästa djurhållning när vi importerar en stor del av vår mat och det är en ökande andel.. Vi borde inte slå oss för bröstet, vi borde skämmas! Istället för att ha en djurhållnings- och livsmedelslagar som går att leva med så att vi kan producera mat som vi har kontroll på så importerar vi mat som vi inte har den blekast aning om hur den producerats och garanterat är tillverkad under sämre förhållanden än här..

Får vi bort all småskalig djurhållning och får ned industrigårdarna till en handfull så kan vi nog snart säga att 100% av Sveriges lantbruksdjur har det i världsklass samtidigt som vi importerar 99,6% av vår mat.. ack du nya sköna värld..

Vad vill jag ha sagt med detta då?  Jo att på hobbynivå och småskalig nivå kan det vara bättre för djuren att strunta i vissa regler. . Det är regler skapade för en annan verklighet där regelverket styr djurens välfärd, inte empatin

För det är väl inte så att den svenska strutsmentaliteten har slagit till äve  här? Det man inte ser lider inte...
En utländs massproducerad gris är en glad gris och småskaligt tillverkade ostar ifrån en bergsby i italien är förmodligen tillverkade under nazikliniskt rena förhållanden..

Charlotte

• -
« Svar #185 skrivet: 03 aug-13 kl 11:00 »
Det är ju inte nuvarande stelbenta regelverk elller inget alls som är de två enda alternativen
Vad i just detta är det som är så stelbent?
Läste just på jordbruksverkets sida att miljö problemet är egentligen inte hur man ska återvinna matsvinnet. Utan man ska undvika det helt och hållet.
 Det jag tycker är fantastiskt med våra husdjur är just att dom kan omvandla div. vegetabilier till animalisk föda som lämpar sig bättre för oss att äta. Bra bete till värphöns minskar tex foderåtgången en hel del.
Jag tänker inte kämpa med näbbar och klor för att dom ska få äta animalisk föda annat än vad dom kan plocka åt sig själva.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 03 aug-13 kl 11:05 »
Vad i just detta är det som är så stelbent?
Läste just på jordbruksverkets sida att miljö problemet är egentligen inte hur man ska återvinna matsvinnet. Utan man ska undvika det helt och hållet.
 Det jag tycker är fantastiskt med våra husdjur är just att dom kan omvandla div. vegetabilier till animalisk föda som lämpar sig bättre för oss att äta. Bra bete till värphöns minskar tex foderåtgången en hel del.
Jag tänker inte kämpa med näbbar och klor för att dom ska få äta animalisk föda annat än vad dom kan plocka åt sig själva.
Mvh
Charlotte
Vad du inte vill ta till dig är att vi som hobby hönsägare vill ge hönsen det som blir över i från middagsbordet  hur jävla farligt kan det vara ?

Charlotte

• -
« Svar #187 skrivet: 03 aug-13 kl 11:06 »
Vad du inte vill ta till dig är att vi som hobby hönsägare vill ge hönsen det som blir över i från middagsbordet  hur jävla farligt kan det vara ?
jag tycker absolut att du ska skicka dina frågeställningar vidare till Jordbruksverket.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 03 aug-13 kl 11:10 »
jag tycker absolut att du ska skicka dina frågeställningar vidare till Jordbruksverket.
Kanske det men nu är det ju så många som har skrivit till jordbruksverket så det borde väl räcka   så ja avvaktar lite så får vi se .

Broberg

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 03 aug-13 kl 11:11 »
Hur bär man sig åt, för att få en massa matrester över? Jag får bara typ skal och sånt. Ibland blir väl någon sparad kokt pära, eller en klick makaroner glömd, men absolut inte dyra köttgrejer. Avgnagda ben äts väl inte av höns?

Brahmakochin

• -
« Svar #190 skrivet: 03 aug-13 kl 11:13 »
Tycker det är helt otroligt hur saker och ting spårar ur...länkar som bevisar att det ena och det andra finns, redovisningar ur gamla böcker, tro eller regler, enstaka ord ur regelverk som tolkas på olika sätt...hårda ord och smutskastning på varandra. Gud så trött jag blir...och det enda vi egentligen pratar om är om vi som hobbyhönsägare får ge vår höns mat från matlådan vi tänkt ta med till jobbet. Att ge avfall är det inte en enda av oss som pratat om, förutom folk som letar och tolkar texter på Jordbruksverket. Jösses.

Tycker för övrigt att A-filen var ett fantastiskt exempel. Hur är det egentligen med den? Är allt som vi plockar ur kylen, när den är i luften på väg till bordet avfall?

Igen: "Matavfall är enligt Europeiska kommissionens definition slängt livsmedel, eller som enligt lag måste slängas eller är tänkt att slängas. "

Och så det där med att man minsann återkallat kött för att det funnits smitta i...Ja med det vet väl alla redan. Jag vet också att man fått återkalla foder från Lantmännen som varit smittat av salmonella och vid ett annat tillfälle för att det var för mycket salt i kycklingfodret...Fan, då kan man ju inte lite på dom heller?? Ni kanske kommer ihåg för ett par år sedan när vi inte skulle köpa grönsaker från Tyskland för att det hade spårats Ehec-smitta i dessa? Fast det är klart...era höns kanske inte får äta grönsaker heller. Eller förresten - det kanske stååår någonstans i nån liten paragraf jag missat att man inte alls får ge färska grönsaker till höns?
Vad jag menar är att oavsett ursprung, kött eller grönsaker, foder från Lantmännen eller hemmaodlat kan vi aldrig vara säkra.

Laglydiga? Så präktigt det låter. Ja, jo men visst är vi alla det hela tiden? Knappast.

hånung

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 03 aug-13 kl 11:15 »
Hur bär man sig åt, för att få en massa matrester över? Jag får bara typ skal och sånt. Ibland blir väl någon sparad kokt pära, eller en klick makaroner glömd, men absolut inte dyra köttgrejer. Avgnagda ben äts väl inte av höns?
Jo dom pickar gärna på dom faktiskt

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #192 skrivet: 03 aug-13 kl 11:18 »
Jag tycker allt det har vatt lite intressant i denhär tråden. Klart hönsen ska ha fabrixkomponerad dietmat, annars går de en kvalfull död till mötes allihop.
Männschor där emot är det inte så noga med. Ge dom lite vad ni hittar på jord, under jord och i buskage. För inte fan är ni några stekare som köper mat i affären? Det vet ju ingen vad det är i den.

Ingen här säger nåt om att hönsen inte får äta annat än fabriksmat !
Det som sägs är att animaliska produkter idag kan innehålla sjukdomaalstrare som kan ge utbrott av svåra sjukdomar . Att man inte ska utfodra djuren med matavfall . Står inget om at man inte får ge spannmål eller grönsaker och rotfrukter mm . Och insekterna på din gård bär säkerligen på dina baciller så det bör både du och hönsen ha byggt motståndskraft mot .

Det stora problemet idag jämfört med på farafars tid är ju att vi lever i världen och inte i byn . Vi handlar med andra länder med andra klimat som har andra sjukdomar , och transporterar förädlar , processar maten uppfött i ett land men bearbetat i nästa och sålt i ett tredje . Det ger större förutsättningar för att maten på nåt vis har kommit i kontakt med smittor . Så som hästköttsskandalen visat så är det svårt att följa alla steg .
Av den anledingen bör man vara aktksam och följa råden som finns för att hjälpa till att minska riskerna med sjukdomsutbrott .

Stordriften har satt sina spår även för de mindre . Förr drabbades bara byn lokalt då maten inte transporterades över resten av världen .
Men hur många av er vaccinerar era höns ? Hur många stora hönserier vaccinerar sina höns ? De blir ju friska smittbärare för resten av livet . Hur blir det då i er besättning som inte är vaccinerad om de kommer i kontakt med tex slaktrens osv som inte bearbetats eller slängts bort på säkert sätt tex grävts ner i komposten ? Om detta slaktrens från vaccinerat slängs på komposten istället så att hönsen kommer åt ?

Om ni köper ägg men inte tar reda på hur det är med vaccinering där ni köper äggen ? Och de läggs i kläckaren med era egna ägg från ovaccinerat ?
Inte är ni lika slappa då , eller ??

Och det där med polackerna som jag också förklarade var hypotetisk men formulerat så att alla skulle kunna sätta sig in i resonemanget . Och det var förklarat långt innan skitsnacket började så svar fanns i tråden men det ville inte nån lyssna på utan fortsatte och skulle provocera .

Charlotte

• -
« Svar #193 skrivet: 03 aug-13 kl 11:24 »
Så lever jag också.
Fast här blir det inte ens avgnagda ben kvar för dom skär jag bort och ger till hundarna Innan tillagningen.
Skulle nåt glömmas bort i kylen är det ju dåligt så man inte kan äta det själv och då får ju inte hönsen det heller så klart.
Mvh
Charlotte

Broberg

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 03 aug-13 kl 11:31 »
Så lever jag också.
Fast här blir det inte ens avgnagda ben kvar för dom skär jag bort och ger till hundarna Innan tillagningen.
Skulle nåt glömmas bort i kylen är det ju dåligt så man inte kan äta det själv och då får ju inte hönsen det heller så klart.
Mvh
Charlotte

Gamla pärer och makaroner äter de med god aptit och farligt lär det inte vara.

hånung

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 03 aug-13 kl 11:34 »
Så lever jag också.
Mvh
Charlotte
Du för söker bara prata bort det hela nu vi parata just det vi äter skälva och sen ger till hönsen.  Att  skära bort ben är ju rena helgerånet vid matlagning   det påstår ju alla kända kockar samma gäller ju även fett om nu inte gillar torrt kött då förstås .

Broberg

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 03 aug-13 kl 11:38 »
Fast just när man blandar in animalierester och djurindustrier, så tänker jag på galna kosjukan och liknande. Men visst, om man har ett slutet system hemma så.

hånung

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 03 aug-13 kl 11:53 »
Ingen här säger nåt om att hönsen inte får äta annat än fabriksmat !
Det som sägs är att animaliska produkter idag kan innehålla sjukdomaalstrare som kan ge utbrott av svåra sjukdomar . Att man inte ska utfodra djuren med matavfall . Står inget om at man inte får ge spannmål eller grönsaker och rotfrukter mm . Och insekterna på din gård bär säkerligen på dina baciller så det bör både du och hönsen ha byggt motståndskraft mot .

Det stora problemet idag jämfört med på farafars tid är ju att vi lever i världen och inte i byn . Vi handlar med andra länder med andra klimat som har andra sjukdomar , och transporterar förädlar , processar maten uppfött i ett land men bearbetat i nästa och sålt i ett tredje . Det ger större förutsättningar för att maten på nåt vis har kommit i kontakt med smittor . Så som hästköttsskandalen visat så är det svårt att följa alla steg .
Av den anledingen bör man vara aktksam och följa råden som finns för att hjälpa till att minska riskerna med sjukdomsutbrott .

Stordriften har satt sina spår även för de mindre . Förr drabbades bara byn lokalt då maten inte transporterades över resten av världen .
Men hur många av er vaccinerar era höns ? Hur många stora hönserier vaccinerar sina höns ? De blir ju friska smittbärare för resten av livet . Hur blir det då i er besättning som inte är vaccinerad om de kommer i kontakt med tex slaktrens osv som inte bearbetats eller slängts bort på säkert sätt tex grävts ner i komposten ? Om detta slaktrens från vaccinerat slängs på komposten istället så att hönsen kommer åt ?

Om ni köper ägg men inte tar reda på hur det är med vaccinering där ni köper äggen ? Och de läggs i kläckaren med era egna ägg från ovaccinerat ?
Inte är ni lika slappa då , eller ??

Och det där med polackerna som jag också förklarade var hypotetisk men formulerat så att alla skulle kunna sätta sig in i resonemanget . Och det var förklarat långt innan skitsnacket började så svar fanns i tråden men det ville inte nån lyssna på utan fortsatte och skulle provocera .
Det är ju större risk med det köpta fodret än om man ger lite av varje skälv det har ju bevisas flera gånger om att det köpta fodret har för med sig sjukdomar som vi inte vill ha  så ja tycker du säger i mot dig skälvmed det inlägget .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #198 skrivet: 03 aug-13 kl 11:59 »
Om det är avfall eller inte avgör väl var och en? I alla fall jag..............  :D

......eller kanske Maria då.  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 03 aug-13 kl 12:03 »

Men en regel som säger att man inte ska ge kött till höns kan väl knappast anses som varken stelbent eller speciellt svår att efterleva?

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 6 användare (1 dolda)
M Bond, LarryGeano, LimJans, Ljunghonung, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser