Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69490 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #160 skrivet: 03 aug-13 kl 08:56 »
Ja men det var då självet fan så mycket ordbajseri det åstadkomms i den här tråden.

Det var en intressant inledning på ett megalångt inlägg utan innehåll..

För mig handlar det om principer.  Regler är regler och ska följas av alla. Det är frivilligt att hålla höns eller andra djur till husbehov, och då får man läsa in sig på de regler som finns och följa dom.

Ingen har påstått att en höna mår dåligt av att äta kött, och troligen kommer ingen smitta att ske åt nåt håll.

Men anledningen till att det är så, är just för att vi under lång tid haft stränga regler och att folk lägger ner stor möda på att följa dom.

Varför skulle jag ha det, det är väl mer att din skyldighet att ha den kuskapen  var väl din skyldighet att ha den kunskapen ???

Bra. tack. Då vet vi att dina uttalanden bara är till för att få luft eller nåt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #161 skrivet: 03 aug-13 kl 09:03 »

Bra. tack. Då vet vi att dina uttalanden bara är till för att få luft eller nåt.

;D Vänligt att du beskriver min andningsapparat. Dock kan jag meddela att otur när man tänker är inte alla förborgat och du skulle inte få högsta poäng för det uttalandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Charlotte

• -
« Svar #162 skrivet: 03 aug-13 kl 09:07 »
Det finns en rad mot frågor ja ställt här inne dom undviker  ni bara för ni antagligen inte har några vetiga logiska svar  att ge ?. Vist kan man ge vegetabiliskt  men om ja ni ger mina svenska rester från era kor och grisar ur kan det då bli både svinpest och galna ko-sjukan som som liga påstår ja köper inte det rakt bara  för då ska man definitivt luta köpa svenskt kött med för kan det va farligt för hönsen då är det farligt för mig med som konsument att äta ert kött.
Men, nu kanske det är dags att du sätter dig ner och läser svaren du fått på dina frågor ???
VEM har sagt något om Vilket kött dina djur skulle få Svinpest av?
Du frågade mig vad som inte var tillåtet att ge till hönsen idag som var tillåtet på farfars tid. Eller hur?
Jag svarade: Animaliskt matavfall.
Sen spelar det ingen var det kommer ifrån.
Då kommer en massa frågor om varför det är så.
Efter svar så kommer femtioelva påpekande om hur löjligt det är eftersom höns ätit kött och fisk "i alla tider"...
 Då försöker flera av oss förklara att kött är inte riktigt vad det var på farfars tid, med ett helt annat riskläge för smittor, därför har man infört reglerna och ger exempel på vad som kan hända eftersom vi har en import av allt möjligt så att vi inte ens vet vilket kött vi skulle ge våra djur....
Nä, då kommer en moteld om någon sorts främlingsfientlighet...
Nu har vi ju fått uppgifter om att Jordbruksverket gett skriftligt tillstånd om att ge matrester till hobbyhöns, men tydligen är det hemligt vem som gett det och vilka matrester frågeställaren avsett.
Vegetabiliska matrester får man nämligen ge...
Tills jag fått ett eget skriftligt bevis från Foderenheten på Jordbruksverket skulle jag fortsätta att avstå från att ge animaliskt matavfall eftersom det är förbjudet, oavsett var det kommer ifrån, Punkt Slut.

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 03 aug-13 kl 09:13 »
Men, nu kanske det är dags att du sätter dig ner och läser svaren du fått på dina frågor ???
VEM har sagt något om Vilket kött dina djur skulle få Svinpest av?
Du frågade mig vad som inte var tillåtet att ge till hönsen idag som var tillåtet på farfars tid. Eller hur?
Jag svarade: Animaliskt matavfall.
Sen spelar det ingen var det kommer ifrån.
Då kommer en massa frågor om varför det är så.
Efter svar så kommer femtioelva påpekande om hur löjligt det är eftersom höns ätit kött och fisk "i alla tider"...
 Då försöker flera av oss förklara att kött är inte riktigt vad det var på farfars tid, med ett helt annat riskläge för smittor, därför har man infört reglerna och ger exempel på vad som kan hända eftersom vi har en import av allt möjligt så att vi inte ens vet vilket kött vi skulle ge våra djur....
Nä, då kommer en moteld om någon sorts främlingsfientlighet...
Nu har vi ju fått uppgifter om att Jordbruksverket gett skriftligt tillstånd om att ge matrester till hobbyhöns, men tydligen är det hemligt vem som gett det och vilka matrester frågeställaren avsett.
Vegetabiliska matrester får man nämligen ge...
Tills jag fått ett eget skriftligt bevis från Foderenheten på Jordbruksverket skulle jag fortsätta att avstå från att ge animaliskt matavfall eftersom det är förbjudet, oavsett var det kommer ifrån, Punkt Slut.
Hehe  ja du  ja du ja vet inte vad din  farfar gav hönsen men nog vet ja att dom flesta småtorpare med några hös gav animaliska rester mm  Capiss lilla nåden . Att sen inte ens få ge svenskt kött borde ju falla på sin egen orimlig het för då föreligger det ju ris för oss att bli drabbade också .

Charlotte

• -
« Svar #164 skrivet: 03 aug-13 kl 09:16 »
Hehe  ja du  ja du ja vet inte vad din  farfar gav hönsen men nog vet ja att dom flesta småtorpare med några hös gav animaliska rester mm  Capiss lilla nåden
Och du fortsätter att inte läsa ser jag.
JA. På farfars tid gav man animaliska rester.
Nu är det förbjudet.
Du får skriva till Jordbrusverket och påpeka orimligheten i deras regler, jag har inte skrivit dom.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 03 aug-13 kl 09:17 »
Och du fortsätter att inte läsa ser jag.
JA. På farfars tid gav man animaliska rester.
Nu är det förbjudet.
Ja  och du fortsätter att inte svar på frågan vart för inte svenskt kött skulle kunna va farligt för oss också när det värkar va farligt för hönsen .

Charlotte

• -
« Svar #166 skrivet: 03 aug-13 kl 09:19 »
Ja  och du fortsätter att inte svar på frågan vart för inte svenskt kött skulle kunna va farligt för oss också när det värkar va farligt för hönsen .
Som jag skrev: Fråga Jordbruksverket varför man inte undantagit svenskt kött.

Halte

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 03 aug-13 kl 09:20 »
Civil olydnad är bra när det rör sig om idiotiska regler, vilket svensk djurskyddslag och livsmedelslag stundom är.

Lagarna och bestämmelserna stiftas enbart med massproduktionens förhållande i tanken, vilket är fullt naturligt efter som man i Sverige inte vill ha annat. Det som blir snett med det är att dessa industrilagar tillämpas även på smågårdar vilket kan ge jäkligt knasiga utfall..

Det är inte för inte som vi i Sverige har bland Europas sämsta förutsättningar för småskaligt jordbruk och småskalig matproduktion..

Sedan är det märkligt med uttalanden om att vi i Sverige har världens bästa djurhållning när vi importerar en stor del av vår mat och det är en ökande andel.. Vi borde inte slå oss för bröstet, vi borde skämmas! Istället för att ha en djurhållnings- och livsmedelslagar som går att leva med så att vi kan producera mat som vi har kontroll på så importerar vi mat som vi inte har den blekast aning om hur den producerats och garanterat är tillverkad under sämre förhållanden än här..

Får vi bort all småskalig djurhållning och får ned industrigårdarna till en handfull så kan vi nog snart säga att 100% av Sveriges lantbruksdjur har det i världsklass samtidigt som vi importerar 99,6% av vår mat.. ack du nya sköna värld..

Vad vill jag ha sagt med detta då?  Jo att på hobbynivå och småskalig nivå kan det vara bättre för djuren att strunta i vissa regler. . Det är regler skapade för en annan verklighet där regelverket styr djurens välfärd, inte empatin

För det är väl inte så att den svenska strutsmentaliteten har slagit till äve  här? Det man inte ser lider inte...
En utländs massproducerad gris är en glad gris och småskaligt tillverkade ostar ifrån en bergsby i italien är förmodligen tillverkade under nazikliniskt rena förhållanden..

Existens

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 03 aug-13 kl 09:21 »
Hehe  ja du  ja du ja vet inte vad din  farfar gav hönsen men nog vet ja att dom flesta småtorpare med några hös gav animaliska rester mm

Har nån påstått nåt annat?

Reglerna är anpassade till det stora hela, med tanke på att många köper importkött. Man kan inte skriva regler som ger undantag för torpare Karlsson på Mon1:3.

Därför är det helt enkelt kött som kött.

hånung

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 03 aug-13 kl 09:23 »
Har nån påstått nåt annat?

Reglerna är anpassade till det stora hela, med tanke på att många köper importkött. Man kan inte skriva regler som ger undantag för torpare Karlsson på Mon1:3.

Därför är det helt enkelt kött som kött.
Ja det vill ju visa hävda i vart fall . Ja reglerna är anpassade till stordrift ja  inte till den lilla hobby flocks ägaren.

Existens

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 03 aug-13 kl 09:23 »
Civil olydnad är bra när det rör sig om idiotiska regler, vilket svensk djurskyddslag och livsmedelslag stundom är.

Vad vill jag ha sagt med detta då?  Jo att på hobbynivå och småskalig nivå kan det vara bättre för djuren att strunta i vissa regler. . Det är regler skapade för en annan verklighet där regelverket styr djurens välfärd, inte empatin

Bättre för djuren?  Varför skulle en höna må bättre av att få kött, när det finns fullgoda vegetabiliska alternativ?

Om det inte funnits alternativ så hade ju regeln varit lite mer svårförståelig, men så är det ju inte.

Halte

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 03 aug-13 kl 09:27 »
Bättre för djuren?  Varför skulle en höna må bättre av att få kött, när det finns fullgoda vegetabiliska alternativ?

Om det inte funnits alternativ så hade ju regeln varit lite mer svårförståelig, men så är det ju inte.
Kanske inte att hönan mår bättre det kanske blir oförändrat i just det fallet, men definitivt miljön och ägarens ekonomi

hånung

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 03 aug-13 kl 09:30 »

Därför  ja inte vill ja GOM odlad föda till mina höns  vad vet vi vad djurfoder tillverkarna inrapporterar sina råvaror i från och blandar i hop till högvärdig föda till hönsen och andra djur . ses å får ju våra höns leva natturligt viket du vill vifta bort . Att ha hönseri är ju som natt och dag  mot en hobby hönsägare .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #173 skrivet: 03 aug-13 kl 09:32 »
Det förbud som faktiskt finns gäller matavfall av animaliskt ursprung.
Matavfall. Avfall är enligt gängse definition något som är slängt eller tänkt att slängas.

Matavfall är per definition livsmedel som är slängt eller tänkt att slängas.

Lagen gäller matavfall, inte animaliska produkter som sådana.

En bit ost från min smörgås till en höna som tigger är inte matavfall, det är en bit ost.
Resterna av köttfärssåsen som åker ner i hönsens bytta istället för i en burk i frysen är inte matavfall, det är köttfärssås.
Hund- och kattmat är inte matavfall, det är just hund- eller kattmat.

Det finns ingen lag som hindrar nån från att köpa korv och ost till hönsen. Ett paket prinskorv från ICA är inte matavfall så länge det är fräscht och det blir inte heller matavfall för att nån tänker ge det till sina höns.

Den lag som finns hindrar folk från att utfodra med sånt som kommer från soptunnan på dagiset eller äldreboendet, från restaurangens container eller för all del från den egna soptunnan.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Charlotte

• -
« Svar #174 skrivet: 03 aug-13 kl 09:33 »

Ja, det finns regler som försvårar för småskalig livsmedelsproduktion.
Främst är det väl regler runt slakt. Det var lättare "förr" när man kunde sälja hemslaktat besiktat kött.
 Men som det gnys och gnälls över matens säkerhet här och var är det ju inte konstigt att den möjligheten försvann.
Bäst för miljön vore väl om man inte fick så mycket animaliska rester? Laga lagom mycket mat och köp inte mer än du äter upp :)
 Mvh
Charlotte

Existens

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 03 aug-13 kl 09:41 »
Det förbud som faktiskt finns gäller matavfall av animaliskt ursprung.
Matavfall. Avfall är enligt gängse definition något som är slängt eller tänkt att slängas.

Matavfall är per definition livsmedel som är slängt eller tänkt att slängas.

Lagen gäller matavfall, inte animaliska produkter som sådana.

En bit ost från min smörgås till en höna som tigger är inte matavfall, det är en bit ost.
Resterna av köttfärssåsen som åker ner i hönsens bytta istället för i en burk i frysen är inte matavfall, det är köttfärssås.
Hund- och kattmat är inte matavfall, det är just hund- eller kattmat.

Det finns ingen lag som hindrar nån från att köpa korv och ost till hönsen. Ett paket prinskorv från ICA är inte matavfall så länge det är fräscht och det blir inte heller matavfall för att nån tänker ge det till sina höns.

Den lag som finns hindrar folk från att utfodra med sånt som kommer från soptunnan på dagiset eller äldreboendet, från restaurangens container eller för all del från den egna soptunnan.

OK, för nytillkomna som inte läst tråden får vi väl ytterligare en gång posta Jordbruksverkets definition av matavfall.

Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall

Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök.

Existens

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 03 aug-13 kl 09:44 »
Ja, det finns regler som försvårar för småskalig livsmedelsproduktion.
Främst är det väl regler runt slakt. Det var lättare "förr" när man kunde sälja hemslaktat besiktat kött.
 Men som det gnys och gnälls över matens säkerhet här och var är det ju inte konstigt att den möjligheten försvann.
Bäst för miljön vore väl om man inte fick så mycket animaliska rester? Laga lagom mycket mat och köp inte mer än du äter upp :)
 Mvh
Charlotte

Nej det är ju bättre att skita i allt vad regler heter, så kan vi ha den idylliska djurhållningen som man ser i fjärran östern.. Med fågelinfluensa och hela baletten på köpet.

hånung

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 03 aug-13 kl 09:46 »
Nej det är ju bättre att skita i allt vad regler heter, så kan vi ha den idylliska djurhållningen som man ser i fjärran östern.. Med fågelinfluensa och hela baletten på köpet.
Där har du fel för den uppkommer vid stora koncentrationer av fåglar .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #178 skrivet: 03 aug-13 kl 09:47 »
DÅ packar man maten i lunchlådor och ger till hönsen.  ;D
Givetvis i lunchlådan så maten ej får kontakt med underlaget.
Man måste dock hålla koll så dom inte spiller och plockar från underlaget.  ;)
Man vill juh inte riskera att dom får i sig avfall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 03 aug-13 kl 09:49 »
DÅ packar man maten i lunchlådor och ger till hönsen.  ;D
Givetvis i lunchlådan så maten ej får kontakt med underlaget.
Man måste dock hålla koll så dom inte spiller och plockar från underlaget.  ;)
Man vill juh inte riskera att dom får i sig avfall.
Just precis det är ju så ja gör  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser