Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69282 gånger)

Brahmakochin

• -
SV: Foder förr och nu
« Svar #100 skrivet: 02 aug-13 kl 19:03 »
Nej det behöver du nog inte vara så orolig för.  Köp svenskt kött så är det framtaget av en bonde med ansvarskänsla och under ständiga kontroller från både staten och andra program som han är med i.  Eftersom reglerna finns och i det stora hela efterföljs, så har vi säker mat.

Det är mer hobbyodlarna som verkar vara problemet eftersom dom ständigt vill ha undantag från regler som alla andra följer.
Men självklart skull du väl inte klaga om du köper ägg från hobbygrannen och dina barn får salmonella?  Det är ju smällar man får ta liksom.

Ja men visst är det? Därför säljer jag inga ägg, eller kött från mina egna djur :)

Charlotte

• -
« Svar #101 skrivet: 02 aug-13 kl 19:08 »
Alltså herregud. Kom just på att jag matat mina barn, på min alldeles egna gård, i mitt egna hus med eventuellt smittat kött från butik i hela deras uppväxt. :o Vilken ångest. Tänk vad det kan leda till liksom...
Hur ställde du frågan till tjänstemannen på Jordbruksverket?
Och vad hette h"n?
För mig känns det nästa otroligt att du fått "tillåtelse" att fodra med animaliskt matavfall.
Men, man kan ju ha släppt på restriktioner?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 02 aug-13 kl 19:53 »
Nej det behöver du nog inte vara så orolig för.  Köp svenskt kött så är det framtaget av en bonde med ansvarskänsla och under ständiga kontroller från både staten och andra program som han är med i.  Eftersom reglerna finns och i det stora hela efterföljs, så har vi säker mat.

Det är mer hobbyodlarna som verkar vara problemet eftersom dom ständigt vill ha undantag från regler som alla andra följer.
Men självklart skull du väl inte klaga om du köper ägg från hobbygrannen och dina barn får salmonella?  Det är ju smällar man får ta liksom.
Om vi nu inte ska va så oroliga då kan det häller inget göra att vi ger våra hönor samma köttet då och då ? för annars så är det ju lika farligt för oss det svenska köttet ?.
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 20:39 av håning »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #103 skrivet: 02 aug-13 kl 19:58 »
Egentligen inte då allt matavfall räknas som animalisk biprodukt . Och det finns olika regler för var det kommer ifrån . Tex om korven du köper kommer från syd-amerika alltså land utanför eu , norge och schweiz så ska den brännas eller grävas ned på godkänd deponiplats .
Men om korven kommer från euland , norge eller schweiz så får den komposteras eller ingå i blandning för biogasframställning .

Med dessa matrester får man utfodra vissa djur om man kan anse att fodret/matresterna är smittfria men då baar till djur som inte ska ingå i livsmedelskedjan som cirkus och djurparksdjur , rovfåglar , pälsdjur och hundar . men inga djur som ska ätas varken kött , mjölk eller ägg mm .
Och där står att matavfallet räknas även från hushåll inte bara från storkök eller andra anläggningar .

Det här var killen inne på som jag pratade med men det finns en tjej som har hållit på just med d en här frågan och kan den väl som jag fått namnet till , men killen var osäker på om hon skulle var tilbaka till måndag , men det fanns nån till jag kunde prata med .

Tännlappen

• -
« Svar #104 skrivet: 02 aug-13 kl 20:02 »
Hobbyhöns är väl höns för eget bruk..ägg och även köttet för eget bruk...säljer man äggen och köttet borde man väl hamna i en annan klass...Då platsar man väl i produktionsdjursklassen (märkligt ord)... andra regler gäller väl då...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #105 skrivet: 02 aug-13 kl 20:25 »

Tänker också på en annan sak, för att återgå till "hur det var förr"...Undrar hur Djungelhönsen klarade sig/förökade sig innan vi fångade in dom och gjorde om dom till tamhöns? Lååååångt innan farfars tid.    Bara en tanke...

Dom värpte typ 20 ägg? också så dom behövde inte mer proteiner än att driva runt kroppen

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 02 aug-13 kl 21:16 »
Hej och hopp. Ytterligare en tråd där det inte går att diskutera på ett nyanserat sätt... Visst finns det risker med smittspridning. Men km inte och påstå att snäckskal, som är allmänt vedertaget att ge till värphöns för att de ska få tillräckligt med kalk, inte är en animalisk produkt... Jo kyss mig där bak!

Förr... Tja. Jobbar man med äldre, som jag gör, får man höra ett och annat. Av lantbrukare Persson skulle man inte köpa ägg, för då kunde det gå hur som helst. Men hos Larsson var det minsann ordning och reda! Ryktet hann ikapp den som inte skötte sig.

Förlåt mig. Men med tusentals djur inklämda på liten yta. Med alla de problem som följer därtill. Då är det fullt förståeligt att stenhårda regler krävs för att det inte ska gå åt helvete! Och ändå går det år helvete lite då och då. För med den storskaligheten är det omöjligt att ha hundra procent kontroll på vad var anställd gör. Och, den som råkat missa något vill väl oftast sopa igen spåren efter sig?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #107 skrivet: 02 aug-13 kl 21:31 »
Hej och hopp. Ytterligare en tråd där det inte går att diskutera på ett nyanserat sätt... Visst finns det risker med smittspridning. Men km inte och påstå att snäckskal, som är allmänt vedertaget att ge till värphöns för att de ska få tillräckligt med kalk, inte är en animalisk produkt... Jo kyss mig där bak!

Förr... Tja. Jobbar man med äldre, som jag gör, får man höra ett och annat. Av lantbrukare Persson skulle man inte köpa ägg, för då kunde det gå hur som helst. Men hos Larsson var det minsann ordning och reda! Ryktet hann ikapp den som inte skötte sig.

Förlåt mig. Men med tusentals djur inklämda på liten yta. Med alla de problem som följer därtill. Då är det fullt förståeligt att stenhårda regler krävs för att det inte ska gå åt helvete! Och ändå går det år helvete lite då och då. För med den storskaligheten är det omöjligt att ha hundra procent kontroll på vad var anställd gör. Och, den som råkat missa något vill väl oftast sopa igen spåren efter sig?

Håller med dig och ge inte äggskal för då äter dom ju delar av sig själva för jag ger allt kött mm som ligger i hönsmat bunken med kyckling slänger jag faktiskt

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #108 skrivet: 02 aug-13 kl 21:44 »
Vi kan ju leka med tanken att du har gett dina höns lite av vad som blev över då dina polska vänner var på besök , de har alltid godsaker med sig och ni har haft en trevlig kväll .
Hönsen blev glada för det där extra i matskålen .
Efter nån vecka så kommer ditt barnbarn på besök och ni går ut i hönsgården för att plocka in dagens ägg och ska göra en sockerkaka och ditt barnbarn vill slicka skålen .
Men hon blir allvarligt sjuk och hamnar på intensiven pga salmonellainfektion . Hon dör pga att hon har ett medfött fel som gör att hennes motståndskraft är nedsatt .

Nu när ni har sorg så mitt i eländet så ska smittan lokaliseras och dina höns avlivas och det börjar nystas i hur dina höns fick sjukdomen och det visar sig att du gett matavfall till hönsen trots förbud .

tror inte det spelar nån roll om du äger en höna eller en miljon höns i det läget tror du känner samma sorg ändå .

Finns sjukdomar så det räcker så salmonellan var bara ett exempel finns ju fler som kanske tom är värre . Så häng inte upp er på den nu utan läs vilken sjukdom som helst som kan spridas via matresterna .

skogsbonne

• Värmland
« Svar #109 skrivet: 02 aug-13 kl 21:47 »
jo men man har tillagade matrester som inte kommer från polen så det kommer aldrig hända

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #110 skrivet: 02 aug-13 kl 21:48 »
Håller med dig och ge inte äggskal för då äter dom ju delar av sig själva för jag ger allt kött mm som ligger i hönsmat bunken med kyckling slänger jag faktiskt

Snäckskalet som du köper är godkänt genom olika instanser och säkert . Finns reglerat det med .
Så det där var bara löjligt . Det vet ni men vill bara försöka vrida på allt .

Så länge det finns en lag som reglerar sånt här varför riskera att det händer en olycka som drabbar er eller närstående eller helt okända ??

Är det värt risken ??

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #111 skrivet: 02 aug-13 kl 21:51 »
jo men man har tillagade matrester som inte kommer från polen så det kommer aldrig hända

Kan bli missar i matlagningen med . Vissa sjukdomsalsrare är väldigt värmetåliga och kan överleva kokning . Och det behövs bara en bakterie för att det ska börja växa i matresterna så att det blir skadligt för hönsen .

skogsbonne

• Värmland
« Svar #112 skrivet: 02 aug-13 kl 21:54 »
ägg skalen är inte behandlade så....
När kom regeln att man inte för mata sina höns med det dom har ätit sen dom blev tamhöns?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #113 skrivet: 02 aug-13 kl 21:55 »
Vi kan ju leka med tanken att du har gett dina höns lite av vad som blev över då dina polska vänner var på besök , de har alltid godsaker med sig och ni har haft en trevlig kväll .
Efter nån vecka så kommer ditt barnbarn på besök och ni går ut i hönsgården för att plocka in dagens ägg och ska göra en sockerkaka och ditt barnbarn vill slicka skålen .
Men hon blir allvarligt sjuk och hamnar på intensiven pga salmonellainfektion . Hon dör pga att hon har ett medfött fel som gör att hennes motståndskraft är nedsatt .

Nu när ni har sorg så mitt i eländet så ska smittan lokaliseras och dina höns avlivas och det börjar nystas i hur dina höns fick sjukdomen och det visar sig att du gett matavfall till hönsen trots förbud .

tror inte det spelar nån roll om du äger en höna eller en miljon höns i det läget tror du känner samma sorg ändå .

Finns sjukdomar så det räcker så salmonellan var bara ett exempel finns ju fler som kanske tom är värre . Så häng inte upp er på den nu utan läs vilken sjukdom som helst som kan spridas via matresterna .

Menar du att Polsk korv är farlig?  Varför hänger du ut Polska producenter?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 02 aug-13 kl 21:56 »

Men om man nu inte har utländska vänner så är ju problemet undanröjt då man bara äter svenska produkter . Det är nog värre problem med olagliga hundar som tas in än att ge sina hönor sitt egna svenskt producerade matrester i alla fall om man ska tolka Existens för han påstår ju att det svenska är riskfritt  då borde det vara det med för hönsen  annars s har vi ett allvarligt  problem vill ja påstå .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #115 skrivet: 02 aug-13 kl 21:58 »
Nu var det dina utländska vänner som hade maten md sig som ni delade på till middag för att de ville bjuda dig på lite speecialiteer från sitt hemland .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #116 skrivet: 02 aug-13 kl 22:01 »

Menar du att Polsk korv är farlig?  Varför hänger du ut Polska producenter?

Enbart för att göra det så enkelt för alla att hänga med i resonemanget . Men dina vännr kan komma från vilket land som helst så bara välj ett så får du hänga ut dem istället .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #117 skrivet: 02 aug-13 kl 22:02 »
ägg skalen är inte behandlade så....
När kom regeln att man inte för mata sina höns med det dom har ätit sen dom blev tamhöns?

Äggskal får ges om de befrias från alla mjukdelar dvs hinnan innanför skalet och alla äggrester , står att läsa i de här dokumenten som finns på jordbruksverkets sida

hånung

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 02 aug-13 kl 22:06 »
Kan bli missar i matlagningen med . Vissa sjukdomsalsrare är väldigt värmetåliga och kan överleva kokning . Och det behövs bara en bakterie för att det ska börja växa i matresterna så att det blir skadligt för hönsen .
Är inte allt i viss mån ett risktagande  det är det ju när du åker bil eller ska hantera dina tjurar  det vet ju din gubbe och sånt är många gånger större risk med än att min mat skulle va kontaminerad fån någon bonde i Sverige  för det är ju där ifrån faran kommer ursprungligen i så fall för inte beror det på att man har koka fläskläggen för lite i vart fall. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser