Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69286 gånger)

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Foder förr och nu
« Svar #80 skrivet: 02 aug-13 kl 15:42 »
Även jag har ringt och inte då till kundtjänst utan till enheten för foder och hälsa . Där gav de ett helt annat svar och där är det olika definitioner på vad matrester är så det finns massa undertexter och ytterligare lagar men slutsumman blev efter samtalet  att det inte är tillåtet att ge matrester till hönsen pga smittrisken .
Men ska få ringa igen på måndag då fler har kommit tillbaka efter semestern och få mer kött på benen i frågan så återkommer med mer utförligt svar .

Existens

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 02 aug-13 kl 15:44 »
Har också haft kontakt med Jordbruksverket, fast via mail:

"Hej!

Det är inte förbjudet att ge matrester till dina höns när du har det som en hobbyverksamhet. Däremot är det förbjudet om man håller höns i kommersiellt syfte. Du bör dock inte utfordra med matrester som innehåller kyckling eller ägg."

Nej det där var alldeles för otydligt för att man ska kunna ta nån notis om.

Existens

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 02 aug-13 kl 16:30 »
Det må va hänt att du tycker  .Men det är viktigt att det är glasklar viket det inte är nu  utan som ja ser det ger utrym för annan tolkning . För var står det att hobby höns är produktions djur ?

Jag funderar lite på varför det är så viktigt att det finns en glasklar skillnad mellan hobbyhöns och kommersiella?

En smitta förs väl vidare oavsett vad du vill kalla hönan?

Så har står det i en av mina hönsböcker från 1917 , skriven för torpare och andra egnahemsägare , dvs idag hobby brukare och inte stora herrgårdarna .

Förutom dessa animaliska foderslag finnas i handeln äggviterika (dvs proteinfoder) foder av helt eller övervägande animaliska beståndsdelar . Dylikt foder bör även den mindre hönsodlaren anskaffa . Detta kan ju lätt åstadkommas genom att flera hönsodlare slå sig tillsammans och gemensamt rekvirera , om man ej vill kosta på frakt på en mindre sändning för egen del .

Huru stor mängd av alla de olika foderämnena som böra beräknas åt hönsen , kan ej angivas i en uppgift . Närma sig hönsen värpställning , eller äro de stadda i högvärpning så är deras foderbehov större (alltså det här har med egna flockens variation att göra och inte m,ed hönseri höns) . Under fjäderfällningen äro de i stort behov av fetthaltigt foder för kroppsvärmens bibehållande och för de nya fjädrarnas bildande . Om hönsen ej värpa eller värpa dåligt , böra ej stärkelsehaltiga foder såsom korn , kokt potatis o.dyl givas i någon större myckenhet , ty därav bli de blott för feta .
De foderstater som här nedan följa böra alltså tillämpas så att det animaliska fodret ökas med ½ a 1 hekto under fjäderfällningen och under vinter . Likaså ökas den hela säden upp med 1 hekto under högvärpning och då hönsen visa sig särskilt matfriska .
Ex 1 ) 1,5 hekto havre , 1,5 hekto majs  1,5 hekto vete , 1 kg råa rotfrukter . till mjukfoder 6 hekto kokt potatis , 1,5 hekto klöverhö , 1,5 hekto hönskraftfoder beräknat för 10 höns per dag .
Ex 2 ) innehåller köttmjöl och är inte intressant .

Man ser att dom hade större kunskap om höns 1917 än vad dagens hobbyhållare har..

hånung

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 02 aug-13 kl 16:37 »
Jag funderar lite på varför det är så viktigt att det finns en glasklar skillnad mellan hobbyhöns och kommersiella?

En smitta förs väl vidare oavsett vad du vill kalla hönan?

Man ser att dom hade större kunskap om höns 1917 än vad dagens hobbyhållare har..
För det för det första  vart skulle den spridas i så fall då inga hönor eller ägg kommer ifrån gården utan är för eget bruk ? [xxxxx ot]
« Senast ändrad: 07 aug-13 kl 23:22 av Sirpa »

Existens

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 02 aug-13 kl 16:51 »
Spännande att du snöat in så på att jag gjort en hönssatsning som fick avbrytas.  Alla kan ju inte leva på pensioner, så en del måste ju försöka.

För nån som lever isolerat så kan det ju såklart kvitta om bara han själv blir sjuk. Då får man ju skylla sig själv.
Men för de som håller hobbyhöns i närheten av annan djurproduktion så tycker jag det är otroligt oansvarigt och egotrippat att skita i alla regler.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #85 skrivet: 02 aug-13 kl 16:52 »
Men om dina höns blir sjuka för att du ger dem matrester av mat du köpt åt dig själv på ica eller vilken affär du nu köper maten på så kan dina höns utveckla sjukdomen och på det viset börja sprida sjukdomen aktivt .
Många virussjukdomar är luftburna och kan spridas långt i luften till grannar osv . Du kan även om du inte blir sjuk av vad det nu är hönsen har ändå bära med dig smittämnet då du hälsar på kompisar som även de har höns och så har de smittämnet hos sig och deras höns blir sjuka .osv osv och tillslut så bor nån granne med en hönseriägare som har flera tusen höns och som säljer din smitta vidare ut i affärerna och så sprids det vidare längre ut i landet .

Existens

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 02 aug-13 kl 16:55 »
ut i affärerna och så sprids det vidare längre ut i landet .

Nej gud nåde den butiksägare som sprider en smitta.. Det vet du väl att det är deras ovillkorliga ansvar att se till så ingen blir sjuk.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #87 skrivet: 02 aug-13 kl 17:01 »
Ja du ja men det säger inget om köttet innehåller sånt dina djur kan bli sjuka av  ;) Hur var det nu med svinpest och skinkmackan på flyget  ???

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 02 aug-13 kl 17:03 »
Spännande att Jordbruksverket inte kan sina egna regler :)
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
Läs sista avdelningen:
Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #89 skrivet: 02 aug-13 kl 17:04 »
Nej gud nåde den butiksägare som sprider en smitta.. Det vet du väl att det är deras ovillkorliga ansvar att se till så ingen blir sjuk.

Naturligtvis måste det finnas krav på butiksägare så dom inte giftmördar en massa människor...Ica-skandalen t.ex ...om dom får rättmätiga böter är en annan femma...

Tännlappen

• -
« Svar #90 skrivet: 02 aug-13 kl 17:08 »
Spännande att Jordbruksverket inte kan sina egna regler :)
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
Läs sista avdelningen:
Mvh
Charlotte
..då är det det där som kallas produktionsdjur...tveksamt kalla hobbyhöns för produktionsdjur.... Men som sagt själv ringt ...no problemo...Brahmakochin har det på mejl...svart på vitt...mer kan man inte begära av hobbyhönsägare..grönt ljus  :D

Tännlappen

• -
« Svar #91 skrivet: 02 aug-13 kl 17:14 »
Men om dina höns blir sjuka för att du ger dem matrester av mat du köpt åt dig själv på ica eller vilken affär du nu köper maten på så kan dina höns utveckla sjukdomen och på det viset börja sprida sjukdomen aktivt .
Många virussjukdomar är luftburna och kan spridas långt i luften till grannar osv . Du kan även om du inte blir sjuk av vad det nu är hönsen har ändå bära med dig smittämnet då du hälsar på kompisar som även de har höns och så har de smittämnet hos sig och deras höns blir sjuka .osv osv och tillslut så bor nån granne med en hönseriägare som har flera tusen höns och som säljer din smitta vidare ut i affärerna och så sprids det vidare längre ut i landet .
...Kanske samma då den som odlar grönsaker som hobby...där kan det ju också spridas sjukdomar...kan väl inte förbjuda folk att odla lite...sedan kan ju pest spridas från den kommersiella odlingen till ens egen likadant med djur...Kanske troligast det är pest hos kommersiella uppfödare som tränger ihop djuren på små ytor...

hånung

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 02 aug-13 kl 17:14 »
Spännande att du snöat in så på att jag gjort en hönssatsning som fick avbrytas.  Alla kan ju inte leva på pensioner, så en del måste ju försöka.

För nån som lever isolerat så kan det ju såklart kvitta om bara han själv blir sjuk. Då får man ju skylla sig själv.
Men för de som håller hobbyhöns i närheten av annan djurproduktion så tycker jag det är otroligt oansvarigt och egotrippat att skita i alla regler.
Om ja nu snöa in så beror det nog på dig skälv då du kommer med underfundiga pikar sånt brukar gå igen .  [xxxx otrevlig ton] För övrigt så har ja betalt skatt  och gör även så än dess utom mer på var hundralapps  förövrigt så går  det mesta via en försäkring . Det är inte verifierat än att man inte får ge hushållsrester  så tala du i små bokstäver    .
« Senast ändrad: 07 aug-13 kl 23:26 av Sirpa »

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 02 aug-13 kl 17:23 »
..då är det det där som kallas produktionsdjur...tveksamt kalla hobbyhöns för produktionsdjur.... Men som sagt själv ringt ...no problemo...Brahmakochin har det på mejl...svart på vitt...mer kan man inte begära av hobbyhönsägare..grönt ljus  :D
Ni missar att det står att inte ens sällskapsdjur av arterna gris och fåglar får utfodras med animaliskt matavfall... Om inte era höns är produktionsdjur, vad är dom då?
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 02 aug-13 kl 17:28 »
Jag klistrar in texten från Charlottes utmärkta länk.. så kan man ju själv läsa.

Frågan är hur man ska klassa en höna som varken är produktionsdjur eller sällskapsdjur... ???

Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök.

Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.

Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall.

Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Vilda djur får generellt sett inte utfodras med matavfall eftersom en eventuell smittspridning snabbt kan få stora konsekvenser.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i de förordningar som du hittar till höger på denna sida. Förbudet mot utfodring av grisar och fåglar som kan ses som sällskapsdjur finns i våra föreskrifter.

Observera att foderlagstiftningen måste följas, vilket bland annat ställer krav på att den som lämnar ut matavfallet i de flesta fall måste vara registrerad i Jordbruksverkets foderföretagarregister.

Tännlappen

• -
« Svar #95 skrivet: 02 aug-13 kl 17:34 »
Ni missar att det står att inte ens sällskapsdjur av arterna gris och fåglar får utfodras med animaliskt matavfall... Om inte era höns är produktionsdjur, vad är dom då?
Mvh
Charlotte

Dom är små pullor  :D ...ops tyckte en pulla sprang iväg med ett Rumänskt köttastycke  :-X...skämt åsido dom är helt enkelt hobbyhöns  :)

Brahmakochin

• -
« Svar #96 skrivet: 02 aug-13 kl 17:51 »
Jag klistrar in texten från Charlottes utmärkta länk.. så kan man ju själv läsa.

Frågan är hur man ska klassa en höna som varken är produktionsdjur eller sällskapsdjur... ???

Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök.

Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.

Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall.

Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Vilda djur får generellt sett inte utfodras med matavfall eftersom en eventuell smittspridning snabbt kan få stora konsekvenser.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i de förordningar som du hittar till höger på denna sida. Förbudet mot utfodring av grisar och fåglar som kan ses som sällskapsdjur finns i våra föreskrifter.

Observera att foderlagstiftningen måste följas, vilket bland annat ställer krav på att den som lämnar ut matavfallet i de flesta fall måste vara registrerad i Jordbruksverkets foderföretagarregister.

Precis denna länken/texten hänvisade jag till i min konversation m,ed Jordbruksverket. Och fick svar enligt tidigare inlägg.

Existens

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 02 aug-13 kl 17:56 »
Precis denna länken/texten hänvisade jag till i min konversation m,ed Jordbruksverket. Och fick svar enligt tidigare inlägg.

Då kan det ju knappt ha varit en läskunnig person..

vad hette människan?

Charlotte

• -
« Svar #98 skrivet: 02 aug-13 kl 17:57 »
Jättespännande!
Det förenklar ju onekligen utfodringen av hobbydjuren :)
Vad hette tjänstemannen, jag vill också ha skriftligt på det inför eventuella kontroller.
Mvh
Charlotte

Existens

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 02 aug-13 kl 18:57 »
Alltså herregud. Kom just på att jag matat mina barn, på min alldeles egna gård, i mitt egna hus med eventuellt smittat kött från butik i hela deras uppväxt. :o Vilken ångest. Tänk vad det kan leda till liksom...

Nej det behöver du nog inte vara så orolig för.  Köp svenskt kött så är det framtaget av en bonde med ansvarskänsla och under ständiga kontroller från både staten och andra program som han är med i.  Eftersom reglerna finns och i det stora hela efterföljs, så har vi säker mat.

Det är mer hobbyodlarna som verkar vara problemet eftersom dom ständigt vill ha undantag från regler som alla andra följer.
Men självklart skull du väl inte klaga om du köper ägg från hobbygrannen och dina barn får salmonella?  Det är ju smällar man får ta liksom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser