Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69313 gånger)

wahlgrens

• Uppland
SV: Foder förr och nu
« Svar #40 skrivet: 02 aug-13 kl 00:03 »
Förbud som saknar vettighet är det bara idioti att bry sig om. Kan man inte ge hönsen köttbullar man själv just åt, men sedan glatt stå och titta på när de själva hittar en daggmask och glatt tuggar i sig. Vissa regler är till för att brytas.

Fodersäckar med färdigfoder är (enligt mig) inkörsporten till feedlots, där djuren föds upp så extrem proteinrik föda för att ge oss människor maximal avkastning. Nej tack! Hellre få ägg på naturlig föda, än många på konstgjord väg.

Tännlappen

• -
« Svar #41 skrivet: 02 aug-13 kl 01:40 »
Förbud som saknar vettighet är det bara idioti att bry sig om. Kan man inte ge hönsen köttbullar man själv just åt, men sedan glatt stå och titta på när de själva hittar en daggmask och glatt tuggar i sig. Vissa regler är till för att brytas.

Fodersäckar med färdigfoder är (enligt mig) inkörsporten till feedlots, där djuren föds upp så extrem proteinrik föda för att ge oss människor maximal avkastning. Nej tack! Hellre få ägg på naturlig föda, än många på konstgjord väg.

Njaa...köttbullar är väl ingen naturlig föda för en höna  ;)

Tännlappen

• -
« Svar #42 skrivet: 02 aug-13 kl 01:45 »
...Tycker det förklaras bättre här...själv blir man inte sjuk av maten men den kan ändå innehålla smittoämnen som är farliga för husdjuren...Kollar man det där med lasagnen...nog inte många som anade att det var hästkött i den...vet ju inte vad som finns i förpackningarna i princip...många olika leverantörer används,allt blandas...

http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 02 aug-13 kl 02:58 »
Ja lite civilolydnad mot dårkapet måste man nog göra  . för snart har vi GMO skiten hönsamatern med om den inte redan är där  å den vill ja då inte ha. den kandi äte skälve didär som hitter på lagera.
   Man kan ju tex ge gula ärter och solrosfrön för lysin och metionin som väl är vad som brukar saknas mest i en "hemmafoderstat". Förutom div insekter som dom plockar i sig själva på sommaren. Lite metioninbrist kanske det blir så att man får lite mindre ägg men det kanske man kan leva med i en hushållsflock.
Det är ingen som säger att man inte kan blanda foder till hönorna själv, jag gjorde det under flera år när jag hade mer tid och framför allt fler hönor så det lönade sig att ha alla olika ingredienserna hemma.
 Numera ger jag en "latmansmodell" med närproducerad spannmål och lite värpkoncentrat.
På vilket sätt skulle man minska risken att GMO grödor finns i köpematen genom att ge matavfall som kan göra så att vi riskerar att få in sjukdomar på hönsen i Sverige?

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 aug-13 kl 09:12 »
   Man kan ju tex ge gula ärter och solrosfrön för lysin och metionin som väl är vad som brukar saknas mest i en "hemmafoderstat". Förutom div insekter som dom plockar i sig själva på sommaren. Lite metioninbrist kanske det blir så att man får lite mindre ägg men det kanske man kan leva med i en hushållsflock.
Det är ingen som säger att man inte kan blanda foder till hönorna själv, jag gjorde det under flera år när jag hade mer tid och framför allt fler hönor så det lönade sig att ha alla olika ingredienserna hemma.
 Numera ger jag en "latmansmodell" med närproducerad spannmål och lite värpkoncentrat.
På vilket sätt skulle man minska risken att GMO grödor finns i köpematen genom att ge matavfall som kan göra så att vi riskerar att få in sjukdomar på hönsen i Sverige?
Mat av fall är ju den lilla biten i fodret man ger väl ändå olika sorters sparmål som bas föda  samt att dom får isig larver mm när dom går på lösdrift . Men det var ju inte så dumt det där med gula ärter och solrosfrön .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 02 aug-13 kl 09:29 »
Lagar är inte skrivna för varje enskilt fall, och jag kommer aldrig att vara bokstavstrogen ;) De djur som fötts på den här gården duger åt mig och hönsen, oavsett om galna kosjukan, Newcastlesjukan eller svinpesten härjar i EU. Risken att hönsen får Newcastlesjukan av slaktrester från mina får är mindre än att de får det av köpefoder. Jag tror visst att foderindustrin i stort är bra och gör rätt, men i stora volymer finns större risk för smitta än i min lilla cell.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 02 aug-13 kl 11:06 »
Går man tillbaka till farfars tid eller ännulängre beroende på hur gamla vi är så sa man då när man  var tvungen att mata både grisar och höns med köttprodukter att inget djur skulle få äta sina egna . Eftersom sjukdomar som avr farliga för gris spreds via gris och hönssjukdomar via höns .
Det har ju bevisats via galna kosjukan att kor blev sjuka av att äta andra kor .
Så så länge sjukdomen är artbunden så funkar det tänket , men blir svårare med sjukdomar som kan spridas från ett djur till ett annat också då om det djuret som får fodret inte blir sjukt men kan bära smittan och smitta rätt djurslag i samma lagård .
Tex svinpest och mul-och klövsjuka .

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 02 aug-13 kl 11:42 »
Svinpest och liknande vill vi förstås inte ha.  Men jag har uppfattat oförståndiga besökare som en större fara än det kött som blir över från våra egna måltider när vi inte köper något kött i butik.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Brahmakochin

• -
« Svar #48 skrivet: 02 aug-13 kl 11:55 »
Jag tror och hoppas innerligt att det kött jag köper är kontrollerat och får en "behandling" när det tillagas. Vad dom menar med "animaliska biprodukter" är slaktavfall och hur många av oss har det hemma på lager till hönsen?

"Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg."
-- ..står det i texten från Jordbruksverket... Till produktionsdjur för framställning av diverse saker. Står inget om lilla hobbygruppen med höns som man har för eget bruk.. Inte vad jag kan se iaf.

Matavfall? (Matavfall är enligt Europeiska kommissionens definition slängt livsmedel, eller som enligt lag måste slängas eller är tänkt att slängas). - Ja inte sjutton är det gamla sopor som serveras till hönsen, utan dagens middag och lite av det som blev över...

Tänker också på en annan sak, för att återgå till "hur det var förr"...Undrar hur Djungelhönsen klarade sig/förökade sig innan vi fångade in dom och gjorde om dom till tamhöns? Lååååångt innan farfars tid.    Bara en tanke...

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #49 skrivet: 02 aug-13 kl 12:05 »
I det där fallet så gör man inte skillnad på hobby eller storbruk utan alla djur som producerar något . Och det gör väl din hobby grupp med eller ? Får du inte kött och ägg från hönsen ? Allts så producerar även de .

Pälsdjuren producerar inget som går till livsmedel utan bara pälsen i det här fallet .

Så har du bara hönsen till prydnad och inte skattar deras producerade kött och ägg så kan du likställa dem med pälsdjuren .
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 12:30 av Karlsdotter »

Existens

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 02 aug-13 kl 12:25 »

Såna där uttalanden tyder på en så fundamental okunskap om hur saker hänger ihop så man bli alldeles mörkrädd.

Det är just för att svenska bönder belastas med miljontals kronor i kontroller och olika program som man ska vara med i, som vi bortskämda och skyddade svenskar kan kosta på oss att tycka att vissa regler är till för att brytas.
Vi kan äta våra ägg råa, eller käka sockerkakssmeten. Saker som är otänkbara utomlands.
Det här är självklarheter för oss tack vare de hårda regler vi har.

Men se hobbyuppfödare, dom ska bara ha undantag och undantag från precis allting.

Existens

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 02 aug-13 kl 12:31 »
Klar det ska vara livsmedelsföretagarna  som ska se till så vi inte får i oss skadliga ämnen lagstiftarna ska se till så det efterlevs .

Ja lite civilolydnad mot dårkapet måste man nog göra  . för snart har vi GMO skiten hönsamatern med om den inte redan är där  å den vill ja då inte ha. den kandi äte skälve didär som hitter på lagera.

Hur ska du ha det?

Ska producenterna skydda dig mot allt farligt, eller ska du via civil olydnad göra som du vill?

Man kan ju inte både propagera för civil olydnad samtidigt som man kräver att producenterna skyddar en mot allt farligt.

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 02 aug-13 kl 12:40 »
Inte ens "sällskapsfåglar" och "sällskaps grisar" får utfodras med animaliskt matavfall...
Det spelar ju ingen roll om det är en produktionsgris som smittas av mul och klövsjukan från kött och sprider det vidare till andra djur eller om det är Lilla minigrisen Nasse som bor i en lägenhet som gör det...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brahmakochin

• -
« Svar #53 skrivet: 02 aug-13 kl 12:44 »
I det där fallet så gör man inte skillnad på hobby eller storbruk utan alla djur som producerar något . Och det gör väl din hobby grupp med eller ? Får du inte kött och ägg från hönsen ? Allts så producerar även de .

Pälsdjuren producerar inget som går till livsmedel utan bara pälsen i det här fallet .

Så har du bara hönsen till prydnad och inte skattar deras producerade kött och ägg så kan du likställa dem med pälsdjuren .

Är man djurproducent är det väl ändå så att man måste ha tillstånd för sina "produktionsdjur" för att dom (eller delar av dom) sedan ska till försäljning på ett eller annat sätt?

Bara för att min katt "producerar" kattpäls som man kan använda som djurleksaker (typ i Asien) betyder det väl ändå inte att jag är djurproducent?

hånung

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 02 aug-13 kl 12:58 »
Hur ska du ha det?

Ska producenterna skydda dig mot allt farligt, eller ska du via civil olydnad göra som du vill?

Man kan ju inte både propagera för civil olydnad samtidigt som man kräver att producenterna skyddar en mot allt farligt.
Nu blandar du väl i hop det hela med äpplen och päron  .Ja det ska dom det dom som producerar . Jo det kan man när det är för det egna behovet tycker ja eftersom ja inte säljer  det på värkar ingen annan än mig skälv värsta fall . Om hönan får galna ko sjukan så får ja det med i vilket fall då ja redan ätit ut av det ja get hönan  så det kan absolut inte ha någon betydelse .

Existens

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 02 aug-13 kl 13:00 »
Nu blandar du väl i hop det hela med äpplen och päron  .Ja det ska dom det dom producerar . Jo det kan man när det är för det egna behovet tycker ja eftersom ja inte säljer .

Din granne kanske säljer.  Och du vill få bryta mot regler som du vill, men grannen ska banne mig kunna leverera absolut säkra livsmedel?

hånung

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 02 aug-13 kl 13:08 »
Såna där uttalanden tyder på en så fundamental okunskap om hur saker hänger ihop så man bli alldeles mörkrädd.

Det är just för att svenska bönder belastas med miljontals kronor i kontroller och olika program som man ska vara med i, som vi bortskämda och skyddade svenskar kan kosta på oss att tycka att vissa regler är till för att brytas.
Vi kan äta våra ägg råa, eller käka sockerkakssmeten. Saker som är otänkbara utomlands.
Det här är självklarheter för oss tack vare de hårda regler vi har.

Men se hobbyuppfödare, dom ska bara ha undantag och undantag från precis allting.
Ja äter vilket fall som hällst mina hobby äg hellre råa än köpe ägg  smakar både bättre och är säkerligen nyttigare  samt att man har tagit mer hänsyn till djurens välmående än hönsfarmarnas då dom bara inriktar sig på produktionen av ägg  istället för att se till hönas väl be finnande .

hånung

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 02 aug-13 kl 13:10 »
Din granne kanske säljer.  Och du vill få bryta mot regler som du vill, men grannen ska banne mig kunna leverera absolut säkra livsmedel?
Sorry finns inte en granne med höns på mils håll men om så vore  så ja då han säljer  det gör inte ja.
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 13:50 av håning »

Brahmakochin

• -
« Svar #58 skrivet: 02 aug-13 kl 13:47 »
Hej vad  det går. Många svar och mååånga synpunkter.

Så här tror jag:

- Hönsen mår sommartid alldeles utmärkt av att vara fritt utomhus och äta gräs, insekter, larver, frön, snäckskal (gud förbjude att jag glömmer nämna nåt..) och en och annan matrest.

- Regler om att inte utfodra med matavfall (matsopor) och animaliska restprodukter (slaktavfall) gäller vid djurproduktion (som innefattar försäljning till konsumenter och därmed också endast för gårdar med tillstånd från Länsstyrelsen etc), inte för eget bruk "hobbyhöns".

- Köttet jag själv äter (tillagat) har (förhoppningsvis) genomgått en köttbesiktning enligt lagar och förordningar...och därmed är fullt ofarligt att ge till mina höns på gården innan det hunnit bli gammalt och klassat som "matavfall".

Ibland stirrar vi oss blinda på bokstäver och siffror och har därför slutat använda mycket av vårat sunda förnuft. Hur var det nu med Djungelhönsen? Dog dom ut pga för lite pellets och därmed ingen äggproduktion? :o  Tveksamt.

Och hur naturligt är det e g e n t l i g e n för en höna att äta exakt samma innehåll i fodret varje, varje dag? Millimetermätningar på järn, protein, kalk mm mm. Så vitt jag vet har inte en höna i det vilda samma kost vareviga dag  (typ 15 larver, 23 bär, 2 små snäckor och 2 skalbaggar...). Eller?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 02 aug-13 kl 14:04 »

Är man djurproducent är det väl ändå så att man måste ha tillstånd för sina "produktionsdjur" för att dom (eller delar av dom) sedan ska till försäljning på ett eller annat sätt?

Bara för att min katt "producerar" kattpäls som man kan använda som djurleksaker (typ i Asien) betyder det väl ändå inte att jag är djurproducent?

Producent är du så fort ditt djur producerar i det här fallet har det inget med tillstånd att göra utan det handlar om att det är en produkt som kommer in i livsmedelskedjan oavsett om det är hemma hos dig eller från en storbonne .

Och det är inte säkert att man kontrollerar köttet du äter för sjukdomar som kan överföras till dina djur som du inte blir sjuk av . Eftersom det är förbjudet att mata med matavfall .

Förstår ni inte att om ni bryter mot de här lagarna så kan era djur bli sjuka och sedan sprider det sig till större produktionsplatser , många sjukdomar kan ju när ett utbrott skett börja spridas via luften .
Ni är rädda för att storbönnerna ska sprida skit så era djur blir sjuka men visa då samma respekt tillbaka och skippa det som inte är lovligt .

Så oansvarigt och nonschalant och respektlöst .

Ni som ger kött i matresterna är det alltid 100% eget uppfött ? slinker det inte med nån bit pizza ibland från stan eller smörgåspålägg eller bullar och kakor som bakats med ägg och mjölk som inte kommer fråmn er gård utan från snabbköpet eller bageri ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser