Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69290 gånger)

johe71

SV: Foder förr och nu
« Svar #60 skrivet: 02 aug-13 kl 14:05 »
varför ska vi hålla på och tro och gissa en massa?... det enklaste är väl att helt enkelt konstatera vad som står i reglerna? ... och om någon sedan medvetet väljer att bryta mot reglerna så är det väl upp till den personen att göra det (precis som fortkörare, ficktjuvar, "blocket-bedragare" och bankrånare väljer att bryta mot reglerna som finns angående det området de begår sina brott inom)

Hur var det nu med Djungelhönsen? Dog dom ut pga för lite pellets och därmed ingen äggproduktion? :o  Tveksamt.

nu la ju djungelhönan 8-12 ägg om året... så du kan ju knappast jämföra vad de behövde i näringsväg med vad en "modern" höna behöver för att lägga 3-6 ägg i veckan...

Existens

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 02 aug-13 kl 14:16 »
- Regler om att inte utfodra med matavfall (matsopor) och animaliska restprodukter (slaktavfall) gäller vid djurproduktion (som innefattar försäljning till konsumenter och därmed också endast för gårdar med tillstånd från Länsstyrelsen etc), inte för eget bruk "hobbyhöns".

Det här är lite intressant..  Du tar alltså på dig att göra en ny egen definition av produktionsdjur?

Länsstyrelsen skriver annars så här, men dom har fel då antar jag?

Produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung. Förbudet gäller dock inte pälsdjur.

Naturligtvis överlever höns utan att få pelletsfoder.

Eftersom tråden handlar om 'förr', så kan jag ju lägga in en bild från 1948 års tankar kring foder.

hånung

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 02 aug-13 kl 14:25 »
Det här är lite intressant..  Du tar alltså på dig att göra en ny egen definition av produktionsdjur?

Länsstyrelsen skriver annars så här, men dom har fel då antar jag?

Produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (kött, mjölk och ägg), u

Det tolkar ja som det gäller bara produktions djur för livsmedels försäljning inte för eget bruk  för skulle det tolkas så som du menar ja då kan vi inte äta animalisk föda skälva häller  efter som det är rester från det vi ätit tidigare då det kan inne hålla svinpest och galna ko sjukan .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #63 skrivet: 02 aug-13 kl 14:36 »
Jamen det spelar ingen roll så . Om du äter ett ägg av din höna så har den producerat ett livsmedel till dig .
Det handlar om att inte sprida sjukdomar som kan drabba andra än dig själv också . Du och dina höns kan sprida smittan vidare om ni blir sjuka av det matavfall du gett djuren .

Fortsätter ni så här så kommer det att hända förr eller senare och då kan lagarna skärpas så att tex i värsta fall bara storbönner få ha djur och det blir slut med hobbydjurhållning helt så säg hejdå till lantraserna .
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 14:59 av Karlsdotter »

Existens

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 02 aug-13 kl 14:41 »
Det tolkar ja som det gäller bara produktions djur för livsmedels försäljning inte för eget bruk  för skulle det tolkas så som du menar ja då kan vi inte äta animalisk föda skälva häller  efter som det är rester från det vi ätit tidigare då det kan inne hålla svinpest och galna ko sjukan .

Om det står *produktionsdjur är alla djur som.....*

Hur kan man tolka det på annat vis än att det gäller alla djur??

Visserligen finns det 139 kvinnor i sverige som har 'Alla' som tilltalsnamn.. men ändå??

Brahmakochin

• -
« Svar #65 skrivet: 02 aug-13 kl 14:45 »

Nej det vill jag inte påstå, därför skrev jag att jag tror. Men du kanske inte läste igenom hela vägen..

hånung

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 02 aug-13 kl 14:47 »
Om det står *produktionsdjur är alla djur som.....*

Hur kan man tolka det på annat vis än att det gäller alla djur??

Visserligen finns det 139 kvinnor i sverige som har 'Alla' som tilltalsnamn.. men ändå??
Var för har det då inte skrivits in även hobby höns   det ser ja som en stor brist efter som dom inte är produktions djur  så då kan  ja inte ser det som glasklart  .  Det sista  har ju inte ens med tråden att göra .

Existens

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 02 aug-13 kl 14:51 »
Du menar det skulle stå så här?

Produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, dvs även hobbyhöns.

Själv tycker jag det känns som en lite onödig förtydling men..

hånung

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 02 aug-13 kl 14:55 »
Jamen det spelar ingen roll så . Om du äter ett ägg av din höna så har den producerat ett livsmedel till dig .
Det handlar om att inte spridfa sjukdomar som kan drabba andra än dig själv också . Du och dina höns kan sprida smittan vidare om ni blir sjuka av det matavfall du gett djuren .

Fortsätter ni så här så kommer det att hända förr eller senare och då kan lagarna skärpas så att tex i värsta fall bara storbönner få ha djur och det blir slut med hobbydjurhållning helt så säg hejdå till lantraserna .
Om ja äter ägg av min egen höna som har ätit animalisk föda som ja ätit tidigare så kan det inte spela någon som hällst roll  efter som ja skulle va smittspridare skälv då  i sin tur producent som sålt den animaliska födan till mig  . Ja vi ska nog inte köpa animalisk föda  från lantbruket mera den kan ju ha smitta  . Det är nog bäst med egen produktion  så slipper vi smittspridning helt säkert .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 02 aug-13 kl 14:56 »
Så har står det i en av mina hönsböcker från 1917 , skriven för torpare och andra egnahemsägare , dvs idag hobby brukare och inte stora herrgårdarna .

Förutom dessa animaliska foderslag finnas i handeln äggviterika (dvs proteinfoder) foder av helt eller övervägande animaliska beståndsdelar . Dylikt foder bör även den mindre hönsodlaren anskaffa . Detta kan ju lätt åstadkommas genom att flera hönsodlare slå sig tillsammans och gemensamt rekvirera , om man ej vill kosta på frakt på en mindre sändning för egen del .

Huru stor mängd av alla de olika foderämnena som böra beräknas åt hönsen , kan ej angivas i en uppgift . Närma sig hönsen värpställning , eller äro de stadda i högvärpning så är deras foderbehov större (alltså det här har med egna flockens variation att göra och inte m,ed hönseri höns) . Under fjäderfällningen äro de i stort behov av fetthaltigt foder för kroppsvärmens bibehållande och för de nya fjädrarnas bildande . Om hönsen ej värpa eller värpa dåligt , böra ej stärkelsehaltiga foder såsom korn , kokt potatis o.dyl givas i någon större myckenhet , ty därav bli de blott för feta .
De foderstater som här nedan följa böra alltså tillämpas så att det animaliska fodret ökas med ½ a 1 hekto under fjäderfällningen och under vinter . Likaså ökas den hela säden upp med 1 hekto under högvärpning och då hönsen visa sig särskilt matfriska .
Ex 1 ) 1,5 hekto havre , 1,5 hekto majs  1,5 hekto vete , 1 kg råa rotfrukter . till mjukfoder 6 hekto kokt potatis , 1,5 hekto klöverhö , 1,5 hekto hönskraftfoder beräknat för 10 höns per dag .
Ex 2 ) innehåller köttmjöl och är inte intressant .

hånung

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 02 aug-13 kl 14:59 »
Du menar det skulle stå så här?

Produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, dvs även hobbyhöns.

Själv tycker jag det känns som en lite onödig förtydling men..
Det må va hänt att du tycker  .Men det är viktigt att det är glasklar viket det inte är nu  utan som ja ser det ger utrym för annan tolkning . För var står det att hobby höns är produktions djur ?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #71 skrivet: 02 aug-13 kl 15:06 »
Om ja äter ägg av min egen höna som har ätit animalisk föda som ja ätit tidigare så kan det inte spela någon som hällst roll  efter som ja skulle va smittspridare skälv då  i sin tur producent som sålt den animaliska födan till mig  . Ja vi ska nog inte köpa animalisk föda  från lantbruket mera den kan ju ha smitta  . Det är nog bäst med egen produktion  så slipper vi smittspridning helt säkert .

Varför tror du det finns en lag som säger att du inte får ta med dig något ätbart från en flygresa in i landet ? Det kan finnas risk att den där skinkskivan på din smörgås innehåller smitta för svinpest som då om du tar med dig smörgåsen hem och ger den till din minigris blir sjuk i svinpest .
Så det där med att det du äter är säkert även för dina djur stämmer inte riktigt . Det kan fortfarande bära smitta som kan göra dina djur sjuka .

Tex så det matavfall som spreds till djur från skolbespisningar i england 2001 var trots riktig tillagning fortfarande smittbärande med mul-och klvsjuka som då gav utbrott av det på gårdarna . Det var ju tillagad mat som skolelever fått att äta .

johe71

« Svar #72 skrivet: 02 aug-13 kl 15:11 »
För var står det att hobby höns är produktions djur ?

ska vi ta det en gång till? "Produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (kött, mjölk och ägg)" <- läs den meningen...

framställer dina hönor ägg som du äter? i så fall framställer dina höns livsmedel
föder du dina hönor? ja då är de produktionsdjur

vad är det som är oklart? det är solklart, om du håller eller föder upp djur som resulterar i något du (eller någon annan) äter så _är_ de produktionsdjur...

Tännlappen

• -
« Svar #73 skrivet: 02 aug-13 kl 15:12 »
 :D...Kollade med jordbruksverket via telefon...inget förbud att ge hobbyhöns matrester...förbudet gäller bara kommersiella  uppfödare...Hobbyhöns=ge matrester om man vill  :D

hånung

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 02 aug-13 kl 15:15 »
Varför tror du det finns en lag som säger att du inte får ta med dig något ätbart från en flygresa in i landet ? Det kan finnas risk att den där skinkskivan på din smörgås innehåller smitta för svinpest som då om du tar med dig smörgåsen hem och ger den till din minigris blir sjuk i svinpest .
Så det där med att det du äter är säkert även för dina djur stämmer inte riktigt . Det kan fortfarande bära smitta som kan göra dina djur sjuka .

Tex så det matavfall som spreds till djur från skolbespisningar i england 2001 var trots riktig tillagning fortfarande smittbärande med mul-och klvsjuka som då gav utbrott av det på gårdarna . Det var ju tillagad mat som skolelever fått att äta .
Okimen ja flyger inte.  Alltså ska vi inte köpa något av livsmedel utan bara producera eget för smittan kommer ju nånstans i från? om mina höns har blivit smittade så är det ju den som producera som bär skulden å inte vill ja äta smittat kött så det är bäst att äta eget så får det bli rundgång på det hela på gården mellan mig och hönsen.

hånung

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 02 aug-13 kl 15:15 »
:D...Kollade med jordbruksverket via telefon...inget förbud att ge hobbyhöns matrester...förbudet gäller bara kommersiella  uppfödare...Hobbyhöns=ge matrester om man vill  :D
Kunde ge mig den på det .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #76 skrivet: 02 aug-13 kl 15:19 »
Okimen ja flyger inte.  Alltså ska vi inte köpa något av livsmedel utan bara producera eget för smittan kommer ju nånstans i från? om mina höns har blivit smittade så är det ju den som producera som bär skulden å inte vill ja äta smittat kött så det är bäst att äta eget så får det bli rundgång på det hela på gården mellan mig och hönsen.

Handlar du inte mat på affären ? Som blir matrester som du ger dina höns som i sin tur kan ge dem och dig sjukdom ?

hånung

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 02 aug-13 kl 15:26 »
Handlar du inte mat på affären ? Som blir matrester som du ger dina höns som i sin tur kan ge dem och dig sjukdom ?
Jo hittilldags så handla ja en del  men tanken var att sluta med det om din teori stämmer för då går man ju om kring som en potenstitel smittospridare viket verkligen inte är bra .

Brahmakochin

• -
« Svar #78 skrivet: 02 aug-13 kl 15:30 »
Har också haft kontakt med Jordbruksverket, fast via mail:

"Hej!

Det är inte förbjudet att ge matrester till dina höns när du har det som en hobbyverksamhet. Däremot är det förbjudet om man håller höns i kommersiellt syfte. Du bör dock inte utfordra med matrester som innehåller kyckling eller ägg."

johe71

« Svar #79 skrivet: 02 aug-13 kl 15:40 »
Däremot är det förbjudet om man håller höns i kommersiellt syfte.

bra, då vet vi vad som gäller :)

och just kommersiellt syfte definierar faktiskt jordbruksverket på sin sida om fjäderfäregistret. Där står det

Q: Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
A: Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret

Q: Vad menas med kommersiellt bruk?
A: Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning

Q: Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
A: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.

Så om man ger bort ett ägg till en granne eller sin mamma så räknar jordbruksverket det som kommersiell verksamhet och då får man inte ge hönsen matrester. Men är det enbart individer som är bosatta i hushållet som äter äggen så är det uppenbarligen ok att ge dem(*) matrester

(*) givetvis avser jag hönsen... trots det lilla syftningsfelet som uppstod :) (eller ja, du får väl även ge dem som är bosatta i hushållet matrester om du vill ;))

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser