Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja traktor + lastare..?  (läst 23055 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Välja traktor + lastare..?
« Svar #40 skrivet: 06 aug-13 kl 21:57 »
Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort

De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000

"ligger på" kan ju betyda allt mellan vad de vill ha och vad de får.  ;) Antar 430-an var för liten för dina 6 ha, och då får man betala  ;D
En sådan kanske   vore något . http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1

Den där såg bra ut, rejäla och bra däck, inga kompromisser där "för att det blev billigare med cykelhjul."
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 22:05 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 aug-13 kl 01:27 »

T16_AeRo

• Närke
« Svar #42 skrivet: 14 aug-13 kl 22:00 »
Forden som jag tittade på är inte aktuell med tanke på lastaren, har vi kommit fram till.
 Börjar bli mer och mer insnöad på en traktorgrävare och sedan någon mindre enklare traktor utan lastare ( finns ju större utbud då)

FORD 550
verkar vara en liten och smidig grävare

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 14 aug-13 kl 23:49 »
Citera
FORD 550 verkar vara en liten och smidig grävare

Bara du håller dig på vägen och gräsmattan . Har du kollat frigången på Iggesundsgrävarna? ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

T16_AeRo

• Närke
« Svar #44 skrivet: 12 maj-14 kl 16:29 »
Kan ju uppdatera tråden med att jag nu är ägare till en lite midre grävare CASE 580F -80
Motorn är en David Brown.

Nästa inköp blir väl en enklare jordbrukstraktor utan lastare (finns ju mer att välja på då).
 Vet docjk inte hur stor den bör vara för ca 6 ha betesputsning samt ev. om vi ska ta eget hö i framtiden då

Micke1

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 maj-14 kl 11:17 »
Grattis till nyförvärvet  ;D
Jag gjorde samma val men införskaffade mig en NH95, och en traktor.
Undrar om du varit ute på någon åker och grävt och kört? Och hur det gick?
Maskinen väger ju ändå ca 7 ton. Så berätta gärna lite om hur maskinen uppför sig
och hur du tycker den fungerar, Lättkörd, glapp, skopor du har mm.
vore roligt att byta lite erfarenheter, Och kunna få reda på lite mer om Case 580.
Och vad du fick för pengarna.

Lycka till.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #46 skrivet: 27 maj-14 kl 21:28 »
Tackar tackar  :) Du kan läsa lite mer i denna tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=54&t=159771

Jag har mest grävt runt ladan samt grävt upp några björkstubbar. Nu minns jag inte totalvikten men tror nog den väger mellan 5-6 ton. Inte så jättetung så lätt att flytta maskinen när man bryter i stubbarna.. krävs lite planering.
 Jag är jättenöjd med kombiskopan fram.. underlättar när man ska plocka stenar. Dock ser man ju inte alls vad som händer framför skopan  >:( Skulle behöva någon slags backkamera.
 Finns ju 3:e funktion på lastaren så planen är ju att köpa nån balgrip i framtiden. Dock har jag ingen aning om vad det är för redskapsfäste fram och bak  ???

Visst finns det glapp och oljefukt. Det mesta glappet är i svängen bak. Fick med nya tappar dit men antar godset är slitet i själva kroppen också. Men det får bli ett senare projekt. Det är även lite glapp i teleskopstickan bak.
 Oljefukt finns det ju lite här och där. Det får man väl åtgärda efter hand. Det som ligger först på listan är nog att packa om en lyftkolv till lastaren fram där det droppar oroväckande vid belastning. Har aldrig packat om en hydraylcylinder men vore kul att lära sig.

Jag fick ge 50 000kr för grävaren och det får jag väl vara nöjd med. Jag borde ju få tillbaka pengarna om den ska säljas om några år
 Den är ju servad och underhållen då den gått på Valletuna Golfklubb bland annat. Skönt att den inte gått som slit och släng på nån bondgård iaf  :)

Din traktorgrävare antar jag är lite nyare årsmodell?  :)

Micke1

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 28 maj-14 kl 14:46 »
Hej!
 Ja en Case  funderade jag också på men hittade ingen då.
Men fann en NH 95 i Danmark 98 års modell.
Så det fick bli den. Trevlig maskin men en del att fixa också.
Upptäckte då att det inte var så lätt att få reservdelar till denna då det inte fans så många återförsäljare . Så det var bara att betala vad de vill ha för delarna, :(  Så jag skaffade en JCB 3CX i stället. Mycket lättare att få tag i reservdelar och till helt andra priser också.
Så nu har jag beställt och fått hem alla bussningar till hela maskinen och lite till. JCBn har inte lika bra komfort som NH95 Och inte lika smidigt grävaggregat heller men annars samma presstandard,
Jag har ett mekaniskt snabbfäste till grävskopan. Och skulle vilja sätta på ett fäste också till Lastaren som är combi. Men det får dröja så länge.
Lite läckage gör ju inget att det fuktar för detta håller rosten borta men binder en hel del damm. Fixat gallerskopa till hyfsat pris som jag inväntar.
Har lite mycket glapp i infästningarna till sväng bommen så vid fullt uttag på stickan och lite belastning i sidledes så kan plötsligt skopan släppa och hela grävarmen gör ett kast på mins två meter i sidledes
Så står någon där så är det som att bli påkörd av en bil i hundra knyck ;D  Så att gräva intill ett hus får nog vänta lite tills detta är fixat. Tapparna glappar nog 1mm och själva cylindern glappar nog 5-7mm. Att packa om cylinder är inga större svårigheter. Det som kan strula är att sära huset, Och att man kan ha fått repor inuti cylindern som kommer att skada de nya packningarna, Detta speciellt då bussningarna är slitna och du snedbelastat den. Samt att det är tungt att handskas med. Ska nu själv försöka komma på hur jag ska få loss Bomen, och palla upp aggregatet.Så jag b.la. kan byta alla bussningar på vridhuset.(King pin)
Tippar detta och du kommer i kläm så är det god bye.
Men själv är bäste dräng som de bruka säga. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser