Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja traktor + lastare..?  (läst 23010 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Välja traktor + lastare..?
« Svar #20 skrivet: 05 aug-13 kl 23:39 »
Den ser ut som en modern variant av ford 4000 -70, som jag kör rätt mycket i jobbet. Det fyrhjulsdrivna är det jag saknat på den, men det har ju den på din bild.

hånung

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 aug-13 kl 23:44 »
Den räcker gott!

Hoppas någon med ford-kunskaper vill tala om huruvida den modellen hade motorer med bekymmer eller inte. Någon modell hade det men borde va åtgärdat i s f.
Råttebo motorerna kom väl först efter 87 tror  ja .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 06 aug-13 kl 01:06 »
Inte då! Gamla fordar är outslitliga, förutom någon modell som jag tror fodrena spökade på. En bonde här har 3-5 stycken 3000-4000 som aldrig bråkat. Och hur många Dexta och Majorer är inte ännu i trafik?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 aug-13 kl 01:16 »
Inte då! Gamla fordar är outslitliga, förutom någon modell som jag tror fodrena spökade på. En bonde här har 3-5 stycken 3000-4000 som aldrig bråkat. Och hur många Dexta och Majorer är inte ännu i trafik?
Nä det är förstås sant att råttbona kom först på 70 talet . Obs det är nu inte ja som på står det utan någon som är motorrenoverare  .

T16_AeRo

• Närke
« Svar #24 skrivet: 06 aug-13 kl 08:24 »
Råttbo..?  ???

Det lilla jag googlade fram var att det kunde vara dåliga gjutningar i blocket så de rostade sönder innifrån. Vet dock inte vilka år det gällde

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 aug-13 kl 10:26 »
Råttbo..?  ???

Det lilla jag googlade fram var att det kunde vara dåliga gjutningar i blocket så de rostade sönder innifrån. Vet dock inte vilka år det gällde
Ja och det va precis va motor renoveraren menade  :)

Existens

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 aug-13 kl 10:39 »
Tack för alla svar  :D

Jag ser det som så att det nästan blir svårare att välja traktor när man har en liten gård (samt liten plånbok). Har man större gård har man ju oftast fler traktorer i varierande storlekar för olika sysslor. Nu ska ju jag försöka hitta en som klarar av det mesta utan att vara för klumpig samt dyr i drift. Sen spelar ju så klart priset in.

Hur som helst så blev det lite traktorprat på jobbet idag då semestern är över. Visade sig att en jobbarkompis ska sälja deras FORD 4610 4wd 80-tal nånting. Den har dock ingen lastare utan en frontlyft. Traktorn verkar mest ha använts till att ploga snö. Frågade om den orkade lyfta rundbalar och det skulle inte vara några problem. Motorn verkar vara 3-cylindrig på runt 60hk

Får se om jag kommer iväg och kollar på den i veckan. Har sett den tidigare men har för mig att det var en väldigt liten traktor  ??? Men jag kanske misstar mig.

Jag har en Ford 4610 -83, som jag köpte 1987. Det är en bra traktor om den sköts om på normalt sätt och inte överbelastas.
Jag är kass på att underhålla grejer, och har också belastat den traktorn långt över vad som är normalt. Och hur många timmar den gått nu det vet jag inte eftersom hytten brann 2002 och timräknaren tog slut, men det är långt över 10 000 timmar.
Framaxeln har jag slitit ut efter att ha lastat 1000 kg potatissäckar längs med en dålig väg varje dag i 15 år.
Jag har kört land och rike kring med 1000 kg i lyftarmarna och bakom den en vagn som vägde 6 ton.
Jag plogade snö med den i ett samhälle i 8 år.

Har fått renovera motorn några gånger, bland annat efter att fodrena rostat sönder så det kom in vatten i cylindrarna.

Gör man bara hälften av allt detta, så håller den hur fint som helst  :)

hånung

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 aug-13 kl 10:48 »
Jag har en Ford 4610 -83, som jag köpte 1987. Det är en bra traktor om den sköts om på normalt sätt och inte överbelastas.
Jag är kass på att underhålla grejer, och har också belastat den traktorn långt över vad som är normalt. Och hur många timmar den gått nu det vet jag inte eftersom hytten brann 2002 och timräknaren tog slut, men det är långt över 10 000 timmar.
Framaxeln har jag slitit ut efter att ha lastat 1000 kg potatissäckar längs med en dålig väg varje dag i 15 år.
Jag har kört land och rike kring med 1000 kg i lyftarmarna och bakom den en vagn som vägde 6 ton.
Jag plogade snö med den i ett samhälle i 8 år.

Har fått renovera motorn några gånger, bland annat efter att fodrena rostat sönder så det kom in vatten i cylindrarna.

Gör man bara hälften av allt detta, så håller den hur fint som helst  :)
Hur kan det vara en bra traktor när den rostar sönder inifrån i motorn . Tycker det talar i mot ja att köpa sådant  för det var ju just vad motor renoveraren pratade om att motorerna rostar sönder inifrån  så en sådan traktor förstår ja inte ens att du kan rekommendera.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 aug-13 kl 12:26 »
Köp en äldre traktor utan en massa elektronik, sätt en vikt i lyftarmarna och använd lastaren med förstånd, så kommer du långt utan att bli utfattig

hånung

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 aug-13 kl 12:51 »

T16_AeRo

• Närke
« Svar #30 skrivet: 06 aug-13 kl 20:17 »
En liten uppdatering då jag som idag provkört traktorn i fråga (FORD 4610 4x4)

Blandade känslor  :-\

Det positiva
*Endast ca 3000h
*Fint skick förutom bakrutan som saknades
*Köravstånd hem  ;D
*4WD

Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! Jag försökte hitta 3 eller 4:an men gav upp. Ägaren hävdade dock att det är en vanesak. Det är alltså den tidiga versionen av rattväxel.
*Ingen frontlastare. Sitter nu en rätt så ny joystickstyrd 3-punktslyft monterad fram
*Kostnad + massa letande för att montera en lastare om jag vill lyfta högre

Vad skulle ni uppskatta att en sån här traktor är värd?
*Jag ko

Existens

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 aug-13 kl 20:23 »
Köp en äldre traktor utan en massa elektronik, sätt en vikt i lyftarmarna och använd lastaren med förstånd, så kommer du långt utan att bli utfattig

Nåja..en Ford från början av åttiotalet är ju nu 30 år gammal.. och har inget överskott av elektronik.

Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! J
*Jag ko

Du vänjer dig som sagt, och den är suverän att ha vid lastararbeten just med den växeln.

Traktorer är ju tyvärr hopplöst övervärderade och han vill väl säker ha 40-50 000 för den?

35000 tycker jag ju är ett lagom pris med tanke på ålder. Men den har ju inte gått mycket, men det är ju synd att det saknas en riktig lastare.
Dock borde det vara lätt att hitta fästjärn till en riktig lastare. Det finns ju en uppsjö såna här traktorer på skrotarna.

hånung

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 aug-13 kl 20:31 »

Det positiva
*Endast ca 3000h
*Fint skick förutom bakrutan som saknades
*Köravstånd hem  ;D
*4WD

Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! Jag försökte hitta 3 eller 4:an men gav upp. Ägaren hävdade dock att det är en vanesak. Det är alltså den tidiga versionen av rattväxel.
*Ingen frontlastare. Sitter nu en rätt så ny joystickstyrd 3-punktslyft monterad fram
*Kostnad + massa letande för att montera en lastare om jag vill lyfta högre

Vad skulle ni uppskatta att en sån här traktor är värd?
*Jag ko
Ja ha så du satsar  på framtida motor haveri till en fin penning  Grattis ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 06 aug-13 kl 20:34 »
Ska inte glykol skydda mot rost, i det systemet?

hånung

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 aug-13 kl 20:38 »
Jo det ska den väl men gjutet är vist så för bålt dåligt  så det håller inte vist utan rostar sönder väldigt lätt  har ja fått förklarat för mig .

T16_AeRo

• Närke
« Svar #35 skrivet: 06 aug-13 kl 20:40 »
Traktorer är ju tyvärr hopplöst övervärderade och han vill väl säker ha 40-50 000 för den?

35000 tycker jag ju är ett lagom pris med tanke på ålder.

Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort

De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000

T16_AeRo

• Närke
« Svar #36 skrivet: 06 aug-13 kl 20:42 »
Ja ha så du satsar  på framtida motor haveri till en fin penning  Grattis ;)

Provköra är gratis vad jag vet  ;)

Existens

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 06 aug-13 kl 20:43 »

Det är ju sånt man får tänka på, ja.

Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort

Ja, jag var rädd för att det var så..  Jag gav 125 för min, och då var den ju bara 4 år gammal, med lastare.

hånung

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 aug-13 kl 20:45 »

[/quote]
En sådan kanske   vore något . http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1

hånung

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 06 aug-13 kl 20:45 »
Provköra är gratis vad jag vet  ;)
Jo det är ju för väl  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser