Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparot....  (läst 9512 gånger)

Florina

• Gäst
Pepparot....
« skrivet: 15 feb-07 kl 19:45 »
Jag skulle så gärna vilja odla pepparot.

Varför hittar man aldrig småplantor på plantskolor?
Måste väl dra upp från frön kanske, men har ni bra tips om odling o sorter?
Vore så glad för tips.. :)

Bo

Enkelt
« Svar #1 skrivet: 15 feb-07 kl 20:48 »
Den du köper i affärn, kan du plantera. Ser du ett förvildat bestånd räcker det med minsta rotbit du kan få loss.

Florina

• Gäst
Re:Pepparot....
« Svar #2 skrivet: 16 feb-07 kl 14:10 »
Wow menar du det :) är det bara att stoppa ner den i jorden?

Vilken månad då? Maj eller så kanske....

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 16 feb-07 kl 14:47 »
Pepparoten är inte känslig men vänta tills det blir frostfria nätter bara, plantera den på väl valt ställe för den är nästan omöjlig att utrota när den väl fått fäste och den kan sprida sig lite.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 feb-07 kl 15:25 »
Sprida sig lite :-X
När jag hade peppar-rot spred den sig ohämmat :-[ ;D
Om du har en plats där det är ok att den tar ut sig på så är det lugnt, men annars kan man plantera den i något. Jag hade en plast-tunna som jag skar bort botten på. Tunnan grävdes ner, och i den satte jag peppar-rot. Den höll sig där i ett par år, sedan flyttade vi och  jag vet inte hur det har hållt i längden...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 16 feb-07 kl 16:49 »
Vill ju inte skrämma folk  ;D  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Florina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 feb-07 kl 16:52 »
tack för era tips :)

O ja det har ja hört att den sprider sig ohämmat, så det blir på ett säkert ställe o nedgrävd hink :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 16 feb-07 kl 18:12 »
Hej!

Pepparrot ja!  Ciska 90 % av den pepparrot som odlas och säljs i Sverige odlas i Fjärås församling, och 100 % i Kungsbacka kommun. Alltså en halländsk specialitet.
På våren sätts pepparroten ut, man lägger en smal bit rot (ca  30 cm lång)  vågrätt i marken. I ena änden bildas blad, och i den andra en rot som växer neråt. Marken ska vara mycket välgödslad.
Under högsommaren friläggs roten, och man skrapar av alla sidorötter, sparar bara den lodräta roten i änden och den vågräta ursprungsroten. Under tillväxtsäsongen blir den grövre, och på hösten/vintern tas den upp och skärs i bitar som säljs. Den lodräta roten tas tillvara som "utsäde" till nästa år.
Det är mycket jobb med kommersiell pepparrotsodling, varför ytterst få familjer har mer än ½ hektar.

Edgar, som tidigare bott granne med en odlare och grossist i pepparrotsbranchen.

Florina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 feb-07 kl 20:40 »
Tack för hjälpen..... :)

Florina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-07 kl 20:42 »
Tack Edgar :) ska testa till våren.

Har tänkt att odla för eget bruk, då ja älskar pepparot.

naggen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 14:21 »

Det är mycket jobb med kommersiell pepparrotsodling,

Inte bara mycket, utan tråkigt också, sägs det.
Att lägga om pepparrot, var dag året runt, det är nog inte direkt någon drömtillvaro.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 17:33 »
Hej!

Det är ett vanligt sommarjobb för skolungdom att skola (!) om pepparrot i Kungsbacka.

Jag har ett svagt minne av att pepparrot även används i något hudpreparat, som var bra för något. Minns inte riktigt. Någon som har en susning?

Edgar, som hellre skyller på dåligt minne än dåligt förstånd.

uppesittarkväll

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 mar-07 kl 01:58 »
Kontakta Nordiska Genbanken, SLU, Alnarp så har du möjlighet att få rotbitar av pepparrot till sommaren. De har haft en inventering av olika nordiska bestånd som de analyserat och det har visat sig att det är stor skillnad i "pepprighet" och C-vitaminhalt t ex.

Florina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 mar-07 kl 10:27 »
Va kul jag ska kontakta dem :)

Marieberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 mar-07 kl 11:17 »
Wow menar du det :) är det bara att stoppa ner den i jorden?

Vilken månad då? Maj eller så kanske....

Tänk på att gräva ner roten horisontalt, inte vertikalt, vilket man gärna vill tro...

Florina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-07 kl 12:10 »
Hur långt ner i jorden ???

Florina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 mar-07 kl 13:11 »
Hallå kära odlare av pepparot :D vill veta hur långt ner pepparoten ska ligga  ???

grankotten

« Svar #17 skrivet: 13 mar-07 kl 18:32 »
Om jag inte minns helt fel har jag sett nån bild var man planterat pepparrot i en tunna? Skulle ju tro att tunnan bejöver dräneringshål, men på så sätt borde ju rötterna inte spridas?

Florina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 mar-07 kl 20:27 »
Ha ha jag kanske har missuppfattat, men fick svar en gång att lägga en pepparot i jorden och att rötter växte ut...

Men ska den ligga ngr cm ner i jorden tro ::)

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 16 mar-07 kl 12:16 »
Kontakta Nordiska Genbanken, SLU, Alnarp så har du möjlighet att få rotbitar av pepparrot till sommaren. De har haft en inventering av olika nordiska bestånd som de analyserat och det har visat sig att det är stor skillnad i "pepprighet" och C-vitaminhalt t ex.

Har varit i kontakt med SLU i Alnarp, och de lät meddela att de inte har nån försöljning av utsäde längre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser