Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder ska jag välja till kycklingarna ??  (läst 5549 gånger)

evamarta

• Skåne
SV: Vilket foder ska jag välja till kycklingarna ??
« Svar #20 skrivet: 20 jul-13 kl 18:29 »
Va ?? Du menar väl inte att jag ska föda upp dem på gammalt bröd ?  ???

Jo, det menar jag. Och det är inget fel på brödet. Felet är att det är datummärkt. Utgånget datum = oätligt bröd. Inte. Men butiken måste slänga det. (Eller ge bort det.)
evamarta@live.se
0767-933525

evamarta

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 20 jul-13 kl 18:34 »
Om mina kycklingar inte får tillräckligt med mat så dör dom, tänker jag. Samma som med människobarn. Men det händer väldigt sällan hemma hos oss.

evamarta@live.se
0767-933525

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 24 jul-13 kl 10:26 »
 ...så dina kycklingar får BARA bröd ? Känns inte som all näring de behöver....
Jag kompletterar gärna med rester å sånt, men ger dem även ett fullfoder.

Ljus

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 24 jul-13 kl 15:20 »
är det okej att ge dem ris?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 24 jul-13 kl 17:55 »
Klart dom ska ha ris! Helst råris.......och kokt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

evamarta

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 26 jul-13 kl 03:14 »
...så dina kycklingar får BARA bröd ? Känns inte som all näring de behöver....
Jag kompletterar gärna med rester å sånt, men ger dem även ett fullfoder.

Kycklingarna får många olika sorters bröd och matrester. Om dom tycker om det , så äter dom det. Om dom inte tycker om det, så äter dom inte. I övrigt utgår jag från att de försörjer sej själva ute nu när det sommar. De går alltså fritt utomhus. Men till vintern får de lite olika igen: korn, vete, havre, gammalt bröd och och matrester.

Jag tror att om man erbjuder en blandning av lite av varje, så blir det bra.
evamarta@live.se
0767-933525

karsan

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 26 jul-13 kl 10:49 »
Nu kan jag inte hitta tråden, men det är tydligen en skröna att fåglar inte tål rått ris. Så jag  har gett mina rått grötris (blir alltid över efter jul) utan problem.   Fast råris är förstås bättre.

johe71

« Svar #27 skrivet: 26 jul-13 kl 11:14 »
Nu kan jag inte hitta tråden, men det är tydligen en skröna att fåglar inte tål rått ris.

från SVA "En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön."

hittade detta från 2008 om bröd och fåglar: "Nu uppmanar brittiska fågelexperter allmänheten att sluta mata fåglar med bröd. Skälet: bröd innehåller inte tillräckligt med näring och minskar chanserna för fågelungar att överleva. [...] Och det spelar ingen roll vilken typ av bröd det handlar om. Mörkt bröd ska vara lika dåligt som vitt bröd. [...] Att fylla deras magar med bröd minskar deras chanser att överleva, eftersom de inte få tillräckligt med näring för att växa, skriver The Times"

evamarta

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 28 jul-13 kl 18:22 »

hittade detta från 2008 om bröd och fåglar: "Nu uppmanar brittiska fågelexperter allmänheten att sluta mata fåglar med bröd. Skälet: bröd innehåller inte tillräckligt med näring och minskar chanserna för fågelungar att överleva. [...] Och det spelar ingen roll vilken typ av bröd det handlar om. Mörkt bröd ska vara lika dåligt som vitt bröd. [...] Att fylla deras magar med bröd minskar deras chanser att överleva, eftersom de inte få tillräckligt med näring för att växa, skriver The Times"
[/quote]

Åh, herregud! Nåja, alla mina kycklingar lever fortfarande - och växer också - det enda jag har märkt är att brödet tycks inte tycks mätta lika bra som hela korn. De äter enorma mängder, tycker jag.
evamarta@live.se
0767-933525

skogsbonne

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 28 jul-13 kl 19:15 »
det dom menar är att om man ger tex 50 g bröd så innehåller det mycket mindre näring än 50 g kycklingfoder men ger man lite så spelar det ju ingen roll

Marielle

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 30 jul-13 kl 09:26 »
 Tja, det är borde väl vara samma som för vilda fåglar man matar med bröd ?
Klart att " människobröd" inte innehåller allt vad en fågel behöver  ... Eller ?
Jag har iaf slutat mata småfåglar och änder vid sjön med bröd eftersom de kan dö av näringsbrist
Magen blir ju full av allt bröd de käkar vilket gör att de inte söker annan föda & med andra ord dör av näringsbrist..i värsta fall. Sen att ge dem lite och ibland, DET ären annan femma !

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 30 jul-13 kl 09:52 »
Citera
Magen blir ju full av allt bröd de käkar vilket gör att de inte söker annan föda & med andra ord dör av näringsbrist..i värsta fall.
Sen är det skillnad på bröd och "bröd". Samma gäller nog folk som äter limpa, fransbröd och annat sötebröd som växer i munnen ju mer man tuggar. Men DET är en annan femma.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Marielle

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 03 aug-13 kl 01:16 »
Sen är det skillnad på bröd och "bröd". Samma gäller nog folk som äter limpa, fransbröd och annat sötebröd som växer i munnen ju mer man tuggar. Men DET är en annan femma.

Klart det är skillnad på olika  ;)
Men jag tänker iallafall fortsätta att envist hävda att man inte ska ge bröd , oavsett sort, som enda eller mestadels föda till något djur ! Men det är klart, kanske att det går att baka ihop något " fågelnyttigt" bröd av olika fröer och annat nyttigt, avsett för djur. Jag bakar ju till hundarna emellanåt, så tja, kanske ska fundera vidare på fågelbrödsalternativ !  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Pamilla, Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser