Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder ska jag välja till kycklingarna ??  (läst 5579 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Vilket foder ska jag välja till kycklingarna ??
« skrivet: 18 jul-13 kl 13:03 »
Här har det kläckts kycklingar under gårdagen och håller på idag med !  :D
MEN.... Tänkte åka och köpa startfoder idag, på Granngården. Vilket ska jag välja ??
Penna / start och Granngården startfoder. Är det bara priset som skiljer ??

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilket foder ska jag välja till kycklingarna ??
« Svar #1 skrivet: 18 jul-13 kl 13:27 »
Jag brukar ge dem ett kokt &mosat ägg eller två när de är 2-3 dagar. Sen ERBJUDA dem Start, men inte fan vill de ha "barnmat"! De vill ha vete samt gå ute och sprätta & plocka baggar, larver o fästingar som riktiga höns. Start vill bara de stora ha  :o
Nej vi kläcker inte i kläckare här.......... bara naturruvade och lösa på gården så fort hönan vill.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-13 kl 14:03 »
Jag brukar ge dem ett kokt &mosat ägg eller två när de är 2-3 dagar. Sen ERBJUDA dem Start, men inte fan vill de ha "barnmat"! De vill ha vete samt gå ute och sprätta & plocka baggar, larver o fästingar som riktiga höns. Start vill bara de stora ha  :o
Nej vi kläcker inte i kläckare här.......... bara naturruvade och lösa på gården så fort hönan vill.

Nu har jag iof inte påstått att det är maskinkläckta kycklingar... De är kläckta under sin goa dvärgkochinmamma ! Än så länge är de 8, med förhoppning om 2-3 st till inom kort . 
Jag har dem i en kompostgallerbur på golvet inne i hönshuset än så länge. Tanken är att avvakta nån vecka eller två, så de blir lite tuffare . Har inte tänkt att ha dem som skatmat heller, så helt frigående ute, blir de inte förrän de är för stora för att fresta skatorna ! Det blir en liten hönsgård sålänge det behövs. Hur olämpligt är det då, om ( snarare när) de plockar i sig av värpfodret ? Ingen större fara väl ? Har för mig att enda " faran" är för lite protein...
Dessutom mkt sparvhök här så...nä.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jul-13 kl 14:20 »
Jag har skaffat kycklingar med tillgörande höna, dessa har fått gå i en liten hönsgård samt fritt, jag har passat på att kasta lite startfoder där dom är för stunden, så dom får i sig lite foder även när dom är ute och sprätter. Nu har jag även börjat med lite fodervete för att hönsen och den nyinskaffade tuppen ska ha något att kalasa på.

Dom får äta detta tills säcken tar slut...
Det är aldrig för sent att ge upp.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 18 jul-13 kl 15:34 »
Här kan du gå in och skriva ut vad fodret innehåller. http://www.granngarden.se/category/djur-foder/fjaderfa/fodra/ ..............och jämföra. Det är inte mycke som skiljer, det är mest mellan fullfoder och koncentrat.
Tänk vad de plockar i sig som lösgående för att inte tala om hönsfåglar i vilt tillstånd! Och vem har kontroll på det mer än "Han där uppe"?

Skatorna här har vi bara nytta av, de larmar när det kommer något farligt. Kajorna, där emot var värre. En som spetsat in sig på nyfödingar sköt jag och så försvann de andra. Sparvhöken har kammat noll hittills men det kan snart ändra sig, om vaktskatorna är på annat håll.

Vad jag egentligen vill ha sagt; Gör inte fodervalet till ett störren problem än det är. Det dyker säkert upp andra..........  ;D
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 15:46 av TiB »

Marielle

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-13 kl 16:07 »
Här kan du gå in och skriva ut vad fodret innehåller. http://www.granngarden.se/category/djur-foder/fjaderfa/fodra/ ..............och jämföra. Det är inte mycke som skiljer, det är mest mellan fullfoder och koncentrat.
Tänk vad de plockar i sig som lösgående för att inte tala om hönsfåglar i vilt tillstånd! Och vem har kontroll på det mer än "Han där uppe"?

Skatorna här har vi bara nytta av, de larmar när det kommer något farligt. Kajorna, där emot var värre. En som spetsat in sig på nyfödingar sköt jag och så försvann de andra. Sparvhöken har kammat noll hittills men det kan snart ändra sig, om vaktskatorna är på annat håll.

Vad jag egentligen vill ha sagt; Gör inte fodervalet till ett störren problem än det är. Det dyker säkert upp andra..........  ;D

...så med andra ord skulle jag likagärna kunna ge dem samma allfoder som ankorna får ( å hönsen när det inte är värpsäsong) ? Samt evt kokt äggula eller hellre äggfoder några veckor .
Finklippt grönfoder så länge jag inte har dem ute på vift också då såklart...
Tyvärr finns här alltifrån skator,kråkor,kajor,korpar till sparvhök å annat " otrevligt" . Mkt katter, hundar å rävar också för den delen, om man nu ska leta problem !  ;D
Jag tänker inte mista en enda kyckling till mat !
Lite orolig för löpankorna också, de kan väl käka upp små dvärgkycklingar om de får lust ?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-13 kl 16:28 »
Oj... Törs man verkligen ge hönskycklingar kalkonstart ?? Jag har det till vaktlarna, men det är väl alldeles för MKT protein i det ? Har läst mkt om att de växer för snabbt med diverse oönskade följder på det ??

Precis inte kalkonstart till hönskycklingar!

Kycklingfodret Penna innehåller 189g protein och Kalkonstart 260g protein.
För mycket protein till kycklingar kan orsaka ledgikt (njurskada), vilket visar sig först när kycklingen blivit en vuxen värpande höna! Som då plötsligt en dag ligger död utan förvarning eller får svullna fötter först.

Kycklingfodret innehåller också mindre kalk än de andra fodren eftersom för my kalk till kycklingar orsakar benproblem.           
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 16:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ljus

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-13 kl 20:29 »
mina kycklingar älskar omelett :) Brukar ha i tomat, solrosfrön, linfrön, undulatfrön och lite finkrossat äggskal i

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 21:02 »
mina kycklingar älskar omelett :) Brukar ha i tomat, solrosfrön, linfrön, undulatfrön och lite finkrossat äggskal i

Nja, vet inte om det är något jag skulle ge dagsgamla kycklingar... ???
Våra vuxna höns älskar " allt" om de får plocka det från min tallrik. Inte nödvändigtvis något jag skulle ge dem dagligen.....
TOMAT har jag läst att man inte ska ge höns alls, minns inte varför dock. Inte äggskal heller, då det kan " göra dem till ägghackare". Inget jag kan svära på, men jag tänker inte chansa.
Nu fanns det varken det ena eller det andra kycklingfodret på Granngården , så det blir allfoder och äggfoder !

evamarta

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 jul-13 kl 22:31 »
Fråga efter gammalt bröd i din lokala butik! :-)
evamarta@live.se
0767-933525

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 18 jul-13 kl 23:32 »
Fråga efter gammalt bröd i din lokala butik! :-)

Va ?? Du menar väl inte att jag ska föda upp dem på gammalt bröd ?  ???

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 19 jul-13 kl 11:20 »
Jag tror miljontals kycklingar fötts upp på gammalt bröd, säd och vad som blivit över genom tiderna. Inget som någon någonsin skulle kunna tänka sig idag, när det finns hur mycke pengar som helst och bara det som köpts för dyrt är värt nånting.

Köp, köp, köp av alla sorterna jämte undulatfrö, havregryn, hirskolvar................

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 19 jul-13 kl 11:28 »
Jag tror miljontals kycklingar fötts upp på gammalt bröd, säd och vad som blivit över genom tiderna. Inget som någon någonsin skulle kunna tänka sig idag, när det finns hur mycke pengar som helst och bara det som köpts för dyrt är värt nånting.

Idag vet vi hur farligt mögel är för djur och människor så att låta påskina att det beror på snobbism är inte juste.  >:(
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 19 jul-13 kl 11:34 »

Köp, köp, köp av alla sorterna jämte undulatfrö, havregryn, hirskolvar................

En sak att KOMPLETTERA med någorlunda fräscht bröd, det gör man såklart. Likaså " vad som blir över" , som är lämpligt för dessa minidunisar. Jag har inget behov av att köpa onödigt foder så dyrt som möjligt.
Jag vill bara försäkra mig om att jag har rätt föda till dem så att de inte lider brist på något  ::)
Är nämligen inte helt säker på att vår, inte  alltför stora tomt, kan erbjuda tillräckligt med mat.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 19 jul-13 kl 17:03 »
tomat är inte farligt, ägg skal gör dom inte till äggätare för skalen är i små bitar. Ja gammalt brö har många kycklingar blivit uppfödda på och gammalt betyder inte mögel! Håller med TiB om att folk ska köpa havregryn hir undulatfrö mm. Köp kycklingfoder så är allt klart samt vatten såklart, Hålla på och koka ägg mm nej inget för mig men jag har inte 10 kycklingarna heller

Marielle

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-13 kl 18:27 »
.... Vilket leder tillbaka till min ursprungsfråga... VILKET av de färdiga kycklingfodrena jag skulle välja, om det hade någon betydelse...
Jag tror att jag har fått svaren jag behöver nu, så tack alla hjälpsamma !

skogsbonne

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 jul-13 kl 21:21 »
det är nog nästan bara priset som skiljer men jag har gått över till svenska foder istället för granngården för deras priser är åt skogen..

Marielle

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 19 jul-13 kl 21:34 »
Finns tyvärr bara Granngården i närheten, så jag är hänvisad dit. Å andra sidan har jag så få höns att kostnaden i stort sett är obefintlig  :P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 19 jul-13 kl 21:52 »
Är det galant du menar som kostar 179 kr för 25 kg så anser inte jag att det är billigt när det är ett kg pris på 7.16 när man kan köpa värpfoder för som är gjort för höns och kostar 7.2 per kg
Nej men man kan ha en säck, Är det en kanin på säcken så kostar det en hundring mer, eller så.  >:(

Ljus

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 20 jul-13 kl 10:51 »
spagetti är mina kycklingar helt GALNA i :) o så kokt äggula gillar dom jättemycket oxå, innehåller massa vitaminer

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser