Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta eget för dummies...  (läst 14286 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Starta eget för dummies...
« Svar #60 skrivet: 01 aug-13 kl 08:36 »
Var gränsen går, vet jag inte. Därför jag frågar.

Jag har mejlat skatteverket och frågat, för att se om det möjligen finns nån handledning framtagen, och få det utrett.
Så nu är det bara att vänta några dar...

Broberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 01 aug-13 kl 08:51 »
Vad bra!

Existens

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 01 aug-13 kl 16:41 »
Det gick ovanligt fort att få svar!

Var och en får väl tolka efter eget huvud, men själv tycker jag såklart att mina tankar inte var helt galna  ;).  Enkel gräns är det inte, kan konstateras.  Men en produktion som ger konstant försäljning blir nog svår att få godkänd, tycker jag mig utläsa.

Min fråga först:
Jag behöver ha utrett vad som kan räknas som försäljning av produkter från egen privatbostad och tas upp som kapitalinkomst där man får dra av ett schablonavdrag på 40 000.

I texterna man hittar står det *träd och trädgårdsprodukter*.

Betyder det att man kan t.ex bedriva en bärodling och anse det som en kapitalinkomst?

Kan man hålla höns för att producera ägg?

Var går gränsen för att det ska ses som en hobbyverksamhet istället?

Finns det en handledning kopplat till dessa regler?

Tacksam för svar snarast.

Med vänlig hälsning

Svaret:

Hej!

Ska försöka ge dig ett bra svar på dessa frågor. Finns ibland stora gränsdragningsproblem i vilket inkomstslag man ska placera inkomst från det du tar upp.

Till att börja med får man se till kriterierna för vad som anses vara näringsverksamhet. För att en inkomst ska tillföras näringsverksamhet måste verksamheten vara varaktig, självständig och bedrivas i vinstsyfte. I korthet innebär detta att varaktigt styr gränsdragning mellan näring och tjänst respektive kapital beroende på om det rör sig om försäljning av tjänster respektive varor. Självständighet styr gränsdragningen mellan näring eller tjänst och slutligen vinstsyfte styr gränsdragningen mellan näring och hobbyverksamhet (tjänst).

Ser man till dina exempel så är det svår att se en bärodling som något som innebär att man endast säljer bär en enda gång. Förmodligen har man för avsikt att sälja år efter år och man kan då oftast anse att kriterierna om varaktighet och självständighet i alla fall är uppfyllda. Om kriteriet om vinstsyfte är uppfyllt beror ju på om verksamheten långsiktigt kan ge vinst eller inte. Hobbyverksamhet kan vara aktuellt i detta fallet om direkt vinstsyfte saknas.

Jämför ditt exempel om du istället har en person som har massa bär på tomten och inte kan eller har lust att ta hand om dem själv utan säljer dem istället för att slänga bären. Om personen i detta fall inte har avsikt att sälja bär kontinuerligt förutom de åren kanske skörden blir bra uppfylls inte kriteriet om varaktighet. Inkomsten borde redovisas under inkomstslaget kapital då det handlar om enstaka försäljningstillfällen.

Exemplet om hönsen kan även det få olika utfall beroende på avsikten i det enskilda fallet. Har man för avsikt att producera ägg och sälja dem till olika butiker och privatpersoner för att få varaktig vinst handlar det ju om näringsverksamhet. Är det istället en privatperson som tycker om att ha färska ägg för sig själv och sin familj men under en period fått för mycket ägg och därför säljer dem kan man anse den inkomsten tillhöra inkomstslaget kapital.

Hoppas detta gett dig ledning hur du ska resonera kring dessa frågor.

Vänligen se nedan länkar för mer information från skatteverkets hemsida, broschyrer och handledningar:

Vad är näringsverksamhet?

Hobbyverksamhet SKV 344

Hjälpblankett vid inkomster från privatbostad, t.ex. från uthyrning eller försäljning av träd eller frukt. SKV 2199 (Uthyrning m.m.)

Handledning för beskattning av inkomst vid 2013 års taxering del 2. Avsnitt 23.18 Hobbyverksamhet från sidan 823 och avsnitt 28.3.1 Kapital-intäkter samt avsnitt 29.2.1 Inkomst (Löpande beskattning...)

Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi skulle därför uppskatta om du tog dig tid till att svara på fem frågor i följande enkät http://www.skatteverket.se/serviceenkat Tack för din medverkan!

Med vänliga hälsningar

Daniel Sachs
Skatteverket

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 01 aug-13 kl 18:56 »
Det var ju riktigt goda nyheter!

Bullerybo

• Närke
« Svar #64 skrivet: 11 aug-13 kl 09:51 »
Jaha du Existens... ;D  Svaret du fick är detsamma som jag försökt förmedla här i tråden.

*Det avser överskott från egen hushållsproduktion
*Man måste hålla det på en sådan nivå att det inte framstår som en verksamhet med vinstsyfte
*Regelverket har luddiga gränsdragningar och är öppet för tolkningar
*Även ägg kan ingå

Det hade ju varit roligt om man kunde gå in på detta forum och sprida sanna fakta om en god nyhet utan en massa sura pekpinnesvar (som dessutom visar sig falska). Bara en tanke.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #65 skrivet: 11 aug-13 kl 10:09 »

Det hade ju varit roligt om man kunde gå in på detta forum och sprida sanna fakta om en god nyhet utan en massa sura pekpinnesvar (som dessutom visar sig falska). Bara en tanke.

Ja det är klart att man kan och en länk till en källa på den goda nyheten är ju då jättebra. Då har man ju något att hänvisa till när man pratar med Skatteverket. Är inte så säker på att deras anställda alltid har full koll på alla regler alla gånger.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 11 aug-13 kl 11:15 »
Jaha du Existens... ;D  Svaret du fick är detsamma som jag försökt förmedla här i tråden.

Men såna här grejer behöver utredas, som gjordes, så det är överklart vad som gäller. Annars får plötsligt folk stort äggöverskott, året om, tex.

Eller så tror de inte de får sälja de fyra flaken, som blev över efter våren heller.

Bullerybo

• Närke
« Svar #67 skrivet: 11 aug-13 kl 11:44 »
Jag tror att man kan välja att se glaset halvfullt eller halvtomt, jag tror att man kan välja att försöka hitta kryphål och möjligheter eller att man kan välja att leta fel och hakar.

Dessa skatteregler är en guldgruva för den som ser till att utnyttja dem. För oss som odlar och håller höns för husbehov är det en god möjlighet att genom självhushållet också få en god sidoinkomst utan att starta någon särskild verksamhet.

Goda nyheter "för vem"? Någon mer än jag som inte ser det konstruktiva i den kommentaren? Goda nyheter för alla oss som odlar och håller höns för husbehov. För de som endast odlar sin negativitet är förståss ingen nyhet god nog. >:D

Existens

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 11 aug-13 kl 12:22 »

*Det avser överskott från egen hushållsproduktion
*Man måste hålla det på en sådan nivå att det inte framstår som en verksamhet med vinstsyfte
*Regelverket har luddiga gränsdragningar och är öppet för tolkningar
*Även ägg kan ingå

Tråkigt att du ser det som sura pekpinnar när man försöker ta fram fakta istället för att förlita sig på vad nån säger bara.
Jag tolkade ditt inlägg som att det är fritt fram att hålla 50 höns och sälja överskottet skattefritt, samt att man kan odla fritt bara man håller sig på sin tomt .  Din plantförsäljning som sker varje år är ju t.ex ett typiskt gränsfall. varför så du inte lite färre plantor?  ( skulle man ju kunna fråga sig om man är nitisk, men det är inte min sak )

Då förstår jag ju att du blir tjurig när det sen visar sig att det inte var så, utan min tolkning låg närmare sanningen. 
Du får sälja enstaka överskott som uppkommer när du inte själv hinner äta upp.  Det är allt.
Har du permanenta överskott så är det mer att likna vid en hobby, och skattepliktigt.
Har du permanenta överskott som dessutom ger konstant vinst, så är det snarast näring.

Jag försöker endast förmedla fakta som är underbyggd.  Den som sen väljer att leta kryphål och tänja på det allt utifrån sitt egna samvete, får ju såklart göra det.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #69 skrivet: 11 aug-13 kl 15:20 »
Jag ser det enbart som en fördel att man kan ha ett företag även om man inte har så stora inkomster. När man håller på och bygger upp något kan man dra av för investeringar och momsen på det man måste köpa in. Skulle man sedan få det att funka och börja få överskott så är det bara att vara glad och betala skatt tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

963 gäster, 1 användare
chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser