Jaha du Existens...
Svaret du fick är detsamma som jag försökt förmedla här i tråden.
*Det avser överskott från egen hushållsproduktion
*Man måste hålla det på en sådan nivå att det inte framstår som en verksamhet med vinstsyfte
*Regelverket har luddiga gränsdragningar och är öppet för tolkningar
*Även ägg kan ingå
Det hade ju varit roligt om man kunde gå in på detta forum och sprida sanna fakta om en god nyhet utan en massa sura pekpinnesvar (som dessutom visar sig falska). Bara en tanke.
Tråkigt att du ser det som sura pekpinnar när man försöker ta fram fakta istället för att förlita sig på vad nån säger bara.
Jag tolkade ditt inlägg som att det är fritt fram att hålla 50 höns och sälja överskottet skattefritt, samt att man kan odla fritt bara man håller sig på sin tomt . Din plantförsäljning som sker varje år är ju t.ex ett typiskt gränsfall. varför så du inte lite färre plantor? ( skulle man ju kunna fråga sig om man är nitisk, men det är inte min sak )
Då förstår jag ju att du blir tjurig när det sen visar sig att det inte var så, utan min tolkning låg närmare sanningen.
Du får sälja enstaka överskott som uppkommer när du inte själv hinner äta upp. Det är allt.
Har du permanenta överskott så är det mer att likna vid en hobby, och skattepliktigt.
Har du permanenta överskott som dessutom ger konstant vinst, så är det snarast näring.
Jag försöker endast förmedla fakta som är underbyggd. Den som sen väljer att leta kryphål och tänja på det allt utifrån sitt egna samvete, får ju såklart göra det.