Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta eget för dummies...  (läst 14299 gånger)

Bullerybo

• Närke
SV: Starta eget för dummies...
« Svar #40 skrivet: 30 jul-13 kl 22:00 »
Lämpligen på skatteverkets hemsida (som visserligen inte är så lättmanöverad men det finns där i promise) ...ska se om jag kan hitta rädd sida.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #42 skrivet: 30 jul-13 kl 22:15 »
Momsregistrerad betyder att du lägger på moms på det du säljer, och får dra av momsen på det du köper in till din verksamhet.

Säg att du köper ett papper för 1000 kr och av de är 200 kr moms.

Sen målar du en tavla på pappret, det går åt färg för 200 kr, och av de är 40 kr moms.

Sen säljer du din tavla för 2000 kr. Av de 2000 kr är då 400 kr moms.

Då får du redovisa momsen till staten, 400 - 200 - 40 = 160 kr som ska betalas in till staten.

Moms betyder 'mervärdeskatt', det är alltså en skatt på vinsten i din produkt, och den är oftast 25%.
Vinsten i tavlan, räknat på summorna utan moms, är 640 kr   640 x 25 % = 160.

Kör du enbart som hobby så får du omsätta, dvs dra in, 30 000 per år utan att redovisa moms alls.

Du måste kunna visa att du kommer att sälja nåt för att få bli momsregistrerad, det går inte att bara registrera sig för att få tillbaka moms på grejer man köper.

Fast som konstnär får man själv sälja konst för 300000 kr per år innan man behöver redovisa moms. Säljer man för över 300000 så måste hela beloppet momsredovisas med momsatsen 12%. Om vi pratar tavlor och skulpturer. Fotografier är 25% moms. Sälja upphovsrätt till bild musik e dyl är 6% moms. Krångligt, nej vadå.....

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 30 jul-13 kl 22:19 »

Bullerybo

• Närke
« Svar #44 skrivet: 30 jul-13 kl 22:27 »
Haken är väl att det måste komma från "privatbostaden" så om man har ett jordbruk kanske det inte funkar?

Och som med hobbyverksamhet så måste man hålla det på en nivå som inte framstår som näringsverksamhet (men det är som vanligt en fråga om tolkningar...)

Så länge man framhåller det som huvudsakligen är odling (eller hobbyhäns eller bin eller...) för eget bruk i första hand och försäljning av överskott som sidoeffekt så går det ju att klämma under detta avdrag i alla fall.

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 30 jul-13 kl 22:51 »
Detta behöver vi utreda och klistra högt upp.

Broberg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 jul-13 kl 22:57 »
Det står där under, för att det gäller fastigheter som man äger och inte hobbyverksamheter på ett ställe, där man hyr in sig? Så måste det vara?

Det står alltså där, för att man inte ska både hyra ut huset och sälja massa ved skattefritt?

Översta stycket:

Citera
Om du hyr ut din privatbostad (det vill säga ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt) eller hyr ut en hyresrätt som är bostad så ska du redovisa ett eventuellt överskott av uthyrningen som inkomst av kapital.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #47 skrivet: 30 jul-13 kl 22:58 »
Det är ju häftigt att det är ett schablonavdrag, så du behöver ju inte haft några kostnader alls egentligen.

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 30 jul-13 kl 23:03 »
Det är ju häftigt att det är ett schablonavdrag, så du behöver ju inte haft några kostnader alls egentligen.

För att folk inte ska dra av miljontraktorer, för att sälja hö från ett hektar?

Existens

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 31 jul-13 kl 10:45 »
Källa? Skatteverket...regeringen... Jag trodde alla alternativare visste om detta. Det är väl det bästa som hänt den lille månskensbonden på år och dar.

Det slank med på köpet när de drog upp avdraget för uthyrning av bostad, och det avser produkter från privathushållet, tex ved, frukt och grönt från trädgården osv. Det plantöverskott som jag säljer varje vår när jag drar upp egna plantor till trädgården får jag också räkna med här.

När vi ber om en källa, så är det för att man ska sprida fakta, och inte rykten, som fallet blir när man hänvisar till att *det vet väl alla*.
Du har ju tex själv lagt till ägg, som inte kan innefattas i den regeln. Nästa person kanske lägger till kött..osv..

Som vanligt när det gäller skatteverket så måste man läsa exakt vad som skrivs.

Till att börja med så gäller det alltså enbart från privatbostaden/tomt.  Har man en gård så är detta alltså bara tillämpligt på själva tomten som är runt huset och klassas som tomtmark.

Sen ska det då tas upp som en kapitalinkomst, dvs det är en inkomst man får från sitt kapital. ( huset/tomten ).
Det betyder alltså att det är nånting som kommer från fastigheten.  Fruktträd är ju då rätt givet. Istället för att slänga överskottsfrukt så får du alltså ställa ut en korg vid vägen och sälja det skattefritt.
Ved är ju också rätt självklart, även om träden på tomten troligen snart kommer att ta slut om man börjar sälja ved.
Bärodling börjar ju bli tveksamt. Är det verkligen en avkastning från fastigheten?

De flesta vet säkert att man får hyra ut ett rum t.ex för upp till 40 000 per år skattefritt och här får man först göra avdrag för kostnader man har för uthyrningen, el, sopor mm.

Den avdragsrätten finns inte för de andra grejerna, ved etc..

När du säljer produkter får du bara göra ett schablonavdrag från försäljningsintäkterna. Du får alltså inte dra av verkliga utgifter som du har haft i samband med försäljningen.

Det är ju alltså för att minska viljan att fuska med det här, och t.ex plantera 100 bärbuskar och hävda att man bara säljer överskottet.
Gör du det som en hobby, så får du dra av  kostnaden för de 100 buskarna. Det får du inte göra om du vill hävda överskottsförsäljning.
Det blir alltså rätt ointressant att lägga pengar på den här produktionen och då har skatteverket fått som dom ville, dvs man säljer bara lite överskott från träd som redan finns på tomten.

När det gäller ägg som du var inne på, så faller ju logiken på att man säljer ett överskott.
Visst, om du har 5 höns och får 2 ägg över per dag, så är det säkert ingen som bryr sig om det. Men skaffar man 100 höns och får ett 'överskott' på 96 ägg per dag, så skulle ju skatteverket undra varför du har 100 höns.
Dessutom är det då inget som kommer från själva fastigheten. Att sälja ägg kan aldrig vara en kapitalinkomst.
« Senast ändrad: 31 jul-13 kl 10:53 av Existens »

Existens

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 31 jul-13 kl 10:58 »
Fast som konstnär får man själv sälja konst för 300000 kr per år innan man behöver redovisa moms. Säljer man för över 300000 så måste hela beloppet momsredovisas med momsatsen 12%. Om vi pratar tavlor och skulpturer. Fotografier är 25% moms. Sälja upphovsrätt till bild musik e dyl är 6% moms. Krångligt, nej vadå.....

Konstnärer har ju överlag lite egna regler. Det är väl för att gynna kulturen kan jag tänka mig.

Har man ett annat jobb och är konstnär utöver det så är det ju klokt att driva konstnärsbiten som en enskild firma eftersom man får göra avdrag för eventuellt underskott i konstnärsdelen mot vanlig inkomst.  Det är ju en unik specialregel som gäller konstnärer.  För andra gäller det avdraget bara de första fem åren.
Punkt 45 på NE-blanketten.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 31 jul-13 kl 15:51 »
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad på äppel och vinbär i den här frågan. Men ringer man till dom kanske de kan ge tydligare besked.

Bullerybo

• Närke
« Svar #52 skrivet: 31 jul-13 kl 22:36 »
Men du kan väl inte mena att du på allvar undrade vad som var källan för skatteregler, det är väl uppenbart att det är skatteverket som är källan?

Bullerybo

• Närke
« Svar #53 skrivet: 31 jul-13 kl 22:43 »
Varför skulle en jordgubbe vara mer tveksam än ett äpple ???? Men lämpligen kan du fråga skatteverket direkt om du undrar vad det gäller. Jag har frågat specifikt om tomatplantor, och fått ja på det.Men annars brukar min strategi vara att inte fråga myndigheter för noga, för då kan man alltid köra med "jag trodde". Ägg ser jag som en vinst av att man utnyttjat sin tomtmark till något produktivt och att det bör rymmas i begreppet.

Broberg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 31 jul-13 kl 23:04 »

När du säljer produkter får du bara göra ett schablonavdrag från försäljningsintäkterna. Du får alltså inte dra av verkliga utgifter som du har haft i samband med försäljningen.

Aha, så om man säljer hö från trädgården för 50 000, så skattar man för tio, vare sig man slog det med lie, eller köpte sig en miljontraktor för ändamålet.

Existens

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 31 jul-13 kl 23:32 »
Varför skulle en jordgubbe vara mer tveksam än ett äpple ???? Men lämpligen kan du fråga skatteverket direkt om du undrar vad det gäller. Jag har frågat specifikt om tomatplantor, och fått ja på det.Men annars brukar min strategi vara att inte fråga myndigheter för noga, för då kan man alltid köra med "jag trodde". Ägg ser jag som en vinst av att man utnyttjat sin tomtmark till något produktivt och att det bör rymmas i begreppet.

På blanketten som ska användas , 2199, så står det *träd och trädgårdsprodukter*, så det verkar ok med bär. Ägg kan dock inte räknas dit.

Broberg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 01 aug-13 kl 00:03 »
På blanketten som ska användas , 2199, så står det *träd och trädgårdsprodukter*, så det verkar ok med bär. Ägg kan dock inte räknas dit.

Inte ens om hönsen föds helt, från den egna trädgården?

Existens

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 01 aug-13 kl 00:26 »
Inte ens om hönsen föds helt, från den egna trädgården?

Skulle vara det i så fall, men det känns som en knepig gränsdragning. Vad ska då skilja ut en hobby, som är skattepliktig?
Det är just detta att det ska räknas som en kapitalinkomst, dvs en inkomst direkt från fastigheten.

Existens

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 aug-13 kl 00:46 »
.Men annars brukar min strategi vara att inte fråga myndigheter för noga, för då kan man alltid köra med "jag trodde".

Jo, man vill gärna tro det..  :)  Men tyvärr funkar det inte så i verkligheten. Drar du igång nån slags verksamhet så är du alltid skyldig att veta reglerna, och det hjälper tyvärr inte att säga till skatteverket att man trodde en sak var på nåt sätt.

Skatteverket måste man dessutom alltid ligga före. Rättar man själv ett fel, så får man inget straff.
 Frågar Skv om något  först, så är det försent, då måste man både rätta, och får ändå nåt slags straff. ( som dock inte är så hårda)

Broberg

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 01 aug-13 kl 00:58 »
Skulle vara det i så fall, men det känns som en knepig gränsdragning. Vad ska då skilja ut en hobby, som är skattepliktig?

Var gränsen går, vet jag inte. Därför jag frågar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser