Källa? Skatteverket...regeringen... Jag trodde alla alternativare visste om detta. Det är väl det bästa som hänt den lille månskensbonden på år och dar.
Det slank med på köpet när de drog upp avdraget för uthyrning av bostad, och det avser produkter från privathushållet, tex ved, frukt och grönt från trädgården osv. Det plantöverskott som jag säljer varje vår när jag drar upp egna plantor till trädgården får jag också räkna med här.
När vi ber om en källa, så är det för att man ska sprida fakta, och inte rykten, som fallet blir när man hänvisar till att *det vet väl alla*.
Du har ju tex själv lagt till ägg, som inte kan innefattas i den regeln. Nästa person kanske lägger till kött..osv..
Som vanligt när det gäller skatteverket så måste man läsa exakt vad som skrivs.
Till att börja med så gäller det alltså enbart från privatbostaden/tomt. Har man en gård så är detta alltså bara tillämpligt på själva tomten som är runt huset och klassas som tomtmark.
Sen ska det då tas upp som en kapitalinkomst, dvs det är en inkomst man får från sitt kapital. ( huset/tomten ).
Det betyder alltså att det är nånting som kommer från fastigheten. Fruktträd är ju då rätt givet. Istället för att slänga överskottsfrukt så får du alltså ställa ut en korg vid vägen och sälja det skattefritt.
Ved är ju också rätt självklart, även om träden på tomten troligen snart kommer att ta slut om man börjar sälja ved.
Bärodling börjar ju bli tveksamt. Är det verkligen en avkastning från fastigheten?
De flesta vet säkert att man får hyra ut ett rum t.ex för upp till 40 000 per år skattefritt och här får man först göra avdrag för kostnader man har för uthyrningen, el, sopor mm.
Den avdragsrätten finns inte för de andra grejerna, ved etc..
När du säljer produkter får du bara göra ett schablonavdrag från försäljningsintäkterna. Du får alltså inte dra av verkliga utgifter som du har haft i samband med försäljningen.Det är ju alltså för att minska viljan att fuska med det här, och t.ex plantera 100 bärbuskar och hävda att man bara säljer överskottet.
Gör du det som en hobby, så får du dra av kostnaden för de 100 buskarna. Det får du inte göra om du vill hävda överskottsförsäljning.
Det blir alltså rätt ointressant att lägga pengar på den här produktionen och då har skatteverket fått som dom ville, dvs man säljer bara lite överskott från träd som redan finns på tomten.
När det gäller ägg som du var inne på, så faller ju logiken på att man säljer ett överskott.
Visst, om du har 5 höns och får 2 ägg över per dag, så är det säkert ingen som bryr sig om det. Men skaffar man 100 höns och får ett 'överskott' på 96 ägg per dag, så skulle ju skatteverket undra varför du har 100 höns.
Dessutom är det då inget som kommer från själva fastigheten. Att sälja ägg kan aldrig vara en kapitalinkomst.