Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta eget för dummies...  (läst 14285 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Starta eget för dummies...
« Svar #20 skrivet: 15 jul-13 kl 00:10 »
Du får betala skatt i förväg efter vad de beslutar när du lämnat in preliminära deklarationen. Men om du sätter en liten summa och du får in mycket mer är det viktigt att komma ihåg att du skall betala mer skatt. Om du inte tror att du får in så mycket mer på ett tag så ligger du kvar på din gamla deklaration (liten skatt varje månad) och ser vart det barkar, men låter bli att köpa privatgrejer för pengarna.

Det där klarar du lätt, jag har klarat det i över 20 år fast jag är lite av en slarver. Det viktiga är att inte leva över sina tillgångar, och som företagare håller man i mycket mer pengar än man får behålla.

När du registrerar företaget anger du vilken typ av tjänster företaget skall syssla med. Men som sagt, registrera inte för tidigt, för arbetsförmedlingen ser gärna att de slipper betala. Jag blev blåst på ett halvt års lön i starta eget bidrag. Och den intäckten är fin att ha i början.

Existens

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 jul-13 kl 08:59 »
Även på en hobbyverksamhet får man ju förstås dra av sina kostnader.  Målar man tavlor eller nåt så får man ju dra av kostnaden för färg och papper t.ex.

Den viktiga skillnaden mellan hobby och 'riktigt' företag är F-skatten.

Vill man sälja tjänster till folk, exempelvis snöskottning, så måste man ha F-skatt för att kunden ska kunna använda Rot- och Rutavdragen.

Utför man en tjänst utan F-skatt så ska kunden betala in hälften av summan till skatteverket. Alltså, om man skickar en faktura på 10 000 för utfört arbete, så ska kunden bara betala 5000 till en själv, och 5000 till skatteverket.
Har man F-skatt, så ska man ju sköta detta själv, och kunden kan betala hela fakturan.

När man lämnar in den preliminära deklarationen så skriver man oftast noll som förväntad vinst det första året, och då får man ingen F-skatt att betala in under året. Det är ju som sagt svårt att uppskatta vad man kommer att dra in.

Som en grov tumregel kan man då alltid räkna med att man kan leva upp hälften av det man fakturerar. Andra hälften kommer man att få betala in i skatt.

Skickar du alltså ut fakturor på 10 000 en månad = ca 5000 till dig själv, och resten till staten.

Momsen kör sitt egna race bredvid allt annat och nettomomsen ( moms du får in-minus-moms du betalat) skall alltid in till staten.

Vill man ha stor valfrihet ska man ha FA-skatt,  då kan man både jobba som anställd och driva egen verksamhet.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 15 jul-13 kl 09:29 »
Jo, att lösa pappersbiten är inte det svåra, tar fem minuter att fylla i de två sidorna om FA-sedel och momsregistrering. Det är inkomsterna som man får slita för. Vilket påminner mig om att det är högtid att snickra ihop en hemsida och börja annonsera...  :-\

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #23 skrivet: 15 jul-13 kl 11:17 »
Kan rekommendera en bok i ämnet som heter hästföretagaren (kan återkomma om författare) finns på tex Adlibris (har en shack-häst på omslaget). Vi använde den mycke när jag plugga företagsekonomi, inte för vi skulle bli hästföretagare allihop men den är en av väldigt få nyskrivna böcker som riktar sig till just småföretagare. Täcker i princip allt för det lilla utan att röra ihop med för mycke som bara gäller det stora och jag tycker fördelen med riktiga böcker är att det är lätt att bläddra tillbaks, stryka under eller sätta bokmärke vid något extra viktigt.

Duktigt datafolk kan nog det på data med men jag gillar känslan av böcker..
Kommer det en haj - simma fortare.

rangs

• -
« Svar #24 skrivet: 15 jul-13 kl 15:24 »
kan även rekomendera följande böcker

enskild firma och en bok som heter avdrag

finns att köpa hos http://www.blinfo.se/
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 jul-13 kl 19:56 »
Även på en hobbyverksamhet får man ju förstås dra av sina kostnader.  Målar man tavlor eller nåt så får man ju dra av kostnaden för färg och papper t.ex.

Den viktiga skillnaden mellan hobby och 'riktigt' företag är F-skatten.

Vill man sälja tjänster till folk, exempelvis snöskottning, så måste man ha F-skatt för att kunden ska kunna använda Rot- och Rutavdragen.

Utför man en tjänst utan F-skatt så ska kunden betala in hälften av summan till skatteverket. Alltså, om man skickar en faktura på 10 000 för utfört arbete, så ska kunden bara betala 5000 till en själv, och 5000 till skatteverket.
Har man F-skatt, så ska man ju sköta detta själv, och kunden kan betala hela fakturan.

När man lämnar in den preliminära deklarationen så skriver man oftast noll som förväntad vinst det första året, och då får man ingen F-skatt att betala in under året. Det är ju som sagt svårt att uppskatta vad man kommer att dra in.

Som en grov tumregel kan man då alltid räkna med att man kan leva upp hälften av det man fakturerar. Andra hälften kommer man att få betala in i skatt.

Skickar du alltså ut fakturor på 10 000 en månad = ca 5000 till dig själv, och resten till staten.

Momsen kör sitt egna race bredvid allt annat och nettomomsen ( moms du får in-minus-moms du betalat) skall alltid in till staten.

Vill man ha stor valfrihet ska man ha FA-skatt,  då kan man både jobba som anställd och driva egen verksamhet.

Tack för ett tydligt svar!  :) Jo, att det är FA-skatt jag bör satsa på känns uppenbart. Hittade mer info om FA-skatt här http://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=11667

Ang det där med att göra avdrag för hobbyverksamhet, hur går det till? Kan man göra en hemsida och marknadsför en hobbyverksamhet? Och vad gör man om hobbyverksamheten skulle råka gå för bra? Får man problem med skattmasen då?

Hur fort går det att få FA-skatt beviljat, om det skulle bli bråttom? Registrerar man sitt företag när man ansöker om FA-skatt? Jag ska ställa ut på konstnatten i år igen, och förra året var det många som frågade efter visitkort. Så i år tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att ha hunnit snickra ihop nån hemsida där det står lite vad jag har att erbjuda, och trycka det på visitkort... Då kan jag ju börja på hobbynivå, med konstbiten, och kanske nåt litet hantverk. Men musik och snöskottning blir svårare att klämma in utan F-skatt... (eller FA då ;))

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 15 jul-13 kl 20:09 »
Ang det där med att göra avdrag för hobbyverksamhet, hur går det till? Kan man göra en hemsida och marknadsför en hobbyverksamhet? Och vad gör man om hobbyverksamheten skulle råka gå för bra? Får man problem med skattmasen då?
Du kvittar dina utgifter mot inkomsterna på hobbyn. Du kan t.ex. köpa en hemsida och dra av den mot dina intäckter och du skattar bara på nettot. Om det går väldigt bra får man betala mer i skatt eller så höjer man sina utgifter... Beroende på vad som passar.

Hur fort går det att få FA-skatt beviljat, om det skulle bli bråttom? Registrerar man sitt företag när man ansöker om FA-skatt? Jag ska ställa ut på konstnatten i år igen, och förra året var det många som frågade efter visitkort. Så i år tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att ha hunnit snickra ihop nån hemsida där det står lite vad jag har att erbjuda, och trycka det på visitkort... Då kan jag ju börja på hobbynivå, med konstbiten, och kanske nåt litet hantverk. Men musik och snöskottning blir svårare att klämma in utan F-skatt... (eller FA då ;))
Jag har för mig det tog en dryg vecka från att jag skickade papprena tills jag fick bevisen. Enda anledningen till att inte skaffa FA-sedel är att man inte orkar fylla i NE-bilagan i deklarationen, men ska du hålla ryggen fri får du ju fylla i motsvarande uppgifter i den vanliga delen. Registrering av företag (namn) är en annan grej med Patent o Registreringsverket. Det har inget med företagandet att göra per se. En fördel med FA-sedel är att du kan momsregistrera dig och köra ut den biten direkt. Sen vet jag inte om du kan bygga upp avskrivningsunderlag och liknande inom hobbyverksamhet på samma vis som i en näring.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 jul-13 kl 20:31 »
Alltså borde jag kunna börja på hobbybasis, och vara noga med att skriva ner allt jag införskaffar till verksamheten... Höjer sina utgifter, typ investerar i nån grej man ändå behöver till verksamheten? Är det bara att ansöka om FA-skatt när det råkar passa mig?

Det där med avskrivning får jag nog googla. Det enda jag riktigt minns från den obligatoriska kursen i företagsekonomi från gymnasiet var att jag lovade mig själv att aldrig någonsin starta företag... Men jag skulle ju aaaldrig flytta från Norrbotten heller ;)

Existens

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 jul-13 kl 21:19 »
Enkelt uttryckt : Sälja varor - Behövs inte F-skatt.

Sälja tjänster - Måste ha F-skatt.

Om man driver en hobby som ger vinst, så får man betala skatt och egenavgifter, dvs precis samma som om man hade haft företag.

Momsregistreringen har inget med F-skatten att göra. Själv drev jag ett företag som omsatte 4 miljoner utan att ha F-skatt, men jag sålde bara varor, och var momsregistrerad.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 jul-13 kl 21:29 »
Haha! Nu blev det ju krångligt igen (ja, för en som alltid skjutit sådant åt sidan ;)) Vad innebär det då att vara momsregistrerad, och hur vet mn om man behöver vara det?

Jag skrev ut en sån där broschyr idag, men glömde den dessvärre på jobbet :P

Existens

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 jul-13 kl 08:32 »
Momsregistrerad betyder att du lägger på moms på det du säljer, och får dra av momsen på det du köper in till din verksamhet.

Säg att du köper ett papper för 1000 kr och av de är 200 kr moms.

Sen målar du en tavla på pappret, det går åt färg för 200 kr, och av de är 40 kr moms.

Sen säljer du din tavla för 2000 kr. Av de 2000 kr är då 400 kr moms.

Då får du redovisa momsen till staten, 400 - 200 - 40 = 160 kr som ska betalas in till staten.

Moms betyder 'mervärdeskatt', det är alltså en skatt på vinsten i din produkt, och den är oftast 25%.
Vinsten i tavlan, räknat på summorna utan moms, är 640 kr   640 x 25 % = 160.

Kör du enbart som hobby så får du omsätta, dvs dra in, 30 000 per år utan att redovisa moms alls.

Du måste kunna visa att du kommer att sälja nåt för att få bli momsregistrerad, det går inte att bara registrera sig för att få tillbaka moms på grejer man köper.

Bullerybo

• Närke
« Svar #31 skrivet: 27 jul-13 kl 21:39 »
För att krångla till det ytterligare så är det inte alla hobbys som beskattas lika.

Om du plockar bär i skogen får du tjäna 12 000 skattefritt på det

Om du säljer överskott från din tomt/trädgård exempelvis ved, frukt, grönsaker, ägg så får du tjäna 40 000 skattefritt på det.

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 jul-13 kl 21:42 »

Om du säljer överskott från din tomt/trädgård exempelvis ved, frukt, grönsaker, ägg så får du tjäna 40 000 skattefritt på det.

Det är ju inte helt fel.

Existens

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 jul-13 kl 13:01 »

Har du nån slags källa på det?

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 28 jul-13 kl 16:08 »

Existens

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 jul-13 kl 16:55 »
Skummade här och såg inget om det: http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Nej, det enda undantaget är ju för bär och kottar. Och dom ska dessutom vara vilt växande.
Därför jag funderar lite över vad för undantag som avses..

Från skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.
Undantag
Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar
och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är
skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr.
Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund
kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller
liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som
har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Bullerybo

• Närke
« Svar #36 skrivet: 30 jul-13 kl 20:56 »
Källa? Skatteverket...regeringen... Jag trodde alla alternativare visste om detta. Det är väl det bästa som hänt den lille månskensbonden på år och dar.

Det slank med på köpet när de drog upp avdraget för uthyrning av bostad, och det avser produkter från privathushållet, tex ved, frukt och grönt från trädgården osv. Det plantöverskott som jag säljer varje vår när jag drar upp egna plantor till trädgården får jag också räkna med här.

Bullerybo

• Närke
« Svar #37 skrivet: 30 jul-13 kl 20:57 »
Nej, det enda undantaget är ju för bär och kottar. Och dom ska dessutom vara vilt växande.
Därför jag funderar lite över vad för undantag som avses..

Från skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.
Undantag
Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar
och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är
skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr.
Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund
kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller
liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som
har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Bär som i blåbär = 12000
Bär som i vinbär/jordgubbar = 40 000

Bullerybo

• Närke
« Svar #38 skrivet: 30 jul-13 kl 21:13 »
Dessa avdrag kan man för övrigt ha samtidigt. Så om man odlar grönsaker för husbehov så som vi gör skulle man kunna få en sidoinkomst på totti 52' per år på att plocka och sälja blåbär (eller kottar...vem 17 som skulle köpa det????) och att sälja plantöverskott/grönsaksöverskott/ägg.

Däremot kan man inte dra av både på uthyrning och försäljning från privatbostaden utan det går under samma.

Gillar man inte att odla men bor fint till kan ju ett sätt att utnyttja den skatteförmånen vara att bo i tält/vagn, hos vänner osv några veckor på sommaren och hyra ut till turister.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 30 jul-13 kl 21:17 »
Bär som i blåbär = 12000
Bär som i vinbär/jordgubbar = 40 000

Men var hittar vi informationen om detta? 40 000 skattefritt hade ju inte varit fel. Såg plötsligt massa möjligheter..

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser