Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böcker om fröodling  (läst 3315 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Böcker om fröodling
« skrivet: 28 jun-13 kl 09:07 »
Hej!

Någon som har tips på bra böcker om fröodling? Föredrar böcker framför dataskärm.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Böcker om fröodling
« Svar #1 skrivet: 28 jun-13 kl 09:30 »
Tryckta böcker på svenska: finns inga sedan ca 1940 som enbart handlar om fröodling. Jag har ju gett ut en halv fröodlingsbok i enkelt A4-tryck, men numera finns den bara elektroniskt, här:
http://www.froodling.se/indexseedbook_intro.htm
Jag och mina medförfattare kanske kan få klar en komplett och tryckt bok så småningom. Detta är fristående från Föreningen Sesam. Det finns även ett liknande bokprojekt inom Sesam.

Det finns inslag om fröodling i diverse böcker på svenska. Nu senast boken Runåbergs Fröer som innehåller rätt mycket om fröodling, ungefär samma innehåll som finns på Runåbergs hemsida.

På engelska finns några olika böcker.
Susan Ashwort, Seed to Seed.
Sue Stickland, Back Garden Seed Saving
och några till

På tyska, kanske även översatt till engelska:
Andrea Heistinger, Handbuch Samengärtnerei (den bästa boken tycker jag)

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-13 kl 18:24 »
Tack Anders S och alla som hjälpt till, vilken fin gåva ska läsa när det blir dåligt väder eller när jag inte mäktar med annat.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-13 kl 00:12 »
Ja, tack Anders. Trots att det var på skärm än så länge.  :) Det är mycket läsning, men förhoppningsvis hinns det med innan det är försent för att skörda fröer i år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 00:30 »
Tack för uppskattningen. Hoppas den ska inspirera oss till att skriva mer. I själva verket finns inspiration, men tid, ork m.m. har inte räckt till på ett tag. Det kommer nog bättre tider.

Kolla även in Runåbergs Fröers information om fröodling. Se länk på Fröodling.se:s länksida.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-13 kl 08:15 »
Tryckta böcker på svenska: finns inga sedan ca 1940 som enbart handlar om fröodling. ......

Finns inte följande bok att få tag i längre?
Köksväxternas fröodling av Hans Gram, bearbetad av John Green
I och för sig är den ursprungligen från 1919, men gavs ut av ordfront i en reprint 1985

Jag har en sån ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 04 jul-13 kl 10:08 »
Finns inte följande bok att få tag i längre?
Köksväxternas fröodling av Hans Gram, bearbetad av John Green
I och för sig är den ursprungligen från 1919, men gavs ut av ordfront i en reprint 1985

Jag har en sån ;)

Alla Sesammedlemmar fick den en gång i tiden. Den innehåller en hel del av värde, men många tyckte den var alltför inriktad på yrkesodling. Såvitt jag minns är den ganska så baserad på konstgödsel och bekämpningsmedel, i likhet med många andra böcker från den tiden. Den gavs ut av Lars Olov Rosenström. Kanske har han en restupplaga kvar. Sesammedlemmar bör ha hans adress. Han är medlem nr 1.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 10:57 »
Tack för uppskattningen. Hoppas den ska inspirera oss till att skriva mer. I själva verket finns inspiration, men tid, ork m.m. har inte räckt till på ett tag. Det kommer nog bättre tider.

Kolla även in Runåbergs Fröers information om fröodling. Se länk på Fröodling.se:s länksida.
Det skulle vara jätte roligt om den släpptes som bok, Jag själv gillar också bäst tryckta böcker som man kan somna till... Just nu passar Internet sidan mig mycket bra efter som att jag sitter och matar tvillingarna och läser samtidigt. Då är ju en bok mer svårläst..
Så att jag uppskattar den mycket (fast jag normalt hellre läser böcker)..  ;)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 04 jul-13 kl 11:05 »
Alla Sesammedlemmar fick den en gång i tiden. Den innehåller en hel del av värde, men många tyckte den var alltför inriktad på yrkesodling. Såvitt jag minns är den ganska så baserad på konstgödsel och bekämpningsmedel, i likhet med många andra böcker från den tiden. Den gavs ut av Lars Olov Rosenström. Kanske har han en restupplaga kvar. Sesammedlemmar bör ha hans adress. Han är medlem nr 1.
helt sant att det är stora arealer som ska odlas och konstgödsel som ska användas i denna bok, men principerna för fröodlingen är ju inte så annorlunda nu. det går att räkna om det mesta av siffrorna till mer småskaliga förhållanden.... tyckte ändå att den var lärorik
men jag håller med om att en ny modern bok  är önskvärd.

Maria C S

• Småland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-13 kl 11:15 »
Jag har ju gått flera år traditionell trädgårds utbildning och när jag frågade när vi skulle läsa oss om hur man tog fram eget utsäde/frön så tittade läraren på mej, skruvade lite på sig innan hon svarade. att det kommer inte läras ut.
Ni ska beställa frön så som vi gjort i växthuset dvs av framodlade sorter som har dom egenskaper man söker och som är renodlade.

Ja beställa frön från en katalog med kulörta bilder kan ju vem som helst göra, men bara dom som finns till salu.

Inte kunde jag ana då att en maffia skulle försöka få kontroll och ensamrätt på något som kan vara grundläggande för livet.

Frön är framtiden och när det kommer till mat så är det förfäder som förädlat dom sorter vi har och inga multimiljon jättar ska ta sig rätten att ÄGA  alla frön.

Och Anders S det tar tid att skriva böcker, jag håller själv på med en och det finns en känsla av att den aldrig kommer bli klar. Men vem vet i vinter kanske orden flyter och bilderna som jag vill ha finns till.

Runåberg har en jättefin sida med bra instruktioner och data men en bok är en bok nätverk läggs ner, datorer går sönder, böcker har ännu sin givna plats.

Puffar milt på dej för det kommer att vara viktigt framöver ser det ut som.
Behöver du bilder så kanske jag kan ta eller har lämpliga att donera till Ditt/ erat verk.

Ha de gott nu ska jag ut och bädda in potatisen lite till  :) Tack än en gång !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-13 kl 11:21 »
Jag har två andra böcker med som jag fick genom föreningen SESAM . Förutom den som skrivs om tidigare i tråden .
En handlar mer om ovanliga köksväxter och är en ren reprint det med .

Men sedan är det ett häfte som heter introduktion till fröodling av köksväxter . Typbeskrivningar och historiken kommer från en växtlära från 50-talet och en jordbrukslära från 20-talet , författarna av boken är en grupp . Ingemar Andersson , Peter Erlandsson , Mattias Iwarsson , Johan Pettersson , Bengt Sommarin , Stefan Uhlinder och Thomas Levander .
Den tar tex upp det här med korsningsrisker och varför man bör odla eget frö så tar den upp vaxt för växt .
Tycker den är en av de bättre fröodlarböckerna även om jag kompletterat den med mycket eget material .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 04 jul-13 kl 11:25 »
Men sedan är det ett häfte som heter introduktion till fröodling av köksväxter . Typbeskrivningar och historiken kommer från en växtlära från 50-talet och en jordbrukslära från 20-talet , författarna av boken är en grupp . Ingemar Andersson , Peter Erlandsson , Mattias Iwarsson , Johan Pettersson , Bengt Sommarin , Stefan Uhlinder och Thomas Levander .
Den tar tex upp det här med korsningsrisker och varför man bör odla eget frö så tar den upp vaxt för växt .
Tycker den är en av de bättre fröodlarböckerna även om jag kompletterat den med mycket eget material .

Jo det är sant. Jag utelämnade den för jag kallar den häfte snarare än bok. Den är på 40 sidor vad jag minns. Den är klart användbar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lasse-hatten, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser