Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55256 gånger)

krummel

• Bohuslän
Re:yougurt och kefir
« Svar #120 skrivet: 19 maj-07 kl 12:57 »
Någon som vet om man kan göra yoghurt på sojamjölk? Jag provade med rismjölk och probion (bakteriekultur från hälsokosten) men lyckades inte... :'( Såg att det var någon som gjort kefir på sojamjölk men vad är det? Och hur gör man det? Har läst runt här men inte riktigt fattat galoppen.... jag vill inte köpa mer fil från affären jag vill ha en god vegansk frukost!  :)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #121 skrivet: 19 maj-07 kl 13:01 »
Kefir är typ en slags filmjölk som du kan göra på sojamjölk eller kokosmjölk om du ska ha en vegans kulturmjölk. Den smakar lite jäst, men på ett bra sätt då.  ;D

Du gör kefir genom att ha kefirgryn och så blandar du i sojamjölk/koksmjölk och låter stå några dagar.. Sen tar du bort kefirgrynen, äter upp kefiren och använder kefirgrynen till att göra mer kefir.. En evighetsmaskin

Det är väldigt enkelt :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

krummel

• Bohuslän
« Svar #122 skrivet: 19 maj-07 kl 16:50 »
Okej, men hur får jag tag i kefirgrynen? Har du några till övers? ??? ;)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #123 skrivet: 19 maj-07 kl 17:50 »
Jag har inga kefirgryn, men det är en annan bunt med folk här som säkert är villig att skicka till dig..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

krummel

• Bohuslän
« Svar #124 skrivet: 20 maj-07 kl 16:25 »
ok  :D då efterlyser jag kefirgryn här och hoppas att någon vill skicka lite till mej mot porto förstås! ;)

Ida11

« Svar #125 skrivet: 04 jun-07 kl 19:53 »
Tips för att göra kefir på laktosfri mjölk;
prova att tillsätta 1/2 tsk honung eller brödsirap (med malt) i mjölken som mjölksockerersättning till grynen så dom får sitt energibehov tillfredställt.
Fast dom kommer förmodligen att sluta växa till sig på sikt om dom inte får sin galaktos (bestånsdel i lakots)
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 21:28 av Ida11 »

Iyalosha

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 13 jun-07 kl 21:10 »
Hej!
Jag brukade göra kefir med min mamma när jag var liten och har länge undrat hur man får tag på grynen.

Läste tipset om laktosfri mjölk och honung. Värt att prova. Man kanske kan varva och köra var tredje eller fjärde gång med laktosfri mjölk. Vi har en familjemedlem som inte kan bryta ned laktos men vi andra kan ju hälla i oss av den "vanliga" kefiren.

Är det någon som har några gryn att avvara? Vi ska resa till Ghana snart och jag skulle behöva göra laktosfri kefir åt sonen då de inte har låglaktosprodukter där.

Nostalgikern

Eulalia

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 14 jun-07 kl 11:13 »
Hej Iyalosha, hur snart reser du?
Jag har gryn att dela med mig av. Om det är nu på en gång, så får du pyttelite
Om du har tid att vänta ett par veckor , så kan får du fler gryn..

messa mig privat

Krummel, har du fått? samma sak där, har du tid att vänta ett tag, så får du ca en handflata, annars ca 3 gryn...de går åt!

« Senast ändrad: 14 jun-07 kl 11:21 av Eulalia »

LLgirl

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 23 jun-07 kl 19:58 »
Hej hej!
Har någon snäll själ kefir gryn (eller/och) kombucha att dela med sig av i Stockholms området?

Eulalia

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 23 jun-07 kl 21:13 »
javisst, vill du ha dem "i handen" eller via post?

messa mig privat

televinken

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 18 jul-07 kl 15:17 »
Har nu fått tag på vatenkefirgryn men är fortfarande väldigt intresserad att få kefirgryn för mjölk! Någon som har över. Eller kan tänka sig att byta mot lite vattengryn om det går bra för mina, om ett tag.

Plupp

« Svar #131 skrivet: 18 jul-07 kl 16:50 »
Min erfarenhet av kefirgryn är att de är väldigt anpassningsbara. Det är bara att hälla mjölk på så har du mjölkkefir.

Jag konverterade min mjölkkefir till att tycka om vatten och socker istället med lyckat resultat, att göra åt andra hållet borde gå det med.  :)
Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Ylvalifalk

• Småland
« Svar #132 skrivet: 10 aug-07 kl 23:03 »
Hej Televinken!

Jag har kefirgryn mattade med mjölk om du fortfarande behöver och om det är nån annan som vill ha gryn som får ni höra av er.

Mvh
Evelina

televinken

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 11 aug-07 kl 22:58 »
Jag har försökt konvertera mina vattenkefirgryn till mjölk och jag tror det har lyckats, det händer iallafalll något med mjölken den får en jäst god smak och tjockar till sig lite. Men grynen blir inte fler och jag har hållt på ett tag nu.  ???Sen blir även kefiren väldigt grynig när jag silat av den så den ser inte så aptitlig ut. Jag skulle gärna testa med kefirgryn för mjölk om du har lust att skicka, bara för att se om det blir bättre kefir av det. Det kan vara värt ett försök, men jag måste rekomendera vattenkefir, den är ju jättegod, speciellt på aprikoser som fått stå två dagar, inte mer. :D

televinken

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 18 aug-07 kl 12:40 »
Har nu fått mina mjölkefirgryn :D De är mycket större än vattenkefirgrynen, om det är någon som undrar, väntar på resultatet, om det blir bättre mjölkkefir av dem.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #135 skrivet: 18 aug-07 kl 13:47 »
Hittade en länkt med folk som gärna delar med sig av sina kefirer. Har inte läst hela tråden så den kanske redan finns här men här kommer den igen isåfall.

http://www.torontoadvisors.com/Kefir/kefir-list.php

Clementine

• Skåne
« Svar #136 skrivet: 21 aug-07 kl 00:53 »
Jag undrar om det finns någon som skulle kunna dela med sig av lite kefirkorn? jag blev väldigt sugen på detta! undrar oxå om någon har en kombucha bebis som jag skulle kunna få.
mot porto då såklart.
*håller tummarna o försöker ha tålamod*

Alexandra
Jag har babylonsjukan!

televinken

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 23 aug-07 kl 23:05 »
Kombucha och vattenkefirgryn kan du få av mig. Kefirgryn för mjölk tar lite tid, men snart så har de kanske vuxit... :)
Skicka ett pm med din adress

Eulalia

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 21 okt-07 kl 21:48 »
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 22:02 av Eulalia »

Colqhoun

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 14 nov-07 kl 08:14 »
ojda, postade i andra kefirtraden om att jag efterlyser kefirgryn till mjolk, lagger en brasklapp har ocksa :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser