Liver upp en gammal tråd eftersom jag är är i stängselfunderingar igen....

Det här med jordtråd har jag funderat mera på i det senaste, och jag undrar så här:
Kan man dra nytta av både en jordtråd som löper längs staketet och dessutom även använda sig av jordspetten? Anledningen till att jag vill behålla jordspetten är för att vara säker på att djuren får sig en stöt även om de bara råkar nudda en av trådarna och då inte kommer i kontakt med både strömtråd och jordtråd samtidigt.
Då kan man väl bara koppla en tråd från jordspetten som går ut runt stängslet?
Är det inte en nackdel med liggande jordtråd längs stängselt på vintern när det lägger sig snö på den liggande jordtråden som isolerar från klövarna att få kontakt med jordtåden?
En annan variant är ju att vira jordtråden runt stolparna och låta den löpa paralellet med strömtråden i stängslet(utan att komma i kontakt med strömtråden såklart), men jag undrar hur stor chans man har att djuren verkligen kommer i kontakt med BÅDE jordtråd och strömtråd samtidigt - för det är ju bara när den nuddar bägge trådarna som den kan få en stöt.
Jag har en häst som nästan kryper under staketet i sin jakt på grönt gräs(fånghäst, får inte äta gräs) och getter som gärna springer under staketet så det bästa för mig vore en jordtråd som löper paralellet med den understa strömtråden i stängslet, men som sagt, hur stor är risken/chansen att djuren nuddar bägge trådarna, och får sig en stöt? Och hur nära strömtråden törs man egentligen sätta jordtråden eftersom risken finns att de nuddar varandra om trådarna inte är ordentligt sträcka/det lägger sig snö på vintern etc..?
Har aldrig provat det här med jordtråd så jag är bara nyfiken på era erfarenheter!