Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt stängsel till dvärgget?  (läst 7360 gånger)

Cedala

• Gäst
Hur högt stängsel till dvärgget?
« skrivet: 08 feb-07 kl 03:08 »
Ligger sömnlös *igen* och tänker på alla underbara djur det talas om på detta forum!

Har just bestämt oss för dvärgget. Talat i privata meddelanden med folk här om sånt jag undrat mest över. Sen har jag tuggat mej igenom de flesta trådar om getter här oxå.

Så till den EGENTLIGA frågan: (som man bara MÅSTE få svar på kl 3 på natten...)

Hur högt (lågt??) kan ett staket för afr. dvärg vara? Klättrar de lika friskt som andra, vanliga sorter här i Sverige?

Balbina

• -
Re:Hur högt stängsel till dvärgget?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-07 kl 12:04 »
Jag använder ett vanligt fårnät och över det (ca. 10 cm) har jag en eltråd. har även en eltråd en bit ovanför marken, men då kan du iaf. kolla ungefär hur högt du behöver ha. Om man dessutom har den översta tråden så att den lutar en bit innåt så minskar du risken ännu mer för att de ska försöka hoppa.
finns det ordentligt med mat och sysselsättning i hagen så stannar de innanför.

Cedala

• Gäst
THANX!
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 18:44 »
 :-*

Cedala.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-07 kl 00:39 »
om man gör en särskild träningshage för killingarna (funkar säkert på vuxna med) med rejält stängsel som de absolut inte tar sig igenom - sätter en eltråd nära marken på  insidan och låter djuren vara där tills alla vant sig vid tråden så kan du sedan stänga in dem med en enkeltråd - ett smart sätt att alltid få bra jordning är att lägga ut en jordledning på marken längs hela stängslet då smäller det alltid direkt om någon går på.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 17 maj-07 kl 20:45 »
Jag ska ha lappgetter snart ;D.. en get och en bock, båda under året. Har beställt nät på 180 cm (höjd). Stolparna är 9cm tjocka. Hagen blir ca 50 *50 meter full me sly och annat. Har ingen eltråd, behöver jag det? ???
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 10:11 »
om man gör en särskild träningshage för killingarna (funkar säkert på vuxna med) med rejält stängsel som de absolut inte tar sig igenom - sätter en eltråd nära marken på  insidan och låter djuren vara där tills alla vant sig vid tråden så kan du sedan stänga in dem med en enkeltråd

Intressant! Hur länge behöver getterna gå i träningshagen för att ha vant sig vid eltråden?

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-07 kl 17:47 »
Vad menas med jordledningen som Lazarus skriver om? När jag jordar stängsel så sätter jag ner ett antal jordspett som kopplas direkt till aggregatet, det är det enda sättet jag känner till. Hur kan man göra mer?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 maj-07 kl 12:43 »
LazarusXs idé verkar bra.  Jag har själv varit inne på tanken.  Man leder alltså jorden i en tråd där djuren har fötterna när de nosar på nätet.  Jordförbindelsen och batteriet är det som oftast inte funkar när de små sötnosarna springer ut.  Dock får man se upp så att det inte blir kontakt mellan stängslet och jordtråden, då lär det bli bra smällar!

Man bör beväpna sig med en god bok och/eller brevskrivningsmaterial och sitta och "stirra" på dem tills man sett att alla gått på och fått veta vad ett elstängsel är.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LazarusX

• Hälsingland
SV: Hur högt stängsel till dvärgget?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-08 kl 20:57 »
förlåt att jag inte hållit koll på vad som händer i alla delar av vårat forum
elträningshage - det viktiga är att när djuret går på tråden så skall det inte gå att rusa framåt igenom stängslet - på så vis lär sig djuren att alltid backa om de går på
ett elstängsel fungerar så att djuret sluter kretsen mellan strömpulsgivare och jord - med vanlig jordning måste strömpulsen färdas genom marken fram till djuret - min erafarenhet är att en jordtråd som ligger på marken gjärna nedväxt lämpligen intill stolparna längs stängslet - är vida överlägsen andra jordningar - ta en gammal tråd vilken som helst  ;)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-08 kl 21:01 »
djuren i träningshagen lär sig så fort dom känt tråden - kan verka grymt men locka dem med något - alla måste få känna en elknäpp - kan vara klart på en dag men rekomenderar några

annica

« Svar #10 skrivet: 25 feb-08 kl 16:06 »
hej!

Jag vill dela med mig av min erfarenhet .........  Vi har två jämtgetter,som går i hagar
med 140cm högt stängsel. Stolparna står med c.a 3m mellanrum. Se bara till att det             inte finns kryphål under nätet.    ;)
Den ena geten kröp under när hon var 5mån. Nätet vi har kallas viltstängsel, det är
tätare mellan trådarna nertill. ( bra om man har killingar i hagen )

Lycka till med era getter!!!!!     
"bondmora" söder om enköping som har katter,åsbohöns och jämtgetter.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 maj-08 kl 01:10 »
Liver upp en gammal tråd eftersom jag är är i stängselfunderingar igen.... ::)

Det här med jordtråd har jag funderat mera på i det senaste, och jag undrar så här:
Kan man dra nytta av både en jordtråd som löper längs staketet och dessutom även använda sig av jordspetten? Anledningen till att jag vill behålla jordspetten är för att vara säker på att djuren får sig en stöt även om de bara råkar nudda en av trådarna och då inte kommer i kontakt med både strömtråd och jordtråd samtidigt.
Då kan man väl bara koppla en tråd från jordspetten som går ut runt stängslet?

Är det inte en nackdel med liggande jordtråd längs stängselt på vintern när det lägger sig snö på den liggande jordtråden som isolerar från klövarna att få kontakt med jordtåden?
En annan variant är ju att vira jordtråden runt stolparna och låta den löpa paralellet med strömtråden i stängslet(utan att komma i kontakt med strömtråden såklart), men jag undrar hur stor chans man har att djuren verkligen kommer i kontakt med BÅDE jordtråd och strömtråd samtidigt - för det är ju bara när den nuddar bägge trådarna som den kan få en stöt.
Jag har en häst som nästan kryper under staketet i sin jakt på grönt gräs(fånghäst, får inte äta gräs) och getter som gärna springer under staketet så det bästa för mig vore en jordtråd som löper paralellet med den understa strömtråden i stängslet, men som sagt, hur stor är risken/chansen att djuren nuddar bägge trådarna, och får sig en stöt? Och hur nära strömtråden törs man egentligen sätta jordtråden eftersom risken finns att de nuddar varandra om trådarna inte är ordentligt sträcka/det lägger sig snö på vintern etc..?

Har aldrig provat det här med jordtråd så jag är bara nyfiken på era erfarenheter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare
Power4you, Carolina, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser