Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU förbud mot egna fröer och sticklingar.  (läst 5671 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
EU förbud mot egna fröer och sticklingar.
« skrivet: 16 maj-13 kl 15:41 »
Vet inte om det finns en tråd om detta redan och om jag lägger min under rätt rubrik/Flytta den gärna  :D

Läste just om nya EU regler som är på gång. Kan det verkligen vara möjligt. Har hört det förut men inte fattat vidden av det hela. Det låter som ett aprilskämt!?

*Mörkrädd*  :o

http://www.friatider.se/snart-forbjudet-odla-sin-egen-mat

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Mummelman

• Hälsingland
SV: EU förbud mot egna fröer och sticklingar.
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 16:26 »
Det här funderar jag också på. Det florerar på nätet men ofta på aningen obskyra sidor. Det får ju bara inte vara sant!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 16:53 »
Det här funderar jag också på. Det florerar på nätet men ofta på aningen obskyra sidor. Det får ju bara inte vara sant!

Jo, hoppas så. Jag fick länken av en vän. Tidningen som artikeln står i ger jag inte mycket för.

Närlunda

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 16:53 »
Vad är det här?? Det måste vara ett skämt? Vem eller vilka ska kolla detta, om jag har några pallkragar hemma och odlar för husbehov. Helt sjukt >:(
Bevara svenska lantraser

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-13 kl 21:07 »
Saken har varit uppe på forumet ett antal gånger, fast oftare i odlingsavdelningen

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #5 skrivet: 17 maj-13 kl 08:29 »
Saken har varit uppe på forumet ett antal gånger, fast oftare i odlingsavdelningen

Ah ok. Tyckte att det klingade bekant. Ja då kan moddarna kasta denna tråd i papperskorgen  :)

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-13 kl 09:21 »
Artikeln är sann med  med modifikation, vad det handlar om är att begränsa den fria handeln med fröer. Jag har skrivit till EU om denna fråga utan att få svar.  Kan det vara Monsanto som ligger bakom detta ?  Är det verkligen meningen att vi skall avlöna EU- ministrar med 40 miljoner i fickan på 5 år för att begränsa fröutbudet?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 maj-13 kl 09:34 »
Läste det i natt och höll på att smälla av, men då var forumet nere så jag kunde inte posta om det. Här är en annan länk:

Ny EU-lag kriminaliserar all odling med eget utsäde eller fröer - även privat.

Cornucopia brukar vara pålitlig med god koll på vad som händer tex nere i Bryssel, så det här är nog tyvärr sant. Trenden i tex USA är också att Monsanto med flera tar över kontrollen över jordbruket. De bönder som inte går med frivilligt åtalas för patentintrång när GMO-grödor sprider sig till deras grödor och de bönder som böjer sig och köper tex utsäde från Monsanto tvingas betala så dyrt att många fått lägga ner och sälja.

Monsanto håller på att försöka patentera gris. Eller ja, de patenterar en genetisk mutation, men den mutationen finns, som jag förstått det, redan i en majoritet av alla besättningar, sååå....

Det här kommer bli en mardröm.

Det är inte bara heller ett problem inom EU (eller USA), utan Monsanto och liknande organisationer gör sitt bästa för att få in foten även i enskilda länder som står utanför EU. Möjligen är EU faktiskt en fördel för även om EU kan användas för att få in de här reglerna så är det också potentiellt möjligt att stoppa det i samtliga länder på en gång eftersom fler kan protestera så det verkligen hörs.

Dvs om folk börjar protestera...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 maj-13 kl 09:52 »
Har läst om det tidigare viket viftades bort av vissa .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #9 skrivet: 17 maj-13 kl 10:13 »
Vet inte om det finns en tråd om detta redan och om jag lägger min under rätt rubrik/Flytta den gärna  :D

Läste just om nya EU regler som är på gång. Kan det verkligen vara möjligt. Har hört det förut men inte fattat vidden av det hela. Det låter som ett aprilskämt!?

*Mörkrädd*  :o

http://www.friatider.se/snart-forbjudet-odla-sin-egen-mat

Det är bara ett av miljoner förslag.. Är säkert sant men lär inte fungera i praktiken så att va inte oroliga och dra inte i allt för stora växlar nu..Bara att vänta och sa vad som händer och hur sant det är..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #10 skrivet: 17 maj-13 kl 10:16 »
Läste det i natt och höll på att smälla av, men då var forumet nere så jag kunde inte posta om det. Här är en annan länk:

Ny EU-lag kriminaliserar all odling med eget utsäde eller fröer - även privat.

Monsanto håller på att försöka patentera gris. Eller ja, de patenterar en genetisk mutation, men den mutationen finns, som jag förstått det, redan i en majoritet av alla besättningar, sååå....

Det här kommer bli en mardröm.

Det är inte bara heller ett problem inom EU (eller USA), utan Monsanto och liknande organisationer gör sitt bästa för att få in foten även i enskilda länder som står utanför EU. Möjligen är EU faktiskt en fördel för även om EU kan användas för att få in de här reglerna så är det också potentiellt möjligt att stoppa det i samtliga länder på en gång eftersom fler kan protestera så det verkligen hörs.

Dvs om folk börjar protestera...

typ alla är ju mixtrade med idag, tror inte någon har ursprungs grisen på sin gård längre (men kan ha fel)..

hånung

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 maj-13 kl 10:22 »
typ alla är ju mixtrade med idag, tror inte någon har ursprungs grisen på sin gård längre (men kan ha fel)..
Sant men måste det bli värre för djuren då det inte tas någon större hänsyn till djuren   utan bara tillväxt med andra problem som följd .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #12 skrivet: 17 maj-13 kl 10:37 »
Sant men måste det bli värre för djuren då det inte tas någon större hänsyn till djuren   utan bara tillväxt med andra problem som följd .
Exakt och allt för att någon vill tjäna mer pengar än alla andra..
-Men som sagt detta är bara ett förslag eller propaganda för ett EU-hat.. Vänta och se..

-Dessutom blir det nästan omöjligt att följa lagen och kontrollera att den följs..

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 maj-13 kl 10:41 »
Dom ordnar säkert ett angiverisystem som i forna Östtyskland i så fall .Efter som det finn folk till allt.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #14 skrivet: 17 maj-13 kl 10:51 »
Problemet som jag ser det är att någon skall äga det vi alla borde ha tillgång till. Om ett företag klonar/forskar eller hur de nu bär sig åt, fram en gröda så är det självklart att de skall ta betalt för den.

Men att förbjuda användandet av redan befintliga grödor är ju helt absurt. Vad händer med artrikedomen? Det är ju bara ett sätt att tvinga mig att spendera pengar.

Bara tanken på att den pion som växer i min rabatt kunde varit olaglig, då jag fått en rotknöl av en vän. Eller min väns rabarberplanta... en rotbit från min här hemma.

Bara tanken är ju skrattretande och uberlöjlig.

Största smällen får de små företagen ta (de som handlar med fröer och plantor från egen odling) Oss vanliga kan de knappast ha resurser till att kontrollera.

hånung

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 maj-13 kl 11:00 »
Ska inte måla fan på väggen men ja har ingen som hällst tillit till myndigheter för dom  skiter i oss bara det gynnar kapitalet .Att dom sen ger oss en å annan godbit bara för att hålla oss lugna det kallas för lönsam investering .Då vi sväljer kamelerna sen .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #16 skrivet: 17 maj-13 kl 11:25 »
Problemet som jag ser det är att någon skall äga det vi alla borde ha tillgång till. Om ett företag klonar/forskar eller hur de nu bär sig åt, fram en gröda så är det självklart att de skall ta betalt för den.

Men att förbjuda användandet av redan befintliga grödor är ju helt absurt. Vad händer med artrikedomen? Det är ju bara ett sätt att tvinga mig att spendera pengar.

Bara tanken på att den pion som växer i min rabatt kunde varit olaglig, då jag fått en rotknöl av en vän. Eller min väns rabarberplanta... en rotbit från min här hemma.

Bara tanken är ju skrattretande och uberlöjlig.

Största smällen får de små företagen ta (de som handlar med fröer och plantor från egen odling) Oss vanliga kan de knappast ha resurser till att kontrollera.
Men lite kul att jag kanske kan anmäla grannen för olaga intrång i framtiden då deras blommor börjar visa sig i min gräsmatta. Men hur ska man göra med hallonen som dom tog bort för 5-6år sedan, dom dyker oxå upp på min sida häcken.. -Men framöver kommer jag bestämt hävda att dom är deras.. ASG Bara att hoppas att dom inte har något som är mitt .. -Då blir det värre ju..

Existens!

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 maj-13 kl 11:30 »
Tror mest det handlar om att sprida rykten om allt vad EU kan tänkas hitta på och ligga bakom.. Och här finns ju flera som sväljer det med hull och hår eftersom det passar in i deras befintliga EU-hat.

Att myndigheterna skulle ta kontroll över befintliga växter i folks trädgårdar faller ju på sin egen orimlighet. Vad gäller 'patent' på nya sorter så är det systemet ju sen länge redan igång. Du får inte rensa utsäde av en ny spannmålssort utan att betala en avgift till sortförädlaren, vilket ju såklart är fullt rimligt.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 maj-13 kl 12:04 »
Att myndigheterna skulle ta kontroll över befintliga växter i folks trädgårdar faller ju på sin egen orimlighet.

Nej, men det pågår redan processer mot bönder i många andra länder (däribland USA) där Monsanto et al processar mot bönder för "intrång" i deras patent etc.

Just i det här fallet tror jag tom att EU kan vara en tillgång eftersom kan man bara se till att de här förslagen stoppas så betyder det att det (förhoppningsvis) stoppas i alla europeiska länder på en gång. Ungefär som gjorts vad gäller lika befängda lagförslag vad gäller upphovsrätt, Internet etc. Problemet är bara att fånga alla förslag i tid...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 17 maj-13 kl 12:09 »
Alltså det här var uppe på bordet redan -07 de faktiska sakartiklarna jag läst som nu börjat florera är också från -07 och handlade i det fallet om handel med fröer vilket i vissa fall handlar om att tex  begränsa sjukdomspridning. Jag tycker man ska ta det här med en STOR nypa salt verkar mest vara skrivet för att orsaka panik. Det är ju för det fölrsta fullkomligt omöjligt att kontrollera så varför skulle de lägga så oändligt mycket pengar på att ta reda på huruvida "Fru Svensson"s tomater kommer från egna fröer eller om hon köpt plantan i handeln? eller huruvida pelargonerna är från egna sticklingar??? Detta tror jag inte på och är de så förbenat korkade att de beslutar om en liknande lag så är dt ju bara att strunta i den.  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser